پیش‌بینی نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن

ریچل مک‌آدامز برای بار دوم نامزد خواهد شد؟

در ادامه سلسه مطالب نشریه‌‌ی سینمایی «ورایتی» (variety) پیرامون پیش‌بینی نامزدهای احتمالی اسکار سال 2024، امروز به سراغ معرفی نامزدهای احتمالی بهترین بازیگر نقش مکمل زن رفته‌ایم. عنوانی که یکی از 5 رشته‌ی اصلی جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار به حساب می‌آید و برنده‌ی آن مسیر کاری کاملا متفاوتی را تجربه خواهد کرد. 

جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نخستین بار در سال 1937 و نهمین دوره‌ی مراسم اسکار پایه‌گذاری شد و و گیل سوندرگارد اولین بازیگری بود که مفتخر به دریافت آن شد. از آن زمان تا به امروز این جایزه‌ی مهم در 86 دوره از اسکار حضور داشته و دایان ویست و شلی وینترز هرکدام با دوبار بردن مجسمه‌ی طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن پرافتخارترین بازیگران این رشته محسوب می‌شوند.

حالا که اکثر فیلم‌های معرفی شده برای حضور در نود و ششمین دوره‌ی جوایز اسکار برای منتقدان نمایش داده شده‌اند، رقابت برای دریافت عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز بسیار فشرده شده است. فیلم «خدایا آنجایی؟ منم مارگارت» (Are You There God? It’s Me, Margaret) یکی از بهترین فیلم‌های منتشر شده در سال 2023 است که بازی ریچل مک‌آدامز در آن حسابی چشمگیر و تحسین‌برانگیز از آب درآمده. این ستاره‌ی فیلم اقتباس شده از رمان جودی بلوم که پیش از این نیز برای بازی در اثر برنده‌ی اسکار بهترین فیلم سال 2015 یعنی «اسپات‌لایت» (Spotlight) هم نامزد دریافت این جایزه شده بود، به احتمال قریب به یقین دومین نامزدی اسکار خود را طی دهه‌ی گذشته تجربه خواهد کرد.

تا بدین جای کار او در کنار ستاره‌ی بی‌چون و چرای فیلم «بازماندگان» (Holdovers)، داواین جوی رندالف، برنده‌ی جایزه‌ی اجمن منتقدان لس‌آنجلس در رشته‌ی بازیگری شده است. از آنجایی که برگزیدگان این مراسم همواره مورد توجه اعضای آکادمی بوده‌اند و در 13 سال گذشته 10 نفر از آن‌ها نامزد دریافت اسکار بهترین نقش مکمل زن شده‌اند، شانس حضور همزمان مک‌آدامز و رندالف در لیست نهایی بسیار زیاد است. هرچند که «ورایتی» فعلا مک‌آدامز را از لیست اعلامی خود کنار گذاشته.

هنرمند دیگری که اجرای هنرمندانه‌ی او بسیار مورد توجه قرار گرفته، بازیگر دومین اقتباس موزیکال از رمان «رنگ ارغوانی» آلیس واکر است که اولین بار استیون اسپیلبرگ آن را در سال 1985 به فیلمی با 11 نامزدی اسکار تبدیل کرد. دنیله بروکس در «رنگ ارغوانی» (The Purple Color) آنقدر مسلط و باورپذیر به اجرای نقش پرداخته احتمالا باید او را از همین حالا یکی از نامزدهای اصلی بدانیم. نکته‌ی جالب درباره‌ی نامزدهای این دوره‌ی جوایز اسکار احتمال حضور زاندرا هولر در هردو بخش بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن با دو فیلم متفاوت است.

در ادامه‌ی این مطلب 5 نامزد احتمالی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به انتخاب وبسایت «ورایتی» (Variety) را معرفی می‌کنیم که در بین آن‌ها شانس برنده شدن داواین جوی رندالف از همه بیشتر است.

شانس‌های اصلی ورود به لیست 5 نفره‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

1. داواین جوی رندالف – «بازماندگان» (Holdovers)

داواین جوی رندالف

آخرین بازی که داواین جوی راندالف در یک فیلم یا سریال تلویزیونی ظاهر شد به سریال فاجعه‌ی «آیدل» (Idol) بازمی‌گردد (هرچند که نقش او جزو اجراهای خوب مجموعه به حساب می‌آمد). او که در اولین تجربه‌ی بازیگری‌ خود در تئاتر برادوی نامزد دریافت جایزه‌ی تونی برای بهترین بازیگر نقش اول زن در یک اثر موزیکال شده است، در «بازماندگان» الکساندر پبن نقش مری لمب، زنی بسیار منضبط و روشمند را بازی می‌کند. این شخصیت کافه تریای مدرسه را اداره می‌کند و در غم از دست دادن پسرش که در جنگ ویتنام کشته شده دچار غم و اندوهی درونیست. 

باید ببینیم بازی متفاوت رندالف – که علاوه بر بازیگری خواننده‌ی بسیار خوبی نیز هست – در این نقش که به گفته‌ی خودش تفاوتی اساسی را شخصیت او در زندگی واقعی دارد می‌تواند برنده‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود؟

2. امیلی بلانت – «اوپنهایمر» (Oppenheimer)

امیلی بلانت

بازیگر بریتانیایی دنیای سینما که اولین بار با نمایش «خانواده‌ی سلطنتی» (A Royal Family) بازیگری را تجربه کرد. اجرایی که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نشریه‌ی «ایونینگ استاندارد» به خاطر بازی خوبش با عنوان «بهترین تازه‌وارد» از او یاد کرد. او در طی نزدیک به ربع قرن حضور در عرصه‌ی بازیگری برند‌ه‌ی جوایز متعددی از جمله یک گلدن گلوب برای بازی در مجموعه‌ی «دختر گیدئون» (Gideon’s Daughter)  و یک نامزدی بفتا به خاطر حضور در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» (The Devil Wears Prada) شده است.

حالا او در آخرین نقش‌آفرینی سینمایی‌اش با حضور در اثر بیوگرافی کریستوفر نولان، «اوپنهایمر»، بار دیگر توانایی‌های بالایش در بازیگری را به نمایش گذاشته و با اجرایی ظریف در نقش همسر یکی از مهم‌ترین دانشمندان معاصر دنیا شایسته‌ی دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن است. 

3. دنیلا بروکس – «رنگ ارغوانی» (The Color Purple)

دنیلا بروکس

یکی از مشهورترین نقش‌آفرینی‌های دنیلا بروکس حضور در سریال پرطرفدار نتفلیکس با نام «نارنجی مد جدید است» (Orange is the New Black) که باعث شناخته شدن بیش از پیش او شد. او که اکنون 34 سال سن دارد بازیگری را از سال 2011 آغاز کرده و با روندی آرام و رو به رشد به فیلم «رنگ ازغوانی» رسیده است. فیلمی که به مشکلات زنان سیاهپوست آمریکایی – آفریقایی جنوب آمریکا در اوایل دهه‌ی 1900 می‌پردازد و مبارزات مادام العمر یک زن قدرتمند سیاهپوست با فقر و نژادپرستی و تبعیض را به نمایش می‌گذارد. به احتمال زیاد بازی دنیله بروکس یکی از غافلگیری‌های اسکار امسال خواهد بود و بسیاری امیدوارند تا این بازیگر سیاهپوست برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود.

4. آمریکا فررا – «باربی» (Barbie)

آمریکا فررا

آمریکا فررا با نام کامل آمریکا جورجینا فررا یکی از بازیگران شناخته شده‌ی هالیوود با اصالتی هندوراسی است که تاکنون جوایز معتبری مانند گلدن گلوب و امی را برای بازی‌های شاخص خود دریافت کرده است. او در سال 2007 به خاطر تلاش‌هایش برای تغییر دید جامعه‌ی آمریکا به افراد لاتین‌تبار در میان 100 شخصیت تاثیرگذار مجله‌ی «تایم» قرار گرفت.

او اولین نقش اول خود را در سریال «بتی بی‌ریخته» (Ugly Betty) به دست آورد و بازی منحصربه‌فردش حسابی مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او برای بازی در این سریال توانست جوایز متعددی از جمله گلدن گلوب، انجمن بازیگران فیلم و امی را از آن خود کند و به اولین زن لاتین در تاریخ بدل شود که موفق به دریافت جایزه در این رشته کند. باید منتظر ماند و دید که بازی متفاوت او در کنار مارگو رابی می‌تواند باعث تاریخ‌سازی دوباره شود یا اعضای آکادمی به راحتی از کنار نقش‌آفرینی خوب او خواهند گذشت؟

5. زاندرا هولر – «منطقه‌ی مورد علاقه» (The Zone of Interest)

زاندرا هولر - بازیگر نقش مکمل زن فیلم منطقه‌ی مورد علاقه

نام این بازیگر فوق‌العاده‌ی آلمانی در پیش‌بینی‌های وبسایت «ورایتی»، هم در میان لیست بهترین بازیگر زن قرار دارد و هم لیست بهترین بازیگر نقش مکمل زن. دو فیلمی که او امسال در آن‌ها بازی کرده – «منطقه‌ی مورد علاقه» و «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall)) آن‌قدر از لحاظ محتوا و ژانر متفاوت بودند که به راحتی می‌توانستند هولر را به چالش بکشند اما او از پس هردوی آن نقش‌ها به خوبی برآمد و بار دیگر تونایی‌های شگفت‌انگیزش در بازیگری را به اثبات رساند. هرچند که او امسال یکی از شانس‌های اصلی حضور در لیست نهایی نامزد‌های اسکار بازیگری اما بعید است که در مقابل مدعیان قدرتمندی که دارد بتواند با مجسمه‌ی طلایی به خانه بازگردد. نظر شما چیست؟

بازیگران دیگری که شانس ورود به لیست 5 نفره‌‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دارند:

ریچل مک‌آدامز برای بازی در فیلم «خدایا آنجایی؟ منم مارگارت» (Are You There God? It’s Me, Margaret)

جودی فاستر برای بازی در فیلم «نیاد» (Nyad)

پنه‌لوپه کروز برای بازی در فیلم «فراری» (Ferrari)

جولیان مور برای بازی در فیلم «می دسامبر» (May December)

تاراجی پی. هنسون برای بازی در فیلم «رنگ ارغوانی» (The Purple Color)

منبع: variety

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×