20 فیلم کلاسیک جذاب که باید با نوجوانان تماشا کنید

سرگرم‌کننده و آموزنده

تا حالا برایتان پیش آمده‌است که دوست داشته‌باشید گذر زمان را روی دور کند بگذارید، و با فرزند نوجوان خود بیشتر وقت بگذرانید؟ در طول هفته نوجوانان معمولا با مدرسه، کلاس‌های ورزشی یا زبان و گاهی جمع دوستانه مشغولند و همزمان والدین درگیر شغل خود، مسائل خانواده، دغدغه‌های روزمره بی‌پایان و تعهداتی هستند، که به اجتماع دارند. گاهی یک هفته تمام می‌گذرد و والدین حتی یک مکالمه کامل خارج از امور مدرسه یا روزانه با فرزند نوجوان خود ندارند. اگر این وضعیت برایتان آشناست، معلوم می‌شود که رابطه عاطفی و فیزیکی شما با فرزندتان، کمرنگ شده‌است. در این شرایط هیچ چیز بهتر از تماشای یک فیلم کلاسیک مناسب نوجوانان، به دادتان نمی‌رسد. کافی است تنقلات موردعلاقه فرزندتان را تهیه کرده و فضا را برای یک وقت‌گذرانی باکیفیت و درست و حسابی با او آماده کنید.

هر چند زندگی گاهی مانع رسیدن شما به نیات خوبتان می‌شود، اما هنوز هم می‌توان به اندازه بضاعت؛ کار درست را انجام داد. ما این کار را برای شما آسان کرده و یک لیست از بهترین فیلم‌های کلاسیک که باید با فرزند نوجوان خود ببنید، تهیه کرده‌ایم. موضوع این فیلم‌ها از چالش‌ها و تجربیات تلخ و شیرین زندگی نوجوانان گرفته تا عشق، شجاعت، اراده و غلبه بر ترس متفاوت است. 

1- کلوپ صبحانه (The Breakfast Club)

کلوپ صبحانه

  • سال انتشار: 1985

از فیلم کلاسیک «کلوپ صبحانه» شروع می‌کنیم، چون هیچوقت قدیمی نمی‌شود. هر نوجوان و حتی بزرگسالی می‌تواند به راحتی حداقل با یکی از شخصیت‌های این فیلم ارتباط برقرار کند. دیدن این فیلم بدون شک باعث می‌شود فرزند نوجوان شما درباره دوستانش در مدرسه و مسائلی که بینشان هست، با شما صحبت می‌کند. کارگردان فیلم «کلوپ صبحانه» «جان هیوز» است که اتفاقا در لیست ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

2- بخت پریشان (The Fault in Our Stars)

بخت پریشان

  • سال انتشار: 2014

دو نوجوان مبتلا به سرطان در این فیلم غمگین اما الهام‌بخش، عاشق یکدیگر می‌شوند. اشتباه نکنید، شما با یک فیلم تلخ پر از غم و غصه طرف نیستید، اتفاقا «بخت پریشان» با وجود مضمون نه چندان شاد خود، تا دلتان بخواهد شیرین و به یادماندنی است. این فیلم که بر اساس رمان محبوب نسل جوان با همین نام اثر «جان گرین» ساخته شده‌است، شما و فرزندان نوجوانتان را در لحظات احساسی به هم نزدیک می‌کند.

3- دوباره 17 (17 Again)

دوباره 17

  • سال انتشار: 2009

در این فیلم قصه پدر قدرنشناسی گفته می‌شود، که به طور معجزه‌آسایی شانس این را پیدا می‌کند به گذشته و دوران نوجوانی برگشته و با جبران اشتباهات خود، زندگی‌اش را تغییر دهد. مشخص است که بازگشت به دوران نوجوانی وقتی که جهان‌بینی و درایت یک بزرگسال را داری، می‌تواند چقدر جذاب باشد. نقش بزرگسال پدر خانواده را در این فیلم «متیو پری»، ستاره محبوب نقش «چندلر بینگ» در سریال «فرندز» و نقش نوجوانی او را «زک افزون» بازی می‌کند.

4- ناپلئون دینامیت (Napoleon Dynamite)

ناپلئون دینامیت

  • سال انتشار: 2004

این کمدی منحصر به فرد داستان یک نوجوان بدقلق را تعریف می‌کند، که اتفاقا با نوجوان بدقلق دیگری مانند خودش در مدرسه دوست می‌شود. هر کسی که این فیلم را ببیند از آن الهام گرفته تا ضعف‌هایش را بپذیرید و به روش خود ساز زندگی را بنوازد. این فیلم همچنین یکی از بهترین سکانس‌های رقص را در تاریخ سینما دارد.

5- مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower)

مزایای گوشه‌گیر بودن

  • سال انتشار: 2012

«مزایای گوشه‌گیر بودن» یک فیلم بسیار زیبا درباره رسیدن به سن بلوغ و تجربه درد، آسیب‌پذیر بودن، عشق و هیجانات نوجوانی است. فرزند نوجوان شما با دیدن این فیلم درس‌های زیادی درباره رابطه دوستی یاد گرفته و غلبه بر تروماهایی را که دیر یا زود در زندگی تجربه خواهد کرد، یاد می‌گیرد.

6- انجمن شاعران مرده (Dead Poets’ Society)

انجمن شاعران مرده

  • سال انتشار: 1989

«انجمن شاعران مرده» یکی از فیلم‌هایی است که همه باید آن را تماشا کنند. در این فیلم یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های «جان ویلیامز» را به عنوان یک معلوم زبان انگلیسی دوست‌داشتنی می‌بینید، که دانش‌آموزان را به چالش می‌کشد تا خارج از چهارچوب‌های معمول فکر کنند. این فیلم دیالوگ‌ها و پیام‌هایی درباره فشاری که از طرف والدین به نوجوانان وارد می‌شود دارد، که بسیار آموزنده است. تقریبا هر نوجوانی چنین شرایطی را تجربه کرده و به خوبی می‌تواند با این فیلم ارتباط برقرار کند.

7- دختران بدجنس (Mean Girls)

دختران بدجنس

  • سال انتشار: 2004

یکی دیگر از فیلم‌هایی که هیچوقت قدیمی نمی‌شود «دختران بدجنس» پر از ستاره است. این فیلم با بازی «لیدنزی لوهان» به عنوان نقش اول، درباره جمع‌های دوستی و یارکشی‌های دوران دبیرستان و تلاش‌هایی است، که نوجوانان برای دیده شدن به هر قیمتی انجام می‌دهند. با دیدن این فیلم، تا سال‌ها دیالوگ‌های ماندگار آن روی زبانتان است. «دختران بدجنس» به چنان شهرتی دست پیدا کرده‌، که حتی نسخه موزیکال آن برای برادوری ساخته شده‌است.

8- نفرتی که تو می‌کاری (The Hate U Give)

نفرتی که تو می‌کاری

  • سال انتشار: 2018

این فیلم که براساس رمانی با همین نام اثر «انجی توماس» ساخته شده‌است،  درباره اتفاقاتی است که بعد از کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست غیرنظامی توسط یک پلیس سفیدپوست روی می‌دهد. «نفرتی که تو می‌کاری» مفاهیم و دیالوگ‌های مهمی درباره نژادپرستی ارائه می‌دهد و به خوبی خشونت و بی‌رحمی دسته‌ای از نیروهای نظامی را نشان می‌دهد.

9- روز تعطیلی فریس بولر (Ferris Bueller’s Day Off)

روز تعطیلی فریس بولر

  • سال انتشار: 1986

از بین تمام فیلم‌هایی که باید تماشا کنید، «روز تعطیلی فریس بولر» به کارگردانی «جان هیوز»، فیلمی است که هر کس آن را ببینید، دوستش خواهد داشت. یا بهتر است بگوییم هر کسی که این فیلم را می‌بیند، آرزو می‌کند مانند قهرمان اصلی به بهانه بیماری از مدرسه فرار کرده و با یک خودروی فراری و بهترین دوستانش در سطح شهر به ماجراجویی بپردازد.

10- نقطه کور (The Blind Side)

نقطه کور

  • سال انتشار: 2009

«نقطه کور» بر اساس داستان واقعی زندگی یک نوجوان آسیب‌دیده است، که با کمک یک زن بسیار دغدغه‌مند و خانواده‌اش، به بازیکن فوتبال آمریکایی تبدیل شده و در «درفت لیگ NFL » انتخاب شود. این فیلم با مفاهیم امیدبخش و دلگرم‌کننده خود، هم شما را می‌خنداند و هم اشکتان را درمی‌آورد.

آیکون فیلم نقطه کور The Blind Side
فیلم

نقطه کور

The Blind Side

تماشای فیلم نقطه کور

11- مثل آب خوردن (Easy A)

مثل آب خوردن

  • سال انتشار: 2010

در این فیلم اما استون به عنوان یک دانش‌آموز جذاب دبیرستانی در پیچ‌و‌تابی هوشمندانه و کمدی گیر می‌کند. فیلم «مثل آب خوردن» براساس رمانی از «ناتانیل هاثورن» به نام «داغ ننگ» ساخته شده‌است. این فیلم داستانی سرگرم‌کننده درباره اخلاقیات است، که نشان می‌دهد یک دروغ کوچک چطور می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کرده و بر زندگی بسیاری از افراد تأثیر گذارد.

12- جمعه شب‌های روشن (Friday Night Lights)

جمعه شب‌های روشن

  • سال انتشار: 2004

فرقی نمی‌کند شما و فرزند نوجوانتان فوتبال دوست داشته‌باشید یا نه، این فیلم به لطف شخصیت‌های واقعی و پرحرارتی که دارد، شما را جذب خود خواهد کرد. دغدغه این فیلم پرداختن به فضاهای ورزشی در دبیرستان است، که در آن بعضی نوجوانان یا مربیان می‌خواهند به هر قیمتی که شده، برنده شوند. این طرز تفکر نه تنها در ورزش بلکه در دیگر زمینه‌ها هم آسیب زیادی به نوجوانان وارد می‌کند.

13- آوازخوان حرفه‌ای (Pitch Perfect)

آوازخوان حرفه‌ای

  • سال انتشار: 2012

مگر می‌توان فیلمی را که درباره یک گروه آکاپلا از دختران دبیرستانی ناسازگار است، دوست دارند می‌کنند، مگر می‌توان دوست نداشت. ستاره گروه بازیگران این فیلم «آنا کندریک» است، که با استعدادی که دارد شما را سرگرم کرده و باعث می‌شود روزها قطعات موسیقی این فیلم را با خود زمزمه کنید. شما می‌توانید از تماشای دنباله‌های این فیلم هم لذت ببرید.

14- بیگانگان (The Outsiders)

بیگانگان

  • سال انتشار: 1983

«فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان بزرگ سینما، این فیلم را با اقتباس از رمانی نوشته «اس.ای.هینتون»، که درباره دسته‌های نوجوانان در بخش روستایی «اکلاهاما» است، ساخته‌است. فیلم «بیگانگان» ارزش تماشا کردن را دارد، زیرا تقریبا همه دست‌اندرکاران آن ستاره هستند. «تام کروز»، «راب لو»، «امیلیو استیوز»، «پاتریک سوویزی» و «رالف ماکیو» در این فیلم جذاب نقش‌آفرینی می‌کنند.

15- رفتن از 13 به 30 سالگی (13 Going On 30)

رفتن از 13 به 30 سالگی

  • سال انتشار: 2004

یک دختر نوجوان در جشن تولد 13 سالگی خود مورد تمسخر قرار گرفته و آرزو می‌کند ای کاش 30 ساله می‌شد. مدت کوتاهی بعد، او به طور اسرارآمیزی با این واقعیت از خواب بیدار می‌شود، که باید به عنوان یک بزرگسال با شغل و شریک زندگی خود سازگار شود. «جنیفر گارنر» و «مارک رافلو» به عنوان بازیگران اصلی، شیمی فوق‌العاده‌ای روی صفحه نمایش ایجاد کرده و موسیقی و صحنه‌های خنده‌دار به جذابیت این زوج کمک می‌کند. درضمن این فیلم پیام‌های زیادی درباره عطش محبوبیت و وفادار ماندن به خود دارد.

16- مجموعه فیلم‌های بازی‌های گرسنگی (The Hunger Games Series)

مجموعه فیلم‌های بازی‌های گرسنگی

  • سال انتشار: 2012 تا 2015

این مجموعه فیلم بر اساس کتاب‌های محبوب بزرگسالان نوشته «سوزان کالینز» ساخته شده‌اند. داستان «بازی‌های گرسنگی»‌ در یک پاد آرمان شهر و درباره مردم پسا آخرالزمانی است، که نوجوانان را در نبردهای مرگبار در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. این فیلم‌ها صحنه‌های اکشن زیاد و بسیار جذاب و سرگرم‌کننده دارد. به‌علاوه بدون شک با دیدن این مجموعه فیلم بحث‌های جالبی بین شما و با نوجوانتان درباره دولت‌های فاسد، عدالت، قدرت و ثروت شکل می‌گیرد.

17- بی سرنخ (Clueless)

بی سرنخ

  • سال انتشار: 1995

«آلیشیا سیلورستون» در نقش «چر»، دانش آموز دبیرستانی دوست‌داشتنی و شوخ‌طبع در بورلی هیلز، که مدام در حال تلاش برای کمک به دیگران است، می‌درخشد. این فیلم بر اساس رمان «اما» اثر «جین آستن» نویسنده بزرگ آثاری مانند «غرور و تعصب» ساخته شده‌است و تماشای آن برای هر کسی در هر سن و سالی می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده و جذاب باشد.

18- خواهری از سفر آرزوها (The Sisterhood of the Traveling Pants)

خواهری از سفر آرزوها

  • سال انتشار: 2005

«خواهری از سفر آرزوها» یکی دیگر از فیلم‌های خارق‌العاده‌ای است، که بر اساس یک رمان ساخته شده‌است. این فیلم داستان چهار دوست صمیمی را روایت می‌کند، که اولین تابستان خود را جدا از یکدیگر می‌گذرانند. تا اینکه یک شلوار جین جادویی به دستشان رسیده و با به اشتراک گذاشتن آن، زندگیشان زیر و رو می‌شود. این یک فیلم متفکرانه و هوشمندانه است که حرف‌های زیادی درباره جمع‌های دوستی دختران دارد.

19- مجموعه فیلم‌های هری پاتر (The Harry Potter Series)

هری پاتر

  • سال انتشار: 2001 تا 2011

هشت فیلمی که تا کنون به عنوان دنباله‌های «هری پاتر» ساخته شده‌است، همچنان مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این مجموعه فیلم‌ طیف وسیعی از مضامین را پوشش می‌دهد که شامل؛ دوستی، خانواده، قدرت، طمع، تعصب، گذشت، فروتنی و فناپذیری است. تماشای دنباله «هری پاتر» بهترین پیشنهاد برای سرگرم‌ کردن نوجوانان در تعطیلات آخر هفته است.

آیکون فیلم هری پاتر و شاهزاده دو رگه Harry Potter and the Half-Blood Prince
فیلم

هری پاتر و شاهزاده دو رگه

Harry Potter and the Half-Blood Prince

تماشای فیلم هری پاتر و شاهزاده دو رگه

20- ماجراهای ناگوار (A Series of Unfortunate Events)

ماجراهای ناگوار

  • سال انتشار: 2004

این کمدی سیاه که یکی از بهترین فیلم‌های خانوادگی محسوب می‌شود، تقریبا در هر سکانسش شما را می‌خنداند. «جیم کری» با بازی درخشان خود در این فیلم نقش «کنت اولاف» مردی شرور را بازی می‌کند، که سعی دارد ارثیه سه خواهر و برادر یتیم را که به شکلی مرموز والدین خود را از دست داده‌اند، بالا بکشد. این فیلم که بر اساس مجموعه کتاب‌های «لمونی اسنیکت» ساخته شده‌است، پر از دیالوگ‌های هوشمندانه و حضور افتحاری بازیگران درجه یک است.

آیکون فیلم لمونی اسنیکتس و مجموعه حوادث ناگوار Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events
فیلم

لمونی اسنیکتس و مجموعه حوادث ناگوار

Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events

تماشای فیلم لمونی اسنیکتس و مجموعه حوادث ناگوار

منبع: raisingteenstoday

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×