10 مرگ وحشیانه دنیای سینمایی مارول

خرده جنایت‌های ابرقهرمانی

در طول یک دهه و نیم اکران‌های بی وقفه دنیای سینمایی مارول (MCU)، در بیشتر مواقع شاهد بوده‌ایم که بسیاری از شخصیت‌ها به پایان تراژیک خود رسیده‌اند. مارول اگر قرار باشد شخصیتی را حذف کند، چه جز کاراکترهای اصلی و مورد علاقه طرفداران باشد چه یک شخصیت فرعی، خیلی سریع آن‌ها را به سرنوشت غم انگیز خود نزدیک می‌کند. MCU بدون شک پر از نوستالژی درباره مرگ شخصیت‌هایش است و چیزی در این باره کم ندارد. اگرچه فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های ویژه MCU دارای رتبه PG-13 هستند، اما این دنیای ابرقهرمانی متعلق به کمپانی مشهور دیزنی دارای لحظات تاریک و گه گاه پرخشونت است که مهم‌ترین آنها مرگ‌های وحشیانه و شگفت‌آور بد من‌هاست؛ بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع جذاب، در این مقاله قرار است سراغ وحشیانه ترین مرگ‌ها در تاریخ MCU برویم.
 
* هشدار اسپویل: در این مطلب بخشی از داستان فیلم‌های فهرست لو می رود.

10- جاسپر سیت ول

چاسپر سیت ول در کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان

  • نام فیلم: کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: The Winter Soldier)
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 90 از 100
فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های MCU، بلکه یکی از تاریک‌ترین فیلم‌های دنیای مارول است. این فیلم به ریشه‌های غم انگیز باکی بارنز مقابل شکنجه شدن و شستشوی مغزی سرباز زمستان می‌پردازد. در کنار خط داستانی اصلی، فیلم به فساد دولتی در ایالت متحده نیز می پردازد. به طور مثال از داستان‌های فرعی فیلم می توان به پرداختن به این موضوع که در سیستم حکومتی این کشور چه اتفاقی می‌افتد تا صاحبان قدرت، کنترل بیش از حدی به دست آورند، اشاره کرد.
علاوه بر این، ما یک مرگ نسبتاً وحشیانه اما کاملاً نادیده گرفته شده از یکی از شخصیت‌های اصلی MCU در دو فاز اول این کمپانی را شاهد هستیم. جاسپر سیت ول، مامور مخفی هیدرا که برای S.H.I.E.L.D. کار می‌کند، در تعقیب استیو راجرز، ناتاشا رومانوف و سم ویلسون توسط سرباز زمستان با یک مرگ مرموز روبرو می‌شود. در حالی که مخاطب مرگ وی را نمی‌بینید، ایده ناب درباره سرنوشت او کافی است تا ذهن هر کسی را درگیر خود کند.
 

9- نیکو

نیکو در سرباز زمستان و فالکون

  • نام سریال: «فالکون و سرباز زمستان» (The Falcon and the Winter Soldier)
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز IMDb سریال: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز سریال: 84 از 100
مرگ نیکو یک لحظه فوق‌العاده تکان‌دهنده در دنیای سینمایی مارول و تا حد بسیار زیادی وحشیانه است. در سرتاسر سریال ، شخصیت جان واکر به طور مداوم مورد کنجکاوی مخاطبان قرار می‌گرفت و احساس می‌شود ممکن است در پایان داستان، یک چرخش شرورانه داشته باشد. این پیچ و تاب و تعلیق موجود در شخصیت جان واکر، عمیقا قابل پیش بینی بود. صحنه دیدن سپر کپ غرق در خون پس از کتک زدن نیکو همه این حدس و گمان‌ها را کاملاً هویدا کرد. سپر خون آلودی که ما را در شوک زیادی فرو برد؛ نشان از مرگ نیکو داشت که همه را شگفت زده کرد.
 
بعد از اینکه نیکو، لامار هاسکینز، بهترین دوست جان واکر را به قتل رساند، جان واکر بلافاصله غضبناک می‌شود. وقتی واکر بالاخره فلگ‌شکن نیکو را در دستان خود گرفت، واکر بارها و بارها سپر کاپتان آمریکا را به سینه نیکو می‌کوبد. صحنه شاید تا حد زیادی وحشیانه نباشد. با این حال، خونی که از سپر کپ می‌چکد، خشم چشمان واکر و موسیقی وهم آلود همگی در یک مرگ و سکانس بسیار وحشیانه MCU به اوج خود می‌رسد.

8- کراس بونز 

کراس بونز «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»
 
  • نام فیلم: «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War)
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 90 از 100
در «جنگ داخلی» با تعداد زیادی مرگ و میر وحشیانه وجود دارد. از پادشاه تاچاکا که در اثر انفجاری بزرگ کشته می‌شود گرفته تا هاوارد و ماریا که به طرز وحشیانه‌ای توسط سرباز زمستان به قتل می‌رسند. با این حال، مرگ هیچ شخصیتی تاثیرگذارتر از براک راملو ملقب به کراس بونز نیست. پس از تلاش برای سرقت یک سلاح بیولوژیکی از آزمایشگاهی در لاگوس، تیم جدید انتقام جویان به رهبری کاپیتان آمریکا مانع از خروج کراس‌بونز با سلاحی که دزدیده، می‌شوند. اما قبل از اینکه کپ بتواند کراس‌ بونز را شکست دهد، راملو جلیقه‌ انتحاری که به تن دارد را به انتقام جویان نشان می‌دهد تا بتواند فرار کند. زمان زیادی نمی گذرد که راملو بمب را راه می اندازد، اما قبل از اینکه انفجار به طور کامل گسترش یابد، واندا انفجار را در حلقه کوچکی از جادوی به وجود آمده ناشی از قدرت خویش به دام می اندازد. سپس کراس بونز را با یک مرگ فوق العاده دردناک و طولانی از پا در می‌آورد و جان غیرنظامیان را نجات می‌دهد. 
 

7- کاپیتان کارتر 

کاپیتان کارتر در «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی»

  • نام فیلم: «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز IMDb فیلم:6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100
سم ریمی، در «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» مرزهای خشونت PG-13 را در فیلم‌های مارول جابجا می‌کند. در این فیلم یکی از عمیق ترین لحظات، زمانی است که واندا ایلومیناتی‌ را به راحتی سلاخی می‌کند. کاپیتان کارتر تنها یکی از اعضایی است که پس از اینکه واندا به سمت او هجوم می‌برد، توسط سپر ویبرانیوم به دو نیم تقسیم شده و دچار مرگ وحشیانه‌ای می‌شود.

6- پروفسور ایکس 

«دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی»

  • نام فیلم: «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز IMDb فیلم:6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100
پروفسور چارلز خاویر در ادامه کشتار ایلومیناتی توسط واندا حضور پیدا می‌کند. پروفسور ایکس یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های مارول است. او می‌تواند ذهن دیگران را بخواند و کنترل کند اما وقتی سعی می‌کند ذهن واندا را کنترل کند، به سرعت متوجه می‌شود که واندا بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که او تصور می‌کند. زمانی که پروفسور ایکس وارد ذهن واندا می‌شود،متوجه می‌شود که توسط مه قرمز رنگی در حال بلعیده شدن است. سپس واندای شیطانی موقعیت پروفسور ایکس را پیدا می‌کند و به سرعت گردن او را می‌شکند و داستان پروفسور را در دنیای واقعی با مرگ فجیعی به اتمام می‌رساند.

5- لوکی 

لوکی در «انتقام جویان: جنگ ابدیت»
 
  • نام فیلم: «انتقام جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War)
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز IMDb فیلم:8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 85 از 100
لوکی پس از شروع سفر خود به عنوان یکی از بهترین شرورهای این مجموعه، شخصیتی بود که به سرعت در قلب مخاطب جا باز کرد و به آرامی راه خود را پیدا کرد. لوکی تمام زندگی خود را وقف تنفر و کینه توزی از برادر خود کرد و در موارد متعدد تلاش کرده تا او را بکشد و حتی مسئول مرگ مادر، پدر و صدها تن از آزگاردی‌ها بود. تسرکتی که لوکی از آزگارد دزدید در نهایت به دست تانوس افتاد که فجایع بزرگی را به بار آورد.
 
احساس گناه، پشیمانی و دیدن برادرش ثور در حال درد، باعث شد که لوکی احساساتی شود و در تلاش برای کشتن تانوس، خود را به جای برادرش قربانی کند. لوکی یک تیغه را با جادو در دستانش ظاهر می‌کند اما تایتان دیوانه احمق نیست و لوکی را در مسیر خود متوقف می‌کند. سپس تانوس لوکی را خلع سلاح می‌کند، گلوی او را می‌گیرد و بلندش می‌کند. سپس لوکی را خفه می‌کند. تماشاگران، محکوم به تماشای این هستند که لوکی را در طول آخرین نفس‌هایش ببینند. (صد در صد اینجا همه‌ی ما به تانوس بد و بیراه می‌گوییم)، در حالی که صورت لوکی شروع به بنفش شدن می‌کند، چشمانش در حال متورم شدن هستند و در تلاش برای فرار، مدام دست و پا می‌زند و خود را به اطراف تکان می‌دهد. داستان لوکی در انتقام جویان، با همین حد از خشونت به پایان می‌رسد!
 

4- دکتر استرنج 

دکتر استرنج
  • نام فیلم: «دکتر استرنج» (Doctor Strange)
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb فیلم:7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 88 از 100
این مرگ تا حدودی حقه است؛ زیرا دکتر استرنج در واقع نمرده است. با این حال، در این فیلم جذاب با جلوه‌های بصری چشمگیر ساخته MCU که در سال 2016 اکران شد، تماشاگران شاهد مرگ دکتر استیون استرنج در تلاشی بسیار خلاقانه جهت شکست دورمامو هستند. دکتر استرنج به شکلی بسیار وحشیانه می‌میرد. جادوگر اسبق توسط یک پرتو انرژی متلاشی می‌شود، توسط خرده‌های بعد تاریک تکه تکه می‌شود، توسط اشعه‌های انرژی سبز خفه می‌شود، سپس توسط یک شهاب سنگ بزرگ متلاشی می‌شود و …. ما می‌توانیم دردی را که استرنج می‌کشد را ببینیم و احساس کنیم که او با هر ضربه بیشتر و بیشتر فرسوده می‌شود. اما در نهایت، او روز را نجات می‌دهد و دورمامو را به بعد تاریک می‌فرستد.
 

3- آقای شگفت‌انگیز 

آقای شگفت انگیز در «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی»

  • نام فیلم: «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز IMDb فیلم:6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100

از زمانی که MCU شروع به کار کرد، طرفداران مارول این سوال را مطرح کردند که “چه زمانی چهار شگفت‌انگیز را خواهیم دید؟” و در حالی که ما تا به حال هرگز کل گروه را در کنار هم ندیده‌ایم، برای اولین بار رید ریچاردز را در MCU تماشا کردیم. با این حال، نقش او کوتاه، شیرین و با پایانی بسیار وحشیانه بود. به نظر می رسد که کشتن یک ابرقهرمان با توانایی های کشسان غیرممکن باشد، با این حال واندا به خوبی این مرگ را برای آقای شگفت‌انگیز تداعی کرد. در طول قتل عام وحشیانه ایلومیناتی توسط واندا، جادوگر اسکارلت، شروع به خرد کردن و جدا کردن آقای شگفت‌انگیز مثل یک ورق پنیر رشته‌ای می‌کند و در نهایت سرش را مانند یک بادکنک بزرگ می‌ترکاند. این کار به اندازه کافی دردناک به نظر می‌رسد، با این حال فریادهای هولناک ریچاردز مرگ او را بسیار خشونت آمیزتر جلوه می‌دهد.

2- ویژن 

ویژن در «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی»
 
  • نام فیلم: «انتقام جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War)
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز IMDb فیلم:8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 85 از 100
چه چیزی بدتر از دو بار کشته شدن آن هم به صورت وحشیانه؟ ویژن در دنیای سینمایی مارول، دو بار به طرز وحشیانه‌ای کشته شد. ابتدا  توسط واندا با از بین بردن سنگ ابدیت تعبیه شده در سرش کشته می‌شود و بهتر است بگوییم که منفجر می‌شود و جمجمه او منهدم می‌گردد. اما پس از پشت سر گذاشتن آن همه درد، تانوس سنگ زمانی که دنبالش بود را مستقیماً از سر ویژن جدا می‌کند، زمان را به عقب برمی‌گرداند و جسد بی‌جانش را روی زمین می‌اندازد.
 
بسیار شبیه دکتر استرنج، ویژن مجبور می‌شود بیش از یک بار درد مرگ فجیع خودش را تحمل کند، اما چیزی که مرگش را نسبت به دکتر استرنج برتری می‌بخشد، این است که ویژن در واقع مرده است و قلب همه ما از این موضوع می‌شکند.
 

1- بلک بولت 

تصویری از بلک بولیت در دنیای سینمایی مارول
  • نام فیلم: «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز IMDb فیلم:6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100
بدون شک این بلک بولت بود که وحشیانه‌ترین مرگ را در طول تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی MCU متحمل شد. شخصیت بلک بولت،توانایی فوق‌العاده قدرتمندی دارد واز فریاد صوتی برخوردار است که می‌تواند یک شخص را با زمزمه‌ای ساده ناک اوت کند. بنابراین، واندا از قابلیت و توانمندی خود علیه او به خوبی استفاده می‌کند. زمانی که رید ریچاردز، باهوش ترین مرد موجود در این فیلم، آشکارا به واندا می‌گوید که چگونه می‌تواند بلک بولت را شکست دهد، واندا تصمیم می‌گیرد طبق پیشنهاد او دهان بلک بولت را به هم بدوزد. بلک بولت می‌ترسد و شروع به فریاد می‌کند؛ در نتیجه جمجمه‌اش منفجر می‌شود و به مرگ او ختم می‌شود. (اوه چقدر خشن!) در نهایت فوراً جمجمه‌اش فرو می‌ریزد و خون از چشم‌ها و بینی‌اش فوران می‌کند.
 مرگ بلک بولت بسیار تکان دهنده است. غافلگیر کردن تماشاگران را با مرگ او را کاملا می‌توان درک کرد، چرا که واقعاً انتظار نداشتیم او به این سمت برود. علاوه بر این، نحوه مرگ بلک بولت بسیار وحشیانه است. 
 

تاثیر دیزنی در کم شدن خشونت MCU

پیش از اینکه مارول تا این حد وارد ساخت داستان‌های خشونت آمیز شود، سریال‌هایی همراه با فاز اول این مجموعه ساخت که به معنی واقعی سرشار از خشونت رئالیستی بودند. به طور مثال سریال (درد اویل)، (جسیکا جونز)، (پانیشر) و… نمونه‌هایی هستند که به طور افسار گسیخته‌ای دارای خشونت فیزیکی هستند و هیچ سنخیتی با فیلم‌های مدادرنگی گونه فاز اول مارول ندارند.
همه چیز در یک بستر رئال و دارک اتفاق می‌افتند و موقعیت جغرافیایی متناسب با فضای داستان بسیار خشن و پرمخاطره بود. اینکه چرا مارول تصمیم گرفت دیگر در این فضا سریال نسازد و حتی سریال‌های جدید خود را هم مثل فیلم‌هایش با همان حال و هوا روی آنتن شبکه‌های کابلی ببرد، جای بحث دارد. چرا که اغلب مارول سعی کرده است تا دنیایی عاری از هرگونه خشونت‌های مرسوم ژانر اکشن به مخاطبانشان عرضه کند. اینکه دیزنی هم پشت ماجرا است باعث شده این خشونت افسار گسیخته تا حد زیادی تعدیل شود. در نهایت باید بگوییم سینمای مارول سعی کرده تا با همه ساختارشکنی‌های موجود، دل هواداران خود را به هر صورتی جذب کند و فاز به فاز بهتر از قبل جلو برود. البته با کنار گذاشتن شخصیت‌های درجه یک و رفتن به سراغ نیو جونیورها یا قهرمان‌های درجه سه ممکن است مثل قبل با اقبال مخاطبان همراه نشود اما به هر حال از استانداردهایی پیروی می‌کند که در نوع خودش جذابیت دارد.
 
 
منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×