پیش‌بینی باکس آفیس سال 2024؛ رشد یا سقوط؟

با این که سال 2023 به لطف اکران آثاری مثل انیمیشن ماریو و باربن‌هایمر برای دنیای سینما سال خوبی بود، اما به نظر می‌رسد عدم اکران چندین اثر بزرگ هالیوودی می‌توان تاثیری یک میلیارد دلاری روی باکس آفیس 2024 بگذارد. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

سال 2024 ممکن است برای باکس آفیس سال خوبی نباشد. امسال قرار است فیلم‌های جذاب زیادی اکران شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به دنباله‌های چندین فرنچایز معروف اشاره کرد. مثلا فیلم تلماسه 2، قلمرو سیاره میمون‌ها، ددپول 3 و گودزیلا دربرابر کونگ: امپراطوری جدید در سال جاری راهی سالن‌های سینما خواهند شد. هرچند پخش آثار بلاک‌باستری زیادی تحت تاثیر عوامل مختلف به تعویق افتاده است. در سال گذشته ما شاهد اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوود بودیم. در واقع این افراد سعی کردند با اعتصاب حرف‌های خود را به کرسی بنشانند و دستمزدها را افزایش دهند. به همین دلیل هم پروژه‌های گوناگونی متوقف شدند و در نهایت تاریخ اکران‌شان به سال 2025 موکول شد.

به گزارش رسانه Deadline، انتظار می‌رود باکس آفیس داخلی آمریکا افتی 11 درصدی را در سال 2024 تجربه کرده و از 9 میلیارد دلاری که در سال 2023 ثبت شد، یک میلیارد دلار کاهش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که در سال جاری فقط قرار است شاهد اکران 107 فیلم در سالن‌های سینما باشیم، در صورتی که در سال گذشته 124 فیلم اکران شدند. در واقع وضعیت به قدری خراب است که در حال حاضر 6 آخر هفته کاملا خالی از پخش فیلم‌های قابل توجه است. این 6 هفته مربوط به یک هفته از ماه‌های ژانویه، مارس، می و اکتبر و 2 هفته از ماه دسامبر است.

آیکون فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros. Movie
فیلم

برادران سوپر ماریو

The Super Mario Bros. Movie

تماشای فیلم برادران سوپر ماریو

سال 2024 چه فیلم‌هایی را برای‌مان به همراه دارد؟

احتمالا عدم اکران چندین فیلم بزرگ هالیوودی در سال 2024 تاثیری یک میلیارد دلاری روی باکس آفیس خواهد گذاشت

اگر قرار باشد عملکرد باکس آفیس داخلی آمریکا در سال 2024 پابه‌پای سال 2023 عمل کند، باید آثار بلاک‌باستری خوبی اکران شوند و حسابی مورد اقتال عموم قرار بگیرند. این امر یک اتفاق محال نیست، چرا که در سال 2023 هم آثاری روی پرده‌های سینما رفتند که توانستند به شکلی غافلگیرکننده عملکردی فراتر از انتظارات را از خود به نمایش بگذارند و حسابی بفروشند. مثلا پدیده باربن‌هایمر خود به تنهایی تاثیر زیادی روی آمار فروش گذاشت. فیلم‌های باربی و اوپنهایمر سال گذشته هم‌زمان اکران شدند و هر دو از نظر آمار و ارقام فروش در لیست 3 اثر برتر سال قرار گرفتند. در واقع فیلم Barbie با فروش جهانی 1.44 میلیارد دلاری در رتبه اول قرار گرفت و فیلم Oppenheimer هم با 952 میلیون دلار رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

با این حال پیش‌بینی این که چه آثاری می‌توانند به فیلم‌هایی پرفروش در سال 2024 تبدیل شوند کار ساده‌ای نیست. چرا که در سال 2023 هم شاهد اکران‌های ناموفقی از فرنچایزهای بزرگ بودیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny بود. با این حال آثاری قرار است امسال روی پرده‌های سینما بروند که پتانسیل تبدیل شدن به پروژه‌هایی پرفروش را دارند؛ از جمله این آثار می‌توان به فیلم‌های ترسناک Night Swim و Imaginary از شرکت Blumhouse اشاره کرد که قرار است اوایل سال اکران شوند. فیلم M3GAN از همین کمپانی سال گذشته برخلاف انتظارات فروشی بسیار خوب را به ثبت رساند که نشان می‌دهد آثار این شرکت پتاسیل پرفروش شدن را دارند.

فیلم‌های دیگری هم قرار است در سال 2024 روی پرده سینما بروند که می‌توانند به آثاری پرفروش تبدیل شده یا حداقل پتانسیل این را دارند که از پیش‌بینی‌ها عملکرد بهتری داشته باشند. برای مثال امسال هم قرار است شاهد اکران فیلمی از دنیای سینمایی مارول باشیم؛ اثری که دنباله‌ای برای یک فرنچایز بسیار پرطرفدار به حساب می‌آید؛ این اثر هم چیزی نیست جز ددپول 3 که نشان داده می‌تواند به یک فیلم پرفروش تبدیل شود. در این اثر قرار است شاهد حضور شخصیت دوست‌داشتنی ولورین (با بازی هیو جکمن) باشیم که یکی از شخصیت‌های معروف آثار ایکس من بوده و برای اولین بار حالا می‌توانیم او را در MCU ببینیم. فیلم تلماسه 2 هم به لطف این که فقط قرار است در سینماها پخش شود، می‌تواند به اثری بسیار پرفروش بدل شده و آمار خیره‌کننده‌ای را به جا بگذارد. در سال 2023 فیلم ونکا با بازی یکی از هنرپیشه‌های اصلی این اثر یعنی تیموتی شالامی هم روی پرده‌های سینما رفت که آن اثر هم توانست اکران موفقیت‌آمیزی داشته باشد. اما به هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم در سال 2024 چه اتفاقاتی در دنیای سینما رخ خواهد داد.

این بود خبر افت احتمالی آمار و ارقام باکس آفیس در سال 2024. نظر شما درباره فیلم‌های پرفروش سال 2023 چیست؟ فکر می‌کنید کدام آثار در سال 2024 می‌توانند فروش خوبی را تجربه کنند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: ‌ScreenRant

خروج از نسخه موبایل