خط داستانی در یک بازی ویدیویی چقدر مهم است؟

در دنیای بازی‌های ویدیویی، عناوین بی‌شماری با گرافیک خیره‌کننده، گیم‌پلی روان و شخصیت‌های جذاب به چشم می‌خورند. اما چه چیزی باعث می‌شود یک بازی از میان انبوه رقیبان خود سر برآورد و در ذهن و خاطره‌ی گیمرها ماندگار شود؟ بدون شک، داستان نقشی کلیدی در این تمایز ایفا می‌کند.

یک خط داستانی قوی، فراتر از سرگرمی صرف، تجربه‌ای عمیق و به‌یادماندنی برای گیمر خلق می‌کند. داستانی که به درستی روایت شود می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. او را در دنیای بازی غرق کند و انگیزه‌ی لازم برای ادامه‌ی بازی را در او ایجاد کند.  به همین دلیل، جای تعجب نیست که بازار در حال حاضر بیشتر بر روی بازی های چند نفره با به روز رسانی های مکرر متمرکز شده است. شکی نیست که تعامل بیشتر و مخاطبان گسترده تر را تشویق می کند.

بازار فعلی بازی‌های تلفن همراه توسط GaaS اداره می‌شوند

در این قسمت سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا بازی‌های خدماتی زنده چیست؟ به طور خلاصه‌ بازی به‌ عنوان یک سرویس ( GaaS ) یکی از انواع بازی‌هایی است که برای ارایه محتوا بر اساس مدل درآمدی به طور مداوم ساخته می‌شود. به زبان ساده‌تر مثلا شما در بازی‌هایی مانند کالاف موبایل، کلش آف کلنز و… پول پرداخت می‌کنید و در بازی اسلحه و مواردی از این قبیل را خریداری می‌کنید.

از ان جایی که این مدل از بازی‌ها بر ارائه تجربه‌ای دائمی و در حال تکامل به بازیکنان تمرکز دارند و به طور مداوم با محتوای جدید، به‌روزرسانی‌ها و رویدادها به‌روز می‌شوند به بازیکنان دلیلی برای بازگشت و ادامه بازی در طول زمان می‌دهند و هیچگاه خسته کننده نمی‌شوند. برخلاف بازی‌های سنتی که محتوای ثابتی دارند. بازی‌های خدماتی زنده به طور مداوم با محتوای جدید مانند مراحل، شخصیت‌ها، آیتم‌ها و داستان‌ها به‌روز می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا بازی برای بازیکنان تازگی داشته باشد و آنها را به بازگشت و تجربه محتوای جدید ترغیب کند.

آیکون بازی Call of Duty: Mobile Season 9

Call of Duty: Mobile Season 9

حجم:۲.۷ گیگابایت

دانلود بازی کالاف دیوتی موبایل

چرا بازی‌های موبایلی مبتنی بر داستان کمتر وجود دارد؟

خط داستانی

با وجود محبوبیت روزافزون بازی‌های موبایل، تعداد بازی‌های مبتنی بر داستان در این پلتفرم به طرز قابل توجهی کمتر از سایر پلتفرم‌ها مانند کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی است. در یک بازی با افزایش تعداد آپدیت‌ها، شانس رشد و درآمد نیز افزایش می‌یابد. با این حال، وقتی صحبت از عناوین داستان محور به میان می‌آید این دقیقا امکان پذیر نیست. بازی‌های که داستان محور هستند براساس خط داستانی مهیج مخاطبان را به سمت خود می‌کشند و فقط از طریق فروش آن است که می‌توانند کسب درآمد کنند. چرا که در بازی‌های واحدی که صرفا یک خط داستانی را دنبال می‌کند کسب درآمد از طریق بروزرسانی و تبلیغات بسیار دشوار خواهد بود. زیرا برای بروز کردن چنین بازی‌هایی کل روند و داستانی باید عوض شود که بسیار زمان‌بر و پر هزینه خواهد بود.

از طرفی‌ هم یافتن دوست‌داران بازی‌های تک نفره موبایلی در این بازار پر رقابت کار بسیار دشواری است. زیرا مخاطبان همیشه به بازی‌هایی نیاز دارند که دارای رقابت باشند و بازیکنان را به صورت زنده در نبردها و مسابقات در مقابل یک‌دیگر قرار دهد. و این مورد دقیقا عامل موفقیت بازی‌هایی مثل: فورت‌نایت، کلش، کالاف موبایل و… است. این مدل بازی‌ها در ارایه خط داستانی در بازی ناکام مانده‌اند ولی جز بهترین بازی‌ها در اندروید هستند.

چگونه یک خط داستانی بازی را لذت بخش‌تر می‌کند

وقتی به بازی‌های خاطره‌انگیز PC مانند جی‌تی‌ای سن آندریاس، رزیدنت اویل، سری‌های کالاف و… نگاه کنیم همگی در ژانر اکشن بودند؛ اما این خط داستانی و ماموریت‌ها بود که این بازی‌ها را جذاب نگاه داشته بود. دلیل چنین امری این است که هر قدم بعدی بازیکن منحصر به فرد است. همانطور که داستان بازی رفته رفته ضخیم‌تر می شود به بازیکن این توانایی را می‌دهد که همانطور که برای اولین بار در سناریوی فعلی قرار دارد متفاوت فکر کند. از طرفی هم درک متمایزی از آنچه باید انجام دهد و چرا باید انجام دهد خواهد داشت و کنجکاوی او در تمام مدت حفظ می‌شود. شما یک کار یا سناریوی تکراری ندارید و این همان دلیل مهمی است که چنین بازی‌ها را خاص می‌کند.

آیکون بازی Call of Duty®: Warzone™ Mobile

Call of Duty®: Warzone™ Mobile

حجم:۴۲.۴ مگابایت

دانلود بازی کالاف دیوتی وارزون

یک خط داستانی ضعیف تبعات بدی را به همراه خواهد داشت

خط داستانی

بدون تردید می‌توان گفت که یک داستان ضعیف، در جذب مخاطب ناکام خواهد ماند. چرا که بازیکنان در درک خط داستانی عاجز خواهند ماند و هدف خود را بازی از دست خواهند داد. چنین داستانی توانایی پر کردن خلاها و حفره‌های بازیکن را نخواهد داشت و حتی مخاطب را درگیر بازی کند احتمال انجام دوباره‌ی آن را به صفر خواهد رساند و این بدترین اتفاقی است برای سازندگان بازی‌ها است که ممکن است پیش بیاید.

از طرفی دیگر کات سین‌ها ( زمانی که بازی قطع می‌شود و ادامه‌ی بازی به صورت چند دقیقه به صورت فیلم جلو می‌رود) جز مهم‌ترین روایت خط داستانی بازی‌هستند. در نتیجه باید با جزییات و از نظر بصری جذاب باشند تا مخاطب را به وجد بیاورند. اگر یک کات سین ضعیف باشد بازیکنان خود را از دست خواهد داد.

و اما در نهایت آیا خط داستانی برای بازی مهم است یا نه؟

در نهایت برای پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که صد درصد مهم است و تنها دلیل موفقیت چنین بازی‌هایی خط داستانی است. به طور کلی، یک داستان قانع کننده می‌تواند به طور قابل توجهی تجربه یک بازیکن را از یک بازی را بهبود بخشد. او عناصر بازی را به طور کامل به یاد می‌آورد و در آینده، این امکان وجود دارد که داستان این بازی به کسی گفته شود و داستان خوب همان چیزی است که همیشه به عنوان یک عامل کلیدی در ایجاد یک بازی به یاد ماندنی عمل می‌کند.  دنیای بازی به چنین شگفتی‌های بیشتری نیاز دارد.

خروج از نسخه موبایل