نقد فیلم جنگی لی (Lee)

مدلی که به عکاس جنگ‌جهانی‌دوم تبدیل شد

آیا کاری هست که کیت وینسلت نتواند انجام دهد؟ به‌طور جدی، سعی کنید به یاد آورید که آیا این هنرمند محبوب هرگز عملکرد بدی داشته‌است؟ آیا ژانری وجود دارد که کیت وینسلت شانس خود را در آن امتحان کرده و موفق نشده‌باشد؟ جدای از فیلم‌های سنت‌شکن و فیلم 43، او همان بازیگری است که می‌توانید بدون‌ هیچ تردید هر اثری را بازی می‌کند، تماشا کنید. این درباره لی (Lee) هم درست است، پروژه‌ای بزرگ با حضور کیت وینسلت که به بازیگر برنده اسکار آن نقشی جسورانه و برجسته می‌دهد که بدون‌شک برایش جوایزی به همراه خواهدداشت. کیت وینسلت در فیلم لی نقش یک شخصیت واقعی به‌نام لی میلر را بازی می‌کند. لی میلر عکاسی است، که درست در همان روزی که هیتلر دیکتاتور در پناهگاهش به خود شلیک کرده، از خود در وان حمام هیتلر عکس گرفته‌است. لی فیلمی است که باید به‌عنوان یک مطالعه درباره شخصیتی جذاب که از یک مدل موفق به عکاس جنگ تبدیل می‌شود، شناخته شود. ماجراهای تبدیل شدن این مدل موفق به زنی که هر کاری برای ثبت تصاویر جنگ و بی‌رحمی نوع بشر انجام می‌دهد، در نوع خود بسیار جالب است. لی میلر از دل محدودیت‌های یک زن در میدان جنگ، سوژه‌هایی را برای عکاسی پیدا می‌کند، که یه ذهن هیچ مردی خطور نمی‌کند. در اینجا قرار است بررسی مختصری درباره فیلم لی محصول سال 2024 که توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌است، داشته‌باشیم. 

معرفی فیلم لی

فیلم سینمایی لی

داستان فیلم لی

کیت وینسلت

داستان فیلم با نشان دادن مدل سابق لی میلر شروع می‌شود که قبل از تبدیل شدن به خبرنگار جنگی در طول جنگ‌جهانی‌دوم و عکاسی بسیار مشهور برای مجله ووگ، با معشوق هنرمندش رولاند پنروز با بازی الکساندر اسکاشگورد، زندگی پر از رفاهی را پشت سر می‌گذارد. لی یک مدل موفق است و در کنار دوستانش زندگی آرامی دارد. اما با شدت گرفتن جنگ این زن جسور کنجکاو می‌شود درباره این واقعه بزرگ بیشتر بداند. او احساس می‌کند باید کاری انجام دهد و نقش خود را در نشان دادن اثرات جنگ داشته‌باشد. اینطور است که او درست مانند یک خبرنگار و عکاس جنگ، وارد میدان می‌شود. البته که مسلم است به‌عنوان یک زن در جامعه آن زمان، محدودیت‌های زیادی سر راهش قرار دارد. حتی ممکن است نزدیکترین آدم‌های زندگی لی، او را از چنین اقدامی منع کنند. با این وجود لی تصمیم خود را گرفته‌است. میلر درحالیکه در آلمان جنگ‌زده سفر می‌کند، در کنار روزنامه‌نگار یهودی نیویورکی دیوید شرمن با بازی اندی سمبرگ هم کار می‌کند، و به او کمک می‌کند تا جنایاتی را که در آلمان نازی اتفاق می‌افتد به تصویر بکشد. این عکاس جسور در ابتدا به‌دلیل سیاست‌های سرسختانه ایالات‌متحده تلاش زیادی می‌کند تا تصاویر خود را به چشم جهانیان برساند. و درنهایت تصاویری که او می‌گیرد به زودی به یکی از شناخته‌شده‌ترین و ترسناک‌ترین عکس‌های جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شوند و به جهانیان درباره بی‌عدالتی‌ها و ظلمی که در جنگ رخ می‌دهد، هشدار می‌دهند. این تصاویر نفرتی را که در آلمان نازی جریان دارد به خوبی نشان می‌دهد. تصاویری که لی میلر از بخش‌های مختلف جنگ به ثبت می‌رساند، بسیار متمایز از تصاویر دیگر عکاسان و خبرنگاران است و البته لی بهایش را می‌پردازد.

بار فیلم لی بر دوش کیت وینسلت و اندی سمبرگ 

کیت وینسلت و اندی سمبرگ  در لی

با نگاهی به لیست بازیگران، متوجه خواهیدشد که لی پر است از استعدادهای بزرگ دنیای سینما، از جمله ماریون کوتیار در نقش سولانژ دآین، دوست دیرینه لی میلر و سردبیر مجله فرانسوی ووگ، آندریا رایزبورو در نقش آدری ویدرز، سردبیر در مجله ووگ بریتانیا، جاش اوکانر در نقش عکاس بریتانیایی آنتونی پنروز، و نوئمی مرلان در نقش مدل نوش الوار. با این‌حال، از ابتدا تا زمانیکه تیتراژ پایان فیلم پخش می‌شود، بدون حضور کیت وینسلت و اندی سمبرگ، گروه پراستعداد و فوق‌العاده فیلم بی‌معنی به نظر می‌رسد. کیت وینسلت در این فیلم همانقدر خوب بازی می‌کند که همیشه در هر نقشی که به‌عهده گرفته بازی کرده‌است. با این وجود، او در این فیلم نقش لی میلر را به عهده گرفته‌است، که نزدیک به یک دهه است تلاش می‌کند آن را انجام دهد. حتی زمانی که فیلم برای نشان دادن لی میلر مسن‌تر تلاش می‌کند، او همچنان به صفحه‌نمایش فرمان می‌دهد و خود را در نقش این عکاس مشهور غرق می‌کند. باوجود اینکه این نقش می‌توانست تصویر متعارف‌تری را برای وینسلت به ارمغان آورد، او کاملا خود را به این نقش متعهد می‌کند و برای اینکه تصویرش دقیق شود، راه بیشتری را طی می‌کند. خیلی از منتقدان هم باوجود اینکه نقدهایی درباره خودفیلم داشته‌اند، اما بازی کیت وینسلت را بسیار تحسین کرده‌اند. در حقیقت بار فیلم بر دوش کیت وینسلت و سمبرگ است و البته دیگر بازیگران هم از آنها حمایت می‌کنند. حضور سمبرگ در فیلم لی احتمالا همان چیزی است که بیشتر مردم را غافلگیر خواهدکرد زیرا، او هرگز نقشی کاملا دراماتیک مانند این را ایفا نکرده‌است. بازی این هنرمند هم به‌اندازه کافی تکان‌دهنده است و گاهی او عملکردی حتی درخشان‌تر از کیت وینسلت ارائه می‌دهد و در مرکز یکی از لحظات تاثیرگذار و بسیار عاطفی فیلم قرار می‌گیرد، حتی شخصیت او پس از گرفتن تصاویری از زندانیان در اردوگاه کار اجباری اشک می‌ریزد. سمبرگ همیشه یک حضور دوست‌داشتنی و مثبت بر روی پرده سینما بوده‌است، اما کار او در اینجا باعث می‌شود که بخواهید این هنرمند را در آینده در نقش‌های دراماتیک‌تری ببینید.

وقتی خاطراتت لحظاتی است که در تاریخ ثبت شده‌است

فیلم لی

لی تنها با نگاه ریزبینانه به گذشته کامل می‌شود، گویی فیلم می‌خواهد تاکید کند که با شخصیتی مانند او، به‌عنوان زنی که از هنجارها سرپیچی می‌کند و مرزها را زیر پا می‌گذارد، تنها زمانی می‌توان روایت را کامل کرد، که به گذشته نگاه می‌کنیم. درحقیقت فقط با دانستن تاریخ می‌توانیم این شخصیت منحصربه‌فرد را کامل درک کنیم. لی میلر سال 1977 با یک مصاحبه‌کننده ناشناس صحبت می‌کند که می‌پرسد: «آیا نمی‌خواهی دنیا درباره تو بداند؟» اما به نظر می‌رسد که او خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. لی تا آنجا که ممکن بود زندگی پر از هدف و اشتیاقی داشت، تا جاییکه حتی دنیا کاملا آماده نبود که به زنان اجازه دهد آنطور زندگی کنند. کیت وینسلت در نقش لی شباهت فیزیکی زیادی به او دارد، اما بسیار حیاتی‌تر به عنوان زنی که در هر مرحله با تبعیض جنسی روبرو می‌شود اما مجبور می‌شود همچنان کار کند، درست مانند خود لی میلر به نظر می‌رسد. لی به‌عنوان یک خبرنگار جنگی اعتبار زیادی دارد، اما به‌طور مداوم در دسترسی به هر منبعی محدود می‌شود. با این وجود لی میلر هیچ محدودیتی را برای خودش به مانع تبدیل نکرده و کاری را که باید انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، زمانی که زنان اجازه حضور در جلسات مطبوعاتی نظامی را ندارند، او خود را به تحقیق در پادگان پرستاران زن هدایت می‌کند. هنگامی که او پس از اعزام نیروها از لندن به قاره اروپا، از دسترسی به میدان‌های جنگ محروم می‌شود، بیمارستان‌های صحرایی را مستندسازی می‌کند و درعوض از سربازان مجروح عکس می‌گیرد. آیا یک روزنامه‌نگار مرد هرگز به فکرش می‌رسید تصاویری تکان‌دهنده و در عین‌حال بی‌دردسر از آن پرستارانی که لباس‌های تازه شسته‌شده‌شان را در پنجره‌های رو به آفتاب محیط خشن درگیر در جنگ خشک می‌کردند ثبت کند؟ البته که نه. با این‌حال لی بارها و بارها چنین لحظاتی را ثبت کرده و تجربه‌ای واقعی‌تر از جنگ را برای مخاطب علاقمند به ارمغان می‌آورد. از آنجاییکه میلر از فرصت‌هایی که مردان دارند محروم بوده، مجبور شده‌ داستان‌های ناگفته‌ای برای گفتن پیدا کند، و او این کار را به زیبایی تمام انجام داده‌است.

مبارزه‌ای به‌قدمت تاریخ و همچنان پایدار

فیلم lee

الن کوراس، کارگردان، که فیلمبردار آثاری مانند خورشید ابدی یک ذهن پاک بوده‌، اولین کارگردانی بلند خود را با لی تجربه کرده‌است. او قدرت یک تصویر ساده را درک می‌کند و همین باعث شده‌است که جلوه‌های بصری لی بی‌مانند باشد. فیلم‌سازی در اینجا نه‌تنها خیلی خوب است، بلکه به‌گونه‌ای است که بر داستانی که در حال گفتن است جان می‌دهد. خوب است که فکر کنیم جنسیت‌گرایی که میلر با آن در طول جنگ روبرو شده‌ متعلق به گذشته است. اما همه ما می‌دانیم که اینطور نیست. کیت وینسلت، که به‌عنوان تهیه‌کننده لی هم کار کرده‌است، سال گذشته با مجله ووگ درباره مبارزات سختی که برای به دست آوردن این نیروی کار با آن روبرو بوده، صحبت کرده‌است. بنابراین مبارزه برای به‌دست آوردن حقوق انسانی که مردان به‌راحتی دارند، برای زنان همیشه ادامه دارد و این بسیار دردناک است. جالب است که در این روایت لی یک خبرنگار جنگی برای ووگ بریتانیا است، زیرا زنان همیشه به‌اندازه سبک و مد به سیاست و رویدادهای جاری اهمیت می‌داده‌اند. البته باید بدانید همیشه نمی‌توان مانند لی که از دل محدودیت‌های مخصوص زنان، سوژه‌های ناب و موفقیت به دست آورد، به جایگاهی که باید دست پیدا کرد. در بیشتر اوقات همین محدودیت‌ها احتمال رشد خلاقیت و هنر و هر نوع دستاوردی را از ریشه خشک می‌کند. البته فیلم لی در این باره نیست و اجازه می‌دهیم این باور زیبا برای مخاطب باقی بماند.    

لی به‌طور دردناکی جدی است

لی به‌طور دردناکی جدی است

لی اولین کارگردانی فیلمبردار معروف الن کوراس است، که با تعدادی از فیلمسازان بزرگ مانند اسپایک لی، سم مندس و میشل گوندری کار کرده‌است. بنابراین، به‌جرات می‌توان گفت که ال کوراس تجربه کار با فیلمسازانی را دارد، که به داشتن رویکردهای جسورانه برای بیان داستان‌های خود معروف هستند. این باعث می‌شود سقوط لی بسیار گیج‌کننده‌تر شود و ممکن است خسته‌کننده باشد. بخش زیادی از این به فیلمنامه فیلم برمی‌گردد، که به‌دلیل برخی از انتخاب‌های روایی باشد، که کاملا اشتباه است. اما بزرگترین مشکل این است که لی هرگز ما را به‌طور کامل در عمق موضوع خود پیش نمی‌برد. درعوض، این اثر نشان می‌دهد که علاقه بیشتری به بیان حقایق دارد، مانند یک سخنرانی تاریخی در دانشگاه که حاوی اطلاعات زیادی است. فیلمبرداری و کارگردانی فیلم تحسین‌برانگیز است، به‌خصوص با توجه به اینکه پاولو ادلمن با قدرت می‌تواند جنایات هولوکاست را به‌تصویر بکشد. اما چیزی در کل فیلم وجود دارد که باعث می‌شود کمی قدیمی و کهنه به نظر برسد. این اثر تقریبا شبیه یک فیلم تلویزیونی محصول شبکه HBO مربوط به 10 سال پیش است، تا فیلمی با این نوع بازیگران ستاره و گروهی با چنین سابقه درخشان و نواندیش. البته اشتباه نکنید تقریبا هیچ‌چیز وحشتناکی درباره لی وجود ندارد، زیرا فیلمی است که استادانه ساخته شده‌است و با بازی‌های درخشان و بسیار قوی خود را ثابت می‌کند، اما این اثر هرگز به‌طور کامل با موضوع خود درگیر نمی‌شود یا در کشف ذهن و درونیات لی میلر کار بزرگی انجام نمی‌دهد. هم وینسلت و هم سمبرگ همه‌ هنرشان را برای بازی در نقش شخصیت‌های اصلی در فیلم لی به‌کار می‌گیرند. این در حالی است، که بقیه اعضای فیلم تنها در تلاش برای رسیدن به وظیفه خود هستند. فیلم لی می‌توانست یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های سال باشد، هرچند لحظاتی وجود دارد که به چیزی بسیار جذاب‌تر اشاره می‌کند. اما متاسفانه، برخلاف شخصیت واقعی لی میلر، فیلم به معمولی بودن رضایت می‌دهد، در حالیکه می توانست خارق‌العاده باشد.

بدون‌شک، لی میلر یکی از جذاب‌ترین سوژه‌های سینمایی و بزرگترین عکاسانی است، که تا به‌حال در تاریخ شناخته شده‌است. او یکی از افسانه‌ای‌ترین افرادی است که تا به‌حال دوربین در دست گرفته‌است. حتی همین سال گذشته، شخصیت کرستن دانست در فیلم جنگ داخلی، به شدت از میلر الهام گرفته شد. حتی شخصیت او در فیلم لی نام داشت. درحقیقت وقتی بازیگری بزرگ مانند کیت وینسلت برای بازی در این نقش انتخاب می‌شود، انتظارات بالا رفته و باید فیلم یک شاهکار کامل باشد. باوجود اینکه کیت وینسلت عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد، اما این مانع از آن نمی‌شود که فیلم هیچ اشکالی نداشته‌باشد. چگونه می‌توانی فیلمی را درباره زنی که در حمام هیتلر عکس گرفته‌است، خسته‌کننده ساخت؟ خوب، فیلم زندگینامه جدید لی به این سوال پاسخ می‌دهد. شاید بخشی از این پاسخ احتمالی درباره جدی و خشک بودن بیش‌از حد فیلم باشد. درحقیقت لی فراموش کرده‌است که دارد درباره یک زن حرف می‌زند و نباید قدرت او را در زیبا کردن هر چیزی که اطرافش است، نادیده بگیرد. لی یک فیلم ضعیف نیست، اما جاییکه باید عمیق نمی‌شود و مدام از این بابت رنج می‌برد. با تمام این اوضاف، شکی وجود ندارد که فیلم لی ارزش تماشا دارد. به‌هرحال شما می‌توانید از روایت تصویری زندگی لی میلر بزرگ و جسور لذت ببرید. همچنین هنرنمایی جذاب کیت وینسلت در این فیلم شما را راضی کرده و در نوع خود تجربه بسیار خوبی است. 

منبع: collider

خروج از نسخه موبایل