۱۰ فیلم خیرهکننده از نظر بصری در پنج سال اخیر
در پنج سال گذشته، سینما بیش از هر زمان دیگری به یک بوم نقاشی عظیم و خیرهکننده تبدیل شده است؛ جایی که هر فریم میتواند بهتنهایی یک اثر هنری باشد. فیلمسازان برجسته با ترکیب فناوریهای نوآورانه، طراحی صحنههای باشکوه و جلوههای ویژه نفسگیر، مرز میان واقعیت و خیال را از نو ترسیم کردهاند. نتیجه آن تولد مجموعهای از آثار است که نهتنها داستان تعریف میکنند؛ بلکه بیننده را به دل دنیایی بصری و احساسی میبرند که تا مدتها در ذهن میماند. در این فهرست از خیره کنندهترین فیلمهای پنج سال اخیر، با آثاری روبهرو میشویم که بهمعنای واقعی کلمه سینما را به یک تجربه حسی کامل بدل کردهاند.
از شنهای طلایی و شاعرانهی تلماسه گرفته تا شکوه تاریخی و غمانگیز قاتلان ماه گل هر یک از این فیلمها نمونهای از هماهنگی میان هنر کارگردانی، فیلمبرداری و طراحی جلوههای ویژه است. این آثار نهتنها در فهرست بهترین فیلمهای گرافیکی جهان جای دارند؛ بلکه ثابت کردهاند که تصویر، گاهی قدرتمندتر از هر دیالوگی میتواند احساس را منتقل کند. تا انتها همراه مایکت باشید تا باهم نگاهی به بهترین فیلمهای بصری سالهای اخیر داشته باشیم آثاری که یادآور این حقیقتاند که سینما هنوز هم میتواند ما را شگفتزده کند و مرزهای خیال را تا بینهایت گسترش دهد.
۱۰. تصمیم جدایی (Decision to Leave)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۳ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۳۸ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۲
- ژانر: معمایی، عاشقانه
- بازیگران اصلی: تانگ وی، پارک هایه ایل
- کارگردان: پارک چان ووک
فیلم تصمیم به جدایی یکی از آن آثاری است که مرز میان عشق و جنایت را با ظرافتی شاعرانه در هم میشکند. این اثر ساختهای از پارک چان ووک، کارگردان صاحب سبک سینمای کره جنوبی است که با نگاهی موشکافانه به احساسات انسانی، داستانی پیچیده از اخلاق و اشتیاق را روایت میکند. در مرکز این داستان، کارآگاه جانگ هایه جون قرار دارد؛ مردی که در حین تحقیق درباره مرگ مشکوک یک افسر بازنشسته، بهتدریج درگیر عشقی ممنوعه و اغواگرانه با بیوه متوفی، سئورایه، میشود.
دلیل قرار گرفتن این فیلم در لیست بهترین فیلمهای بصری، فقط روایت جذاب و پرکشش آن نیست؛ بلکه دقت خیرهکننده در جزییات بصری است. فیلمبرداری هنرمندانهی کیم جین یونگ با زوایای خاص و قاببندیهای غیرمعمول، جهانی خلق کرده که هر نما در آن حکم یک تابلوی نقاشی دارد. ترکیب رنگهای سرد و آرام با طراحی صحنهی مینیمال، فضایی شاعرانه و مرموز میسازد که بیننده را در خود غرق میکند.
تدوین نرم و هوشمندانهی کیم سانگ بوم نیز ضرباهنگی جادویی به روایت میبخشد. بدون شک، این اثر نهتنها از بهترین فیلمهای گرافیکی و زیباشناسانه سالهای اخیر است، بلکه نمونهای از سینمای مدرن شرق است که نشان میدهد چرا کره همیشه در جهان حرفی برای گفتن دارد.
۹. روزهای عالی (Perfect Days)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۹ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۲۵ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- ژانر: روایی، درام
- بازیگران اصلی: کوجی یاکوشو، توکیو اموتو، آئویی یاماد، یومی آسو
- کارگردان: ویم وندرس
روزهای عالی توسط ویم وندرس ساخته شده است و سفری آرام، شاعرانه و عمیق به قلب زندگی روزمره است؛ روایتی که در سکوت و سادگی خود، معناهای زیادی را فریاد میزند. این اثر با دوری از زیادهرویهای بصری و جلوههای اغراقآمیز ساخته شده است و به بیننده یادآوری میکند که زیبایی واقعی در لحظات کوچک و صادقانه نهفته است. داستان فیلم دربارهی شخصیتی به نام هیرایاما، مردی فروتن و آرام است که روزهایش را صرف تمیز کردن توالتهای عمومی در توکیو میکند؛ اما در پشت این کار ساده، جهانی از تامل، نظم و عشق به جزییات پنهان است.
در میان بهترین فیلمهای بصری، روزهای عالی جایگاهی ویژه دارد؛ چرا که بهجای اتکا به رنگ و نور پرزرقوبرق، از سکون و ترکیبهای بصری مینیمال برای خلق احساسی عمیق بهره میبرد. فیلمبرداری آن به شکلی استادانه، ارتباط میان انسان و محیط را بازتاب میدهد و هر قاب، تصویری از آرامش، نور و توازن است. موسیقی لو رید نیز به این تجربه احساسی، روحی گرم و انسانی میبخشد. فیلمی که نشان میدهد چرا هنوز هم میتوان با کمترین ابزار، بیشترین تاثیر را گذاشت. بیتردید، این یکی از بهترین فیلمهای بصری دهه است؛ اثری که با آرامش خود، به جان بیننده نفوذ میکند.
۸. همه چیز، همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۳۹ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۲
- ژانر: علمی تخیلی، اکشن
- بازیگران اصلی: میشل یئو، استفانی شو، جاناتان کی کوان، جیمز هنگ
- کارگردان: دنیلها
یکی دیگر از بهترین فیلمهای بصری جهان همه چیز، همه جا به یکباره است. اثری بدون شک یکی از خلاقانهترین آثار سینمای مدرن است؛ تجربهای سینمایی که در میان معنا قدم میزند و به اثری عمیقا انسانی تبدیل میشود. این فیلم با بازی درخشان میشل یو، بیننده را به سفری پرهیاهو در چندجهانی سرگیجهآور میبرد؛ جایی که هر برش، هر رنگ و هر حرکت دوربین در خدمت کشف هویت، عشق و پیوندهای خانوادگی است.
آن چه این اثر را در میان بهترین فیلمهای بصری متمایز میکند کیفیت بصری بیحدوحصر و انرژی سرزندهی آن است. کارگردانان دنیل کوان و دنیل شاینرت با بهرهگیری از جلوههای ویژهی دستی، ترکیبهای دیجیتالی هوشمندانه و ترفندهای سینمایی ساده اما خلاق، جهانی خلق کردهاند که هم آشناست و هم عجیب غریب است. استفاده از تکنیکهای فتوشاپ، پردهی سبز و مونتاژهای سریع، جلوهای منحصربهفرد به فیلم میدهد که آن را از جریان اصلی سینمای هالیوود متمایز میکند. در پسِ تمام این جذابیتها فیلم نگاهی لطیف و فلسفی به انسان و معنای زندگی دارد.
۷. مجمع کاردینالها (Conclave)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۴ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۲۰ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۴
- ژانر: معمایی، هیجان انگیز
- بازیگران اصلی: رالف فاینز، استنلی توچی، جان لیسگو، ایزابلا روسلینی
- کارگردان: ادوارد برگر
اگر در میان بهترین فیلمهای بصری به دنبال اثری با شکوه هستید بدون شک مجمع کاردینالها مخصوص برای شما ساخته شده است. این فیلم، داستان انتخاب پاپ جدید را در میان دیوارهای باشکوه واتیکان روایت میکند؛ جایی که قدرت، ایمان و سیاست باهم ترکیب میشوند. در مرکز این روایت، کاردینال لارنس با بازی چشمگیر رالف فاینز قرار دارد؛ مردی که باید میان وظیفه، حقیقت و جاهطلبی راه خود را پیدا کند.
این فیلم بهدرستی در میان بهترین فیلمهای بصری جای گرفته است؛ چرا که هر نما در آن همچون تابلویی نقاشیشده با جزییات خیرهکننده است. طراحی لباس باشکوه با رنگهای سرخ درخشان کاردینالها در برابر مرمر سفید و طلای واتیکان، تضادی چشمنواز میسازد که روح معنویت و شکوه را به تصویر میکشد. فیلمبرداری با نگاهی دقیق و حسابشده، فضا را آمیخته با سکوت و تنش میکند؛ در حالی که طراحی صدا ضربآهنگ اضطراب را بالا میبرد و تجربهای عمیق و تاملبرانگیز میسازد.
برگر، با ظرافتی تحسینبرانگیز، دنیایی خلق کرده که در آن نور، رنگ و سکوت هرکدام معنایی خاص دارند. همچنین لازم به ذکر است که این فیلم یکی از شیکترین و متفکرانهترین آثار سینمای معاصر است؛ فیلمی که درخشش بصریاش در خدمت درامی عمیق و انسانی قرار گرفته است.
۶. باربی (Barbie)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۶.۸ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۱۴ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- ژانر: کمدی، فانتزی
- بازیگران اصلی: مارگو رابی، رایان گاسلینگ، آمریکا فررا، کیت مککینون
- کارگردان: گرتا گرویگ
فیلم باربی ساختهی گرتا گرویگ، یکی از رنگارنگترین و خلاقانهترین آثار چند سال اخیر است که با ترکیبی از طنز، فلسفه و جذابیت بصری، جهان عروسکهای باربی را به نمایشی هنرمندانه از معنا و هویت تبدیل کرده است. این فیلم با درخشش مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، این اثر نهتنها یک بازآفرینی نوستالژیک از اسطورهای محبوب است؛ بلکه سفری پرجنبوجوش در جستوجوی معنا، زنانگی و خودشناسی محسوب میشود.
از نظر زیباییشناسی، باربی بیتردید و بدون رقیب در میان بهترین فیلمهای بصری یک دهه اخیر قرار میگیرد. طراحی صحنهها و لباس، با پالت رنگی پاستلی، سایههای صورتی زنده و بافتهای درخشان، جهانی خلق میکند که در عین مصنوعی بودن، بهطرزی جادویی واقعی به نظر میرسد.
هر قاب، مملو از جزییاتی است که از انرژی و خلاقیت سرریز میکند و فیلم را به یک جشن دیداری تمامعیار تبدیل کرده است. جلوههای ویژهی هوشمندانه و رنگبندی چشمنواز، نهتنها حس فانتزی اثر را تقویت میکند؛ بلکه لایههای مفهومی آن را نیز برجستهتر میسازد. این فیلم فراتر از یک اثر سرگرمکننده ظاهر میشود و بیانیهای درباره هویت، آزادی زنانه است که بهحق نه تنها یکی از بهترین فیلمهای بصری بلکه یکی از بهترین فیلم تاثیر گذار جهان است.
۵. بیچارگان (Poor Things)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۴۱ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- ژانر: کمدی، فانتزی
- بازیگران اصلی: اما استون، مارک رافالو، ویلیم دفو، رامی یوسف
- کارگردان: یورگوس لانتیموس
فیلم بیچارگان از رمان گوتیکی آلاسدایر گری اقتباس شده است و داستان باززادهشدن زنی به نام بلا را روایت میکند؛ زنی که با بازی درخشان اما استون، از مرگ بازمیگردد تا معنای آزادی، هویت و میل را از نو تجربه کند. در کنار او، ویلم دافو در نقش دکتر گادوین بکستر، چهرهای عجیب و در عین حال پدرانه، تصویری از خالق و مخلوق را به شیوهای شاعرانه بازتاب میدهد.
جیزی که باعث شده این فیلم در میان بهترین فیلمهای بصری جای بگیرد فیلمبرداری رابی رایان با استفاده از لنزهای چشمماهی، پرسپکتیوهای تحریفشده و پالت رنگی پویا است که باعث خلق چهانی شده است در آن هر نما چون تصویری از یک رویای زنده است.
ترکیب بینقص طراحی صحنهی ویکتوریایی با فانتزیهای سورئال، حس تماشای تابلویی متحرک را به بیننده القا میکند. این اثر درخشان با استفاده از تکنیکهای سینمایی غیرمعمول، نهتنها مرزهای دیداری را جابهجا میکند؛ بلکه به مفاهیم فلسفی زنانه معنای عمیقی میبخشد. این اثر بیش از یک فیلم عادی سرگرم کننده است و ذهن خلاق لانتیموس در به نمایش گذاشتن بهترین جلوههای سینمایی جهان نشان میدهد.
۴. قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۵ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۹۶ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- ژانر: وسترن، هیجان انگیز
- بازیگران اصلی: لئوناردو دیکاپریو، رابرت دنیرو، لیلی گلادستون
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
فیلم قاتلان ماه گل ساختهی مارتین اسکورسیزی، اثری باشکوه و دردناک است که بار دیگر نشان میدهد چرا او یکی از بزرگترین داستانگویان تاریخ سینماست. این درام جنایی وسترن که بر اساس کتاب تحسینشده دیوید گرن ساخته شده، روایتگر سلسله قتلهای هولناک قبیله اوسیج در دههی ۱۹۲۰ است؛ زمانی که کشف نفت، ثروت و در عین حال فاجعه را برای این مردم به ارمغان آورد. در مرکز داستان، ارنست بورکهارت با بازی لئوناردو دیکاپریو قرار دارد؛ مردی میان عشق واقعی به همسرش مالی و وسوسهی طمع که عموی قدرتمندش نقشهای شوم برای کنترل این ثروت در سر دارد گیر افتاده است.
از منظر گرافیکی نیز بدون تردید یکی از بهترین فیلمهای بصری سالهای اخیر است. فیلمبرداری استادانهی رودریگو پریتو بر روی نگاتیو ۳۵ میلیمتری جلوهای گرم، خاکی و زنده به تصاویر میبخشد و دشتهای وسیع اوکلاهما را به بوم نقاشی از نور و سایه تبدیل میکند.
هر فریم با دقت و وسواس اسکورسیزی طراحی شده؛ از صحنههای پرابهت طبیعت گرفته تا لحظات درونی و صمیمانهی شخصیتها. این فیلم در عین عظمت تاریخیاش، احساسی انسانی و ملموس دارد که آن را به یکی از ماندگارترین تجربههای سینمایی جهان تبدیل میکند. بیتردید، قاتلان ماه گل نهتنها در میان بهترین فیلمهای بصری دوران اخیر از درخشش خاصی برخوردار است؛ بلکه نمونهای است از این که چگونه تصویر میتواند همزمان روایتگر تاریخ، رنج و حقیقت باشد.
۳. بتمن (The Batman)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۷۶ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۲
- ژانر: اکشن، جنایی
- بازیگران اصلی: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، جفری رایت
- کارگردان: مت ریوز
متر یوز صاحب سبک سینمای بصری با ساخت این فیلم از همان ابتدا نگاهها را ربود. فیلمبرداری استادانهی گرگ فریزر که پیشتر در تلماسه نیز قدرت تصویرسازی خود را نشان داده بود در اینجا گاتهام را نه صرفا بهعنوان یک شهر، بلکه بهعنوان شخصیتی زنده، مرموز و پر از تضاد به تصویر میکشد. الهام گرفته از تریلرهای جنایی دههی ۱۹۷۰ و فضای نوآر کلاسیک، بتمن جهانی تیره و بارانی میسازد که هر کوچه و چراغ خیابانش با سایهها و رازها ترکیب شده است.
رابرت پتینسون در نقش بروس وین، در دومین سال فعالیتش بهعنوان بتمن، میان عدالت و انتقام سرگردان است و همین دوگانگی در روح او، در طراحی بصری فیلم بازتابی شگفتانگیز دارد. رنگهای سرد نورپردازی محدود و قابهای دقیق، حسی از خفقان و اضطراب به تماشاگر منتقل میکنند. این ترکیب منحصربهفرد باعث میشود بتمن نهتنها یکی از بهترین فیلمهای بصری باشد؛ بلکه معیاری تازه برای آثار ابرقهرمانی رقم بزند. فیلم بهجای تکیه بر اکشن پر زرقوبرق، از تصویر بهعنوان ابزاری برای روایت استفاده میکند؛ ابزاری که جهان فاسد و تاریک گاتهام را بهطرزی ملموس و شاعرانه زنده میکند. بیشک، بتمن از آن دسته بهترین فیلمهای بصری است که با هر فریم، تماشاگر را در دل تاریکیِ زیباییشناسانهی خود غرق میسازد.
۲. اوپنهایمر (Oppenheimer)

- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۸.۳ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۸۰ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- ژانر: هیجان انگیز
- بازیگران اصلی: کیلین مورفی، امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور
- کارگردان: کریستوفر نولان
دیگر کمتر کسی پیدا میشود که نام اسطورهی بزرگ سینما یعنی کریستوفرنولان را نشنیده باشد. نولان کلا اعتقادی به استفاده از جلوههای ویژه ندارد. در این فیلم نیز به جای تکیه بر جلوههای ویژهی کامپیوتری، از فیلمبرداری عظیم ۷۰ میلیمتری و آیمکس بهره برده تا هر فریم را به اثری هنری بدل کند. نتیجه آن جهانی است که میان رنگ و سیاهوسفید در نوسان است؛ تضادی هوشمندانه که ذهن پرآشوب جی رابرت اوپنهایمر را از واقعیت بیرونی جدا میسازد.
کیلین مورفی در نقشی درخشان، انسانی را به تصویر میکشد که میان نبوغ و عذاب وجدان گرفتار شده است و این در حالی است که دوربین نولان با دقتی مثالزدنی، هر لرزش احساس و هر جرقهی درونی را ثبت میکند. تیم جلوههای ویژه با استفاده از تکنیکهای عملی و خلاقانه، انفجارهای اتمی را بدون اتکا به (CGI) بهگونهای بازآفرینی کردهاند که هم واقعی و هم شاعرانه به نظر میرسند.
ترکیب این تصاویر با موسیقی پرشکوه لودویگ گورانسون، اوپنهایمر را به یکی از بهترین فیلمهای بصری تاریخ معاصر بدل میکند؛ اثری که نهتنها چشم را خیره میسازد، بلکه ذهن و روح مخاطب را نیز درگیر میکند. در میان بهترین فیلمهای بصری، این شاهکار نولان همچون انفجاری از معنا و تصویر، در حافظهی سینما جاودانه خواهد ماند.
۱. تلماسه: قسمت اول (Dune: Part One)
![]()
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB فیلم: ۸ از ۱۰
- مدت زمان: ۱۵۵ دقیقه
- سال انتشار: ۲۰۲۱
- ژانر: ماجراجویی، علمی تخیلی
- بازیگران اصلی: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین
- کارگردان: دنی ویلنوو
تلماسه ساختهی دنی ویلنوو، یکی از خیرهکنندهترین نمونههای سینمای مدرن است که بدون اغراق مرز میان واقعیت و خیال را با قدرتی بیسابقه از میان برمیدارد. این فیلم، چه در قسمت نخست و چه در دنبالهی تحسینشدهاش، تماشاگر را مستقیما به قلب آراکیس میبرد؛ سیارهای پوشیده از شنهای طلایی و آسمانی غبارآلود که هم زیباست و هم بیرحم. فیلم با بازی درخشان تیموتی شالامه در نقش پل آتریدس، سفری حماسی را در میان دسیسههای سیاسی، نبرد برای بقا و مفاهیم فلسفی قدرت و سرنوشت روایت میکند.
از نخستین فریمها، تلماسه با نورپردازی طبیعی و طراحی صحنههای هیجان انگیز، حس واقعگرایی را به جهانی علمیتخیلی تزریق میکند. هر چشمانداز بیابانی، با پالت رنگی اخرایی و طلایی خود، تصویری زنده از جهانی است که در مرز میان خشونت و شکوه قرار دارد. جلوههای بصری فیلم، ترکیبی استادانه از فناوری دیجیتال و هنر عملی هستند. ویلنوو با خلق این اثر نشان داد که استاد بی چون چرا داستانهای فانتزی و پسا آخرالزمانی است که با بارها تماشا میتواند بیننده را شگفتزده کند. تلماسه نهتنها در میان بهترین فیلمهای بصری دوران خود جای میگیرد؛ بلکه نمونهای است از این که چگونه تصویر میتواند به زبان روایت تبدیل شود.
بررسی نهایی بهترین فیلمهای بصری
این آثار نهتنها با جلوههای دیداری خیرهکننده خود، بلکه با عمق احساسی و لایههای رواییشان سینما را به سطحی شاعرانهتر و فلسفیتر میرسانند. از بیابانهای طلایی تلماسه و ابهت سرد اوپنهایمر گرفته تا رنگهای زنده و نمادین باربی یا دنیای خیالانگیز و منحصربهفرد بیچارگان هرکدام بهنوعی نشان میدهند که قدرت تصویر چگونه میتواند ذهن و روح مخاطب را تسخیر کند.
آن چه بهترین فیلمهای بصری را ماندگار میسازد، صرفا تکنیکهای سینمایی یا جلوههای ویژه نیست؛ بلکه تواناییشان در برانگیختن احساسات انسانی، خلق فضاهای حسی و بازتاب دنیایی است که در آن زندگی میکنیم یا شاید آرزو داریم در آن زندگی کنیم. بهترین فیلمهای بصری یادآور این حقیقتاند که سینما، فراتر از روایت و دیالوگ، زبان نور، رنگ، حرکت و سکوت است؛ زبانی که جهانی سخن میگوید و بی آن که کلمهای بر زبان آورد، عمیقترین مفاهیم را منتقل میکند.
منبع: COLLIDER




