یوتیوب هم وارد صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شود

یوتیوب که یک پلتفرم پخش ویدیو است، با عرضه بیش از 30 مینی‌گیم وارد دنیای بازی‌های ویدیویی می‌شود. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

یوتیوب قصد دارد برای مشترکین پرمیوم خود بازی‌هایی را در دسترس قرار دهد. در واقع مشترکین حساب پرمیوم این پلتفرم خواهند توانست مستقیما از طریق برنامه دسکتاپ یا موبایل به تجربه چندین بازی آنلاین مشغول شوند. این شرکت این قابلیت که با نام Playables شناخته می‌شود را در ماه سپتامبر برای اولین بار در یک مرحله آزمایشی در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار داد. همان‌طور که در گزارش Droid-Life اشاره شده، هفته گذشته یوتیوب با یک اعلان مشترکین پرمیوم خود را نسبت به Playables مطلع کرد و قابلیت تجربه این بخش را در اختیارشان قرار داد. کسانی که در مرحله آزمایشی شرکت داشته باشند می‌توانند در مجموع 37 مینی‌گیم را تجربه کنند. این آثار به صورت لایو در یوتیوب اجرا می‌شوند و هیچ نیازی به دانلود یا نصب‌شان نیست.

این بازی‌ها آثار خیلی بزرگ و سنگینی نیست و شامل موارد سرگرم‌کننده‌ای مثل Angry Birds Showdown، Brain Out، Daily Solitaire، The Daily Crossword و تعدادی از آثار آرکیدی می‌شوند. قابل ذکر است که ممکن است برخی از آن‌ها پس از مدتی از لیست بازی‌های یوتیوب کنار بروند. اعلان دریافتی مشترکین پرمیوم یوتیوب نشان می‌دهد که این بازی‌ها تا تاریخ 9 فروردین 1403 (28 مارس 2024) در دسترس قرار خواهند داشت. فعلا کاربران پرمیوم می‌توانند لیست کامل بازی‌ها را از زیر قسمت Playables در پنجره Explore پیدا کنند.

یوتیوب با این اقدام به لیست طولانی شرکت‌های غیر گیمی حوزه تکنولوژی اضافه می‌شود که سعی دارند کسب و کارشان را در صنعت بازی‌های ویدیویی هم گسترش دهند. اتفاقی که اقلب اوقات نتایج خوبی را به همراه ندارد. پس از سال‌ها تلاش گوگل بالاخره در ماه ژانویه بود که رسما اعلام کرد پروژه استیدیا را دیگر دنبال نمی‌کند. تنها چند هفته قبل از آن آمازون هم 130 کارمند از بخش بازی‌های رایگان خود را اخراج کرد و اعلام شد که مجددا در آینده روی این بخش تمرکز خواهد کرد. در سال 2021 هم تیک‌تاک اعلام کرد که می‌خواهد وارد حوزه گیم شود، اما پس از آن ByteDance اعلام کرد که قصد دارد حدود هزار کارمند را از واحد گیم خود اخراج کند.

آیکون برنامه YouTube Go

YouTube Go

حجم:۱۴.۲ مگابایت

دانلود برنامه یوتیوب گو

یوتیوب هم وارد صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شود

اما این آمار عجیب مانع از پا گذاشتن دیگر شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی به صنعت بازی‌های ویدیویی نشده است. متا حدودا هفت سال است که با Instant Games در این بازار حضور دارد. حتی به تازگی قرار است مدل انتشار جدیدی اضافه شود که توسعه‌دهندگان بتوانند نسخه بتای بازی‌های خود را مستقیما روی فیسبوک منتشر کنند. نتفلیکس هم اخیرا بازی‌هایی را به صورت انحصاری روی گوشی‌های هوشمند منتشر کرده (آثاری که بازخوردهای خیلی خوبی نداشتند) و قرار است اقداماتی هم در حیطه بازی‌های ابری صورت دهد. هرچند احتمالا به این زودی‌ها شاهد عمومی شدن چنین آثاری نخواهیم بود.

تست کردن ویژگی‌های جدید توسط یوتیوب اتفاق تازه‌ای نیست؛ این پلتفرم پیش‌تر هم قابلیت‌هایی را در اختیار مشترکین پرمیوم قرار داده که قصد داشته آن‌ها به صورت دائم به سرویس خود اضافه کند. کاربران پرمیوم علاوه بر Playables، می‌توانند به سراغ یک قابلیت بحث‌برانگیز مبتنی بر هوش مصنوعی هم بروند که از طریق آن قادر خواهند بود سوالاتی در خصوص ویدیوها بپرسند.

Playables در یوتیوب در واقع چیزی نیست که بخواهد نظر گیمرهای جدی را به خود جلب کند و ظاهرا فقط یک قابلیت اضافی برای کاربران پرمیوم است. این شرکت قیمت اشتراک پرمیوم خود را در همین تابستان 2 دلار افزایش داد؛ اتفاقی که برای سرویس‌های نتفلیکس، اپل، آمازون و شرکت‌های دیگر هم رخ داد. با توجه به افزایش قیمت این اشتراک‌ها قائدتا افراد بیش‌تری تصمیم به کنسل کردن اشتراک خود می‌گیرند. مشخصا Playables قرار نیست کسی را به خرید اشتراک پرمیوم ترغیب کند، اما شاید در ماندن طولانی‌تر برخی از کاربران بی‌تاثیر نباشد.

این بود خبر ورود یوتیوب به صنعت بازی‌های ویدیویی. نظر شما درباره این تصمیم از سوی یوتیوب چیست؟ به نظرتان این پلتفرم در ارائه بازی‌ها به مشترکین‌اش موفق خواهد بود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TheVerge

خروج از نسخه موبایل