10 تفاوت فیلم انجمن برف با واقعیت

روایت یک سقوط

فیلم جدید انجمن برف (Society of the Snow) که در ژانر فاجعه قرار می‌گیرد، روایتی جذاب و تقریبا دقیق از سقوط واقعی هواپیمای آند در سال 1972 و وقایع غم‌انگیز پس از آن است. این فیلم شامل تیمی از بازیگران آمریکای جنوبی، به‌ویژه آرژانتینی و اروگوئه‌ای‌تبار است، و خانواده‌های مسافران واقعی، شخصیت‌های زنده و فوت شده فیلم را شریف‌ترین و دقیق‌ترین تصویر سینمایی از وقایع اعلام می‌کنند. کسانی که زنده ماندند و در نهایت پس از 72 روز در شرایط سرد و خطرناک نجات یافتند، مجبور شدند به آدم‌خواری متوسل شوند و از اجساد دیگر مسافران تغذیه کنند.

«انجمن برف» نامزد رسمی اسپانیا برای بهترین فیلم بین‌المللی در جوایز اسکار 2024 و همچنین نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در دسته‌ای مشابه است. این داستان قبلا در فیلم «زنده» (Alive) در سال 1993 به کارگردانی فرانک مارشال و بازی ایتن هاک در نقش ناندو پارادو به تصویر کشیده شده بود. در حالی که هر دو فیلم داستان واقعی حیرت‌انگیز استقامت، بقا و ناامیدی از زنده ماندن به هر وسیله‌ای را به تصویر می‌کشند، «انجمن برف» مسیر جدیدی از فلسفه و اخلاق را بررسی می‌کند و یک داستان واقعی باورنکردنی را به شکل منحصربه‌فردی به تصویر می‌کشد. در ادامه به 10 تفاوت فیلم «انجمن برف» با واقعیت اشاره کردیم.

10. پرواز در مندوزا به خاطر شرایط آب و هوایی متوقف شد

فیلم جامعه برف

«انجمن برف» یک جنبه از مسیر پرواز واقعی قبل از سقوط هواپیما در آند را به تصویر نمی‌کشد. کارگردان آنتونیو بایونا در مصاحبه‌ای گفت: «در پرواز به سانتیاگوی شیلی، آن‌ها برای شرایط آب و هوایی در مندوزا توقف کردند و یک شب را در شهر گذراندند. اما ما هرگز این توقف را در فیلم نشان ندادیم.» این قسمت احتمالا از فیلم حذف شده است چون باعث طولانی‌تر شدن زمان فیلم می‌شود. با این حال، فیلم می‌توانست قبل از فاجعه به مخاطب اجازه دهد تا با بعضی از شخصیت‌ها بیشتر آشنا شود.

آیکون فیلم جامعه‌ی برفی Society of the Snow
فیلم

جامعه‌ی برفی

Society of the Snow

تماشای فیلم جامعه برفی

9. دو عملیات نجات با هلیکوپتر انجام شد، نه یک عملیات

فیلم جامعه برف

بایونا تغییر عمده دیگری نسبت به پایان فیلم اضافه کرد و در مصاحبه‌اش گفت: «دو عملیات نجات برای بیرون آوردن بازماندگان با هلیکوپتر انجام شد. در عملیات اول فقط نیمی از مسافران نجات پیدا کردند و گروهی از امدادگران در کنار بازماندگان ماندند و یک شب را با آن‌ها گذراندند. سپس یک روز بعد هلیکوپتر دیگری بقیه را بیرون آورد. اما ما فقط یک هلیکوپتر را در فیلم نشان دادیم.» این قسمت احتمالا برای به تصویر کشیدن ماهیت نجات و همچنین تاکید بر همبستگی بین بازماندگان تغییر کرده است.

8. خلبان پرواز اروگوئه‌ای فورا درگذشت

جامعه برف

بلافاصله پس از سقوط، خلبان هواپیما در یک صحنه کوتاه به بازماندگان می‌گوید به شیلی نزدیکند و برایشان دعا می‌خواند. این صحنه برای تاثیر دراماتیک به فیلم اضافه شد، چون خلبان واقعی به محض سقوط هواپیما جان باخت. خلبانی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است هم با وجود اینکه هم او و هم کمک‌خلبان کاملا مستند هستند، نامی ندارند.

7. کمک‌خلبان برای مدت کوتاهی زنده ماند و از مسافران خواست به او شلیک کنند

جامعه برف

از سوی دیگر، کمک‌خلبان از سقوط جان سالم به در برد، اما فقط برای یک روز. شخصیت خلبان در فیلم «انجمن برف» احتمالا ترکیبی از خلبان واقعی و کمک‌خلبان بود تا درک آن را برای مخاطب آسان‌تر کند. کمک‌خلبان واقعی که در زمان پرواز از او به عنوان بی‌تجربه یاد می‌شود، روی صندلی خود گیر افتاده بود و از مسافران خواست اسلحه‌اش را بگیرند و او را بکشند. مسافران نپذیرفتند و این صحنه از فیلم حذف شده است.

6. ناندو برای رهایی از قسمت مدفون هواپیما از یک میله فلزی استفاده کرد نه از نوما

جامعه برف

در فیلم «انجمن برف» نوما با انجام یک کار شجاعانه در نهایت بازمانده‌ها را از خفگی نجات می‌دهد. نوما خشمگین از پنجره‌ای به بیرون لگد می‌زند و در نهایت پایش قطع می‌شود. او بعدا یک میله فلزی را می‌گیرد و آن را به سطح برف فشار می‌دهد تا همه بتوانند از آن بالا بروند. در حقیقت، این عمل قهرمانانه توسط ناندو انجام شده بود نه نوما، اما احتمالا برای نشان دادن جنبه قهرمانانه‌تر شخصیت نوما تغییر یافته است.

5. روبرتو و ناندو در طول پیاده‌روی به شیلی فقط به اندازه 3 روز غذا داشتند

انجمن برف

در فیلم «انجمن برف» وقتی روبرتو و ناندو راهی شیلی می‌شوند، آنتونیو (تن‌تن) ویزینتین به سمت گروه می‌دود تا غذای کافی برای سفر خود داشته باشند. تن‌تن به سایر بازماندگان می‌گوید که ناندو و روبرتو برای پیاده‌روی ده روزه غذای کافی دارند. این به هیچ وجه برای ناندو و روبرتو واقعی که فقط سه روز غذا برای سفر فوق‌العاده چالش‌برانگیزشان داشتند، صادق نبود.

4. روبرتو و ناندو بر سر مسیرشان به شیلی با هم مشاجره کردند

روبرتو و ناندو در فیلم انجمن برف

صحنه‌هایی در فیلم «انجمن برف» که در آن ناندو و روبرتو از کوه‌های آندرس عبور می‌کنند، به شکل باورنکردنی فیلم‌برداری شده‌اند و برخی از بهترین نماها را در کل فیلم ارائه می‌دهند. ایده ناندو این بود که تا قله کوه‌پیمایی کند، با این باور که یک دره سرسبز درست در سمت دیگر قرار دارد. روبرتو به جاده‌ای اشاره کرده بود و اصرار داشت از آن مسیر بروند، اما آن‌ها در نهایت با مسیر ناندو همراه شدند. بعدها، روبرتو متوجه شد که جاده مسیر بسیار آسان‌تری بود و سریع‌تر به مقصد می‌رسیدند.

3. روبرتو و ناندو قبل از نجات، یک قرص نان خوردند

روبرتو و ناندو

در فیلم «جامعه برف»، روبرتو و ناندو پس از اینکه توسط یک روستایی شیلیایی کشف شدند، با هم در داخل یک اتاقک با یک تکه نان دلی از عزا درمی‌آورند. در واقع، آن‌ها مجبور شدند یک روز کامل منتظر بمانند تا مرد روستایی از نزدیک‌ترین شهر، که ده ساعت با اسب فاصله داشت، بازگردد. روستایی یک قرص نان به آن‌ها داد و در نهایت یک روز بعد به کمکشان آمد، اما صحنه‌ای که در آن ناندو و روبرتو روی میز نشسته‌اند و نان می‌خورند احتمالا اتفاق نیفتاده است.

2. بازماندگان در ابتدا به مطبوعات گفتند که با غذای بسته‌بندی‌شده زندگی می‌کردند

بازماندگان فیلم انجمن برف

خوشبختانه بسیاری از پیامدهای سقوط هواپیمای آند در سال 1972 در فیلم «انجمن برف» مورد توجه قرار نگرفته است، چون عمیقا بر داستان بقای واقعی متمرکز شده است، نه چیزهای دیگر قبل یا بعد از آن. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین حذفیات داستان واقعی در فیلم، تردید اولیه بازماندگان برای فاش کردن چگونگی زنده ماندن آن‌ها برای مدت طولانی است. در نهایت، پس از چند روز بستری در بیمارستان، آن‌ها یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و در مورد آدم‌خواری توضیح دادند اما در ابتدا به خبرنگاران گفتند که با غذای بسته‌بندی‌شده و پنیر زنده ماندند.

1. پیامدهای رسانه‌ای و جوسازی عمدتا در فیلم کنار گذاشته شده است

فیلم انجمن برف

پس از کنفرانس مطبوعاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، یک همهمه رسانه‌ای حول 16 بازمانده که در نهایت معجزه آند نامیده شدند، شکل گرفت. واکنش‌های اولیه به توضیحات صریح بازماندگان درباره آدم‌خواری در این نشست مطرح شد، که حتی این ظن را برانگیخت که بازماندگان بخش‌هایی از داستان خود مثل سقوط بهمن را ساخته‌اند، یا کشتن عمدی مسافران دیگر را پنهان می‌کردند. این ادعاها به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار نگرفتند و داستان واقعی، همانطور که در فیلم «انجمن برف» به تصویر کشیده شده است، به داستانی الهام‌بخش درباره استقامت تبدیل شد.

منبع: screenrant

1 دیدگاه

  1. فیلم خوب وتاثیر پذیری بود در کل فیلم حس همزاد پنداری داشتم که اگر خودم در چنان وضعیتی بودم چکار می کردم واقعا انسان در شرایط سخت حتی گوشت همنوع خودش را می خورد .ولی اگر از روز دوم خودشان را مجهز می کردند و تعداد ۱۰یا ۱۵ نفر حرکت می کردن نهایت بعد از ۲۰ روز به یه مکانی می رسید. ولی با زبان این گفته راحته در شرایط قرار گرفتن سخته. با وجود رنگ سفید هواپیما باید چندتا صندلی را بالای کوه با پارچه های رنگی و قرمز نصب می کردند.چقدر لحظه رسیدن به بیمارستان و حمام گرم و لباس راحت پوشیدن دلچسب بود. وچه جمله خوبی گفته شد ..یه نفرشان گفت من خدا را در پاها و دستان دوستانم دیدم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×