2023 بدترین سال در تاریخ صنعت پی سی بود

سال 2023 بدترین سال در تاریخ صنعت پی سی بوده و خبر بد هم این که احتمال دارد در سال جاری شاهد افزایش 50 درصدی قیمت حافظه‌های SSD باشیم. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

سال قبل اصلا سال خوبی برای بازار کامپیوترهای شخصی نبود و حتی یکی از شرکت‌های تحلیلی 2023 را بدترین 12 ماه در تاریخ این صنعت لقب داده است. با این حال داده‌های سه ماهه‌ی پایانی سال گذشته نشان می‌دهند که می‌توان به 2024 خوش‌بین بود. در واقع امسال ممکن است سال فوق‌العاده خوبی برای شرکت‌های مربوط به صنعت کامپیوترهای شخصی باشد، اما قرار نیست مشتریان حافظه‌های SSD از خبرهای جدید خوشحال شوند. در واقع انتظار می‌رود قیمت این محصولات طی سال جاری 50 درصد بیش‌تر شود که این امر نتیجه افزایش هزینه تراشه NAND است. 

بیایید این مطلب را با گزارش شرکت تحلیلی Gartner شروع کنیم. این شرکت نوشته که 2023 بدترین سال در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی بوده و عرضه سالانه کالاها طی این 12 ماه 14.8 درصد کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته عرضه محصولات پی سی 241.8 میلیون واحد بوده و نسبت به آمار 284 میلیون واحدی در سال 2022 کاهش یافته است.

2023 بدترین سال در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی بود، اما دلایلی وجود دارد که موجب می‌شوند به سال 2024 خوش‌بین باشیم

اگر چه این صنعت وضعیت بسیار بدی را پشت سر گذاشته، اما در سه ماهه چهارم سال 2023 کورسویی از امید دیده می‌شود. در این بازه زمانی آمار افزایش 0.3 درصدی در عرضه را نسبت به سال قبل نشان می‌دهند و پایانی است بر کاهش عرضه طی سه ماهه آخر دو سال اخیر.

2023 بدترین سال در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی بود، اما دلایلی وجود دارد که موجب می‌شوند به سال 2024 خوش‌بین باشیم

اگر بخواهیم به وضعیت شرکت‌های مختلف به صورت تکی بپردازیم، باید بگوییم که لنوو در سال 2023 با نزدیک به 25 درصد سهم بازار توانسته پیشروی مارکت باشد. پس از آن هم به ترتیب شرکت‌های اچ پی، دل، اپل، ایسوس و ایسر قرار دارند. شرکت HP سال قبل بهترین آمار را از خود به جای گذاشت و فقط 4.5 درصد عرضه‌اش کاهش داشت. بدترین آمار طی 12 ماه اخیر هم مربوط به دل است که 19.5 درصد سقوط را تجربه کرد.

گزارش Gartner در بررسی منطقه‌ای بازار نشان می‌دهد که مارکت پی سی آمریکا در سه ماهه چهارم سال بهترین سوددهی سالیانه‌اش را تجربه کرده، در حالی که از سه ماهه دوم سال 2021 تا به حال چنین آماری را ثبت نکرده بوده است. در واقع فروش در این منطقه از نظر محصولات مربوط به دسکتاپ‌ها کاهش یافته، اما ما شاهد افزایش آمار فروش لپ‌تاپ‌ها بوده‌ایم. شرکت اچ پی جایگاه خوب‌اش را در آمریکا حفظ کرده و پس از آن نام شرکت‌های دل و اپل دیده می‌شود.

آیکون سریال استریم ماینکرفت - ملینا بلیک و ابوالفضل ایکس مستر Minecraft Stream by Melina Beleyk & Abolfazl X Master
سریال

استریم ماینکرفت – ملینا بلیک و ابوالفضل ایکس مستر

Minecraft Stream by Melina Beleyk & Abolfazl X Master

تماشای سریال استریم ماینکرفت

2023 بدترین سال در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی بود، اما دلایلی وجود دارد که موجب می‌شوند به سال 2024 خوش‌بین باشیم

در خصوص دیگر شرکت‌های تحلیلی بزرگ هم باید حالا به سراغ IDC برویم. طبق گزارش این شرکت عرضه جهانی محصولات کامپیوترهای شخصی 13.9 درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است. این آمار شبیه به آن چیزی است که Gartner هم به آن اشاره کرده، اما IDC اظهار می‌کند که در سه ماهه پایانی سال 2023 هم ما شاهد کاهش 2.7 درصدی آمار فروش بوده‌ایم.

2023 بدترین سال در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی بود، اما دلایلی وجود دارد که موجب می‌شوند به سال 2024 خوش‌بین باشیم

هر دوی این شرکت‌ها با این موضوع که در سال 2023 در ادامه دوران شکل‌گیری همه‌گیری شاهد پایان‌ترین سطح آماری در حوزه بازار پی سی بوده‌ایم تفاهم نظر دارند و البته باور بر این است که نشانه‌هایی از بهبود شرایط دیده می‌شود. میکاکو کیتاگاوا، مدیر و تحلیلگر شرکت Gartner، در این رابطه می‌گوید: «تو سه ماهه چهارم 2023 شرایط عادی‌تر شد. این رشد ملایم نشون میده که عرضه و تقاضا بالاخره به شرایط متعادل رسیده. هرچند این شرایط به خاطر افزایش موردانتظار قیمت قطعات تو سال 2024 و همچنین وضعیت نامشخص اقتصادی و ژئوپولیتیکی احتمالا تغییر می‌کنه. Gartner پیش‌بینی‌اش اینه که بازار کامپیوترهای شخصی تو سال 2024 به رشد سالیانه‌اش برمی‌گرده.»

رشد قیمت قطعات که در صحبت‌های کیتاگاوا به آن اشاره شد، احتمالا مربوط به بحث گران شدن حافظه‌های SSD است. در ماه دسامبر بود که خبرهایی از افزایش احتمالی قیمت این قطعات منتشر شد. در واقع انتظار می‌رود شاهد افزایش 50 درصدی قیمت حافظه‌های SSD باشیم و به خاطر کاهش همین امر هم شرکت‌ها تولید تراشه‌های NAND و DRAM را کاهش داده‌اند تا بتوانند قیمت‌ها را به توازن برسانند.

این بود خبر خوب احتمالی در حوزه صنعت کامپیوترهای شخصی. نظر شما درباره این آمار چیست؟ پیش‌بینی شما از آینده این صنعت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌خا با ما به اشتراک بگذارید.

آیکون سریال استریم کال اف دیوتی ۴ مدرن وارفر - RIP Call of Duty 4: Modern Warfare Stream by RIP
سریال

استریم کال اف دیوتی ۴ مدرن وارفر – RIP

Call of Duty 4: Modern Warfare Stream by RIP

تماشای استریم کال اف دیوتی ۴ مدرن وارفر

منبع: TechSpot

خروج از نسخه موبایل