گزیده نقدهای فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer)

شاهکار تازه نولان منتقدان را شگفت‌زده کرد

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان بالاخره اکران شده و به نظر می‌رسد که مخاطب‌ها با یک شاهکار جدید از او مواجه خواهند بود. در ادامه ما نظر منتقدان مختلف را درباره فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) با شما به اشتراک می‌گذاریم. پس در ادامه با مایکت همراه باشید. فیلم Oppenheimer اثری حماسی است که به شرح زندگی پدر بمب اتم می‌پردازد. این اثر بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» ساخته شده که کای بِرد و مارتین شروین آن را نوشته‌اند. کیلین مورفی در این اثر نقش اوپنهایمر را که شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود، برعهده دارد. بازیگران مشهوری در این ساخته‌ی کریستوفر نولان نقش‌آفرینی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به امیلی بلانت، مت دیمن، رابرت داونی جونیور، فلورنس پیو، رمی مالک و کنت برانا اشاره کرد.

این پروژه در سپتامبر سال 2021 توسط شرکت Universal Pictures معرفی شد. این که نولان تصمیم گرفت پس از یک اثر تخیلی یعنی تنت (Tenet) به سراغ یک زندگی‌نامه برود دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. چرا که فیلم دانکرک (Dunkirk) از این کارگردان در سال 2017 پس از فیلم تخیلی میان ستاره‌ای (Interstellar) اکران شده بود.

طرفداران این کارگردان منتظر بودند که ببینند پس از فیلم نه چندان موفق تنت، نولان چطور قرار است به فیلم‌سازی برگردد. حال به نظر می‌رسد او توانسته همه را شگفت‌زده کند و شاهکاری جدید را به کارنامه کاری‌اش بیفزاید. فیلم Oppenheimer در سایت متاکریتیک (Metacritic) از 62 منتقد میانگین نمره 89 از 100 را دریافت کرده و 220 کاربر هم در این سایت به این اثر میانگین نمره 9.3 از 10 را داده‌اند. همچنین روی IMDB تا این لحظه 65 هزار نفر نمره خود را ثبت کرده‌اند که میانگین آن عدد 8.9 از 10 را نشان می‌دهد. قابل ذکر است که امتیاز دوازدهمین ساخته نولان روی راتن تومیتوز (RottenTomatoes) هم تا این لحظه 93 درصد است. در ادامه ما نظر منتقدان مختلف را نسبت به فیلم اوپنهایمر برای‌تان آورده‌ایم.

گزیده نقدهای اوپنهایمر

نظر منتقدان درباره فیلم اوپنهایمر

The Associated Press

  • منتقد: جیک کویل
  • نمره: 100 از 100

فیلم اوپنهایمر از کریستوفر نولان یک اثر تکان‌دهنده تاریک است و صحنه‌هایی زیبا که با چاشنی حس اضطراب همراه است را ارائه می‌دهد و یک شکاف ابدی در تاریخ بشر ایجاد می‌کند.

The Washington Post

  • منتقد: آن هورنادی
  • نمره: 100 از 100

نولان به عنوان فیلم‌ساز در اوج قله قدرت خود ایستاده و از مهارت‌های خود نه فقط برای سرگرم کردن و شگفت‌زده کردن، بلکه برای بردن مخاطب به فصلی از تاریخ استفاده می‌کند. دوره‌ای که شاید به نظر خیلی از آن گذشته، اما او کاری می‌کند فکر کنیم همه چیز همین دیروز اتفاق افتاده است. او اثری بسیار زیبا، بسیار لذت‌بخش و کاملا تماشایی ساخته است. نولان صرفا زندگی جی رابرت اوپنهایمر را به تصویر نکشیده، بلکه مسئله‌ای را مطرح کرده که او خود آن را مطرح کرده و سپس تلاش کرده به آن خاتمه دهد.

The Hollywood Reporter

  • منتقد: دیوید رونی
  • نمره: 100 از 100

این یک اتفاق سینمایی بزرگ، پرطرفدار و جدی است؛ از نوعی که اکنون تقریبا دیگر شاهدشان نیستیم. این اثر به طور کامل به درگیری‌های درونی یک شخص بزرگ و نابغه می‌پردازد که در عین تمام صفات خوب، بی‌نقص نیست. میراث او به خاطر دستاوردی که نظرات دوگانه‌ای به وجود آورده و در کتاب های تاریخ تثبیت شده، برای بسیاری حالتی پیچیده به خود گرفته است.

NME

  • منتقد: پل بردشاو
  • نمره: 100 از 100

اوپنهایمر صرفا نمایش کامل زندگی مرد پشت بمب اتم نیست، بلکه فیلم Oppenheimer یک دستاورد بزرگ و بالغانه در فیلم‌سازی است. در این سال‌ها نولان هنر ساخت آثار پرفروش را به کمال رسانده و دست به ساخت حماسه‌هایی فوق‌العاده زده که نشان از هوش فیلم‌ساز دارند و کاری می‌کنند که مخاطب تمام توجه خود را جمع کند. این آثار در هیچ جا به غیر از سینما، بدون حواس‌پرتی قابل تماشا و درک نیستند. اما به طور کلی این اثر بزرگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد.

New York Post

  • منتقد: جانی اولکسینسکی
  • نمره: 100 از 100

فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان بزرگ یکی از آثار کمیاب است. یک فیلم پیچیده و جذاب که برای بزرگسالان ساخته شده و کاری می‌کند هیچکس نگوید: «صبر می‌کنم وقتی روی سرویس‌های استریمینگ منتشر شد به سراغ‌اش بروم.»

Empire

  • منتقد: دن جولین
  • نمره: 100 از 100

یک کار مبتنی بر بررسی استادانه شخصیت از یک کارگردان بزرگ که سطحی جدید را به نمایش می‌گذارد. فیلمی که فقط آن را تماشا نمی‌کنید، بلکه باید درباره آن تامل کنید.

Collider

  • منتقد: راس بونایم
  • نمره: 100 از 100

فیلم Oppenheimer نه فقط برای نولان، بلکه برای تمام دست‌اندرکاران یک دستاورد به حساب می‌آید. این اثر از جمله فیلم‌هایی است که کاری می‌کند از هر نظر قدر هنر فیلم‌سازی را بدانید و شما را به تعجب وامی‌دارد از این که چطور ممکن است همه چیز به این خوبی کنار هم قرار گرفته باشند.

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×