15 فیلم ابرقهرمانی مخصوص افرادی که ابرقهرمان‌ها را دوست ندارند

فیلم‌های ابرقهرمانی که براساس شخصیت‌های کتاب‌های مصور ساخته می‌شود گاهی بچه‌گانه به نظر می‌رسد، اما همین فیلم‌ها می‌تواند راه نجات شما از روزمرگی باشد. به خصوص اینکه ابرقهرمان‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و همچنین با قدرت‌های متفاوت وجود دارند.

وقتی صحبت از تولید محصولات فرهنگی براساس کتاب‌های مصور می‌شود، کمپانی‌های «دی سی» و «مارول»، پرچمدار هستند. شخصیت‌های سرکش و خودمحور که این کمپانی‌ها تولید کرده‌اند، گاهی فقط یا یک نقاب و لباس یک تکه چسبان خیلی ساده شما را سرگرم می‌کنند. اما گاهی این کمپانی‌ها به سراغ افسانه‌های مدرن و نمایش‌هایی با موضوع اخلاقیات می‌رود، که شما را به فکر فرو می‌برد. دنیای کمیک پر است از جهان‌های فانتزی که شخصیت‌های منحصر به فرد از آن می‌آیند، قصه‌های ناممکن که بوسیله این صنعت ممکن شده‌‌است و جهان‌های گسترده‌ای که همسو می‌شود و در نهایت با مفاهیمی مانند شادی، جسارت و شجاعت به هم می‌رسند.

با وجود اینکه فیلم‌های ابرقهرمانی هنوز هم محبوبیت قابل‌توجهی در بین عموم مردم دارد، بخشی از مخاطبان از این ژانر خسته شده و به دنبال تصویر تازه‌ای می‌گردند. با این حال همیشه در ژانر ابرقهرمانی و فرم‌های نزدیک به آن، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که حتی برای افرادی که ابرقهرمانان را دوست ندارند، تماشایی است. در این فیلم‌ها از بازیگران بزرگ استفاده می‌شود، طراحی لباس و صحنه متفاوت است و راه تازه‌ای برای پرداخت ژانر ابرقهرمانی در پیش گرفته می‌شود. در اینجا 15 فیلم ابرقهرمانی را به شما معرفی می‌کنیم، که مخصوص کسانی است که ابرقهرمانان را دوست ندارند.

15- لاک‌پشت‌‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان (Teenage Mutant Ninja Turtles)

لاک‌پشت‌‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان

  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 42 از 100

شخصیت‌های اصلی این فیلم نوجوانند، جهش‌یافته‌اند، لاک‌پشتند و مهم‌تر از همه اینها، نینجا هستند. طی یک اتفاق در فروشگاه حیوان خانگی یک بطری ماده ناشناخته روی لاک‌پشت‌ها ریخته‌شده و باعث جهش ژنتیکی و خلق چهار برادر عشق پیتزای ضدخلاف می‌شود. «جیم هنسون» این لایواکشن را عالی طراحی کرده‌است. این چهار برادر یعنی «لئوناردو»، «داناتلو»، «میکل آنژ» و «رافائل» که نام‌هایشان از هنرمندان دوره رنسانس الهام گرفته شده‌است، تحت سرپرستی یک موش فاضلاب به نام «استاد اسپلینتر» به قهرمانان زیرزمینی شهر نیویورک تبدیل می‌شوند. «لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان» دقیقا یک فیلم ابرقهرمانی زیرزمینی و یک اثر مستقل محصول سال 1990 است، که مدرن‌ترین ابرقهرمانانی را که مخاطبان در آن زمان می‌شناختند، به نمایش می‌گذارد. در زمان اکران این فیلم، هیچ فیلم دیگری مانند آن در سینماها نبود. این فرنچایز چندین فیلم مختلف دارد و نسخه انیمیشن آن هم در سال 2023 منتشر شده‌است.

14- آسیب‌ناپذیر (Unbreakable)

آسیب‌ناپذیر

  • سال انتشار: 2000
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 70 از 100

این فقط آدم‌های خوش‌شانس نیستند که از حادثه‌ای مانند تصادف مهیب قطار جان سالم به در می‌برند. این بار دلیل نجات از تصادف قطار، فناناپذیر بودن است. در این اثر کارگردان معروف «ام.نایت.شیامالان»، شخصیت اصلی با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز متحول می‌شود. این شخصیت یعنی «دیوید دان» با بازی «بروس ویلس» دارای قدرت ابرقهرمانی است، اما تا زمانیکه «سموئل ال جکسون» در نقش مالک فروشگاه کتاب‌های مصور به او نزدیک می‌شود، ناشناخته باقی می‌ماند. این فیلم  یک برداشت هوشمندانه و غیرسنتی از ژانر ابرقهرمانی است که به نشان دادن قدرت نیروی جسم و ذهن می‌پردازد.  

13- بیل را بکش (Kill Bill)

بیل را بکش

  • سال انتشار: 2003
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 85 از 100

«اوما تورمن» نقش «مامبای سیاه» را در این فیلم بازی می‌کند. «مامبای سیاه» لقب زنی است که گروه خلافکار و آدمکشی که عضوش است را ترک کرده‌است، تا یک زندگی عادی داشته‌باشد. باقی اعضای گروه به جان او و بچه‌ای که در شکمش دارد سوء‌قصد می‌کنند، تا نتواند به خواسته‌اش برسد. اما آنها موفق نمی‌شوند و در عوض اسمشان در لیست افرادی قرار می‌گیرد که «مامبای سیاه» از آنها متنفر است. «بیل آکا چارمر» معشوق سابق و پدر دختر این زن با بازی «دیوید کارادین» هم در لیست سیاه «مامبای سیاه» قرار دارد. این فیلم «کوانتین تارانتینو» ترکیبی از ژانرهای اکشن و ماجراجویی است، از سامورایی ژاپنی گرفته تا وسترن اسپاگتی. «بیل را بکش» هم فیلم همه‌پسندی است و هم قهرمانی دارد که همه با او ارتباط برقرار می‌کنند.

آیکون فیلم بیل را بکش ۱ Kill Bill: Vol. 1
فیلم

بیل را بکش ۱

Kill Bill: Vol. 1

تماشای فیلم بیل را بکش

12- سولومون کین (Solomon Kane)

سولومون کین

  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 69 از 100

«سولومون کین» فیلمی براساس یک شخصیت قدیمی است، که بیشتر از 80 سال است منتشر شده‌است. این فیلم بوسیله «ام جی باست» نوشته و کارگردانی شده‌ و «جیمز پیور فوی» به عنوان نقش اصلی در آن بازی می‌کند. داستان درباره یک سرباز انگلیسی است که زندگی‌اش را وقف خشونت کرده و روزی می‌فهمد که روحش برای همیشه آسیب دیده‌است. او خشونت را رها کرده و از فرصت‌هایش می‌گذرد تا در یک صومعه زندگی کند. اما رویایی که «سولومون کین» برای آینده دارد، باعث می‌شود که از نقطه امن خود خارج شود. او باید راه خود را پیدا کرده، از شر ارواح خانواده‌اش رها شود و کسانی را که در زمان نیاز به او پناه داده‌اند نجات دهد.

آیکون فیلم سولومون کین Solomon Kane
فیلم

سولومون کین

Solomon Kane

تماشای فیلم سولومون کین

11- پادشاهی ممنوعه (The Forbidden Kingdom)

پادشاهی ممنوعه

  • سال انتشار: 2008
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 63 از 100

«پادشاهی ممنوعه» یک فیلم قهرمانی رزمی با بازی دو استاد رزمی‌کار یعنی «جکی چان» و «جت لی» است. در این فیلم «جیسون تریپیتیکاس» که عاشق فیلم‌های کنگ‌فو است، در بوستون برای خرید یکی از همین فیلم‌ها به فروشگاه می‌رود، اما مجبور به سرقت از فروشگاه می‌شود. در این رویداد یک عصای طلایی و ماموریتی برای بازگردادن آن به صاحب اصلی‌اش «پادشاه میمون»، نصیب «جیسون» می‌شود. ریتم سکانس‌های مبارزه در این فیلم حتی یک لحظه نمی‌افتد و ماجراجویی قهرمانی برای «جیسون» به خوبی انجام می‌گیرد. با وجود اینکه «پادشاهی ممنوعه» در ظاهر بیشتر یک فیلم رزمی است تا ابرقهرمانی، اما این دو ژانر در آن بسیار به هم نزدیک شده‌اند.

آیکون فیلم پادشاهی ممنوعه The Forbidden Kingdom
فیلم

پادشاهی ممنوعه

The Forbidden Kingdom

تماشای فیلم پادشاهی ممنوعه

10- نگهبانان (Watchmen)

نگهبانان

  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 65 از 100

ضدقهرمان‌ها و دولت در این تفسیر اجتماعی از مجموعه کتاب مصور پادآرمان شهری اثر «آلن مور»، در هم می‌آمیزند. پدیده ابرقهرمانی در این فیلم غیرقانونی است و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا دخالت غیرمتعارف ابرقهرمانان در امور جامعه مفید است یا نه. «نگهبانان» در مقایسه با دیگر اکشن‌های کتاب‌های مصور، به ایده بهتری پرداخته‌است.

9- اردنگی (Kick-Ass)

اردنگی

  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 77 از 100

ابرقهرمانان واقعی و خودساخته به خیابان‌ها می‌آیند تا به شیوه خود عدالت را اجرا کنند. این فیلم درباره یک شخصیت کمیک با الهام از کتاب‌های مصور است، که به سبک «ددپول» دیوار چهارم را می‌شکند و با استفاده از صحنه‌های مبارزه با جرم و جنایت، لحظات کمدی و جذابی ایجاد می‌کند. پرداختن به کمیک در این فیلم، هجو جذابی خلق کرده‌است، که در آن «نیکلاس کیج» در نقش «بیگ ددی» مانند بت‌منی است که «استروئید» مصرف کرده‌است و تفنگ دارد.

8- دِرِد (Dredd)

دِرِد

  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 80 از 100

این اثر اقتباس یک شخصیت کمیک بریتانیایی است، که یک فیلم اکشن مهم در ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شود. «دِرِد» عملا همان «جان سخت» است، با این تفاوت که در آینده پساآخرالزمانی اتفاق می‌افتد. در این فضا قرار است قاضی «دِرِد»، «کارل اوربان» باید به روش خود به بالای ساختمانی رفته و رییس باند مواد مخدر را از پا درآورد. طراحی لباس در این فیلم به گونه‌ای است که شما تصور می‌کنید، با ژانر ابرقهرمانی طرف هستید، اما این فیلم خونین‌تر و تاریک‌تر از یک ابرقهرمان معمول است. «دِرِد» همان اثری است، که دوستداران فیلم‌های اکشن سنتی را راضی می‌کند.  

7- زنبور سبز (The Green Hornet)

زنبور سبز

  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز IMDb فیلم: 5.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 45 از 100

«زنبور سبز» محصول سال 2011 هجو و تقلید کمیک ژانر ابرقهرمانی است، که سال‌ها قبل از اینکه «ددپول» در سال 2016 با همین فرم به چنین موفقیتی دست پیدا کند، ساخته شده‌است. این فیلم قهرمان خودساخته «بروس وین» یا «تونی استارک» را دوباره به تصویر کشیده‌است. در «زنبور سبز» «ست روگن» در نقش «بریت رید»، یک قهرمان ساده‌لوح و خوش‌نیت ظاهر می‌شود، که شخصیتی متکی به شریک زندگی خود «کاتو» دارد. «زنبور سبز» یک اثر سرگرم‌کننده است، که همه ویژگی‌های ژانر هجو ابرقهرمانی را دارد و هر چه از سال‌ ساخت آن می‌گذرد، درست مانند بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی مهم، معروف‌تر می‌شود.    

آیکون فیلم نقابداران The Green Hornet
فیلم

نقابداران

The Green Hornet

تماشای فیلم زنبور سبز

6- مرد تاریکی (Darkman)

مرد تاریکی

  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 84 از 100

یکی از بهترین ضدقهرمان‌ها که در دهه 1990 خلق شده‌، اثری از «سم ریمی» است که چند بار بازتولید شده‌است. در این فیلم «لیام نیسن» و «فرانسیس مک‌ دورموند» نقش‌آفرینی می‌کنند. داستان فیلم درباره یک متخصص ژنتیک‌ به نام «دکتر پیتون وایلدر» است که درباره شکل جدیدی از پیوند پوست تحقیق می‌کند. «دکتر وایلدر» در آزمایشگاهش توسط یکی از اعضای گروه خلافکاران موردحمله قرار می‌گیرد. «دکتر وایلدر» بعد از تحمل یک عمل جراحی که همه اعصابش در آن از بین می‌رود، دیگر نمی‌تواند درد را احساس کند. از همین لحظه او تحقیقات خود را برای تبدیل شدن به استاد تغییرچهره ادامه می‌دهد، تا در قالب «مرد تاریکی» از مهاجمان خود انتقام بگیرد. «مرد تاریکی» زمانی ساخته شد که «سم ریمی» نتوانست به حق خود از ساخت فیلم‌های «سایه» یا «بتمن» دست پیدا کند و تصمیم گرفت ابرقهرمان انحصاری خود را بسازد. مفهوم پرداخت به این ابرقهرمان باورنکردنی است. ترکیب ابرقهرمان‌های کلاسیک با هیولاهای جهانی در این فیلم، روح تازه‌ای به ژانر ابرقهرمانی داده و به نظر می‌رسد که رسالت خود را به انجام رسانده‌است.

5- کلاغ (Crow)

کلاغ

  • سال انتشار: 1994
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 84 از 100

«کلاغ» به کارگردانی «الکس پرویاس»، آخرین نقش‌آفرینی «براندون لی»، پسر «بروس لی» است. یک شب قبل از ازدواج موزیسین «اریک دراون»، او و نامزدش به طرز وحشیانه‌ای به قتل می‌رسند. یک سال بعد «اریک» با قدرتی که به او بخشیده شده‌است و با کمک یک کلاغ، به زندگی برمی‌گردد. حالا ماموریت «اریک» این است که دارودسته‌ای که زندگی او و عشقش را دزدیدند، پیدا کرده و به قتل برساند. این انتقام تا دلتان بخواهد وحشیانه است.  

4- برایت‌برن (Brightburn)

برایت‌برن

  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 57 از 100

درحالیکه فرضیه «چه می‌شد اگر سوپرمن شیطان بود» در سال‌های اخیر آثار زیادی را خلق کرده‌است، «برایت‌برن» بدون شک یکی از تازه‌ترین پرداخت‌های این سوپرمن شیطانی است. در این فیلم «جیمز گان» که افسانه «سوپرمن» را دنبال می‌کند، اسپین‌آف ترسناک این فرنچایز است. در این فیلم یک پسربچه از سرزمین دیگری به زمین می‌آید، که درواقع یک مهاجم بیگانه شیطانی است. «برایت‌برن» خشن، خونین و ترسناک است و این فضا را از طریق نشان دادن سوپرمنی که بدون درک اخلاقیات بسیار متفاوت از دیگر نسخه‌های آن است، خلق می‌کند. این فیلم همچنین زبان تصویری مشابه با «مرد پولادین» دارد و همین ویژگی آن را به جذاب‌ترین نمونه «سوپرمن» شیطانی تبدیل کرده‌است.  

3- لارا کرافت: مهاجم مقبره (Lara Croft: Tomb Raider)

لارا کرافت: مهاجم مقبره

  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز IMDb فیلم: 5.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 20 از 100

قهرمان بازی ویدیویی معروف در سال 2001 با کارگردانی «سایمون وست» و بازی «آنجلینا جولی» روی پرده سینما رفت. داستان این فیلم درباره زنی به نام «لارا» است که به دنبال کشف علت قتل پدرش است. در همین حین «لارا» با شخصی به نام «ایلومیناتی» آشنا می‌شود. این شخص در جستجوی یک شی به نام «مثلث» است، که می‌تواند زمان را کنترل کند. «لارا» تمام اجزا این مثلث را پیدا کرده و به کمک آن پدرش را برمی‌گرداند. اما به محض بازگرداندن، پدرش از او می‌خواهد که «مثلث» را بی‌درنگ نابود کند تا دست کسی به آن نرسد.

2- تاریخچه (Chronicle)

تاریخچه

  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز IMDb فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 85 از 100

سال 2012 سال بزرگی برای فیلم‌های ابرقهرمانی بود، چراکه فیلم‌های «انتقام‌جویان»، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در این سال اکران شد. سال 2012 با اکران فیلم «تاریخچه» شروع شد که با الهام از ژانر ابرقهرمانی و همچنین پیروی از فیلم‌های پرفروشی که البته خیلی زود فراموش می‌شوند، ساخته شده‌است. این فیلم داستان 3 دوست را دنبال می‌کند، که با لمس یک وسیله متعلق به بیگانگان، قدرت فوق‌العاده‌ای به دست آورده و همین رویداد آنها را در مسیرهای متفاوتی قرار می‌دهد. «تاریخچه» از قدرت‌های ابرقهرمانی برای کشف مفاهیمی مانند احساس عدم تعلق استفاده می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد وقتی به یک نوجوان که در تمام عمرش انتخاب شده‌است، قدرت یک خدا داده می‌شود. اکشن‌های این فیلم بسیار برجسته است و از قدرت‌های ماورایی به عنوان یک راه هوشمندانه برای گرفتن شات‌های سینمایی استفاده کرده‌است. کاری که فیلم‌های ژانر دیگر نمی‌توانند انجام دهند.

1- پلیس آهنی (RoboCop)

پلیس آهنی

  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 92 از 100

ذهن «پل ورهوون» و «ادوارد نویمایر»، بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 1987 را خلق کرده‌است، که برخلاف تصور درباره یک ربات نیمه انسان – نیمه ماشین نیست و داستان یک پلیس واقعی را روایت می‌کند. «پلیس آهنی» داستان بدشانسی پلیسی به نام «الکس مورفی» با بازی «پیتر ولر» است. این مرد به اجبار تبدیل به بخشی از پروژه سازمان «او سی پی» می‌شود، که قرار است یک آرمان شهر بدون جرم و جنایت خلق کند. بعد از اینکه «الکس مورفی» در یک عملیات کشته می‌شود، به یک «پلیس آهنی» که قرار است مجری قانون در آینده باشد، تبدیل می‌شود. حالا این آدم مکانیکی که در حال اجرای قانون و برقراری عدالت است، تکه‌هایی از شکل انسانی خود را پیدا کرده و زندگی قبلی خود را در حالیکه مشغول کشف علت قتلش است، به یاد می‌آورد.

منبع: movieweb

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×