9 ویژگی‌ که باید در آینده نزدیک به تردز (Threads) اضافه شود

احتمال بازگشت کاربران با به روزسانی‌های تازه

اپلیکیشن تردز (Threads) طوفان سهمگینی را در صحنه شبکه‌های اجتماعی و مجازی آغاز کرد که تلفات آن تا حالا ادامه دارد؛ هر روز صاحب این شبکه اجتماعی یعنی مارک زاکربرگ که مدیرعامل کمپانی متا است، اعداد و ارقام جدیدی را اعلام می‌کند و با توجه به این اعداد و ارقام، به نظر می‌رسد که روزبه‌روز سیل عظیمی از کاربرهای جدید به جمع طرفدارهای این شبکه اجتماعی اضافه می‌شود.

این اپلیکیشن تنها سه روز بعد از تایید رسمی از سوی سازندگان در فروشگاه‌های دیجیتالی مختلف عرضه شد و به نظر می‌رسید که انتشار غیرمنتظره تردز عمدی بوده است. تردز در روزهایی ظهور کرد که توییتر حال و روز چندان خوشی نداشت و اگر چند دقیقه وقت خود را در این اپلیکیشن و پلتفرم بگذارنید، متوجه می‌شوید شباهت بی‌مانند این اپلیکیشن با توییتر می‌شوید.

اما با همه شباهت‌هایی که میان این دو اپلیکیشن وجود دارد، هنوز جای خالی کلی قابلیت در این اپلیکیشن احساس می‌شود و باید دید که در آینده کمپانی متا برای بهتر کردن وضعیت تردز، چه کاری را در پیش خواهد گرفت. در این مقاله هم قصد داریم به ویژگی‌های تایید شده و احتمالی که در آینده به تردز اضافه می‌شوند، بپردازیم؛ پس با مایکت همراه باشید.

رقابت در رینگ و خارج از آن

ماجرا از آنجایی شروع شد که در یک روز عادی، کاربرهای توییتر متوجه شدند که توانایی مشاهده توییت‌های کاربرهای دیگر را بعد از گذشت مدتی در این اپلیکیشن ندارند؛ سپس ایلان ماسک، صاحب توییتر اعلام کرد که به دلایل امنیتی، کاربرهایی که اکانت ویژه پولی توییتر را تهیه نکرده‌اند، نمی‌توانند بیشتر از ۶۰۰ توییت در روز را مشاهده کنند.

این موضوع باعث خشم کاربران توییتر، به خصوص کاربرهای فعال و قدیمی این پلتفرم شد. بعد از خریداری شدن توییتر توسط ایلان ماسک، توییتر تصمیمات اشتباه زیادی را مرتکب شد و ایلان ماسک که به قصد نجات توییتر آمده بود، کم کم وضعیت این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار را بدتر کرد.

چندی پیش از این ماجرا، کاربری در توییتر از ایلان ماسک پرسیده بود که آیا حاضر هستی که با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک که یکی از اپلیکیشن‌های آن‌ها رقیب مستقیم توییتر یعنی اینستاگرام است، به رینگ مسابقه برود و با او مبارزه کند؟

ایلان ماسک در جواب به این کاربر گفت که او با چنین پیشنهادی موافق است و دوست دارد که با مارک زاکربرگ در زمین شش ضلعی لیگ UFC مسابقه دهد. با این که حرف ایلان ماسک یک ریپلای و جواب ساده بود، اما مارک زاکربرگ کاملا از این پیشنهاد استقبال کرد. تا جایی که او در صفحه اینستاگرام خود استوری منتشر کرد که در آن نوشت: SEND ME LOCATION! 

در حقیقت مارک زاکربرگ در این استوری عکس توییت ایلان ماسک را گذاشت و از او درخواست کرد که مکان دقیق مبارزه را برای او ارسال کند. به شکلی، مبارزه بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ قطعی شد و تا همین امروز هم ایلان ماسک و هم مارک زاکربرگ ویدیوهایی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند که این دو بیلیونر را در حال تمرین کردن نشان می‌دهد.

البته دشمنی میان مارک زاکربرگ و ایلان ماسک چندان جدید نیست؛ ایلان ماسک بارها گفته بود که دل خوشی از فیسبوک و تمامی پلتفرم‌های مربوط به آن ندارد. ایلان ماسک حتی در پادکست جو روگان، زمانی که روگان به او گوش‌زد که یکی از کمپانی‌های ایلان ماسک صفحه فیسبوک دارد، به سرعت به تیم مارکتینگ تسلا تماس گرفت و گفت که صفحه فیسبوک تسلا را از این شبکه اجتماعی حذف کنند!

اما تمام این ماجرای آمادگی برای مبارزه قبل از محدودیت‌های جدید توییتر بود و درست روزی که این محدودیت‌ها در توییتر تایید شد، کمپانی متا به صورت رسمی تایید کرد که تا سه روز آینده، آن‌ها اپلیکیشنی با نام تردز منتشر خواهند کرد.

ظهور تردز

ظهور اپلیکیشن تردز

زمانی که اپلیکیشن تردز در دسترس کاربرها قرار گرفت، موج جدیدی در شبکه مجازی به پا شد؛ تقریبا همه راجع به آن صحبت می‌کردند و خیلی از کاربرهای قدیمی توییتر به سمت این شبکه اجتماعی رفتند که البته رفتار آن‌ها چندان هم غیرقابل توجیح نبود.

این اپلیکیشن شباهت بی‌مانندی به توییتر داشت؛ تا جایی که حتی ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که زاکربرگ با این اپلیکیشن قصد رقابت ندارد و قصد دزدی کردن از ایده توییتر را دارد. با این که ایده توییتر چندان هم اورجینال نیست و در گذشته انجمن‌ها درست همین‌ کار را اما به شکل غیراستانداردتر و غیرپویاتری انجام می‌دادند، اما حرف ایلان ماسک تا حدی درست بود.

اما موضوعی که باعث شد تا تردز بتواند در کمتر از یک هفته، حدود ۱۰۰ میلیون کاربر ثبت کند، تعامل میان اینستاگرام و تردز بود. کاربرهای تردز در حقیقت همان کاربرهای اینستاگرام هستند و برای این که وارد تردز شوید، لازم نیست که یک حساب کاربری کاملا جدید بسازید.

تنها کافی است که وارد اینستاگرام خود شوید و از طریق پروفایل اینستاگرام خود تردز را نصب کرده و وارد این پلتفرم شوید. شما حتی می‌توانید اطلاعات کاربری مثل نام، عکس پروفایل، بایو و لینک‌های پروفایل را به راحتی در تردز درون‌ریزی کنید که راحتی کار با این اپلیکیشن را دو چندان می‌کند.

کار کردن با تردز بسیار راحت است؛ شما می‌توانید در تردز متن، عکس و ویدیو منتشر کنید. شما می‌توانید تردزهای دیگران را لایک، ریپوست و کوت کنید و برای تردزهای دیگران ریپلای به جای بگذارید. با این که تمامی این موارد برای شکل گیری اولیه اپلیکیشن تردز به عنوان جایگزین احتمالی توییتر کافی است، اما باز هم مواردی است که جای خالی آن به شدت در تردز احساس می‌شود.

آیکون فیلم شبکه اجتماعی The Social Network
فیلم

شبکه اجتماعی

The Social Network

تماشای فیلم شبکه اجتماعی

ویژگی‌های آینده تردز

ویژگی‌های آینده تردز

تردز در حال حاضر و با وجود بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در این اپلیکیشن، شبیه به یک پلتفرم برهوت است و فقدان ویژگی‌های بسیار مهم در این اپلیکیشن باعث شده تا رابط کاربری این اپلیکیشن چندان کامل نباشد. اگر این ویژگی‌ها به تردز اضافه شوند، قطعا می‌توان پیش‌بینی کرد که تردز آینده بسیار خوبی را در اختیار تولیدکنندگان محتوایی توییتر قرار خواهد داد و می‌تواند خانه جدیدی برای این افراد باشد.

1- ذخیره‌سازی تردها

یکی از ویژگی‌هایی که کاربران توییتر سال‌هاست به آن دسترسی دارد، قابلیت بوکمارک یا ذخیره کردن توییت است اما در تردز چنین قابلیتی ندارید. یعنی می‌توانید تردهای مختلف را مشاهده یا لایک کنید اما اگر بخواهید بعدا به سراغ آن بیایید، باید لینک آن ترد را در بخش دیگری ذخیره‌سازی کنید.

این موضوع چندان جلوه جالبی ندارد. باید محیط جدیدی در این اپلیکیشن طراحی شود که بتوانید به راحتی و با استفاده از بوکمارک کردن، تردهایی که دوست دارید یا به نظرتان کاربردی می‌رسید را ذخیره کنید و بتوانید در لیستی جداگانه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

این موضوع توسط خیلی از تولیدکننده‌های محتوا که اخیرا به تردز کوچ کرده‌اند هم ذکر شده. یکی از مهم‌ترین محتواسازهای دنیای فناوری یعنی MKBHD در تردز گفت که: «امروز یک ترد بسیار جذاب و کاربردی را دیدم و آن را لایک کردم، اما بعدا متوجه شدم که حتی دسترسی به پست‌های لایک شده هم ندارم و نمی‌توانم ببینم که امروز چه تردهایی را لایک کرده‌ام. متا باید هر چه زودتر قابلیت ذخیره کردن تردها را به این پلتفرم اضافه کند.»

این یکی از ویژگی‌هایی است که می‌توانیم نسبت به اضافه شدن آن مطمئن باشیم؛ متا تا به امروز روی دیگر اپلیکیشن‌های خود مثل فیسبوک یا اینستاگرام هم این قابلیت را اضافه کرده است و شما می‌توانید پست‌هایی که در این دو اپلیکیشن می‌بینید را، ذخیره کنید.

2- استفاده از هشتگ‌ها

هشتگ‌ها یک ذائقه ضد و نقیض را با خود به همراه دارند؛ خیلی‌ها معتقدند که هشتگ‌ها راه نامناسبی برای رسیدن به داده‌ها هستند و باعث می‌شود که تایم‌لاین اپلیکیشن آن‌ها به شدت شلوغ شود و از این ویژگی به عنوان یکی از بدترین ویژگی‌های توییتر یاد می‌کنند.

اما نمی‌توان کتمان کرد که در چنین اپلیکیشنی و با این تعداد از کاربرها که در هر ثانیه بالای هزاران ترد را ثبت می‌کند، وجود هشتگ‌ها الزامی است تا یک موضوع در جریان را با جزییات بیشتری دقت کنید. مثلا اگر دوست داشته باشید تردهای مربوط به مسابقه فینال جام باشگاه‌های اروپا را بخوانید، باید خوش‌شانس باشید یا آرزو کنید که بتوانید این توییت‌ها را در تایم‌لاین خود پیدا کنید.

این در حالی است که اپلیکیشن اینستاگرام شدیدا با محوریت هشتگ‌ها کنار آمده و پست‌هایی که از هشتگ‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند وضعیت اینسایت و بازدید بهتری را برای خود ثبت کنند. امابا وجود همه این‌ها، هشتگ‌ها ضروری هستند تا بتوانید تایم‌لاین پاکیزه‌تری داشته باشید.

در حال حاضر حتی اگر هشتگ را به صورت دستی هم تایپ کنید یا هشتگی را در این اپلیکیشن ببینید، نمی‌توانید تعاملی با آن برقرار کنید؛ اما مطمئنا در آینده نزدیک این قابلیت اضافه خواهد شد. چرا که کمپانی متا نشان داده که با هشتگ‌ها میانه بسیار خوبی دارد و قرار است در الگوریتم تردز هم از آن استفاده کند.

3- قابلیت استوری

قابلیت استوری در گذشته به توییتر هم اضافه شده بود که Fleet نام داشت؛ اما آن‌چنان که انتظار می‌رفت، از این قابلیت در توییتر استقبالی نشد. استوری گذاشتن برای اولین بار در اپلیکیشن اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۵ اضافه شده بود و اینستاگرام اولین دنبال‌کننده این قابلیت بود که آن را به اینستاگرام اضافه کرد و تا همین امروز یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن محسوب می‌شود.

استوری‌ها، عکس‌های عمودی هستند که ماهیت آن‌ها در لحظه‌ای بودن آن‌هاست و معمولا برای تصاویری استفاده می‌شود که دوست ندارید آن‌ها را پست کنید و می‌خواهید که تنها در لحظه آن را با دیگران به اشتراک بگذارید یا دوست ندارید که آن‌ را به مدت طولانی در پیج خود قرار بدهید.

متا دو راه پیش روی خود دارد تا این قابلیت را به اپلیکیشن تردز اضافه کنید؛ راه اول بدین شکل است که شما می‌توانید به صورت عادی یک عکس، ویدیو یا متن را به استوری خود اضافه کنید که این موضوع چندان منطقی نیست. اما چرا؟

ماهیت تردز بدین شکل است که شما می‌توانید بدون محدودیت هر چیزی که در ذهنتان می‌گذرد را در قالب متن، عکس و ویدیو منتشر کنید. پس اضافه شدن این قابلیت چندان فرقی با یک تردز عادی نخواهد داشت. اما یک راه دوم برای آن‌ها وجود دارد که قابلیت منطقی‌تری است.

متا می‌تواند قابلیت استوری را از اینستاگرام به تردز اضافه کند؛ یعنی زمانی که شما در صفحه اینستاگرام خود استوری قرار می‌دهد، این استوری به اپلیکیشن تردز هم اضافه شود تا دوباره‌کاری صورت نگیرد و همزمان فالوورهای هر دو پلتفرم بتوانند استوری شما را در تردز مشاهده کنند.

4- صحبت زنده یا Space

زمانی که پلتفرم کلاب‌هاوس عرضه شد، شبیه به تردز توانست توجه زیادی را به سمت خود جذب کند اما بعد از مدتی این اپلیکیشن و پلتفرم هم به دست فراموشی سپرده شد. در کلاب هاوس، افراد می‌توانستند اتاق‌های مختلف بسازند و افراد دیگر به این اتاق‌ها ملحق شوند و به صورت صوتی با یکدیگر صحبت کنند.

کلاب‌هاوس در اصل برای سخنرانی‌های آنلاین یا کلاس‌های درسی آنلاین ساخته شد اما توانست در دل عموم مردم جای باز کند. اما بعد از محو شدن کلاب هاوس، توییتر این موقعیت را داشت که بتواند چنین قابلیت محبوبی را به اپلیکیشن خود به عنوان یک فیچر اضافه کند.

توییتر توانست رابط کاربری بهتری را برای این ویژگی داشته باشد و به همین خاطر اسپیس‌ها تا همین امروز یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های توییتر محسوب می‌شوند. تا جایی که همین حالا می‌توانید وارد توییتر شوید و کلی اسپیس به زبان فارسی پیدا کنید.

اضافه شدن چنین قابلیتی در تردز می‌تواند میزان تکرارپذیری تجربه ساعت‌ها در این اپلیکیشن را بسیار بیشتر کند و احتمالا در آینده نزدیک، شاهد اضافه شدن چنین قابلیتی به تردز خواهیم بود. قابلیت صحبت زنده آن هم به صورت ویدیویی را کمپانی متا در گذشته تا همین امروز در اپلیکیشن اینستاگرام تجربه کرده است و به نظر نمی‌رسد که کار چندان سختی برای این کمپانی باشد.

5- رد و بدل پیام

یکی از موضوعاتی که از متا در زمان پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلف در اپلیکیشن تردز کاملا بعید به نظر می‌رسید، فقدان قابلیت پیام دادن به کاربرهای دیگر بود. این قابلیت هم‌اکنون در توییتر وجود دارد و کاربرانی که حساب کاربری عمومی دارند، می‌توانند از کاربرهای مختلف پیام دریافت کنند.

اما عجیب بودن این بخش به خاطر این است که کمپانی متا در همه پلتفرم‌های خود قابلیت رد و بدل پیام را قرار داده است؛ این پلتفرم‌ها شامل پیام‌رسان واتس اپ، شبکه اجتماعی فیسبوک و البته شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام می‌شود.

البته شما با وارد شدن به پروفایل هر کاربر در تردز، می‌توانید به حساب اینستاگرام آن‌ها دسترسی داشته باشید و با وارد شدن به حساب اینستاگرام آن‌ها، می‌توانید به راحتی به آن‌ها پیام خود را منتقل کنید و با آن‌ها به صحبت کردن بپردازید.

اما داشتن یک پیام‌رسان داخلی در تردز، باعث می‌شود که رابط کاربری آن بسیار جذاب‌تر شود و کاربرها بتوانند راحت‌تر با کاربرهای دیگر تردز صحبت کنند. تغییر اپلیکیشن تنها برای پیام دادن یک کاربر به کاربر دیگر، کمی اضافه‌کاری است.

هنوز متا تایید نکرده است که آیا این قابلیت به تردز اضافه می‌شود یا نه، اما با توجه به درخواست بیشمار کاربرهای تردز، به نظر می‌رسد که چندان عجیب نیست اگر روزی این ویژگی به تردز اضافه شود.

تردز

6- لیست‌ها

یکی از بهترین قابلیت‌های که در توییتر وجود دارد، قابلیت اضافه کردن لیست‌های شخصی‌سازی شده است. اما این لیست‌ها دقیقا چطور کار می‌کنند و چرا اهمیت دارند؟ در ادامه سعی می‌کنیم که یک توضیح و مثال واضح در این زمینه بگوییم.

تصور کنید که شما به دنبال کردن اخبار تولید ماشین‌های خارجی علاقه زیادی دارید و صفحه‌هایی را در تردز دنبال می‌کنید که راجع به این موضوع محتوا تولید می‌کنند. اضافه کردن این لیست‌ها باعث می‌شود تا بتوانید راحت‌تر به این محتویات دسترسی داشته باشید.

شما می‌توانید اکانت‌های مختلف را به این لیست‌ها اضافه کنید و این لیست‌ها را به دو شکل خصوصی یا عمومی بسازید. بدین شکل می‌توانید تعیین کنید که تنها خودتان به این لیست دسترسی داشته باشید یا عموم مردم بتوانند لیست شما را دنبال و محتویات آن‌ را مشاهده کنند.

درست کردن لیست برای متا کاری کاملا جدید نیست و در گذشته و در اپلیکیشن فیسبوک هم چنین قابلیتی اضافه شده بود و تا همین امروز هم قابل استفاده است؛ اما این قابلیت در فیسبوک طرفدارهای زیادی ندارد چون سازوکار فیسبوک کمی متغایر با این قابلیت است.

اما تردز می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای متا باشد که لیست را به آن بیاورد و کار کاربرها را برای دنبال کردن محتوای موردعلاقه خود در زمانی که به آن‌‌ نیاز دارند، راحت‌تر کند. موضوعی که هنوز مشخص نیست که آیا متا به دنبال آن می‌رود یا نه!

7- زوم کردن عکس پروفایل

تا به امروز هنوز مشخص نیست که مشکل کمپانی متا با زوم کردن عکس پروفایل کاربرها چیست؛ توییتر از همان ابتدا هم به کاربرها اجازه می‌داد که با کلیک یا تپ کردن روی عکس پروفایل دیگران، بتوانید عکس‌ پروفایلشان را در سایز بزرگتری مشاهده کنید.

اما این قابلیت سال‌ها در اینستاگرام وجود نداشت و به تازگی متا رضایت داده تا کاربرها بتوانند با نگه‌داشتن روی عکس پروفایل هر شخص، عکس آن‌‌ها را در سایز کمی بزرگ‌تر مشاهده کنند. حتی با این وجود، این قابلیت حتی در تردز پیاده‌سازی هم نشده.

این موضوع را حتی تا همین حالا می‌توانید بارها در ترد افراد معروف مشاهده کنید که نسبت به فقدان قابلیت زوم کردن عکس پروفایل اعتراض دارند و احتمال دارد که متا در آینده نزدیک، تغییری در این بخش ایجاد کند و به حرف کاربرها گوش دهد.

8- قابلیت نظرسنجی

نظرسنجی از دیگر قابلیت‌هایی توییتر است که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و البته متا با آن چندان غریبه نیست. کمپانی متا در گذشته و داخل اپلیکیشن اینستاگرام هم این قابلیت را اضافه کرده بود و توانست بازخورد بسیار خوبی از آن‌ دریافت کند.

اضافه شدن قابلیت نظرسنجی گذاشتن در تردز می‌تواند به تعامل بیشتر میان کاربرها کمک کند و احتمالا در آیند‌ه‌ای نزدیک، شاهد اضافه شدن آن به تردز باشیم.

9- قابلیت دسترسی به گیف

یکی از جذابیت‌های توییتر در زمانی که می‌خواهید به توییت‌های دیگران پاسخ بدهید، دسترسی به منبع نامحدودی از گیف‌های مختلف است. شما می‌توانید به راحتی با انتخاب گیف به عنوان تغذیه توییت، در بخش سرچ هر گیفی که می‌خواهید را جستجو کنید تا به منبع عظیمی از آن‌ها دسترسی داشته باشید.

قطعا متا با اضافه کردن این قابلیت به تردز می‌تواند تجربه کاربری بهتری را رقم بزند و تعامل بیشتری میان کاربرها ایجاد کنند. چون بعضی اوقات حتی هزار کلمه هم نمی‌تواند به اندازه یک گیف، تاثیرگذار و جذاب باشد. مگر نه؟

سخن آخر

نمی‌توان کتمان کرد که کمپانی متا به خوبی موفق شد تا در زمان مناسب،‌ اپلیکیشن تردز را منتشر کند تا سیل عظیمی از کاربرها به سمت آن سرازیر شوند؛ البته داشتن صدها میلیون کاربر در گذشته روی اینستاگرام هم قطعا کمک زیادی به این کمپانی کرد.

اما برای این که متا بتواند این کاربرها را نگه‌دارد،‌ باید قابلیت‌های بیشتری به تردز اضافه کند تا جذابیت آن را افزایش دهد. شما فکر می‌کنید چه قابلیت‌های دیگری باید به تردز اضافه شود تا بتوانید استفاده بیشتری از این اپلیکیشن داشته باشید.

خروج از نسخه موبایل