بهترین فیلم‌های عاشقانه‌ی هنری

پیچیده‌ترین احساس انسانی در قاب سینما

عشق یکی از احساسات غیرقابل انکار انسانی است و در نتیجه کاملا منطقی به نظر می‌رسد که یک ژانر مستقل برای پرداختن به داستان‌هایی درباره‌ی عشق و تمام پیچیدگی‌های آن در سینما وجود داشته باشد. بعضی از فیلم‌های عاشقانه جذاب هستند زیرا عشق را آسان، بدون تلاش یا حتی خیالی نشان می‌دهند. این در حالی است که فیلم‌های عاشقانه‌ی هنری بیشتر به پیچیدگی‌های این احساس می‌پردازند. از این گذشته، عاشق بودن مشکلات خاص خودش را دارد و این واقعیت را نباید نادیده گرفت که رابطه عاشقانه و شیرین دو نفر می‌تواند به دلایل زیادی پایان یابد.

اینجاست که سینمای هنری وارد می‌شود. فیلمسازانی که به چنین سبکی می‌پردازند، مایل به روایت داستان‌هایی درباره عشق و روابط عاشقانه به روش‌های غیرمعمول، شخصی، چشمگیر و گاهی گیج‌کننده هستند. هدف فیلم‌های هنری این است که همه چیز را به چالش بکشند و به طور عمیق کاوش کنند. بهترین فیلم‌های عاشقانه‌ هنری که در ادامه نام بردیم این احساس عمیق و انسانی و را با تمام پیچیدگی‌ها و فراز و فرودهایش به تصویر می‌کشند.

10. آتلانت (L’Atalante)

l-atalante

ژان ویگو فیلمساز فرانسوی زندگی کوتاه و غم‌انگیزی داشت. او در سن 29 سالگی درگذشت و در آن زمان تنها یک فیلم بلند کامل به نام آتلانت را ساخت که در سال مرگ او یعنی 1934 اکران شد. این فیلم یک رابطه‌ی عاشقانه رویایی بین یک کاپیتان کشتی و یک زن از شهری کوچک را روایت می‌کند که هر دو در اوایل ازدواجشان درگیر یک زندگی نامتعارف می‌شوند. فیلم آتالانت تماما عالی به نظر می‌رسد و با اولویت‌بندی شخصیت‌ها نسبت به روایت موفق می‌شود. داستان این فیلم حداقل روی کاغذ بسیار ساده است. همین موضوع را می‌توان درباره‌ی بسیاری از فیلم‌های هنری گفت. اما تجربه بصری و همچنین ماجراهای احساسی دو شخصیت اصلی فیلم آتلانت مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند.

9. تنها عاشقان زنده ماندند (Only Lovers Left Alive)

only-lovers-left-alive

ایده ساخت فیلم‌های عاشقانه‌ی هنری به سبک 80 سال پس از انتشار آتالانت همچنان ادامه دارد. فیلم تنها عاشقان زنده ماندند ساخته‌ی جیم جارموش محصول سال 2013 را می‌توان در همین دسته قرار داد. چنین رویکردی در مورد جارموش معمول است، اما این فیلم در میان بسیاری از آثار دیگر او (و همچنین سایر فیلم‌های عاشقانه‌ی هنری) به خاطر تکیه بر ژانر وحشت برجسته است. فیلم تنها عاشقان زنده ماندند بر روی زوجی از خون‌آشام‌ها متمرکز است که نه تنها برای چند سال، بلکه برای چندین قرن عاشق یکدیگر بوده‌اند. این موضوع به فیلم اجازه می‌دهد تا یک رابطه طولانی را بررسی کند که در واقعیت می‌تواند ترسناک باشد. فیلم تنها عاشقان زنده ماندند جذاب است و هرگز خسته‌کننده نمی‌شود و تماشای این رابطه طولانی در فیلم احساس بی‌نظیری دارد.

8. تحقیر (Contempt)

contempt

تحقیر ساخته‌ی ژان لوک گدار، فیلمساز آلمانی فریتز لانگ را نشان می‌دهد که در نقش خودش بازی می‌کند. لانگ در این فیلم در حال ساخت فیلم اودیسه (Odyssey) است. تولید پردردسر این فیلم پیش‌زمینه‌ای برای نمایش درام عاشقانه‌ای است که بسیاری از آن حول محور یک فیلمنامه‌نویس (میشل پیکولی) و همسرش (بریژیت باردو) می‌چرخد که برای بازنویسی فیلمنامه به این پروژه دعوت شدند. ژان لوک گدار با این فرضیه، طبق معمول اکثر آثارش درباره‌ی موانع بین فیلم و زندگی واقعی نظر می‌دهد. او استانداردهای خود را خیلی دور نمی‌برد یا خیلی از حد خارج نمی‌شود. فیلم تحقیر با وجود اینکه هنری است، اما یکی از فیلم‌های ساده‌تر گدار برای هر کسی است که با بدنه کار نسبتا پیچیده و متنوع کارگردان آشنایی ندارد.

7. سال گذشته در مارین‌باد (Last Year at Marienbad)

last-year-at-marienbad

ژان لوک گدار تنها فیلمساز فرانسوی نبود که در دهه‌های 1950 و 1960 مهر خود را بر دنیای سینمای هنری می‌زد. آلن رنه هم یکی دیگر از کارگردان‌های فرانسوی برجسته در آن زمان بود. فیلم‌های او به عنوان بخشی از موج نو فرانسه قابل تعریف نبودند، اما قطعا منحصربه‌فرد و ساختارشکن بودند. فیلم سال گذشته در مارین‌باد به عنوان یکی از برجسته‌ترین و رازآلودترین تلاش‌های او در کارگردانی شناخته می‌شود.

این یک فیلم عمدا سرگیجه‌آور است، شاید حتی مانند یک فیلم عاشقانه روانشناختی احساس شود. داستان با تمرکز بر عدم اطمینان حافظه، یک رابطه عاشقانه که ممکن است وجود داشته یا نداشته باشد، و مردی را دنبال می‌کند که یک زن متاهل به شدت می‌خواهد زندگی جدیدی را با او آغاز کند. سال گذشته در مارین‌باد سوالات زیادی می‌پرسد و پاسخ‌های آسانی نمی‌دهد، اما تاثیرگذار و منحصربه‌فرد است. حتی مقایسه آن با فیلم‌های دیگر رنه نیز به آن آسیب می‌رساند (یا بسته به اینکه در نهایت چه احساسی نسبت به این اثر منتشر شده در سال 1961 داشته باشید، به آثار دیگر او آسیب می‌رساند).

6. خوشبختی (Le Bonheur)

le-bonheur

اگرچه بسیاری از بهترین آثار آگنس واردا مستند بودند، اما او همچنین فیلم‌های غیرمستندی ساخت که به عنوان آثار قابل توجهی از سینمای هنر و تجربه شناخته می‌شوند. یکی از بهترین‌های این آثار فیلم «خوشبختی» است. این فیلم محصول سال 1965 چندان نشانی از عنوانش را ارائه نمی‌دهد، زیرا درباره‌ی پیامدهای خیانت یک مرد به همسر وفادار خود با شروع یک رابطه با زن دیگری است.

فیلم خوشبختی از نظر بصری چشمگیر است (چیزی که تقریبا می‌توان درباره‌ی تمام فیلم‌های واردا گفت) و کارهای بسیار بیشتری از صرفا روایت یک داستان ساده در مورد خیانت و تاثیر آن بر خانواده انجام می‌دهد. جاه‌طلبانه و در برخی قسمت‌ها کاملا شگفت‌انگیز است و موفق می‌شود در مدت زمان کم‌تر از 80 دقیقه، بخش قابل توجهی از داستان را از نظر روایی و موضوعی پوشش دهد.

5. ژول و ژیم (Jules et Jim)

jules-et-jim

ژول و ژیم معمولا به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های فرانسوا تروفو شناخته می‌شود. این یک درام عاشقانه و محصول موج نو فرانسه است، اما در کل احساس لطیف‌تری نسبت به آثاری که گدار برای ساختن آن‌ها شناخته شده بود دارد. داستان دو مرد را دنبال می‌کند که قبل از اینکه عاشق یک زن شوند، با هم دوست می‌شوند. آنچه می‌تواند یک مثلث عشقی کاملا معمولی باشد، به لطف سبک متنوعی که تروفو به کل ماجرا می‌آورد، به چیز دیگری تبدیل می‌شود. ژول و ژیم یک فیلم کاریزماتیک و گاهی بی‌پروا است، اما همچنین به اندازه کافی جدی گرفته شده است تا به عنوان یک درام متمرکز بر شخصیت، واقعا جذاب شود. 

4. هیروشیما عشق من (Hiroshima mon amour)

hiroshima-mon-amour

هیروشیما عشق من یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های عاشقانه‌ی هنری تمام دوران است. این فیلم به یک اندازه جنگی و عاشقانه است و بخشی به پیامدهای جنگ جهانی دوم می‌پردازد و هیروشیمای پس از بمباران هسته‌ای را به تصویر می‌کشد. داستان اصلی که در این زمینه رخ می‌دهد، شامل یک بازیگر زن فرانسوی است که با یک معمار ژاپنی رابطه عاشقانه دارد. فیلم پیچیده‌ای است، حتی با یک داستان ساده در مرکزش، و پیامدهای بمباران هیروشیما را به شیوه‌ای غیرمعمول و آزاردهنده بررسی می‌کند که فراموش کردن آن دشوار است.

3. روزهای بهشت (Days of Heaven)

days -of-heaven

روزهای بهشت هم شاید کمی شبیه ژول و ژیم، یک درام عاشقانه‌ی تماشایی باشد که حول یک مثلث عشق می‌چرخد و از استانداردهای فیلم‌های هنری پیروی می‌کند. البته در ارائه، لحن و فضاسازی متفاوت است. روزهای بهشت فیلمی به‌یادماندنی است که در یک مزرعه‌ اتفاق می‌افتد. مزرعه‌ای که به نظر می‌رسد خورشید همیشه در آن در حال طلوع یا غروب است و منجر به خلق برخی تصاویر شگفت‌انگیز می‌شود.

انتخاب یک فیلم محبوب از آثار ترنس مالیک دشوار است، اما روزهای بهشت تقریبا در هر فهرستی یک رقیب سرسخت خواهد بود که با توجه به اینکه این دومین فیلم بلند کارگردان محسوب می‌شود بسیار چشمگیر است. تصاویر و صدای آن شگفت‌انگیز است و داستان اصلی خود را به خوبی روایت می‌کند. اما فیلم همچنین چیزهای بسیار بیشتری برای کسانی که مایل به کاوش عمیق و تحلیلی هستند ارائه می‌دهد. ویژگی مهمی که می‌توان در مورد بیشتر آثار ترنس مالیک گفت.

2. صحنه‌هایی از یک ازدواج (Scenes from a Marriage)

scenes-from-a-marriage

همانطور که شروع یک رابطه می‌تواند با فوران احساسات همراه باشد، پایان آن (به خصوص آن‌هایی که سال‌ها طول کشیده‌اند) نیز ممکن است بی‌احساس و سرد باشد. فیلم صحنه‌هایی از یک ازدواج با موفقیت احساس فروپاشی طولانی‌مدت یک رابطه و جدایی بعد از آن را در تقریبا سه ساعت بحث‌های دشوار و استدلال‌ها به تصویر می‌کشد. این یکی از فیلم‌های تلخ اینگمار برگمان است که قطعا حرف‌های مهمی برای گفتن دارد اما از همان نظر یکی از بهترین فیلم‌های او نیز هست. این فیلم صریح و واقع‌گرا است و حقایق تلخ را با اجراهای ناراحت‌کننده واقعی به تصویر می‌کشد. لیو اولمان و ارلاند یوسفسن که نقش این زوج متاهل را برعهده دارند بازی شگفت‌انگیزی از خود به نمایش می‌گذارند.

1. در حال و هوای عشق (In the Mood for Love)

in-the-mood-for-love

یک فیلم عاشقانه که نام خود را در حال و هوای عشق می‌گذارد برای پایبند ماندن به عنوانش کار سختی در پیش دارد. خوشبختانه وونگ کار وای موفق می‌شود این رسالت را به انجام برساند. البته این کارگردان فیلم‌های مشابه و قابل توجه دیگری همچون چانگ‌کینگ اکسپرس (Chungking Express) (1994)، فرشتگان سقوط‌کرده (Fallen Angels) (1995) و شاد در کنار هم (Happy Together) (1997) دارد که نباید نادیده گرفته شوند.

در فیلم در حال و هوای عشق داستان چندانی به معنای سنتی وجود ندارد، اما حال و هوایی دارد که بدون بر زبان آوردن یک کلمه یا اتفاقات هیجان‌انگیزی احساسات زیادی را منتقل می‌کند. این فیلم آرام، کُند و جذاب درباره مقابله با خیانت شریک زندگی و جذب شدن به سمت یک عشق دست‌نیافتنی است و موقعیت دشواری را که شخصیت‌ها از نظر احساسی در آن قرار می‌گیرند به زیبایی نشان می‌دهد.

منبع: collider

خروج از نسخه موبایل