پایگاه دانش مایکت

محتوای تبلیغات در مایکت

تبلیغاتی که در برنامه‌ شما نمایش داده می‌شود جزئی از برنامه و محتوای آن است. در نتیجه عواقب وجود و نمایش هر گونه محتوای نامناسب در آن بر عهده توسعه‌دهنده برنامه است. تبلیغات برنامه شما نباید قوانین مربوط به «محتوا» (مانند تبلیغ فعالیت مجرمانه، خشونت، محتوای جنسی و …) و یا قوانین مربوط به «حریم خصوصی» را نقض کند. در ادامه با جزئیات قوانین تبلیغات در مایکت همراه باشید.

حریم شخصی و امنیت کاربران در مایکت حائز اهمیت است. به همین دلیل، تبلیغات درون برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها که مرتبط با برنامه‌های اندرویدی موجود در مایکت است، باید به صورت اختصاصی فقط به مایکت ارجاع شوند. با این رویکرد، کاربران به سادگی، امکان دریافت و نصب مستقیم از داخل مایکت را دارند. این اقدام، بر اساس قوانین و مقررات مایکت بوده و ارجاع تبلیغات درون‌برنامه‌ها به سایر استورهای ایرانی خلاف قوانین مایکت می‌باشد.

برنامه‌هایی که از اطلاعات موقعیت مکانی کاربران برای انجام تبلیغات استفاده می‌کنند باید سیاست‌های مرتبط با اطلاعات حساس و حریم خصوصی کاربران را رعایت کنند. استفاده یا جمع آوری داده‌های مکانی دستگاه کاربران برای اهداف تبلیغاتی باید برای آن‌ها شفاف باشد و علت دسترسی به آن باید به وضوح برای کاربر در بخش قوانین و حریم شخصی برنامه شرح داده شود. در نظر داشته باشید نمی‌توانید دسترسی‌ موقعیت مکانی دقیق دستگاه را صرفا برای استفاده از تبلیغات درخواست کنید.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

تبلیغات باید متناسب با گروه سنی مخاطبان هر برنامه نمایش داده‌ شود. نمایش تبلیغاتی که مربوط به بزرگسالان است در برنامه‌های مربوط به کودکان مجاز نیست. در نظر داشته باشید که تبلیغات نشان داده شده در برنامه شما باید برای مخاطب مورد نظر برنامه شما مناسب باشد، حتی اگر محتوا برنامه شما به خودی خود با قوانین مایکت مطابقت داشته باشد.

تبلیغات نمایش داده‌ شده باید محدود به محیط برنامه باشد و در  ابزارک‌ها، اعلان‌ها، صفحه کلیدها و غیره وجود نداشته باشد. برنامه‌‌ها مجاز به استفاده از “Pop-up” تبلیغاتی خارج از محیط برنامه نیستند.

۱. تبلیغات آزاردهنده

تبلیغات مزاحم و آزاردهنده، تبلیغاتی است که به روش‌های غیر منتظره‌ای به کاربران نمایش داده می‌شود، که ممکن است منجر به کلیک‌های سهوی یا اختلال در عملکرد دستگاه شود. تبلیغاتی که توسط برنامه‌ی شما نمایش داده می‌شوند، نباید برای کاربر آزاردهنده باشند. مصادیق تبلیغات آزاردهنده می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهد شد. با این وجود، رعایت تمامی حقوق کاربر در این زمینه برای توسعه‌دهندگان ضروری است.

نمونه‌ای از نقض قوانین تبلیغات توسط اعلان

همچنین موارد زیر مصادیق تبلیغات آزاردهنده در برنامه هستند:

۲. تبلیغات گمراه‌کننده

تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده باشد و باید کاملا مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهنده تبلیغ است.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

عدم استفاده از رابط کاربری جعلی: تبلیغات نباید به شکل رابط کاربری یک برنامه ظاهر شوند. به کاربر خود وضوح نشان دهید که این موارد نمایش داده شده، تبلیغ است. به عنوان مثال می‌توانید از برچسب تبلیغاتی در برنامه خود استفاده نمایید.

عدم شبیه‌سازی و تقلید پیغام‌های سیستمی: نمایش تبلیغات به شکل پیغام‌ها و هشدارهای سیستمی اندروید و یا مایکت، خلاف قوانین است.

در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید که تبلیغات، اعلان سیستمی را تقلید می‌کند.

عدم شبیه‌سازی پیغام‌های به‌روزرسانی: جعل پیغام‌های به‌روز‌رسانی مایکت و یا اندروید خلاف قوانین است.

۳. تبلیغات نامناسب

ایجاد مشوق برای نصب برنامه‌ها، خلاف قوانین است. جهت جلوگیری از تغییر غیرمجاز جایگاه برنامه در لیست‌های مایکت، ترغیب کاربر به نصب سایر برنامه‌ها و ایجاد مشوق برای او (مانند اهدای سکه و …) خلاف قوانین است.

درصورتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای ترفیع جایگاه برنامه خود از روش‌هایی استفاده کنید که برای کاربران و توسعه‌دهندگان زیان آور باشد، مایکت از انتشار برنامه شما جلوگیری خواهد کرد. مسئولیت اطمینان از اینکه هر شبکه تبلیغاتی و یا مجموعه وابسته به برنامه شما، این قوانین را رعایت کرده و از روش‌‌های غیرمجاز ترفیع برنامه استفاده نمی‌کند، بر عهده  توسعه‌دهنده است.

به عنوان مثال موارد زیر مصادیق تبلیغات نامناسب در برنامه هستند:

۴. تبلیغات جعلی

تبلیغات جعلی برای توسعه‌دهندگان و کاربران مضر است و منجر به از دست دادن اعتماد طولانی‌مدت به اکوسیستم تبلیغات تلفن همراه می‌شود. بنابراین این نوع تبلیغات جعلی اکیدا ممنوع است. تبلیغاتی جعلی ممکن است محصول جانبی توسعه‌دهندگانی باشد که تبلیغات را به روش های غیرمجاز اجرا می‌کنند، از جمله این تبلیغات می‌توان به نمایش تبلیغات پنهان، کلیک خودکار روی تبلیغات، تغییر یا اصلاح اطلاعات و اعمال نفوذ غیرانسانی (ربات‌ها و غیره) اشاره کرد. 

نمونه‌هایی از تبلیغات جعلی:

بهینه‌بودن تبلیغات 

تعداد دفعات تکرار تبلیغات در تاثیرگذاری تبلیغات عامل مهم و تعیین‌کننده است. تعداد تکرار تبلیغات بیش از حد ممکن است منجر به کاهش اعتماد کاربران به برند و محصول شود. بنابراین، بهتر است در نمایش تبلیغات در اپلیکیشن‌ها به این نکته توجه شود که تعداد تکرار آن‌ها بیش از حدی نشود که کاربران را از ادامه استفاده از اپلیکیشن منع کند. تحقیقات نشان داده‌اند که بیش از ۳ تا ۵ تکرار تبلیغات در یک صفحه ممکن است برای برخی از کاربران به عنوان آزاردهنده در نظر گرفته شود.

معمولاً، اگر تبلیغات در یک اپلیکیشن بیش از ۵ ثانیه برای نمایش و بارگیری نیاز داشته باشند، ممکن است برای بعضی از کاربران مزاحمت‌آور باشند. البته باید توجه داشت که میزان مزاحمت‌ تبلیغات بستگی به محتوای آن‌ها، تعداد و نحوه نمایش آن‌ها، و البته ترجیحات شخصی کاربران دارد. در هر صورت، برخی از کاربران ممکن است حتی با تبلیغاتی که تنها چند ثانیه نمایش داده می‌شوند، ناراضی باشند. بنابراین، بهتر است برای بهبود تجربه کاربری، تلاش شود تبلیغات را با توجه به نیازها و ترجیحات کاربران طراحی و نمایش داد.