رده‌بندی 10 فیلم برتر کوین کاستنر

هنرنمایی‌های خاص رقصنده با گرگ

کوین کاستنر به‌عنوان بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان؛ یکی از بزرگترین ستاره‌های سینمای جهان در اواخر دهه 1980 و تا دهه 1990 بوده‌است. کاستنر در ژانرهای مختلف بازی کرده‌است، اما بیشتر او را با کارهایش در فیلم‌های وسترن و ورزش‌محور می‌شناسند. این هنرمند محبوب در دهه 2000 تا حدودی دچار افت شغلی شد، تا اینکه در سال 2012 با بازی در مینی‌سریال وسترن خانواده هتفیلد و مک‌کوی رنسانسی را در حرفه‌اش تجربه کرد.

در حال حاضر، کوین کاستنر تهیه‌کنندگی، نویسندگی، کارگردانی و بازی در مجموعه افق: حماسه امریکایی، مجموعه‌ای متشکل از چهار وسترن حماسی را بر عهده دارد. اولین فیلم این مجموعه، در جشنواره فیلم کن 2024 به نمایش درآمد و در آن به‌مدت یازده دقیقه مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. افق: حماسه امریکایی، شانس زیادی دارد، که مانند آثار کلاسیک این هنرمند بزرگ چون رقصنده با گرگ‌ها، تسخیرناپذیران و سرزمین رویاها، ماندگار شود. در اینجا ما 10 فیلم برتر کوین کاستنر را رده‌بندی می‌کنیم.

10. ارقام پنهان (Hidden Figures)

Hidden Figures

  • بازی خوب کاستنر در کنار یک گروه بازیگری باورنکردنی
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8

ارقام پنهان براساس کتابی غیرداستانی به همین نام در سال 2016 ساخته شده‌است. این فیلم یک درام زندگینامه‌ای درباره کاترین گوبل جانسون، دوروتی وان و مری جکسون، سه ریاضیدان زن آفریقایی آمریکایی است، که در ناسا در طول یک رقابت فضایی همکاری می‌کنند. کاستنر در این فیلم نقش آل هریسون، رییس تیم فضایی را بازی می‌کند. شخصیت هریسون، شخصیتی ترکیبی از سه شخص فعال مختلف در ناسا است. ارقام پنهان یک موفقیت بزرگ در گیشه بود و بیش از 236 میلیون دلار در مقابل بودجه اندک 25 میلیون دلاری فروخت. این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد. منتقدان همچنین از بازی‌های بازیگران گروه ارقام پنهان استقبال کردند. این فیلم همچنین جوایز بهترین بازیگری را از هیئت ملی بازبینی و جوایز انجمن بازیگران سینما دریافت کرد. هیئت ملی بازبینی همچنین ارقام پنهان را به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب کرد. در جشنواره جوایز اسکار، این اثر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال، بهترین اجرای بازیگر زن در نقش مکمل و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

آیکون فیلم اشخاص پنهان Hidden Figures
فیلم

اشخاص پنهان

Hidden Figures

تماشای فیلم اشخاص پنهان

9. سیلورادو (Silverado)

Silverado

  • اولین نقش‌آفرینی مهم کوین کاستنر
  • سال انتشار: 1986
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.2

سیلورادو اولین نقش‌آفرینی مهم کوین کاستنر بود. در سال 1983، کاستنر برای بازی در فیلم اندوه بزرگ به کارگردانی لارنس کاسدان انتخاب شد. با این حال، کاسدان در نهایت صحنه کاستنر را حذف کرد و به‌این ترتیب اولین شانس او ​​برای یک نقش برجسته سینمایی از بین رفت. اما خوشبختانه، کاسدان دوباره در سال 1986 با کوین کاستنر تماس گرفت و این بار به او یک نقش مکمل را در فیلم وسترن سیلورادو پیشنهاد داد. این فیلم داستان گروهی از دوستان نامتناسب را روایت می‌کند، که گرد هم می‌آیند، تا بی‌عدالتی‌هایی را که در یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد، اصلاح کنند. در دهه 1980، ژانر وسترن تا حدود زیادی از بین رفته‌بود. حتی تعداد بسیار کمی از وسترن‌ها که در دهه 1980 تولید شدند و آنهایی که به سینماها راه یافتند، بیشترشان نتوانستند به هیچ‌نوع موفقیتی دست یابند. سیلورادو یکی از معدود فیلم‌های وسترن دهه 1980 بود، که هم برای منتقدان و هم برای تماشاگران خوب عمل کرد. این فیلم 32 میلیون دلار در گیشه فروش داخلی داشت و دو نامزدی جایزه اسکار بهترین صدا و بهترین موسیقی و همچنین بهترین موسیقی متن اورجینال را دریافت کرد. همچنین موسسه فیلم آمریکا سیلورادو را برای فهرست بهترین موسیقی‌ها و بهترین فیلم‌های وسترن نامزد کرد.

8. دشت باز (Open Range)

Open Range

  • تلاش کاستنر برای احیای دوباره وسترن
  • سال انتشار: 2003
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.4

پس از یک دهه فاجعه‌آمیز برای ژانر وسترن در سینمای امریکا، یعنی دهه 1980، کاستنر در اوایل دهه 1990 با فیلم حماسی خود با عنوان رقصنده با گرگ‌ها به احیای این ژانر کمک کرد. با این حال، در آغاز قرن، وسترن غرب دوباره به حاشیه رفت. این بار هم کاستنر با تهیه‌کنندگی، کارگردانی و بازی در دشت باز، تلاش کرد تا ژانر وسترن را به شکوه سابق خود بازگرداند. در این فیلم کاستنر در کنار رابرت دووال در نقش گاودارانی بازی می‌کنند، که علیه یک قانونگذار فاسد سلاح به دست می‌گیرند. اگرچه دشت باز از نظر منتقدان و گیشه موفقیت‌آمیز بود، اما این فیلم نتوانست با تأثیر فرهنگی سیزده سال قبل رقصنده با گرگ‌ها رقابت داشته‌باشد. بیشتر منتقدان از شیمی بین کاستنر و دووال حمایت کردند. کاستنر همچنین به خاطر کارگردانی این اثر، که بسیاری آن را یکی از بهترین‌ها در تاریخ ژانر وسترن می‌دانند، تحسین زیادی به دست آورد. در سال 2023، دشت باز براساس مجله تایم اوت در لیست 50 وسترن برتر، رتبه 49 را به‌دست آورد. تام هادلستون از این مجله در ارزیابی خود از دشت باز درباره کارگردانی کاستنر جملات بسیار تحسین‌برانگیزی نوشت.

7. راه فراری نیست (No Way Out)

No Way Out

  • کوین کاستنر به یک ستاره هالیوود تبدیل می‌شود
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.1

وضعیت حرفه‌ای کاستنر در تابستان 1987 برای همیشه تغییر کرد. در ژوئن آن سال، کاستنر در فیلم گانگستری محبوب تسخیرناپذیران بازی کرد. دو ماه بعد، این هنرمند نقش ستوان فرمانده تام فارل را در تریلر اکشن نئو نوآر راه فراری نیست بازی کرد. تنها در عرض چند ماه، کاستنر از یک بازیگر کوچک به یک ستاره سینما تبدیل شد. راه فراری نیست بر روی پنهان‌کاری‌ها و وضعیت بغرنجی تمرکز دارد، که پس از اینکه یک سیاستمدار به‌طور تصادفی معشوقه خود را می‌کشد، رخ می‌دهد. راه فراری نیست در گیشه موفق شد بیش از 35 میلیون دلار در داخل کشور در مقابل بودجه 15 میلیون دلاری بفروشد. منتقدان دریافتند که این فیلم برداشتی مدرن و درخشان از نوع تریلرهای هیجان‌انگیز و خوش‌ساختی است، که در دهه 1940 می‌درخشیدند. راجر ایبرت منتقد مشهور یکی از بزرگترین حامیان راه فراری نیست بود و نوشت: «راه فراری نیست نمونه‌ای برتر از این ژانر است، فیلمی که در آن یک موقعیت ساده بیش از پیش پیچیده‌ می‌شود، تا اینکه نه تنها برای قهرمان بلکه برای همه کسانی که با او در ارتباط هستند، به کابوس تبدیل می‌شود. راه فراری نیست در عین‌حال به هوش مخاطب احترام می‌گذارد، اطلاعات زیادی به ما می‌دهد، به ما اعتماد می‌کند تا آنها را کنار هم بگذاریم، و تحلیل فکری موقعیت را به یکی از لذت‌های بزرگ فیلم دیدن برای ما تبدیل می‌کند».

6. بول دورهام (Bull Durham)

Bull Durham

  • یکی از بامزه‌ترین کمدی‌های ورزشی تاریخ سینما
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.0

بول دورهام اولین فیلم از بین تعداد زیاد فیلم‌ ورزشی بود، که کاستنر در طول دوران حرفه‌ای خود در آن بازی کرد. از دیگر فیلم‌های ورزشی قابل‌توجه کاستنر می‌توان به سرزمین رویاها، جام حلبی، به عشق‌بازی، روز عضوگیری و مک فارلند، امریکا اشاره کرد. بول دورهام، کاستنر را در نقش کراش دیویس، یک بازیکن کهنه‌کار در لیگ‌های کوچک که بازیکن تازه‌کاری به‌نام نوک را آموزش بدهد، بازی می‌کند. رابطه این دو مرد با پیچیدگی‌هایی روبرو می‌شود، زیرا هر دو مرد برای جلب محبت زنی به‌نام سوزان ساراندون رقابت می‌کنند. تجارب خود ران شلتون، نویسنده و کارگردان اثر در زمینه بیسبال، الهام‌بخشی برای روایت بول دورهام بوده‌است. سومین فیلم موفق کاستنر پس از تسخیرناپذیران و راه فراری نیست، یعنی بول دورهام، در داخل کشور بیش از 50 میلیون دلار در مقابل بودجه 8 میلیون دلاری فروخت. در شصت‌ویکمین دوره جوایز اسکار، بول دورهام نامزد بهترین نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی شد. همچنین موسسه فیلم آمریکا بول دورهام را در فهرست خنده‌دارترین فیلم‌های تاریخ خود قرار داد. اینترتینمنت ویکلی هم این اثر را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما انتخاب کرد.

5. یک دنیای بی‌نقص (A Perfect World)

A Perfect World

  • قدرنادیده‌ترین اثر کوین کاستنر
  • سال انتشار: 1993
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5

یک دنیای بی‌نقص به کارگردانی کلینت ایستوود، یکی از دست‌کم گرفته‌شده‌ترین فیلم‌های دوران حرفه‌ای کاستنر و ایستوود است. در این فیلم، کاستنر نقش یک محکوم فراری را بازی می‌کند، که پسر بچه‌ای را می‌دزدد. البته طولی نمی‌کشد که فراری با پسربچه دوست می‌شود. ایستوود در این فیلم نقش رد گارنت، رنجر تگزاسی را بازی می‌کند، افسری که وظیفه دارد بوچ هاینس با بازی کاستنر را دستگیر کند. یک دنیای بی‌نقص تنها در ایالات‌متحده موفقیت متوسطی به‌دست آورد، با این حال، در خارج از کشور موفق شد و به فروش جهانی 135 میلیون دلار دست یافت. در فرانسه، مجله فیلم Cahiers du cinema این اثر را به‌عنوان بهترین فیلم سال 1993 معرفی کرد. جیمز براردینلی منتقد و نویسنده مهم درباره کوین کاستنر می‌گوید که نقش‌آفرینی او در یک دنیای بی‌نقص، یکی از بهترین کارهای اوست. کاستنر در این اثر شخصیتی را ایجاد می‌کند، که باوجود ماهیت جنایتکار آشکارش، باورپذیر و دلسوز به نظر می‌رسد.

4. جی‌اف‌کی (JFK)

JFK

  • یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های کوین کاستنر
  • سال انتشار: 1991
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.0

کاستنر در طول زندگی حرفه‌ای خود اغلب شخصیت‌های واقعی را به تصویر کشیده‌است. الیوت نس، وایات ارپ، کنی اودانل، و ویلیام اندرسون از برجسته‌ترین پرتره‌های او از چهره‌های واقعی هستند. در تریلر سیاسی زندگینامه‌ای الیور استون، جی‌اف‌کی، کاستنر نقش جیم گاریسون، دادستان منطقه‌ای از نیواورلئان را بازی می‌کند، که درباره ترور رئیس‌جمهور جان اف‌کندی تحقیق می‌کند. این فلیم در اولین نمایشش بسیار بحث‌برانگیز بود. در آن زمان بسیاری از مخاطبان از فیلم به‌دلیل دقت نداشتن واقعی درباره تئوری‌های توطئه ترور کندی، انتقاد کردند. علی‌رغم جنجال‌ها، جی‌اف‌کی نقدهای تحسین‌آمیز منتقدان را دریافت کرد و با فروش بیش از 200 میلیون دلار در سراسر جهان به موفقیت چشمگیری در گیشه دست یافت. در شصت و چهارمین دوره جوایز اسکار، جی‌اف‌کی هشت نامزدی دریافت کرد، که برنده بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین فیلم شد. اینترتینمنت ویکلی هم این اثر را یکی از قدرتمندترین تریلرهای سیاسی ساخته‌شده تاکنون معرفی کرد. همچنین موسسه فیلم آمریکا این فیلم را در فهرست «100 سال 100 تریلر» نامزد کرد. یکی از پدیده‌های فرهنگ پاپ یعنی سینفلد در قسمتی که «دوست پسر» نام دارد، با فیلم جی‌اف‌کی شوخی می‌کند، و این شوخی بسیار معروف شده‌است.

3. تسخیرناپذیران (The Untouchables)

The Untouchables

  • اولین نقش اصلی مهم کاستنر در یک فیلم‌سینمایی
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8

شایعه شده بود که دان جانسون، میکی رورک، جف بریجز، ویلیام هرت، هریسون فورد، مایکل داگلاس و جک نیکلسون همگی برای بازی در نقش الیوت نس در فیلم ساخته برایان دی پالما در نظر گرفته شده‌اند. با این حال، سرانجام این نقش به کاستنر رسید، بازیگری که پیش از این هرگز نقش اصلی را در یک فیلم‌سینمایی نداشته‌بود. خوشبختانه کاستنر هم از فرصت خود نهایت استفاده را کرده و به یکی از بزرگترین ستاره‌های سینما در جهان تبدیل شده‌است. تسخیرناپذیران روایتی است که بیشتر مضمون تخیلی دارد و درباره پیگیری مأموری به نام الیوت نس برای کشاندن آل کاپون گانگستر شیکاگویی، به دست عدالت است. این فیلم یک موفقیت بزرگ به چشم منتقدان و باکس‌آفیس بود و بیش از 100 میلیون دلار در گیشه فروش داشت. در شصتمین دوره جوایز اسکار، تسخیرناپذیران چهار نامزدی دریافت کرد و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را برای شان کانری به ارمغان آورد. این اثر یک فیلم کلاسیک واقعی هالیوود است، که براساس موسسه فیلم آمریکا در لیست‌های «100 سال، 100 فیلم»، «100 سال، 100 تریلر»، «100 سال، 100 قهرمان و شرور»، «100 سال موسیقی متن» و 10 فیلم برتر گانگستری نامزد شد.

2. سرزمین رویاها (Field of Dreams)

Field of Dreams

  • فیلمی که در آثار ملی امریکا ثبت شد
  • سال انتشار: 1989
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5

به‌عنوان دومین فیلم ورزشی متوالی کاستنر، او از یک کمدی رمانتیک با زمینه بیسبال در بول دورهام به یک درام فانتزی با مضمون بیسبال در سرزمین رویاها رفت. این فیلم براساس رمان جوی بدون کفش نوشته دبلیو پی کینسلا در سال 1982 ساخته شده‌است. در میدان رویاها کوین کاستنر در نقش کشاورزی بازی می‌کند که، یک زمین بیسبال در مزرعه ذرت خود می‌سازد تا روح بازیکن بزرگ بیسبال را جذب کند. جیمز ارل جونز، ری لیوتا و برت لنکستر بازیگران برجسته فیلم سرزمین رویاها هستند. سرزمین رویاها، چهارمین فیلم موفق پیاپی کاستنر، نزدیک به 85 میلیون دلار فروخت. منتقدان فیلم را به عنوان بازگشتی به آثار الهام‌بخش فرانک کاپرا در دهه های 1930 و 1940 تحسین کردند. هیئت ملی بازبینی، سرزمین رویاها را یکی از ده فیلم برتر سال 1989 معرفی کرد. این فیلم همچنین سه نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی اورجینال را به‌دست آورد. سرمزین رویاها در فهرست بهترین فیلم‌های فانتزی آمریکایی مؤسسه فیلم آمریکا، در رتبه ششم و در فهرست 100 سال 100 تحسین، در رتبه 28 قرار گرفت. مؤسسه فیلم آمریکا همچنین نقل‌قولی از فیلم را در رتبه 39 از لیست بهترین نقل قول‌های سینمایی خود قرار داد. این دیالوگ می‌گوید: «اگر آن را بسازی، او خواهدآمد». در سال 2017، کتابخانه کنگره امریکا، سرزمین رویاها را برای حفظ در فهرست آثار ملی انتخاب کرد.

1. رقصنده با گرگ‌ها (Dances with Wolves)

Dances with Wolves

  • بهترین فیلم کوین کاستنر
  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.0

رقصنده با گرگ‌ها بهترین فیلم کارنامه کوین کاستنر محبوب و هنرمند است. بدون شک این بزرگترین تلاش کارگردانی اوست و اگر نگوییم بهترین نقش‌آفرینی او، اما یکی از بهترین بازیگری‌های او است. در این وسترن حماسی، رقصنده با گرگ‌ها، کاستنر در نقش ستوان جان دانبار، کهنه سرباز آمریکایی جنگ داخلی که به یک پاسگاه دورافتاده منصوب می‌شود، بازی می‌کند. در آنجا، او با یک قبیله سرخپوست دوست می‌شود و این دوستی باعث می‌شود، که هدفش زیر سوال برود. فیلمی که ژانر وسترن را در اوایل دهه 1990 احیا کرد، رقصنده با گرگ‌ها، یک موفقیت باورنکردنی در باکس‌آفیس بود و در راه تبدیل شدن به چهارمین فیلم پرفروش سال، نزدیک به 425 میلیون دلار فروخت. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار و دومین وسترن تاریخ اسکار شد، که برنده عنوان بهترین فیلم شده‌است. در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، کاستنر برای رقصنده با‌ گرگ‌ها برنده خرس نقره‌ای برلین شد. همچنین مؤسسه فیلم آمریکا، این اثر را در رتبه 75 در لیست‌ «100 سال، 100 فیلم» و رتبه 59 در لیست «100 سال، 100 تحسین» انتخاب کرد. در سال 2007، این اثر وارد فهرست ملی فیلم امریکا شد.

۲ دیدگاه

    1. بادیگارد هم فیلم خیلی خوبیه. اگر مطلب به‌روزرسانی شد، حتما اضافه‌اش می‌کنیم. ممنون از یادآوریتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×