انتقاد کارگردان فیلم تحسین شده The Holdovers از فیلم‌های ابرقهرمانی

به نظر می‌رسد فیلم‌های ابرقهرمانی برای الکساندر پین، کارگردان فیلم جاماندگان، حسابی آزاردهنده هستند. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

کارگردان فیلم جاماندگان یک مشکل خیلی ساده با فیلم‌های ابرقهرمانی دارد. در واقع به نظر او، این آثار باعث می‌شوند پروژه‌های سینمایی کوچک‌تر برای جذب سرمایه کارشان سخت‌تر شود. الکساندر پین به تازگی حول محور فیلم کمدی کریسمسی‌اش که بازخوردهای خوبی هم گرفته، با مجله The Guardian صحبت کرده است. با این که به نظر می‌رسد فیلم او اوضاع خوبی دارد، اما این کارگردان تصمیم گرفته با لحنی زننده به کل ژانر ابرقهرمانی حمله کند.

پین در این صحبت‌ها گفته: «اگه کسی نباشه که تو فیلم‌متون بتونه پرواز کنه، اونا هیچ پولی واسه ساخت‌اش بهتون نمی‌دن». این حرف‌ها بازتابی است از نگرانی‌هایی که فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های کامیک و دیگر آثار مشابه به وجود آورده‌اند. شکی نیست که علی‌رغم این که 2023 سال بسیار بدی برای آثار ابرقهرمانی بود، در آینده نزدیک قرار است باز هم شاهد آثار زیادی در این سبک و سیاق باشیم. در واقع فیلم‌هایی حول محور سوپرمن، بتمن، انتقام‌جویان، کاپیتان آمریکا و دیگر ابرقهرمانان همین حالا در دست ساخت هستند. شما در ادامه می‌توانید گفته‌های این فیلم‌ساز درباره شرایطی که این سبک از فیلم‌ها رقم زده‌اند را بخواهید:

«خب، بیاید با هم درباره‌اش فکر کنیم. تو زمینه طنز الان فیلم‌هایی مثل روز موش‌خرما کجان؟ دیگه فیلمی مثل اماکن تجاری وجود داره؟ اصلا فیلمی مثل شرایط مهرورزی ساخته می‌شه؟ اصلا کسی سراغ ساخت فیلم‌های خوش‌ساخت و هوشمندانه تو سبک درام و طنز میره؟ کجان فیلم‌های درام و بزرگسالانه خوش‌ساخت با Visual Scope؟ فیلم‌هایی مثل خارج از آفریقا  و بیمار انگلیسی کجان؟»

الکساندر پین در ادامه افزود: «واسه مثال من چون می‌خواستم فیلم نبراسکا رو سیاه و سفید بسازم، خیلی سخت تونستم سرمایه جذب کنم. حتی راضی کردن این آدما ]استودیوها[ برای گرفتن 14 میلیون دلار که براشون چیزی نیست هم خیلی سخت بود. کارم واسه فیلم The Descendants ساده‌تر بود، چون جرج کلونی رو تیم بازیگری داشتم “بیاید ببینید براتون چی آوردم”. فیلم کوچک‌سازی یه اثر متفاوت بود و وضعیت دیگه‌ای داشت و واسه او می‌تونستم بگم “هی ببینید اینم مت دیمن”. منظورم اینه که کوچک‌سازی بود دیگه، حداقل روی برگه خوب به نظر می‌رسید».

آیکون فیلم جاماندگان The Holdovers
فیلم

جاماندگان

The Holdovers

تماشای فیلم جاماندگان

آیا همه از فیلم‌های ابرقهرمانی خسته شده‌اند؟

کارگردان فیلم جاماندگان به انتقاد از فیلم‌های ابرقهرمانی پرداخته است

شرایطی که فیلم‌های ابرقهرمانی اخیرا در باکس آفیس تجربه می‌کنند درست همان چیزی است که منتقدان ژانر سوپرهیرویی مدت‌ها بود در خصوص آن هشدار می‌دادند. اما این موضوع در سال 2023 بود که در نهایت به شکلی قابل‌توجه تحت تاثیر فاکورهای گوناگون خود را نشان داد. در واقع عواملی نظیر افزایش هزینه‌های تولید، افزایش تمرکز روی سرویس‌های استریمینگ، طمع شرکت‌های فیلم‌سازی و بازاریابی بد در این اتفاق نقش اساسی داشته‌اند. هرچند جیمز گان، یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها در این ژانر، گفته که علت شکست این آثار در سال‌های اخیر این بوده که فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی زیادی راهی سالن‌های سینما شده‌اند. او که حالا رئیس DC Films است، در گفتگوی‌اش با رسانه THR درباره ایده خسته شدن مخاطب‌ها از فیلم‌های ابرقهرمانی صحبت کرده است. در واقع با توجه به حرف‌های او می‌توان گفت این فیلم‌ساز هم به این ایده باور دارد.

گان در این رابطه می‌گوید: «تاریخ صنعت سرگرمی پر از بازه‌های زمانی خاصیه که مخاطب‌ها به چیزهای خاصی عادت کردن. حالا چه این چیزها فروش DVDها باشه، چه فیلم‌های ابرقهرمانی. به نظر من اخیرا فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی زیاد شدن و جایی واسه این همه اثر نیست».

هرچند گان در صحبت با مایکل روزنبام گفته: «آره، فکر می‌کنم خیلی زیادن، اما فکر می‌کنم “خیلی زیاد” بودن‌شون مشکل بزرگی نیست. آره، ما قرار نیست خودمون پروژه‌های بیش از حد زیادی رو تو دی سی بسازیم. ما خیلی حواس جمع چیزی که بیرون می‌دیم هست و مطمئن می‌شیم همه چیز در بهترین حالت خودش باشه. اما فکر می‌کنم اتفاقی که افتاده اینه که ملت درخصوص داستان‌سرایی درباره ابرقهرمان‌ها خیلی تنبل شدن. به جایی رسیدیم که میان می‌گن “اوه، یه ابرقهرمان، بیاید واس‌اش یه فیلم بسازیم” و بعدشم اینجوریه که “اوه، بیاید یه دنباله بسازیم، چون قبلیه حسابی موفق بود”. در واقع اونا به این فکر نمی‌کنن چرا این داستان خاصه. چی باعث میشه این داستان از روایت‌های دیگه متمایز بشه؟ این داستان تو دل‌اش چه چیزی برای گفتن داره؟ چرا این شخصیت مهمه؟ چی باعث میشه این داستان متفاوت باشه و چه نیازی از کسی که برای تماشای اثر میره سینما یا پای تلویزیون را برآورده می‌کنه؟»

او در ادامه می‌گوید: «من فکر می‌کنم ملت یه خورده تنبل شدن. تو فیلما کلی اکشن می‌بینید و صدای تیر و ترقه می‌شنوید و من وقتی پرده سوم فیلم‌های ابرقهرمانی رو می‌بینم، فکر نمی‌کنم اصلا ریتم مناسبی داشته باشن و دلیلی واسه اتفاقاتی که رخ می‌ده وجود نداره و حتی کاراکترها برام مهم نمی‌شن. فیلم‌ها دیگه دارن خیلی فرمالیته می‌شن. این فیلما دارن به یه سبک خاصی ساخته می‌شن که خیلی جالب نیست و ژانرهای متنوعی توشون نمی‌بینیم. من فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی جدی رو دوست دارم، از فیلم‌های ابرقهرمانی طنز هم خوشم میاد و حتی اونایی رو که توشون ابرقهرمان‌ها فقط روی یه قتل مرموز کار می‌کنند رو هم می‌پسندم. من دوست داریم داستان‌های متنوعی ببینم نه این که صرفا یک قصه تکراری رو بارها و بارها تماشا کنم».

این بود نقد الکساندر پین به فیلم‌های ابرقهرمانی. نظر شما درباره اظهار نظر این فیلم‌ساز چیست؟ شما آینده فیلم‌های سوپرهیرویی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: ComicBook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×