مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

ما در این مطلب قصد داریم از نظر فنی نگاهی به بازی آلن ویک 2 بیندازیم و آن را از دید گرافیکی روی پی سی و پلی استیشن 5 مقایسه کنیم. پس در ادامه این مطلب با مایکت همراه باشید.

استودیو Remedy Entertainment به لطف عرضه بازی‌هایی که توانسته‌اند مرزهای داستان‌سرایی را جابه‌جا کنند و روایت‌هایی جدید و مهیج را ارائه دهند، توانسته نام خود را در صنعت بازی‌های ویدیویی حسابی بر سر زبان‌ها بیندازد. این استودیوی بازی‌سازی قدیمی به خاطر ارائه سطح بالای کیفیت بخش بصری هم شناخته می‌شود. استودیو رمدی توانسته با ارائه معماری بسیار جالب FBC در بازی Control و پیاده‌سازی یک درام نئو نوآر در Max Payne عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش بگذارد و همچنان هم این تیم بازی‌سازی سعی دارد به بهترین شکل به سراغ تکنیک‌های رندرینگ مدرن برود.

اخیرا بازی آلن ویک 2 که اثری بسیار موردانتظار بود عرضه شده است؛ اثری که ظاهرا درست همان چیزی است که طرفداران از یک دنباله انتظار داشتند. اگر بخواهیم به صورت خاص درباره گرافیک بازی صحبت کنیم، باید بگوییم که این اثر اولین ساخته با موتور بازی‌سازی Northlight Engine برای کنسول‌های نسل کنونی به حساب می‌آید (اگر بازی Control Ultimate Edition را در نظر نگیریم). اما حالا چه چیزی با گذشته فرق کرده است؟ ما با بررسی فنی و عمیق بازی Alan Wake 2 نسخه‌های پی سی و پلی استیشن 5 را با هم مقایسه می‌کنیم و درباره عملکرد هر کدام از این نسخه‌ها صحبت خواهیم کرد.

بررسی موتور بازی‌سازی و مقایسه با نسخه اول

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

نسخه اول آلن ویک بیش از یک دهه قبل عرضه شد و استودیو سازنده از تکنولوژی اختصاصی و داخلی خود برای رندر دنیای پیچیده برایت فالز استفاده کرد. با این که این اثر با توجه به معیارهای کنونی یک بازی قدیمی‌شده به حساب می‌آید، اما باید بدانید که نسخه قبل Alan Wake از نظر بصری به خاطر افکت‌های نوری عالی و مدل‌سازی پرجزئیات شخصیت‌ها در زمان خودش چشم‌نواز بود.

اما اگر به حال حاضر برگردیم، باید به سراغ بازی آلن ویک 2 برویم که در ساخت آن رمدی از موتور بازی‌سازی Northlight Engine استفاده کرده است؛ این همان موتور بازی‌سازی‌ای محسوب می‌شود که این استودیو از زمان ساخت بازی Quantum Break به بعد برای ساخت تمام آثارش به سراغ آن رفته است. Northlight Engine در این جا هم کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد. حالا پایپ‌لاین رندرینگ ارتقا پیدا کرده تا دستگاه‌های نسل کنونی بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند. به همین خاطر هم می‌توانیم برخی از بهترین استفاده‌ها از تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) را در این جا ببینیم (فقط روی پی سی). علاوه بر این، Assetهای موجود در محیط و مدل‌های شخصیت‌ها هم با کیفیت بالا دیده می‌شوند.

اگر بخواهیم نسخه اول آلن ویک را با بازی Alan Wake 2 مقایسه کنیم، باید بگوییم که تفاوت آن‌ها مثل روز و شب است. در واقع غیر از این هم انتظار نمی‌رود، چرا که چند نسل بین عرضه آن‌ها وفقه افتاده است.

نورپردازی و انعکاس

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

در بازی آلن ویک 2 نور و سایه از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. بنابراین توجه فراوان تیم توسعه روی ساخت مدل‌های نورپردازی و انعکاس جذاب منطقی به نظر می‌رسد. این بازی برای نورپردازی سراسری از ری تریسینگ روی پی سی استفاده می‌کند و در نتیجه نورپردازی واقعا چشم‌گیر است. جهان بازی کاملا واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد و کیفیت نورپردازی در هر زمان از روز و در هر شرایطی زیبا به چشم می‌آید. از نظر نورپردازی غیرمستقیم باید بگوییم که بازی از Path-tracing استفاده می‌کند تا بتواند روی پی سی نورپردازی غیرمستقیم را درست پیاده‌سازی کند. این تکنیک در کنار رهگیری پرتو قرار می‌گیرد تا جلوه‌ای واقع‌گرایانه را به مخاطب ارائه دهد.

در بحث انعکاس هم باید بگوییم که استفاده خوبی از انعکاس‌های مبتنی بر ری تریسینگ صورت گرفته و خود تصاویر منعکس‌شده هم جزئیات بسیار زیادی از محیط را حفظ می‌کنند. برای مثال می‌توان به بخشی که در آن سارا طی روز به کاوش در شهر برایت فالز اشاره کرد. در جاده ما چاله‌های آب زیادی می‌بینیم و شاهد شیشه‌های دارای انعکاس پنجره مغازه‌ها و خودروهایی با رنگ براق در کنار جاده هستیم؛ همه این‌ها با نهایت دقت اجزای محیط را در قالب تصاویر منعکس‌شده روی خود نشان می‌دهند. تصاویر در حین حرکت با سرعت بالا هم به قدری خوب نمایش داده می‌شوند که کاملا نظرتان را جلب می‌کنند.

مدل‌های شخصیت‌ها، محیط‌ها و World Streaming در بازی آلن ویک 2

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

مدل‌های شخصیت‌ها هم در بازی آلن ویک 2 با جزئیات فراوان ساخته شده است. جزئیات از حفاظ‌ها گرفته تا لباس‌ها و انیمیشن‌ها عالی به نظر می‌رسند. لباس‌های که کاراکترهای بازی به تن دارند با استفاده از متریال‌های باکیفیتی رندر شده‌اند که به شکلی مناسب می‌توانند به نور واکنش نشان دهند. پوست هم متشکل از مش‌های متراکمی است که جلوه‌ای واقع‌گرایانه را ارائه می‌دهند. اما حالات چهره هنوز هم نقطه ضعف اصلی پایپ‌لاین رندرینگ شخصیت‌های رمدی به حساب می‌آید. این مشکل خاص درست وقتی در طول داستان با کاراکترهای جانبی حرف می‌زنید، بیش‌تر به چشم می‌آید.

اما اگر بخواهیم درباره محیط صحبت کنیم، باید بگوییم که بازی آلن ویک 2 در ارائه محیط عملکردی فوق‌العاده داشته و توانسته فضایی بسیار واقع‌گرایانه را به تصویر بکشد. در سراسر بازی تعداد پلی‌گان‌های Assetها بسیار بالا است و می‌توانید پیچیدگی‌های هندسی زیادی را در دارایی‌های موجود در محیط‌های بازی ببینید. بازی Alan Wake 2 به نظر می‌رسد از نوعی تصویرسنجی (Photogrammetry) برای بافت‌ها استفاده می‌کند؛ البته این بیش‌تر یک فرض است نه یک یافته قطعی. اما به طور کلی باید گفت که بازی از نظر پوشش گیاهی گرفته تا آسمان و ماشین‌های پرجزئیات فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

از دید World Streaming باید بگوییم که بازی آلن ویک 2 یک اثر خطی است؛ در نتیجه محیط‌های رندر شده در آن نسبت به یک اثر جهان‌باز بسیار کوچک‌تر است. به همین خاطر هم جزئیات کوچک کاملا عالی پیاده‌سازی شده‌اند و سیستم World Streaming به خوبی توانسته بدون هیچ مشکلی در LoD و انیمیشن‌ها کار خود را انجام دهد.

افکت‌های مربوط به آب و هوا و پس‌پردازش

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

در بازی آلن ویک 2 هم درست مثل نسخه اول از محیط‌های مه‌آلود خیلی استفاده شده تا فضای سیاه دلهره‌آور به خوبی به تصویر کشیده شود. Northlight Engine به خوبی توانسته مه‌ها را در محیط بازی به نمایش بگذارد و مه‌ها واکنش واقع‌گرایانه‌ای به نورها نشان می‌دهند و در نتیجه گیمر حس و حال فوق‌العاده گیرایی را تجربه می‌کند. سایه‌ها هم دقت و کیفیت بالایی دارند و سایه‌های مربوط به اجسامی که در فاصله دور قرار دارند هم جزئیات را به خوبی ارائه می‌دهند. به همین خاطر هم تجربه این بازی برای گیمرها بسیار منحصربه‌فرد خواهد بود.

در بحث پس‌پردازش هم باید گفت که ما به ازای هر شیء شاهد موشن بلر (Motion Blur) هستیم که به نظر می‌رسد با سرعت بالای شاتر همراه بوده، اما در نهایت پیاده‌سازی همه‌چیز با کیفیت بالایی صورت گرفته است. از نظر Anti-aliasing هم قابل ذکر است که لبه‌های اجسام به خوبی نرم شده‌اند و به هیچ وجه نمی‌توان از این نظر به بازی ایراد گرفت.

مشخصات پی سی استفاده شده برای بررسی و تنظیمات بازی آلن ویک 2

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

در این جا از یک پی سی با پردازنده AMD Ryzen 9 5950X، کارت گرافیک Nvidia RTX 3080Ti و 32 گیگابایت رم برای مقایسه گرافیکی بازی آلن ویک 2 با نسخه پلی استیشن 5 استفاده شده است. همان‌طور که می‌دانید این سیستم کمی ضعیف‌تر از سیستم مورد نیاز بازی برای اجرای مناسب روی کیفیت 4K با فناوری رهگیری پرتو است. علاوه بر این، باید اشاره کنیم که بازی Alan Wake 2 یک بازی به شدت سنگین است، اما هدف اصلی در این مقاله این است که این اثر با نسخه پلی استیشن 5 مقایسه شود تا ببینیم از این قیاس چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

برای شروع کار رزولوشن نمایشگر روی 1440p و رزولوشن رندرینگ روی 720p تنظیم شد. سپس تمامی گزینه‌های دیگر در تنظیمات گرافیکی از جمله Ray-tracing و Path-tracing را بالای بالاترین حالت خود قرار گرفت. در این میان از DLSS هم برای ارائه عملکرد بهتر استفاده شد (این بازی از FSR شرکت AMD هم پشتیبانی می‌کند). منوی Settings این بازی پر از گزینه‌هایی است که می‌تواند به شخصی‌سازی تنظیمات کمک کند. اما این موضوع باعث شده که برای دستیابی به بهترین توازن بین اجرا و کیفیت بصری مجبور باشید وقت بیش‌تری صرف کنید. با این وجود باید بگوییم که خود منو از نظر قابلیت‌های مختلف خیلی خالی به نظر می‌رسد. هیچ بخشی برای نمایش حافظه استفاده‌شده دیده نمی‌شود و هیچ‌جوره نمی‌توان در این بخش دید که تنظیمات چه عملکردی روی اجرا می‌گذارند. همچنین تصاویری وجود ندارد که تاثیر تغییرات تنظیمات گرافیکی را به صورت پیش‌نمایش نشان دهند.

در منطقه دریاچه نرخ فریم بازی بین 30 تا 38 متغیر بود، اما در محیط‌های بازتر نرخ فریم به بیش از 40 هم می‌رسید. از آن جایی که بازی آلن ویک 2 اثری با ریتم تند نیست، پارامترهای اجرایی در نرخ فریم 30 هم قابل قبول محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد بازی می‌توانست بهتر بهینه شود، هرچند ممکن است گیمرهای دیگر نظر متفاوتی نسبت به این موضوع داشته باشند. این سیستمی که بازی روی‌اش اجرا شده اصلا ضعیف نیست و اکثر بازی‌های نسل کنونی روی حداکثر تنظیمات گرافیکی بدون مشکل در آن اجرا می‌شوند.

تفاوت‌های نسخه پی سی و پلی استیشن 5- مقایسه حالت‌های Quality Mode و Performance Mode در PS5

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

بازی آلن ویک 2 در هر دو پلتفرم تقریبا تجربه‌ای یکسان را ارائه می‌دهد و تفاوت اصلی این دو نسخه به نحوه مدیریت نورپردازی غیرمستقیم مربوط می‌شود. متاسفانه نسخه پلی استیشن 5 این بازی از فناوری رهگیری پرتو بهره نمی‌برد و ظاهرا در این جا شاهد شکلی از Baked lighting هستیم. در نتیجه نورپردازی در نسخه PS5 به اندازه نسخه پی سی پویا و جذاب نیست، اما به لطف خطی بودن بازی و منابع نور ثابت همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد و مشکلی در این بخش به چشم نمی‌خورد.

جدای از آن DLSS هم در مقابل FSR2 استفاده شده برای Upscaling و  Anti-aliasing در پلی استیشن 5 عملکرد بهتری در نمایش تصاویر دارد. تصاویر در نسخه PS5 بازی در نهایت کمی نرم‌تر به چشم می‌آیند، اما فقط وقتی متوجه این تفاوت خواهید شد که به دقت بخواهید به جزئیات توجه کنید. در مجموع باید گفت که بازی روی هر دو پلتفرم خوب به نظر می‌رسد، اما مشخصا تجربه بازی آلن ویک 2 روی کامپیوترهای شخصی با سخت‌افزار قدرتمند حس بهتری را ارائه می‌دهد.

استودیو Remedy Entertainment دو حالت گرافیکی را برای کاربران پلی استیشن 5 در دسترس قرار داده است: Quality Mode برای تجربه بازی با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه و Performance Mode برای نرخ فریم 60 و کیفیت 1440p. ابتدا بازی Alan Wake 2 قرار بود فقط با حالت Quality Mode در دسترس قرار بگیرد، اما در نهایت به درخواست زیاد طرفداران حالت Performance Mode هم به آن اضافه شد. هر دو حالت تجربه‌ای قابل قبول را ارائه می‌دهند، اما باید در برخی بخش انتظار افت فریم را هم داشته باشید.

جمع‌بندی بررسی گرافیک نسخه پی سی و PS5 بازی آلن ویک 2

مقایسه گرافیک بازی آلن ویک 2 روی پی سی و پلی استیشن 5

استودیو رمدی با عرضه بازی آلن ویک 2 در واقع یک اثر جذاب از نظر بصری را ارائه داده است؛ اثری که از محیط‌اش گرفته تا مدل‌های شخصیت‌ها و نورپردازی در آن بسیار عالی به چشم می‌آیند. موتور بازی‌سازی Northlight Engine نشان داده که همچنان می‌تواند یک تکنولوژی رندرینگ عالی باشد. در نتیجه استودیو سازنده هنوز هم می‌تواند برای ساخت آثار باکیفیت و پیاده‌سازی Ray-Tracing و Path-Tracing برای پی سی‌های بالارده روی آن حساب کند. حالت‌های گرافیکی روی پلی استیشن 5 هم به خوبی کار خود را انجام می‌دهند، هرچند این بخش‌ها خالی از مشکل نیست و امیدواریم ایرادات مربوطه در آینده رفع شوند. به طور کلی باید گفت که بازی Alan Wake 2 یک اثر خوب از نظر تکنیکی است و تجربه منحصربه‌فردی را روی پی سی ارائه می‌دهد.

منبع: GamingBolt

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×