ورود به عصر دیجیتال برای انسانها فرصتهای جدید و جالبی را پدید آورده است. در حالی که اگر سی سال پیش از کسی میپرسیدید که آیا میتوان روزی با فیلم گرفتن از خود، درآمد قابلتوجهی داشت در پاسخ احتمالا به شما میخندیدند. با این حال امروزه شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان محتوای بسیاری در سراسر این کره خاکی، درآمد خوبی از تولید و بهاشتراکگذاری ویدیو دارند و ساخت و اشتراکگذاری ویدیو تبدیل به راه اصلی آنها برای امرار معاش شده است. در ایران نیز پلتفرمهای مختلفی امکان درآمدزایی را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم کردهاند.
یکی از پلتفرمهایی که سیستم درآمدزایی دارد، روبیکا است. در این مقاله نگاهی به سرویس درآمدزایی روبیکا خواهیم داشت و سعی میکنیم راه شما برای درآمدزایی از روبیکا را هموار کنیم. با مجله مایکت همراه باشید.
از آغاز به کار سیستم درآمدزایی در یوتیوب چندین سال میگذرد. با این حال، هنوز هم باید از آغاز به کار این سیستم بهعنوان نقطه عطفی در تاریخ مشاغل آنلاین یاد کرد. آغاز شریک کردن تولیدکننده محتوا در درآمد به دست آمده از تبلیغات پخش شده توسط گوگل، محرکی بود برای اضافه شدن بازیگران جدیدی به این عرصه. نتیجه، ایجاد فضایی رقابتی و جذاب برای تولیدکنندگان محتوا بود تا بتوانند از محتوایی که در پلتفرمهای مختلف منتشر میکنند، درآمدزایی داشته باشند.
کاربران ایرانی نیز اگرچه با فرکانسی پایینتر از موج جهانی و در زمانی دیرتر، ولی وارد گودِ تولید محتوا در فضای مجازی شدند. با اینکه در ابتدا موانع زیادی بر سر این راه قرار داشت و کاربران ایرانی هم مجبور به انتشار محتوا در پلتفرمهای خارجی بودند، ولی پلتفرمهای ایرانی هم پس از گذشت مدتی و با مشاهده استقبال شگفتانگیز کاربران ایرانی از سیستم درآمدزایی، برای جا نماندن از کورس رقابت با پلتفرمهای خارجی اقدام به بهرهبرداری از سیستمهای درآمدزایی خود کردند. اکنون پلتفرمهای داخلی مختلفی سیستم درآمدزایی در اختیار کاربران قرار میدهند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. یکی از این پلتفرمها، سوپراَپ روبیکا است که سیستم درآمدزایی خود را با تغییراتی گسترده، مجددا در دسترس قرار داده است. قبل از صحبت راجع به این سیستم جدید، بیایید نگاهی به خود اپلیکیشن و تاریخچه کسب درآمد از روبیکا بیندازیم.
فهرست این مقاله (با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) :
روبیکا چیست؟
روبیکا در اصل یک سوپر اپلیکیشن (به اختصار، سوپراَپ) یا اپلیکیشن جامع است. اینگونه اپلیکیشنها با گرد هم آوردن ویژگیهای مختلف که هر کدام بخشی از نیاز روزمره کاربران را پوشش میدهند، از نیاز کاربر به استفاده از چندین و چند اپلیکیشن مختلف جلوگیری میکنند. در واقع، کاربر با مراجعه به یک سوپراپ، کارهایی که برای انجام آنها نیاز به مراجعه به چند برنامه متفاوت است را در یک اپلیکیشن انجام میدهد و به همین ترتیب، همهچیز بسیار یکپارچه بهنظر میرسد. قابلیتهای جای گرفته در سوپراپها یکسان نیست؛ اما، معمولا شاهد وجود قابلیتهایی چون پیامرسان، شبکه اجتماعی، خرید آنلاین، تماشای محتوای ویدیویی و مواردی از این دست در یک سوپر اپلیکیشن هستیم.
روبیکا یکی از مطرحترین سوپراپهای ایرانی است که چند سالی از آغاز فعالیت آن میگذرد. در طی این چند سال، این برنامه جامع فراز و نشیبهای خاص خود را تجربه کرده و در ویژگیهای آن هم تغییرات و ملاحظاتی به عمل آمده است. در حال حاضر، این اپلیکیشن روی بحث پیامرسانی، شبکه اجتماعی (با نام روبینو) و تماشای آنلاین فیلم و سریال و دیگر محتواهای ویدیویی تمرکز خاصی دارد و به دنبال تمرکز روی این حوزهها، اندکی از توجه روبیکا به حوزههای دیگر کاسته شده است. با این حال هنوز هم قابلیت انجام تراکنشهای مالی مانند خرید شارژ، خرید اینترنت و پرداخت قبوض در کنار بخش مربوط به فعالیتهای نیکوکارانه در این برنامه به چشم میخورد. احتمالا در مورد رایگان بودن اینترنت به هنگام استفاده از روبیکا نیز زیاد شنیدهاید؛ با این حال و پس از ملاحظاتی که اخیرا این شرکت در بحث اینترنت رایگان به هنگام استفاده از امکانات برنامه به عمل آورده، بهتر است برای اطلاع از جزئیات دقیق اینترنت رایگان در روبیکا به وبسایت روبیکا یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید.
تاریخچه کسب درآمد از روبیکا
لازم است به این نکته اشاره کنیم که سرویس درآمدزایی روبیکا چندان جدید هم نیست و بر خلاف تصور غالب، از چند سال پیش هم فعال بوده. در گذشته، سیستم درآمدزایی روبیکا بر اساس ترافیک مصرفی کاربران در کانال هر کاربر محاسباتاش را انجام میداد. به بیان دیگر، درآمد شما از کانالتان در روبیکا با افزایش ترافیک مصرفی کاربران در کانال، افزایش پیدا میکرد. این سیستم باعث شده بود تا درآمدزایی برای کانالهایی که روی محتواهای متنی و عکسمحور تمرکز دارند، مثل کانالهای خبری بهشدت محدود و کمرنگ باشد. این مسئله بهشدت برای روبیکا حاشیهساز شده بود و خیلی از کاربران معتقد بودند که این سیستم، تنها به نفع کانالهایی است که در آنها محتواهایی چون فیلمهای سینمایی منتشر میشوند چرا که آن دسته از محتواها، حجم بالایی دارند.
با این حال، پس از اعلام نارضایتی شدید کاربران از این سیستم درآمدزایی، روبیکا برای مدتی بهکلی سیستم درآمدزایی خود را از دسترس خارج کرد. در حالی که برخی گمانهزنیها حاکی از آن بود که روبیکا بهکلی تصمیم به تعطیلی سرویس درآمدزایی خود گرفته، شاهد بازگشت کسب درآمد از روبیکا هستیم و اتفاقا تغییراتی جالب در آن ایجاد شده که میتواند برای تولیدکنندگان محتوا قابلتوجه باشد. در ادامه نگاهی به سرویس درآمدزایی جدید روبیکا خواهیم داشت و در مورد آن و سوالاتی که پیرامون استفاده از آن وجود دارد، بیشتر توضیح خواهیم داد.
سرویس درآمدزایی روبیکا
گفتیم که روبیکا تصمیم گرفت تا مدتی سرویس درآمدزایی خود را به حالت تعلیق دربیاورد. با این حال، این شرکت مجددا و این بار با ایجاد تغییراتی بنیادین در پیکره این سرویس، آن را برای استفاده تولیدکنندگان محتوا در دسترس قرار داده است. نکته مهم آن است که برای ملحق شدن به طرح درآمدزایی روبیکا نیازی به داشتن هیچ پیشنیازی به جز یک حساب کاربری در روبینو یا یک کانال در روبیکا نیست. در واقع، برخلاف سرویسهای درآمدزایی پلتفرمهایی چون یوتیوب و آپارات که برای اضافه شدن به آنها نیاز به طی کردن یکسری پیشنیاز وجود دارد، روبیکا این امکان را فراهم کرده که تنها با داشتن یک حساب کاربری امکان کسب درآمد داشته باشید و از این حیث، راه را برای تولیدکنندگان محتوا بسیار هموار کرده است.
علیرغم ایجاد تغییراتی در سرویس درآمدزایی جدید روبیکا، هنوز هم رد پای گذشته این سرویس در نسخه جدید آن دیده میشود. مثلا، هنوز هم یکی از فاکتورهای اساسی در کسب درآمد از روبیکا، حجم مصرفی کاربران در کانالهاست. در واقع، کماکان هر چقدر کاربران حجم اینترنت بیشتری در کانال شما مصرف کنند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد. با این حال، اکنون فاکتور تازهای به نام تعداد اعضای کانال هم در بحث درآمدزایی دخیل است و به این ترتیب، راه برای درآمدزایی کانالهایی که محتوای آنها مبتنی بر متن، عکس یا صوت است و اساسا کاربران در آنها حجم اینترنت بسیار کمتری نسبت به کانالهای ویدیو محور مصرف میکنند، هموارتر شده. بنابراین دو عامل ترافیک مصرفی کاربران در کانال شما و تعداد کاربران آن در کسب درآمد از روبیکا تاثیرگذار است.
پیشخوان یا داشبورد کسب درآمد روبیکا
سرویس جدید درآمدزایی روبیکا با خود ویژگیهای جدیدی را به همراه داشته که یکی از آنها، پیشخوان یا داشبورد کسب درآمد است. این داشبورد در حقیقت نقش یک دفترچه آماری را ایفا میکند و به شما اطلاعاتی کلی از وضعیت کسب درآمدتان میدهد. دسترسی به این پیشخوان از طریق صفحه اصلی روبیکا میسر است.
علاوهبر آمارهای کلی ارائه شده از وضعیت درآمدزایی کانالهای روبیکا یا روبینو کاربران، این داشبورد تاریخچه تسویه حسابها، اطلاعات هویتی و البته بخشی مربوط به قوانین را نیز در خود جای داده که هر کدام میتواند کاربردهای خاص خود را داشته باشد. با توجه به وجود بخشی تحت عنوان جریمه در این پنل، میتوان برداشت کرد که عدم رعایت قوانین میتواند منجر به کسر از درآمد کانال شما شود.
علاوهبر پیشخوان یا داشبورد کسب درآمد روبیکا، برای هر کانال در روبیکا یا روبینو نیز یک پیشخوان جداگانه در نظر گرفته شده تا با استفاده از آن بتوانید به ریز عملکرد همان کانال بهصورت مجزا دسترسی داشته باشید. وجود این داشبوردهای منحصربهفرد به افرادی که از چندین کانال درآمدزایی دارند، کمک زیادی در زمینه تفکیک جزئیات از هم میکند.
احراز هویت آنلاین و آسان
یکی از مراحلی که قبل از دریافت درآمد خود از روبیکا باید با موفقیت پشت سر بگذارید، مرحله احراز هویت است. روبیکا دلیل وجود سیستم احراز هویت را اطمینان حاصل کردن از انطباق مشخصات فردی با شماره حساب بانکی اعلام کرده است.
برای احراز هویت نیز لازم است که به پیشخوان کسب درآمد روبیکا مراجعه کنید. بهجز اطلاعات معمول، مهمترین چیزی که روبیکا از شما طلب میکند تصویری از کارت ملی است. اتباع خارجی بهجای کارت ملی میبایست تصویر کارت آمایش خود را بارگذاری کنند. مرحله تائید این مشخصات میتواند تا چند روز نیز به طول بینجامد. یادتان باشد که اطلاعات هویتی، شماره شبای حساب بانکی و تصویر کارت ملی باید با هم منطبق و همگی متعلق به شخص صاحب سیمکارتی باشد که در روبیکا ثبتنام کرده است.
چطور در روبیکا درآمد بیشتری کسب کنیم؟
حالا که بیشتر با جزئیات سیستم درآمدزایی جدید روبیکا آشنا شدید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چطور میتوان در این زمینه موفق بود و درآمد بیشتری کسب کرد؟ در پاسخ، باید گفت که بهصورت کلی درآمدزایی از تولید محتوا به عوامل زیادی بستگی دارد و نمیتوان به شکلی تضمینی راه رسیدن به موفقیت را ترسیم کرد. با این حال، مسائل مهمی وجود دارند که توجه به آنها، میتواند به شما در تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای موفق کمک کند و در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
شناسایی موضوعات پرطرفدار
شناسایی موضوعات پرطرفدار از این حیث حائز اهمیت است که به هر حال، برای کسب درآمد از روبیکا محتوای شما باید توسط دیگر کاربران دنبال شود. محتوایی که قشر بیشتری از کاربران این پلتفرم را به خود جذب کند، پتانسیل بالاتری برای رسیدن به موفقیت دارد و طبیعتا میتواند برای شما هم مفیدتر عمل کند. طبیعتا دست گذاشتن روی موضوعاتی که طرفدار چندانی ندارد، از حیث درآمدزایی هم میتواند شما را با مشکل مواجه کند.
انتشار منظم
انتشار منظم محتوا علاوهبر اینکه باعث میشود تا شما کار تولید محتوا را جدیتر بگیرید و با کوشش بیشتری آن را پیش ببرید، مخاطبان را نیز قادر میسازد تا برای استفاده از محتوای شما برنامهریزی خاص خود را داشته باشند. در کنار این مسئله، عادت کردن مخاطبان به زمان انتشار محتوای شما میتواند در استقبال بیشتر آنها نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.
استفاده از هشتگ
بهصورت کلی، استفاده دقیق از هشتگگذاری موجب میشود تا محتواهای منتشر شده توسط شما به نحوی که دوست دارید طبقهبندی شوند. این طبقهبندی باعث میشود تا دسترسی مخاطبان به محتواهای قبلی شما نیز سادهتر از قبل شود. اگر صاحب کانالی هستید که در آن محتوای چندرسانهای خصوصا ویدیو منتشر میشود، هشتگگذاری دقیق میتواند به افزایش ترافیک مصرفی کاربران در کانال شما کمک بهسزایی کند چرا که دسترسی مخاطبان به محتواهای قبلی شما را راحت میکند و احتمال رجوع کاربران به آنها بیشتر میشود.
توجه به آمار
گفتیم که در نسخه جدید سیستم کسب درآمد روبیکا، یک پیشخوان یا داشبورد جدید هم تعبیه شده که به شما اطلاعات خوبی از وضعیت درآمدزاییتان میدهد. توجه به این داشبورد و اطلاعات نهفته در آن میتواند ایده خوبی از وضعیت کانال شما در اختیارتان بگذارد. اگر روند کانال شما صعودی باشد، طبیعتا بیانگر عملکرد رو به رشد و خوب شما است و اگر هم منفی باشد، یعنی نیاز به یک تجدید نظر در روند فعالیت خود دارید.
پلتفرم ایرانی روبیکا در کنار ویژگیهای فراوانی که ارائه میدهد، سرویس درآمدزایی خود را هم برای تولیدکنندگان محتوا با سر و شکلی جدید فعال کرده تا بتواند بیشتر نظر مخاطبان را به خود جلب کند. بهصورت کلی وجود چنین سرویسی، اتفاقی مثبت قلمداد میشود و حتی میتواند برای افرادی که قبلا به حوزه تولید محتوا قدم نگذاشتهاند نیز جذاب باشد.