پیش‌بینی نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

درخشش کمدی رایان گاسلینگ در باربی تا کجا پیش می‌رود؟

وبسایت‌های معتبر سینمایی طبق روال هرساله، به معرفی پیش‌بینی‌های خود از نامزدهای نهایی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار به عنوان ایستگاه آخر فصل جوایز می‌پردازند که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. نشریه‌ی «ورایتی» (Variety) نیز در ادامه‌ی پیش‌بینی‌های خود از نامزدهای اسکار 2024، این‌بار نامزدهای احتمالی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را معرفی کرده است که در در آن نام‌های بزرگی مثل رابرت دنیرو و رابرت داونی جونیور به چشم می‌خورند و وبلم دفو و دومنیک سسا نیز غایبان بزرگ آن هستند.

امسال همه متفق‌القولند که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد چهار مدعی اصلی و قطعی دارد و آخرین اسمی که کنار نام‌های رابرت دنیرو برای «قاتلان ماه گل» (The Killers of the Flower Moon)، رابرت داونی جونیور برای «اوپنهایمر» (Oppenheimer)، رایان گاسلینگ برای «باربی» (Barbie) و مارک رافلو برای «بیچارگان» (Poor Things)، قرار خواهد گرفت فقط برای تکمیل فهرست پنج نفره است و تنها شانس مبارزه برای این جایزه‌ی معتبر را پیدا می‌کند.

البته بیشتر کنجکاوی منتقدان این نشریه درباره‌ی احتمال حضور دو بازیگر مطرح آخرین ساخته‌ی یورگوس لانتیموس یعنی ویلم دفو و مارک رافلو در فهرست نهایی است که پیش از این هردو نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بودند اما در فهرست «ورایتی» بالاخره رافلو نهایی شد. هرچند شاید احتمال حضور همزمان هردوی این هنرمندان پایین باشد اما چند سال قبل این اتفاق افتاد و سم راکول موفق شد هم‌بازی‌اش وودی هارلسون در فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) را شکست داده و جایزه را از آن خود کند. رقابتی که اتفاقا دفو نیز یکی از مدعیان اصلی آن به شمار می‌رفت. 

با این حال باید منتظر بمانیم و ببنیم که در تاریخ 23 ژانویه نام کدام هنرمندان در لیست نهایی نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد قرار خواهد گرفت. آیا لیست نامزدهای نهایی ما را شگفت‌زده خواهد کرد یا حدس و گمان‌های نشریات مختلف سینمایی به واقعیت می‌پیوندند. در ادامه پیش‌بینی «ورایتی» از نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را مرور می‌کنیم:

شانس‌های اصلی ورود به لیست 5 نفره‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

1. رایان گاسلینگ – «باربی» (Barbie)

نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - رایان گاسلینگ

این بازیگر و خواننده‌ی 43 ساله‌ی کانادایی یکی از موفق‌ترین بازیگران هالیوودی در دهه‌ی اخیر بوده که برای اجراهای خیره کننده‌اش برنده‌ی یک جایزه‌ی گلدن گلوب و دو نامزدی اسکار شده است. او که اولین بار با فیلم نوستالژیک «دفترچه خاطرات» (The Notebook) توانایی‌هایش را به اثبات رساند، دو سال پس از آن و در سال 2006 برای بازی در فیلم «نیمه نیلوفر» (Half Nelson) نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

موزیکال رمانتیک «لا لا لند» (La La Land) و اجرای فوق‌العاده‌ی او هم در زمینه‌ی بازیگری و هم خوانندگی، نقطه‌ی عطف کارنامه‌ی هنری او به حساب می‌آید. او امسال نیز بازی تحسین‌برانگیزی در پرفروش‌ترین فیلم سال یعنی «باربی» (Barbie) داشته و باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام موفق می‌شود نظر اعضای آکادمی را برای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جلب کند یا خیر.

2. رابرت داونی جونیور – «اوپنهایمر» (Oppenheimer)

نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - رابرت داونی جونیور

یکی از جذاب‌ترین بازیگران هالیوودی که بدون اغراق حضورش در هر پروژه‌ای وزن خاصی به آن اثر می‌بخشد. او که در سنین جوانی طعم ثروت و شهرت را تجربه کرد، حالا و در سن ۵۸ سالگی همچنان می‌درخشد و یکی از پولسازترین بازیگران شاغل در هالیوود است.

رابرت داونی جونیور اولین بار در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «چاپلین» (Chaplin) نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را تجربه کرد و سال‌ها بعد، پس از اتمام تمام حاشیه‌هایی که از سرگذراند برای بازی در فیلم «تندر استوایی» (Tropic Thunder) نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او یکبار هم به خاطر بازی در قسمت اول فرنچایز محبوب گای ریچی، «شرلوک هلمز» (Sherlock Holmes) برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول موزیکال-کمدی شد. رابرت دونی جونیور با آن سبک خاص بازی و میمیک جذاب چهره یکی از اصلی‌ترین شانس‌های دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد است و بسیاری از همین حالا این جایزه را برای نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ی او در نقش لوئیس استراوس کنار گذاشته‌اند.

3. رابرت دنیرو – «قاتلان ماه گل» (Killers of the Flower Moon)

رابرت دنبرو بازهم در آستانه‌ی کسب افتخار دیگری قرار گرفته است

رابرت دنیروی بزرگ در دهمین همکاری خود با مارتین اسکورسیزی بار دیگر و در اتفاقی معمولی نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. او یکی از پرافتخارترین بازیگران هالیوود است که تاکنون برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار (بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «گاو خشمگین» (Raging Bull) بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای قسمت دوم «پدرخوانده» (The Godfather) و یک گلدن گلوب (گاو خشمگین) شده است. نام او از سال ۱۹۷۴ و پس از بازی در فیلم جاودانه‌ی فرانسیس فورد کاپولا، تا سال ۱۹۷۸ پیوسته در لیست دریافت جایزه‌ی اسکار قرار داشت و سرانجام در سال ۱۹۸۰ برنده‌ی معتبرترین جایزه بازیگری دنیای سینما شد.

او در کنار همبازی قدیمی خود آل پاچینو یکی از نمادهای دنیای بازیگری به شمار می‌رود و باید دید که آیا می‌تواند برنده‌ی یک رقابت نفسگیر باشد و سومین اسکار دوران حرفه‌اش را دریافت کند. 

آیکون فیلم قاتلان ماه کامل Killers of the Flower Moon
فیلم

قاتلان ماه کامل

Killers of the Flower Moon

تماشای فیلم قاتلان ماه کامل

4. مارک رافلو – «بیچارگان» (Poor Things)

نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - مارک رافلو

بیشتر علاقه‌مندان به سینما مارک رافلو را برای بازی در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول MCU نقش هالک می‌شناسند. او اما بازیگر توانمندی است که در فیلم‌های مختلفی بازی کرده و از پس نقش‌های چالش‌برانگیز و سخت به خوبی برمی‌آید. او که در سال 2015 و برای بازی در فیلم «اسپات‌لایت» (Spotlight) نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است، یکی از معدود افراد شاغل در هالیوود به شمار می‌آید تاکنون نامزد دریافت چهار جایزه‌ی مهم امی، گرمی، اسکار و تونی شده است.

رافلو با بازی متفاوت و چند لایه‌اش در فیلم «بیچارگان»، بار دیگر ثابت کرده که توانایی‌ ایفای هر نقشی را دارد و یکی از اصلی‌ترین نامزدهای ورود به لیست نهایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در نود و ششمین دوره‌ی اسکار به شمار می‌رود.

5. چارلز ملتون – «می دسامبر» (May December)

چارلز ملتون مراسم فرش قرمز فیلم می دسامبر

بازیگری که بیشتر به خاطر چهره‌ی خاصش وارد دنیای بازیگری شده بود، حالا در کنار جولین مور و ناتالی پورتمن آن‌قدر مسلط و خوب بازی می‌کند که به احتمال زیاد یکی از نام‌های لیست نهایی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد خواهد بود.

اجرای خوب او در آخرین ساخته‌ی تاد هینز با نام «می دسامبر» (May December) نام او را در کنار بزرگانی قرار خواهد داد که رقابت با آن‌ها رویای هر بازیگری تازه‌کاری به شمار می‌رود و این می‌تواند شروعی تازه در زندگی حرفه‌ای ملتون نام بگیرد. 

بازیگران دیگری که شانس ورود به لیست 5 نفره‌‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دارند:

استرلینگ کی براون برای فیلم «داستان آمریکایی» (American Fiction)

دومنیک سسا برای فیلم «بازماندگان» (Holdovers)

ویلم دفو برای فیلم «بیچارگان» (Poor Things)

جسی پلمونز برای فیلم «قاتلان ماه گل» (Killers of the Flower Moon)

گلن هاوتون برای فیلم «بلک‌بری» (BlackBerry)

منبع: variety

خروج از نسخه موبایل