بازی «کن کن»
«کن کن» (KenKen) (یا با این نام دیگر: calcudoku) نوع جدیدی از بازیهای جدولی است که از جهاتی شبیه به سودوکو میباشد، ولی روال متفاوت و ریاضیوارتری دارد. این بازی نخستین بار توسط یک معلم و ریاضیدان ژاپنی به نام «تتسویا میاموتا» معرفی شد. «کن» در فرهنگ ژاپنی به معنای علم و دانش است و کن کن با عنوان مربع دانایی معرفی شده است.
صفحه بازی «کن کن» مثل سودوکو از یک جدول مربع شکل است. معمولا هر چه تعداد خانههای جدول بیشتر باشد حل پازل مشکلتر میشود. جدولهای ۴ در ۴ و ۵ در ۵ جدولهایی معمول برای بازی هستند.
جدول بازی از چند ناحیه تشکیل شده است. یک ناحیه با حاشیههای ضخیمتر مشخص میشود .
به طور خلاصه، شما باید خانههای هر ناحیه را با اعدادی پر کنید که با به کاربردن عملگر مشخصه جوابی برابر با عددی که در مشخصه داده شده به دست آید. مثلا در ناحیه وسط ردیف بالا، شما باید از دو عدد استفاده کنید که حاصل تفریق آنها برابر یک باشد. در عین حال باید قانون دیگری را رعایت کنید: در هر ردیف و ستون از جدول باید از اعداد ۱ تا N، که N تعداد خانههای هر ضلع مربع است، فقط یک بار استفاده کنید. مثلا در یک جدول ۴ در ۴، در هر ستون و ردیف باید تمام اعداد ۱ تا ۴، فقط یک بار وارد شوند.
☆ ☆ ☆ ☆ ★ ٢٤ مهر ١٤٠٠
خیلی مزخرفه اه اه دنبالم کنید ممنون
☆ ☆ ★ ★ ★ ٣٠ آذر ١٣٩٢
متوسط
★ ★ ★ ★ ★ ١٩ مهر ١٣٩٢
خوب وساده!!!