9 گاف بزرگ در سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی سم ریمی

سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی سم ریمی، یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین سه‌گانه‌ها در تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی است. این مجموعه، یک الگوی جدید برای اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های کمیک تعیین کرد و با استفاده از دیدگاه خلاقانه‌ی ریمی، ژانر ابرقهرمانی را به سطحی ارتقا داد که آثار آن علاوه بر استقبال بی‌نظیر مخاطبان، مورد تحسین منتقدان هم قرار بگیرند. اگرچه بخش عمده‌ای از این سه‌گانه بسیار ماهرانه و جذاب ساخته شده است، اما همچنان تعدادی اشتباهات کوچک در آن‌ها وجود دارند که از چشم گروه سازنده دور مانده‌اند. 

حتی با وجود این اشتباهات، این سه‌گانه به طور قطع ارزش خود را در برابر گذر زمان حفظ کرده و تاثیر آن همچنان در سراسر ژانر اقتباس‌های کمیک‌بوکی، از جمله نقش توبی مگوایر در فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه  نیست» (Spider-Man: No Way Home) احساس می‌شود. محبوبیت سه‌گانه‌ی ماندگار ریمی در بین طرفداران پر و پا قرص آن امری انکار نشدنیست، به همین دلیل تشخیص اشتباهات و لحظات جذاب آن، حتی برای برخی از طرفداران سرسخت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این حال، این اشتباهات تاثیر چندانی بر کیفیت کلی سه‌گانه‌ی «مرد عنکبوتی» سم ریمی ندارند و این فیلم‌ها همچنان از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما هستند.

9. دعوا با فلش در فیلم «مرد عنکبوتی» (Spider-Man)

سکانس دعوا با فلش در قسمت اول

اولین فیلم «مرد عنکبوتی» یک اثر کلاسیک در ژانر قهرمانان کمیک‌بوکی است، یک نمونه‌ی برجسته از ترکیب جلوه‌های ویژه‌ی میدانی با تکنولوژی «سی‌جی‌آی» (CGI) و همچنین فیلمی با یکی از متقاعد کننده‌ترین اجراهای شخصیت‌ شرور در مجموعه فیلم‌های «مرد عنکبوتی». مقدمه‌‌ی سم ریمی نه تنها برای سه‌گانه‌ی خودش، بلکه برای کل فرنچایز «مرد عنکبوتی» لحن و سبک منحصربه‌فردی را تعیین کرد. این سه‌گانه‌ی محبوب، حتی با وجود روایت‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی مدرنی که در فیلم‌های امروزی شاهد آن هستیم همچنان پابرجاست. با این حال، این امر اولین فیلم سه‌گانه را از داشتن مجموعه‌ای از اشتباهات و خطاها مستثنی نمی‌کند.

این صحنه در اولین قسمت سه‌گانه‌ی «مرد عنکبوتی» نشان می‌دهد که پیتر پارکر در حال مبارزه با فلش، یکی از همکلاسی‌های قلدر خود در راهروی مدرسه است. جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به دور آن‌ها جمع شده‌اند و به نظر می‌رسد که پیتر و فلش را محاصره کرده‌اند. در حالی که جمعیت کاملا آن‌ها را احاطه کرده، در یک جهش ناگهانی، دوربین به نمای «روی شانه» کات می‌خورد و ما می‌بینیم که دانش‌آموزان به طور معجزه‌آسایی به دو خط کاملا منظم تقسیم شده‌اند.

این تغییر ناگهانی در صحنه، شکافی بزرگ را در میان جمعیت نشان می‌دهد که به پیتر اجازه می‌دهد وقتی به فلش مشت می‌زند، او بدون مزاحم چندین متر روی زمین سر بخورد. این صحنه به دلیل عدم وجود یک نما‌ی گذار – یا صحنه‌ی انتقالی – ، غیرطبیعی و مصنوعی به نظر می‌رسد. انگار که دانش‌آموزان اساسا برای اجرای این صحنه‌ی اکشن چیده شده‌اند و کاملا آماده‌ی حرکت بعدی پیتر هستند. یک اشتباه فاحش در میزانسن که از جذابیت و هیجان صحنه می‌کاهد و میزان آمادگی و نهایت قدرت مبارزه‌ای پیتر پارکر را در آغاز تحولش به مرد عنکبوتی لو می‌دهد.

آیکون فیلم مرد عنکبوتی ۱ Spider-Man
فیلم

مرد عنکبوتی ۱

Spider-Man

تماشای فیلم مرد عنکبوتی

8. چک کردن پیتر توسط عمه می در فیلم «مرد عنکبوتی» (Spider-Man)

سکانس چک کردن پیتر توسط عمه می در قسمت اول

پیتر پارکر در حین آزمایش قدرت‌های جدیدش که پس از گزیده شدن توسط یک عنکبوت فراری به دست آورده، به طور تصادفی باعث شکستن و پرتاب چندین شی – از جمله یک چزاغ مطالعه که در کنار در اتاقش قرار دارد – در اتاق خوابش می‌شود. سر و صدای ناشی از این اتفاق، عمه می را بر آن می‌دارد تا به در اتاق خواب پیتر برود و ببیند اوضاع از چه قرار است.

طی مکالمه‌ای کوتاه، پیتر عمه می را متقاعد می‌کند که همه‌چیز روبراه است. با این حال، پس از بسته شدن در توسط پیتر، ناگهان تارهای عنکبوت در سراسر اتاق ظاهر می‌شوند؛ تارهایی که در نمای قبلی وجود نداشتند و اگر اثری از آن‌ها بود قطعا توجه عمه می را به خود جلب می‌کرد. علاوه بر این، لامپی که پیش‌تر در اثر پرتاب تار عنکبوت توسط پیتر شکسته شده بود، اکنون به طور سالم و مرتب در کنار در اتاق خواب قرار دارد.

این تناقض در جزئیات صحنه نشان‌ دهنده‌ی وجود مشکلات در پروسه‌ی ساخت و ویرایش فیلم هستند. به نظر می‌رسد که برخی از عناصر صحنه، مانند تارهای عنکبوتی و چراغ مطالعه، به طور نادرست یا به صورت پست پروداکشن اضافه شده‌اند و در تدوین نهایی فیلم به طور کامل بررسی نشده‌اند. این نوع اشتباهات، اگرچه کوچک هستند، اما می‌توانند برای بیننده‌ی ریزبین قابل توجه باشند.

7. نمای کلوزآپ از صفحه‌ی اول روزنامه در فیلم «مرد عنکبوتی» (Spider-Man)

نمای کلوزآپ از صفحه‌ی اول روزنامه در قسمت اول

پس از حادثه‌ی سرقت از رینگ کشتی زیرزمینی که پیتر پارکر در آن شرکت کرده بود و مداخله‌ی مرد عنکبوتی برای جلوگیری از آن، روزنامه‌ی تحت مدیریت جی. جونا جیمسون، مطابق روال معمول این خبر را در تیتر یک خود منعکس کرد. «مرد نقاب‌دار نقشه‌ی سرقت را نقش بر آب کرد». با این حال در کمال تعجب می‌بینیم که محتوای زیر تیتر متشکل از یک نقل قول و پاراگراف تکراری و فاقد هرگونه ارزش خبری بود.

اگرچه هیچ‌کس انتظار ارائه‌ی مقالات عمیق و کامل را از یک روزنامه‌ی ساختگی ندارد، اما هنگامی که تمرکز دوربین به طور کامل بر روی آن است و متن با فونتی به بزرگی تیتر نوشته شده، حداقل انتظار می‌رود که محتوایی قابل قبول و مرتبط با خبر زیر آن درج شده باشد. این بی‌دقتی در جزئیات از حرفه‌ای بودن صحنه می‌کاهد و می‌تواند به عنوان یک نقص در تولید فیلم تلقی شود.

آیکون فیلم مرد عنکبوتی ۲ Spider-Man 2
فیلم

مرد عنکبوتی ۲

Spider-Man 2

تماشای فیلم مرد عنکبوتی 2

6. محل اتصال تارهای مرد عنکبوتی در فیلم «مرد عنکبوتی 2» (Spider-Man 2)

محل اتصال تارهای مرد عنکبوتی در قسمت دوم کجاست؟

«مرد عنکبوتی 2» با دوری از کلیشه‌های رایجی که در ساخت دنباله‌های سینمایی وجود دارد موفق می‌شود کیفیتی هم‌تراز با فیلم اول داشته باشد. مخاطبان در این قسمت – که به اذعان بسیاری بهترین قسمت این سه‌گانه است – پیتر پارکر را در مسیر چالش‌برانگیز کنترل و استفاده‌ی مسئولانه از قدرت‌های خارق‌العاده‌اش برای اهداف خیرخواهانه همراهی می‌کنند و بیشتر در جریان جزدیات قرار می‌گیرند. همانند قسمت اول، «مرد عنکبوتی 2» نیز با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند آلفرد مولینا در نقش اتو اکتاویوس، جذابیتی انکار نشدنی دارد. با این حال، جذابیت فیلم با وجود برخی خطاهای بصری که در چنین فیلم‌های اکشن و پرهیجانی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسند دوچندان می‌شود.

در یکی از صحنه‌های «مرد عنکبوتی 2»، دکتر اختاپوس در حال بالا رفتن از یک برج ساعت دیده می‌شود و مرد عنکبوتی هم به سمتش تاب می‌خورد تا با او مبارزه کند. با این حال، در این نما هیچ آسمان‌خراش دیگری به ارتفاع برج ساعت وجود ندارد و به نظر می‌رسد که تارهای پیتر پارکر به چیزی جز آسمان متصل نیست. اگرچه پرداختن به این مشکل کمی سخت‌گیرانه است – زیرا این نوع خطاهای بصری در بسیاری از فیلم‌ها و بازی‌های مرد عنکبوتی دیده می‌شود – اما همچنان یک لحظه‌ی تابلو  و تا حدی طنزآمیز را برای مخاطبان تیزبین ایجاد می‌کند.

5. قطار شهری نیویورک در فیلم «مرد عنکبوتی 2» (Spider-Man 2)

آیا می‌دانستید که نیویورک قطار هوایی شهری ندارد؟

همانطور که احتمالا می‌دانید، داستان سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد و در طول دقایق فیلم برخی از نمادهای مشهور این کلانشهر به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده‌ی گاه و بی‌گاه از اصطلاحات عامیانه‌ی متعلق به مردم ساحل شرقی آمریکا به فیلم‌ها جان بیشتری می‌بخشد و اشاره‌ای به ریشه‌های مرد عنکبوتی به عنوان Friendly Neighborhood Spider-Man  (مرد عنکبوتی دوست ‌داشتنی محله- عبارتی است که معمولا برای توصیف شخصیت مرد عنکبوتی در نقش یک قهرمان محلی استفاده می‌شود. این عبارت به این معناست که مرد عنکبوتی نه تنها یک ابرقهرمان قدرتمند است، بلکه یک همسایه‌ی خوب و دوست‌ داشتنی نیز به حساب می‌آید که به مردم شهر خود، به خصوص همسایگانش کمک می‌کند) دارد. در واقعیت اما، این فیلم‌ها در لوکیشن‌های مختلفی در لس‌آنجلس، نیویورک و شیکاگو فیلمبرداری شده‌اند.

صرف‌نظر از این تلاش‌ها، یکی از صحنه‌های اصلی در «مرد عنکبوتی 2»، پیتر پارکر را در حال تلاش برای نجات یک قطار شهری ترمز بریده در حین مبارزه با دکتر اختاپوس نشان می‌دهد که به سرعت به انتهای ریل نزدیک می‌شود. این صحنه گواهی آشکار بر فداکاری روزافزون مرد عنکبوتی و تبدیل او به یک قهرمان واقعی است. اما نکته‌ی جالب در این صحنه این است که متاسفانه قطار هوایی در شهری که فاقد این نوع  سیستم حمل و نقل عمومی است به نمایش درآمده. اگرچه این موضوع ممکن است در نگاه اول آشکار نباشد، اما قطعا برای کسانی که با شهر نیویورک آشنایی دارند توی ذوق می‌زند.

4. تاکسی واژگون شده در فیلم «مرد عنکبوتی 2» (Spider-Man 2)

سکانس تاکسی واژگون شده در قسمت دوم

در این صحنه می‌بینیم که دکتر اختاپوس در حال جستجو برای پیتر پارکر است و همزمان خسارات قابل توجهی به شهر وارد می‌کند. او یک تاکسی را عمدا واژگون می‌کند و آن را روی قسمت خالی خیابان می‌اندازد. اما، ناگهان صحنه به یک نمای نزدیک کات می‌خورد و می‌بینیم که تاکسی به طور غیرمنتظره‌ای به یک یک تاکسی دیگر برخورد می‌کند. اگرچه سازندگان با این تغییر نما قصد تاکید بر اکشن ناب فیلم و نمایش جلوه‌های ویژه‌ی میدانی گسترده‌ی آن داشته‌اند، اما در نتیجه‌ی کار یک اشتباه واضح رخ داده است؛ زیرا پیش از تغییر نما، خیابان به وضوح خالی بود و مشخص نیست که آن تاکسی بخت برگشته ناگهان از کجا پیدایش می‌شود.

آیکون فیلم مرد عنکبوتی ۳ Spider-Man 3
فیلم

مرد عنکبوتی ۳

Spider-Man 3

تماشای فیلم مرد عنکبوتی 3

3. لباس پاره‌ی مرد عنکبوتی در فیلم «مرد عنکبوتی 2» (Spider-Man 2)

لباس پاره‌ی مرد عنکبوتی در قسمت دوم

در سکانس مشهوری که پیتر پارکر با تمام قدرت قطار شهری را از انحراف از ریل و سقوط مرگبار به داخل شهر نجات می‌دهد، لباس مرد عنکبوتی دچار پارگی‌های قابل توجهی می‌شود که نشان‌ دهنده‌ی فشار عظیمی است که او برای متوقف کردن قطار تحمل کرده است. اما در نمای بعدی می‌بینبم که پارگی‌های روی آستین لباس به طور کامل ناپدید شده‌اند.

این تناقض و ناهماهنگی در پارگی‌های روی لباس، با تغییر زاویه‌ی دوربین در حین تلاش او برای متوقف کردن قطار سریع‌السیر، مدام به چشم می‌خورد. موضوعی که می‌تواند برای لحظاتی کوتاه، تمرکز بیننده را از اصل اتفاقی که در حال رخ دادن است منحرف کند، چرا که قدرت فراطبیعی لازم برای نگه داشتن قطار، ناگهان کمی کمتر از آنچه که تنها چند ثانیه قبل به نظر می‌رسید، آسیب‌زا و دردناک جلوه می‌کند. اگرچه این یک خطای کوچک است، اما می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی تجربه‌ی تماشای بیننده داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که حتی جزئیات به ظاهر بی‌اهمیت نیز می‌توانند در ایجاد یک صحنه‌ی اکشن منسجم و باورپذیر نقش مهمی ایفا کنند.

2. میزان شناخت نورمن آزبورن از پیتر پارکر در فیلم «مرد عنکبوتی 3» (Spider-Man 3)

میزان شناخت نورمن آزبورن از پیتر پارکر واقعا تا چه حد است؟

آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی سم ریمی، بی‌تردید بحث‌برانگیزترین آن‌هاست. با داستانی بسیار شلخته، تصمیمات و رفتارهای عجیب شخصیت‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی ضعیف‌تر به نسبت دو فیلم قبلی، این اثر خودش را به عنوان پایانی نسبتا ناامید کننده برای سه‌گانه‌ مطرح می‌کند. با این حال وجه اشتراکی که «مرد عنکبوتی 3» با فیلم‌های دیگر دارد، تعداد زیاد اشتباهات کوچک در آن است.

در فیلم مرد عنکبوتی، نورمن آزبورن برای اولین بار به عنوان دوست هری به پیتر پارکر معرفی می‌شود. بعدا در همان فیلم، نورمن می‌گوید که برای پیتر مانند یک پدر بوده است که این حرف او با توجه به اینکه آن‌ها فقط کمتر از یک سال است که باهم آشنا شده‌اند کمی عجیب می‌نماید. اما در فیلم سوم و زمانی که هری دچار فراموشی می‌شود، بارها اشاره می‌کند که او و پیتر از کودکی در خانه‌ی آن‌ها بزرگ شده‌اند.

شاید پدر هری زمانی که این دو با هم وقت می‌گذرانده‌اند هرگز آنجا نبوده، اما این احتمال بسیار بعید به نظر می‌رسد. حتی اگر این حرف او یک جمله‌ی بی‌اهمیت و احساسی باشد، باز هم باعث سردرگمی مخاطب در مورد میزان شناخت نورمن آزبورن از پیتر پارکر می‌شود.

1. پوشیده شدن ناگهانی ادی یا ونوم در فیلم «مرد عنکبوتی 3» (Spider-Man 3)

پوشیده شدن ناگهانی ادی در قسمت سوم

در جریان نبرد نهایی و سرنوشت‌ساز فیلم «مرد عنکبوتی 3» که در آن هری توسط «سیمبیوت» (Symbiote) کشته می‌شود، مری جین واتسون برای کمک به پیتر پارکر یک آجر به سمت ونوم یا ادی که پشتش برهنه است پرتاب می‌کند. این در حالییست که چند ثانیه بعد و در ادامه‌ی همین سکانس، وقتی که مرد عنکبوتی سعی می‌کند ادی را نجات دهد، او لباس بر تن دارد و به طور ناگهانی پشتش دوباره پوشیده شده است.

اگرچه این موضوع خیلی واضح نیست، اما همچنان یک نقص قابل توجه در منطق طراحی لباس یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های دنیا – در آن زمان – به شمار می‌رود. همانند اتفاقی که برای لباس مرد عنکبوتی در قسمت دوم فیلم افتاد، چنین خطاهایی در صحنه‌های مبارزه می‌تواند باعث شود که شدت جراحات وارده بسیار کمتر از چیزی که هست به نظر برسند. همچنین مخاطب همذات‌پنداری کمتری با شخصیت‌های فیلم خواهد داشت و کمتر از تلاش و خطر کردن آن‌ها برای نجات جان همدیگر احساس هیجان می‌کند.

منبع: movieweb

خروج از نسخه موبایل