بهترین موسیقی‌های فیلم تاریخ سینما

نت‌هایی که به صحنه جان می‌بخشند

هرچقدرهم که تصاویر یک فیلم غنی باشد، آیا می‌توانید آن را بدون موسیقی تصور کنید. آهنگ‌ها برای تنظیم لحن فیلم حیاتی هستند و برای داستان، یک زمان و مکان خاص می‌سازند. موسیقی فیلم اغلب برای بهتر شدن اثر و تحریک و تشدید احساسات در هر صحنه خاص استفاده می‌شود. بنابراین، جای تعجب نیست که برخی از بهترین و مشهورترین فیلم‌های تمام دوران، دارای موسیقی قدرتمندی باشند. جالب است بدانید که موسیقی در ابتدا، به‌عنوان روشی برای پوشاندن صدای پروژکتورها روی فیلم‌ها گذاشته می‌شد. اما از آن زمان، موسیقی به بخش مهمی از داستان‌سرایی در فیلم تبدیل شده‌است. هنگامیکه درباره یک موسیقی متن صحبت می‌کنیم، به‌طور کلی به قطعه‌ای اشاره می‌کنیم که همراه با یک صحنه از فیلم پخش می‌شود. این می‌تواند یک موسیقی اورجینال باشد، که به‌طور خاص برای فیلم ساخته شده‌است، یا ترکیبی از موسیقی از پیش ضبط‌شده و منتشر‌شده.

انتخاب بهترین موسیقی فیلم تاریخ سینما دشوار است چراکه، هر کسی ممکن است ایده‌ و ذائقه خود را درباره اینکه چرا بعضی از موسیقی فیلم‌ها را بیشتر می‌پسندند، داشته‌باشند. به هر حال، موسیقی به حالات ذهنی و سلیقه شخصی بستگی دارد. برخی معتقدند که در فیلم، موسیقی باید نقش کمرنگی داشته‌باشد و توجه مخاطب را از فیلم دور نکند و فقط به ساختن دنیایی که در آن قرار گرفته‌است، کمک کند. اما درحقیقت یک موسیقی خوب این قدرت را دارد، که مخاطب را به داستان و شخصیت‌ها نزدیک‌تر کند. برای انتخاب بهترین موسیقی، ما در درجه اول به نقش آثار در فیلم نگاه می‌کنیم. اینکه چقدر موسیقی با داستان مطابقت دارد، یا اینکه آیا به طور هدفمند در تضاد با چیزی است که به صورت بصری به تصویر کشیده می‌شود؟ علاوه‌بر این، مهم است که به تاثیر خود موسیقی نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر یک موسیقی به یاد ماندنی‌تر از فیلم باشد، نشان از قدرت آهنگساز دارد. اما همچنان مهمتر از همه این است که، موسیقی با لحن فیلم مطابقت داشته‌باشد.

در اینجا 25 قطعه از بهترین موسیقی‌های فیلم تاریخ سینما را به شما معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این قطعات موسیقی را بشنوید تا شاید کشف کنید، که چه چیزی این قطعات را از دیگر آثار موسیقیایی در سینما مجزا می‌کند. درضمن فهرست زیر از جدیدترین تا قدیمی‌ترین فیلم‌ها شماره‌گذاری شده‌است.

* توجه: گزینه‌های این فهرست بدون ترتیب خاصی، رتبه‌بندی شدند.

1. آب کم‌عمق از فیلم ستاره‌ای متولد شده‌است (A Star is Born)

A Star is Born

نسخه‌های سینمایی زیادی از ستاره‌ای متولد شده‌است وجود داشته، اما تنها یک نسخه از آب کم‌عمق وجود دارد. این آهنگ تحسین‌شده که ترکیبی منحصربه‌فرد از راک، کانتری و فولک است، حاوی افکار و احساسات شخصیت‌های اصلی فیلم یعنی جک با بازی بردلی کوپر موسیقی‌دان، و معشوقش آلی با بازی لیدی گاگا خواننده مشتاق است. این موسیقی به‌نوعی مکالمه بین دو نفر را نشان می‌دهد. آب کم‌عمق یک موسیقی قوی است، که جوایز اسکار و گلدن گلوب را درو کرد و به‌عنوان هنر ترکیبی کوپر به عنوان یک فیلمساز و گاگا به عنوان یک موسیقیدان شناخته می‌شود.

آیکون فیلم ستاره‌ای متولد شده‌ است A Star Is Born
فیلم

ستاره‌ای متولد شده‌ است

A Star Is Born

تماشای فیلم ستاره‌ای متولد شده‌ است

2. همه ستاره‌ها از فیلم پلنگ سیاه (Black Panther)

Black Panther

همزمان که کمپانی مارول در حال تولید حماسه ابرقهرمانی عظیم پلنگ سیاه خود بود، کارگردان رایان کوگلر با برنده جایزه گرمی کندریک لامار برای تولید یک موسیقی متن منحصر‌به‌فرد همکاری کردند. در آلبومی مملو از موسیقی‌های باورنکردنی، همه ستاره‌ها که در تیتراژ پایانی فیلم پلنگ سیاه پخش می‌شود، می‌درخشد. کندریک لامار، همراه با سیزا، انگار از منبعی فراجهانی برای ساخت این موسیقی استفاده می‌کنند.

آیکون فیلم پلنگ سیاه Black Panther
فیلم

پلنگ سیاه

Black Panther

تماشای فیلم پلنگ سیاه

3. آهنگ ماه از فیلم او (Her)

Her

در هشتاد‌وششمین دوره جوایز اسکار، «بگذار برود» از انیمیشن «یخ‌زده» دیزنی، قدرت‌نمایی کرد. اما در مقابل آهنگ آکوستیک لطیف «آهنگ ماه» برای فیلم علمی تخیلی و عاشقانه اسپایک جونز که توسط کارن او و ازرا کونیگ ساخته شده‌است، از دو عاشق می‌گوید که با وجود دوری از هم، قلب‌هایشان با هم است. این حسی است که شخصیت‌های فیلم با بازی واکین فینیکس و اسکارلت جوهانسون به اشتراک می‌گذارند. در فیلم او فینیکس نقش مردی را بازی می‌کند، که بسیار عمیق عاشق یک هوش مصنوعی پیشرفته یا دستیار شخصی دیجیتالی با صدای اسکارلت جوهانسون می‌شود.

4. سقوط آسمان از فیلم سقوط آسمان (Skyfall)

Skyfall

فرنچایز جیمز باند دارای آرشیوی از آهنگ‌های اورجینال است، اما تعداد کمی از آن‌ها به اندازه سقوط آسمان معروف شده‌اند. این آهنگ که توسط ادل برای بیست‌و‌سومین فیلم جیمز باند و چهارمین فیلم با بازی دنیل کریگ نوشته و اجرا شده‌است، تصنیف دراماتیک ماکسیمالیستی است، که با لحنی غمگین، از ترس جیمز باند در مواجهه با گذشته خود صحبت می‌کند. از قضا، کیفیت این موسیقی به‌گونه‌ای است، که به نظر می‌رسد می‌توانست برای هر فیلم دیگری از باند، ساخته شود. به هر حال سقوط آسمان یکی از بی‌نظیرترین آهنگ‌های کل مجموعه 007 است. این قطعه موسیقی یک شاهکار است، که 20 هنرمند دیگری که قبل از آن تلاش کرده‌اند، نتوانسته‌اند به جایگاه بلندش دست پیدا کنند.

5. آسمان نارنجی از فیلم ایالت گلستان (Garden State)

Garden State

ایالت گلستان در رقابت با بیل را بکش دو، برنده جایزه گرمی موسیقی فیلم شد. این فیلم در سال 2004 به نمایش درآمد. زک برف در طول ساخت فیلم ایالت گلستان،  نقش‌های زیادی داشت که از آن جمله می‌توان به بازیگری، نویسندگی و کارگردانی اثر اشاره کرد. در مصاحبه‌ای در سال 2004 زک برف گفت که او شخصا آهنگ‌های راک، فولک و پاپ را برای مطابقت با حال‌و‌هوای کمدی و عاشقانه فیلم انتخاب کرده‌است. او گفت: «در حقیقت، من یک سی‌دی میکس با تمام موسیقی‌هایی که احساس می‌کردم در زمان نوشتن فیلمنامه زندگی‌ام را رقم زد، ساختم». از این میان آهنگ آسمان نارنجی در میان دیگر موسیقی‌های به‌کار رفته در این فیلم، توجه زیادی به خود جلب کرده‌است.

6. خودت را رها کن از فیلم 8 مایل (8 Mile)

8 Mile

در آغاز هزاره جدید، در حالیکه هیپ‌هاپ جریان اصلی بود، امینم در میان بهترین آهنگ‌های فیلم تمام دوران با موسیقی برنده اسکار خودت را رها کن، هنرش را به رخ کشید. این هنرمند بزرگ که برای فیلم نیمه اتوبیوگرافیک 8 مایل خوانده‌است، می‌گوید: «نوشتن موسیقی متن با کارهای معمول من متفاوت بود، زیرا مرا مجبور کرد وارد رابیت، شخصیتی که در فیلم بازی می‌کنم، شوم و از دیدگاه او بنویسم».

7. قلبم ادامه خواهد داد از فیلم تایتانیک (Titanic)

Titanic

تصنیف قدرتمند سلن دیون، یکی از پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های تمام دوران، برنده جوایز متعددی شد و اکنون به اندازه کوه یخی که با آن برخورد کرد، مترادف با کشتی محکوم به فنا است. قلب من ادامه خواهد داد تصنیف عاشقانه‌ای است، که تصویر لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت را در عرشه کشتی تایتانیک ماندگار کرده‌است. سلن دیون در این موسیقی با مدولاسیون‌های پیچیده آهنگ، به خوبی کنار می‌آید. درضمن ساز تین ویسل را در این موسیقی آندریا کور به زیبایی تمام اجرا می‌کند.

8. هاکونا ماتاتا از فیلم شیرشاه (The Lion King)

The Lion King

پرفروش‌ترین موسیقی متن فیلم انیمیشن به مدت 20 سال از سال‌های 1994 تا 2014 هاکونا ماتاتا از فیلم شیرشاه است. شیرشاه در سال 1994 به نمایش درآمد. دیزنی به‌اندازه کافی آثار کلاسیک دارد، تا فهرست موسیقی متن خود را پر کند، اما وقتی صحبت از آثار نمادین این کمپانی می‌شود، باید در مقابل شیرشاه زانو زد. موسیقی متن شیر شاه به چهار آهنگ از هانس زیمر تبدیل می‌شود و با سه اجرای التون جان به پایان می‌رسد. تا سال 2014، این اثر با فروش بیش از 7.8 میلیون نسخه، پرفروش‌ترین موسیقی متن تمام دوران برای یک انیمیشن بود.

9. خیابان‌های فیلادلفیا از فیلم فیلادلفیا (Philadelphia)

Philadelphia

آهنگ‌های زمینه فیلم فیلادلفیا در عین حال که می‌تواند آرامش‌بخش بوده و تنش را کاهش دهد، از دغدغه اجتماعی برخوردار است. زمانیکه کارگردان فیلم فیلادلفیا جاناتان دمی از بروس اسپرینگستین خواست تا آهنگی درباره اپیدمی ایدز بنویسد، او با یک تصنیف غم‌انگیز که هم آهنگ موفقی بود و هم یک قطعه موسیقی که مخاطبان را به چالش می‌کشید، خودش را نشان داد. جکسون براون، که بیش از 40 سال است اسپرینگستین را می‌شناسد، می‌گوید: «نوشتن از منظر فردی ضعیف و مبتلا به ایدز، به معنای کنار گذاشتن تمام قدرتی است که اسپرینگستین حرفه‌اش را بر آن بنا کرده‌بود. به همین دلیل این موسیقی یک شاهکار است».

10. ملودی عنان‌گسیخته از فیلم روح (Ghost)

Ghost

آهنگ عاشقانه زیبای گروه مشهور رایچس برادرز حتی قبل از زمانی که در فیلم روح ظاهر شد، به‌خوبی شناخته شده‌بود. این موسیقی درواقع برای یک فیلم کم‌هزینه به نام رها از بند در سال 1955 نوشته شده‌، و به عنوان مرثیه یک زندانی در فیلم گنجانده شده‌بود. اما زمانی که از این آهنگ عاشقانه به‌عنوان موسیقی زمینه برای همراهی صحنه پر احساسی که در آن دمی مور و پاتریک سویزی به هم نزدیک می‌شوند استفاده شد، جان تازه‌ای به این فیلم عاشقانه و پرفروش روح بخشید.

11. زنده ماندن از فیلم تب شنبه‌شب (Saturday Night Fever)

Saturday Night Fever

موسیقی فیلم تب شنبه‌شب از گروه بی جیز آهنگی درباره هنر استقامت است، که به گوش جهانیان رسیده‌است. هارمونی‌های باشکوه این موسیقی و فالستوهای بری گیب، این آهنگ را به یکی از جذاب‌ترین موسیقی‌های فیلم تبدیل کرده‌است. زنده ماندن یک موسیقی فیلم است، که پیامی جدی به همراه دارد. همانطور که رابین گیب گفت: «موضوع موسیقی زنده ماندن در واقع موضوعی کاملا جدی است. این آهنگ درباره بقا در خیابان‌های نیویورک است، و اشعار آن هم درواقع همین را می‌گوید».

12. همه حرف می‌زنند از فیلم کابوی نیمه‌شب (Midnight Cowboy)

Midnight Cowboy

شاید تا حالا نام فرد نیل را نشنیده‌باشید. با این‌حال او نه تنها یکی از بهترین آهنگ‌های تم فیلم تمام دوران را نوشت، بلکه یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های اواخر قرن بیستم را خلق کرد. فرد نیل، خواننده فولک، که کارش الهام‌بخش باب دیلن بود، شهرت را دوست نداشت. پس از اینکه هری نیلسون «همه حرف می‌زنند» را در سال 1970 خواند و پس از استفاده از آن به‌عنوان آهنگ تم فیلم کابوی نیمه‌شب و تبدیل آن به یک فیلم موفق جهانی، او با مشهور شدن راحت نبود. این هنرمند برای یک پروژه به فلوریدا رفت تا موسیقی (Going where the weather suits my clothes) را بسازد، اما از زندگی در شهرت خلاص شد و بقیه عمر خود را وقف حفاظت از دلفین‌ها کرد. در میان نسخه‌های کاور آهنگ همه حرف می‌زنند، می‌توان به آثار استیوی واندر، گلن کمپبل و ایگی پاپ و لئونارد نیموی اشاره کرد.

13. قطره‌های باران می‌ریزند روی سرم از فیلم بوچ کسیدی و ساندس کید (Butch Cassidy And The Sundance Kid)

Butch Cassidy And The Sundance Kid

برت باخاراخ و هال دیوید در حال کار بر روی موسیقی برای فیلم بوچ کسیدی و ساندس کید که در آن پل نیومن و رابرت ردفورد نقش دزدان قطار دهه 1980 را بازی می‌کنند بودند، که کارگردان فیلم جرج روی هیل گفت که می‌خواهد موسیقی تداعی‌کننده دوران ویکتوریایی برای صحنه‌ای باشد، که نیومن در آن با کاترین راس به شکل عاشقانه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کند. آنها درنهایت یک میلیون فروش موفق برای بی جی. توماس تولید کردند، که سرما خورده‌بود و در روز ضبط با صدایی خش‌دارتر از حد معمول می‌خواند. بی جی. توماس در جایی گفته‌بود که برت باخاراخ، در اصل آهنگ موسیقی فیلم را به تناسب صدای باب دیلن ساخته بوده‌است.

14. خانم رابینسون از فیلم فارغ‌التحصیل (The Graduate)

The Graduate

آهنگ خانم رابینسون موسیقی خوبی بود که پل سایمون برای فیلم فارغ‌التحصیل نوشت. در این فیلم آن بنکرافت در نقش خانم رابینسون بازی کرده‌است، زنی میانسال که داستین هافمن جوان را اغوا می‌کند. موسیقی سایمون و آرت گارفانکل بسیار گوش‌نواز است و به یکی از بهترین آهنگ‌های سینمایی دهه و شاید حتی بهترین موسیقی فیلم همه دوران‌ها تبدیل شده‌است. یک جمله در این آهنگ وجود دارد که می‌گوید: «کجا رفتی، جو دی ماجیو». معروف است که می‌گویند یک روز قهرمان بیسبال میکی مانتل از پل سایمون می‌پرسد؛ چرا از اسم خودش در آهنگ استفاده نکرده‌است. سایمون در پاسخ به این سوال می‌گوید: «میک دلیل آن هجاها هستند. یعنی تعداد بخش‌های کلمه»!

15. نمی‌توانم از عشقت بگذرم از فیلم بلو هاوایی (Blue Hawaii)

Blue Hawaii

موسیقی فیلم اورجینال الویس پریسلی با فروش میلیونی برای فیلم بلو هاوایی نوشته‌شد. جرج وایس، یکی از سازندگان این آهنگ، گفت که وقتی دموی قطعه را برای تهیه‌کننده هال والیس پخش کرد، او آن را رد کرد. درواقع تنها کسی که در ابتدا این آهنگ را دوست داشت، خود الویس پریسلی بود. به او گفته شد که این «تصنیف گنگ» را نادیده بگیرد، اما او گفت: «نه، من می‌خواهم این کار را برای فیلمم انجام دهم». الویس پریسلی آهنگ را انتخاب کرد، درحالیکه بقیه آن را رد کردند. نسخه‌های کاور متعددی از جمله توسط نیل دایموند، بک هانسن و نسخه‌های سبک رگی توسط یوبی 40 از این موسیقی منتشر شده‌است.

16. رودخانه مهتاب از فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast At Tiffany’s)

Breakfast At Tiffany’s

هنری منچینی و جانی مرسر سابقه خوبی از ساخت موسیقی داشتند. اولی خالق موسیقی پلنگ صورتی بود و دومی ترانه‌سرای ده‌ها فیلم از جمله «هورای برای هالیوود». صدای آواز آدری هپبورن نازک و از نظر دامنه محدود بود، هر چند همیشه کوک بود، بنابراین منچینی یک ماه وقت صرف‌کرد، تا دقیقاً ملودی مناسبی را بسازد که مانند خواننده موردنظرشان زیبا باشد. در این فیلم، آدری هپبورن این آهنگ را درحالیکه با گیتار در پنجره آپارتمانی در نیویورک نشسته‌بود، خواند و نتیجه جذاب‌تر از آن چیزی بود که می‌شد تصور کرد. این موسیقی برای همیشه به‌عنوان یکی از بهترین آهنگ‌های فیلم به یادگار ماند. می‌گویند وقتی یکی از مدیران اجرایی کمپانی فیلم می‌خواست آهنگ را از روی فیلم بردارد، آدری هپبورن گفت: «مگر از روی جنازه من رد شوید». بسیاری از بزرگان موسیقی جز این آهنگ را کاور کرده‌اند، اما بهترین نسخه‌های آن را آرتا فرانکلین، پتی گریفین، التون جان،  گروه آر.ئی.ام و استیون پتریم موریسی خوانده‌اند.

17. هر چه قسمت باشد، همان می‌شود از فیلم مردی که زیاد می‌دانست (The Man Who Knew Too Much)

The Man Who Knew Too Much

 این آهنگ توسط دوریس دی در تریلر آلفرد هیچکاک به نام مردی که خیلی می‌دانست، خوانده شد. با وجود محبوبیت و جایگاه هرچه قسمت باشد، همان می‌شود به عنوان یکی از بهترین آهنگ‌های سینمایی تاریخ، دوریس دی از آن متنفر بود و معتقد بود این یک آهنگ بچه‌گانه است. اما همسرش مارتی ملچر مخالفت کرد و دی تسلیم شد. او فکر نمی‌کرد که این آهنگ به بزرگترین موفقیت حرفه‌ای او تبدیل شود. ازطرفی ری ایوانز بیشتر ترانه می‌نوشت، در حالی که جی لیوینگستون آهنگ‌ها را می‌ساخت. اما ایوانز اعتبار هرچه قسمت باشد همان می‌شود را که ماندگارترین اثر آنها بود، به شریک خود داد. او می‌گفت که جی فیلمی را دیده‌بود که خانواده از آن به عنوان شعار خود استفاده می‌کردند. سپس جی گفته‌بود که این عنوان خوبی برای یک آهنگ خواهدبود. این عنوان برنده اسکار شد و بعد هم به عنوان آهنگ تم برنامه تلویزیونی خود دی استفاده شد.

آیکون فیلم مردی که بینهایت میدانست The Man Who Knew Infinity
فیلم

مردی که بینهایت میدانست

The Man Who Knew Infinity

تماشای فیلم فیلم مردی که بینهایت میدانست

18. آواز در باران از فیلم آواز در باران (Singin’ In The Rain)

Singin’ In The Rain

آواز در باران درواقع 15 سال قبل از فیلم، وجود داشت. این موسیقی اولین بار در یک فیلم در سال 1929 ظاهر شد. اما آرتور فرید، ترانه‌سرای این موسیقی متوجه شد که می‌تواند از اشعار قدیمی‌اش پول دربیاورد، و به عنوان تهیه‌کننده کمپانی ام‌جی‌ام یک فیلم موزیکال با عنوان آهنگ خود سفارش داد. نسخه آهنگ و رقص باشکوه جین کلی به‌راحتی آواز در باران را به یکی از بهترین موسیقی‌های سینمایی جهان تبدیل کرد.

19. عزیزم بیرون هوا سرده از فیلم دختر نپتون (Neptune’s Daughter)

Neptune’s Daughter

آهنگ دیگری که به‌صورت اتفاقی وارد سینما شد، اما به درستی جای خود را در بین بهترین آهنگ‌های سینمایی تمام دوران به دست آورد، «عزیزم، بیرون هوا سرده» است. این موسیقی جایگزین آهنگ «Slow Boat To China» فرانک لوسر شد و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و حتی جایزه هم به‌دست آورد. عزیزم بیرون هوا سرده اسکار بهترین آهنگ اورجینال در فیلم دختر نپتون را به‌دست آورد. این آهنگ به‌نوعی همخوانی بین فرانک لسر و همسرش لین گارلند در یک مهمانی بود، که در فیلم استر ویلیامز و رکاردو مونتالبان اجرا شد. چهار دوئت مختلف از این موسیقی در نسخه‌های مختلف موفقیت به‌دست آورده و در جهان موسیقی هیت شده‌‌است. از جمله کسانی که این موسیقی را کاور کردند، می‌توان به الا فیتزجرالد و لوئیس جردن، ری چارلز و بت کارتر، و دالی پارتون و راد استوارت اشاره کرد.

20. کریسمس شاد و کوچکی برای خودت ترتیب بده از فیلم مرا در خیابان لوییس ملاقات کن (Meet Me in St Louis)

Meet Me in St Louis

این موسیقی ابتدا به‌عنوان یک آهنگ سیاه کریسمسی ساخته شد، اما زمانی که جودی گارلند بازیگر و خواننده نسبت به آن اعتراض کرد که برخی از اشعار هیوگ مارتین به طرز ناراحت‌کننده‌ای تیره‌و‌تار هستند، آن را تغییر داد و ترانه آن به این شکل درآمد: کریسمس شاد و کوچکی برای خودت ترتیب بده/ ممکن است این آخرین سال تو باشد/ سال آینده ممکن است همه ما در گذشته زندگی کنیم/ کریسمس شاد و کوچکی برای خودت ترتیب بده/ بگذار قلبت روشن باشد/ سال آینده همه مشکلات ما از دیدمان دور خواهدشد. این تغییرات جواب داد و این اثر سینمایی، از یک فیلم کلاسیک کریسمسی به یک استاندارد سینمایی تبدیل شد. در میان نسخه‌های کاور متعددی که از این موسیقی خلق شده‌است، می‌توان به نسخه‌های گروه موسیقی کارپنترز، مل تورمه و تونی هدلی اشاره کرد. فیلم مرا در خیابان لوییس ملاقات کن، همچنین به دلیل آهنگ‌های متنوعی که به جهان سینما و موسیقی معرفی کرد، از جمله «آهنگ ترولی» و «پسر خانه کناری» معروف است.

21. همچنان که زمان می‌گذرد از فیلم کازابلانکا (Casablanca)

Casablanca

قطعه همچنان که زمان می‌گذرد، در واقع توسط هرمن هاپفلد برای یک فیلم موزیکال کوتاه در دهه 30 برادوی به نام «همگی خوش آمدند» نوشته شد، اما به عنوان یکی از بهترین ترانه‌های فیلم هالیوود، مسیرش را عوض کرد و برای همیشه ماندگار شد. این موسیقی توسط پیانیست معروف دولی ویلسون در فیلم همفری بوگارت و اینگرید برگمن یعنی کازابلانکا اجرا می‌شود. موسیقی فیلم کازابلانکا با همان داستان قدیمی و البته گیرای مبارزه برای عشق و افتخار، در دهه‌های بعد در نسخه‌های فرانک سیناترا، جولی لندن و حتی باب دیلن تکرار شده‌است.

22. کریسمس سپید در فیلم مهمانسرای تعطیلات (Holiday Inn)

Holiday Inn

کریسمس سپید با خوانندگی بینگ کرازبی در آلبومی از آهنگ‌های فیلم مهمانسرای تعطیلات است. این موسیقی و ترانه آن با هزاران سرباز آمریکایی در حال انجام‌وظیفه در جنگ جهانی دوم همراهی می‌کند. کریسمس سپید در سال 1943 جایزه اسکار را برای ایروینگ برلین، ترانه‌سرا به ارمغان آورد و فراتر از آن، یکی از بهترین آهنگ‌های سینمای تاریخ شد. این موسیقی همچنین با فروش 50 میلیونی به پرفروش‌ترین آهنگ تمام دوران تبدیل شد. نسخه کرازبی که ضبط آن فقط 18 دقیقه طول کشید، بهترین نسخه این آهنگ است. اما در دهه‌های پس از آن، ستاره‌های متعددی از جمله باب مارلی، ویلی نلسون و گروه موسیقی راک ایرلندی یوتو، شانس خود را در بارخوانی این موسیقی امتحان کردند.

23. وقتی آرزویی می‌کنی از فیلم پینوکیو (Pinocchio)

Pinocchio

کلیف ادواردز به‌عنوان یک خواننده میانسال معروف به یوکللی آیک، صداپیشگی کلاغ در دامبو را برعهده داشته‌است. اما صدای او بیشتر به خاطر خواندن آهنگ احساسی شگفت‌انگیز وقتی آرزویی می‌کنی، برای نسخه کلاسیک پینوکیوی دیزنی شناخته شده‌است. تم این فیلم توسط دو غول موسیقی فیلم یعنی لی هارلین (که قطعه Whistle while You Work را ساخته‌) و ند واشنگتن (سازنده High Noon) نوشته شده‌است. این موسیقی برای کلیف ادواردز تبدیل به یک استاندارد موسیقی سبک جز شد و توسط دیو بروبک و لوئیس آرمسترانگ و دیگر موسیقیدان‌ها کاور شد. نسخه اخیر گرگوری پورتر از این آهنگ هم در آلبوم Verve Jazz Loves Disney گنجانده شده‌است.

24. جایی بر فراز رنگین کمان از فیلم جادوگر شهر (The Wizard Of Oz)

The Wizard Of Oz

برخی از آهنگ‌ها ظرفیت مناسبی برای تفسیر و بداهه‌نوازی توسط اجراکننده دارد و بخشی از آنها بیشتر خواننده اثر را ماندگار می‌کنند تا سازنده‌اش را. جایی بر فراز رنگین‌کمان دقیقا همین ویژگی‌ها را دارد. بنابراین اگر جایی به این قطعه موسیقی اشاره کنید، به احتمال زیاد مردم بیشتر به نسخه معروف آن با صدای جودی گارلند برای فیلم جادوگر شهر اوز در سال 1939 فکر می‌کنند، تا کار زیبای آهنگسازان هارولد آرلن و ای وای. هاربرگ. جالب است بدانید که این آهنگ تقریباً از فیلم حذف شده‌بود، زیرا کمپانی فیلمساز ام‌جی‌ام معتقد بود، که سکانس شروع فیلم با این موسیقی خیلی طولانی است. خوشبختانه، نظر این کمپانی عوض شد و جایی بر فراز رنگین‌کمان با کسب جایزه اسکار بهترین آهنگ اورجینال، جایگاه خود را در بین بهترین آهنگ‌های فیلم تاریخ به‌دست آورد. از آن زمان نسخه‌های کاور متعددی از این آهنگ، از هنرمندان مختلفی مانند اریک کلاپتون، جان مارتین و آریانا گرانده منتشر شده‌است.

آیکون فیلم جادوگر شهر از Le magicien d'Oz
فیلم

جادوگر شهر از

Le magicien d’Oz

تماشای فیلم جادوگر شهر از

25. ماه آبی از فیلم ملودرام منهتن (Manhattan Melodramaa)

Manhattan Melodramaa

ماه آبی به‌عنوان منبع الهام تعدادی از بهترین آهنگ‌های فیلم در زمان خود شناخته می‌شود. ریچارد راجرز و لورنز هارت به‌عنوان یک تیم دونفره ترانه‌نویس و ترانه‌ساز، نسخه نهایی موسیقی ملودرام منهتن با بازی کلارک گیبل را طراحی کردند. اشعار زیبای ماه آبی که در بخشی از آن می‌گوید، تو مرا دیدی که تنها ایستاده‌ام/ بدون رویایی در قلب من/ بدون عشق خودم؛ سال‌ها توسط بسیاری از بزرگترین خوانندگان محبوب موسیقی ازجمله الویس پریسلی، مل تورمه، دین مارتین و الا فیتزجرالد خوانده شده‌است. تم فیلم کلاسیک ملودرام منهتن همچنین در یک آلبوم که ادای احترام به آن بود و Blue Moon: Rodgers And Hart Covered By The Supremes نام داشت، گنجانده شد.

موسیقی‌های متن فیلم خوب بیشتری وجود دارند، که عنوان نشده‌اند. درحقیقت اینها تنها برخی از برجسته‌ترین موسیقی‌ها در تاریخ فیلم بوده‌اند. انتخاب‌های موسیقایی در سینما، بخش مهمی از نحوه دریافت و درک فیلم را سامان می‌بخشد. کسانی که مشتاقانه و متفکرانه موسیقی را می‌نوازند یا در نظر می‌گیرند که چه آهنگی برای هر صحنه مناسب‌تر است، در تاریخ ثبت می‌شوند. شما کدام موسیقی فیلم را بهترین می‌دانید؟

منبع: gamesradar, udiscovermusic

خروج از نسخه موبایل