10 اسپین آف‌ برتر موبایل از مجموعه بازی‌‌های محبوب

اصطلاحات زیادی در دنیای سرگرمی وجود دارد که با اکثر آن‌ها آشنا هستیم؛ اما یک اصطلاح وجود دارد که شاید خیلی باب میلمان نباشد و این اصطلاح چیزی نیست جز «دوشیدن»! از این اصطلاح زمانی استفاده می‌کنیم که یک اثر محبوب را به اندازه‌ای در قسمت‌های مختلف ادامه می‌دهند تا شاید دیگر جذابیت اولش را نداشته باشد.

زمانی که یک اثر به محبوبیت زیادی می‌رسد و در نهایت می‌تواند پول زیادی برای سازندگان آن‌ها در پی داشته باشد، کاملا طبیعی است که سازندگان آن به دنبال ادامه دادن این اثر باشند تا این که بتوانند پول بیشتری را به خاطر محبوبیت این اثر به دست آورند. موضوعی که این روزها بیشتر از هر وقت دیگری انجام می‌شود.

یکی از راه‌های «دوشیدن» در صنعت سرگرمی، استفاده کردن از اسپین‌آف‌ها است. اسپین‌آف‌ها می‌تواند حالات مختلفی را داشته باشد. مثلا اگر یک سریال تلویزیونی می‌بینید که برای چند فصل در حال پخش است، ممکن است یک کاراکتر جدیدی به این سری در فصل‌های وسط اضافه شود که بسیار محبوب شود. سازندگان ممکن است از این محبوبیت استفاده کرده و برای آن کاراکتر یک سریال جداگانه با برچسب اسپین‌آف بسازند!

در این مقاله، قرار است سراغ بهترین اسپین‌آف‌هایی برویم که از سری بازی‌های معروف برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند و برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید، بسیار ارزش تجربه بالایی دارند. پس با بلاگ مایکت و این مقاله همراه باشید.

10. بازی Street Fighter: Duel

بازی Street Fighter: Duel

سال ۲۰۲۳ اولین باری بود که بالاخره بعد از درخواست‌های زیادی طرفداران این سری، فرنچایز استریت فایتر راه خودش را به گوشی‌های هوشمند پیدا کرد. یک اسپین آف که با رعایت کردن خیلی از المان‌های اورجینال سری، از فرمول کاملا جدیدی استفاده کرده بود تا بتواند تجربه آن را روی گوشی‌های هوشمند بسیار بهتر کند.

بازی Street Fighter: Duel از حالت کلاسیک این سری که پلیر در مقابل حریف است کنار می‌رود و یک سیستم مبارزه جدید را به این سری می‌آورد. سیستمی که می‌توانیم تا حد زیادی آن را مشابه به نقش‌آفرینی رئال تایم بدانیم که در آن شما قابلیت کنترل ۴ کاراکتر را دارید که شباهت زیادی به بازی Darkest Dungeon دارد.

شما در طول بازی می‌توانید کاراکترهای جدیدی را استخدام کنید که بتوانید آن‌ها را به مبارزات خود در بازی اضافه کنید. هر چقدر که بیشتر با کاراکترهای مختلف بازی را تجربه کنید، می‌توانید قابلیت‌ها و حرکات ویژه‌ای به لیست حرکات و قابلیت‌های آن‌ها اضافه کنید که در ادامه بازی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اما چرا؟

گیمپلی این بازی به شکل عجیبی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد که شاید نتوانید به راحتی آن را پشت سر بگذارید. هر چقدر هم که در بازی به سمت جلو حرکت کنید، بازی برایتان سخت‌تر خواهد شد و به دست آوردن قابلیت‌های ویژه‌ بیشتر برای کاراکترهای قابل کنترل شما می‌تواند بازی را کمی برایتان راحت‌تر کند.

9. بازی Mortal Kombat و Injustice: Gods Among Us

بازی Mortal Kombat و Injustice: Gods Among Us

استودیوی NetherRealm یکی از اسطوره‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در زمینه ساختن بازی‌های مبارزه‌ای است؛ همین که آن‌ها در کارنامه خود بازی مثل Mortal Kombat را دارند، به تنهایی کافی است که آن‌ها را در بین جریان‌سازترین و مهم‌ترین استودیوهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی در نظر بگیریم.

اما به جز مورتال کامبت، این استودیو یک بازی مبارزه‌ای بر اساس کتاب‌های کامیکی Injustice از انتشارات دی سی ساخته بود که این بازی هم با وجود ایرادهای کوچکی که داشت، اما همچنان یک تجربه خوب در سبک مبارزه‌ای محسوب می‌شد. البته انتشار قسمت دوم این سری، تا حد زیادی این ایرادها را برطرف کرد.

خوشبختانه، هر دو بازی محبوب استودیوی NetherRealm راهشان را به صنعت بازی‌های موبایلی پیدا کردند. پیاده‌سازی این دو بازی برای گوشی‌های هوشمند به اندازه‌ای کم‌نقص انجام شده بود که به معنای واقعی کلمه، به جز چند مورد جزئی در بخش جلوه‌های بصری، نمی‌توانید فرقی بین بازی اصلی و پورت موبایلی آن پیدا کنید.

در هر دو بازی، کاراکترهای محبوب این سری حضور پیدا کرده‌‌اند. مثلا در پورت مورتال کامبت، شاهد بازگشت کاراکترهای محبوبی مثل اسکورپیون و ساب زیرو هستیم و در بازی اینجاستیس موبایل هم کاراکترهای محبوبی مثل سوپرمن و بتمن راه خودشان را به این سری پیدا کرده‌اند. توصیه می‌کنیم حتما این بازی را تجربه کنید.

8. بازی Fallout Shelter

بازی Fallout Shelter

سری فال اوت، شاید آخرین سری بازی‌های ویدیویی بود که فکر می‌کردیم جز اولین بازی‌های ویدیویی باشد که به سمت بازی‌های موبایلی بیاید. اما از همان اولین روز معرفی بازی، جزییات Fallout Shelter به اندازه‌ای جذاب بود که به راحتی نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد و بعد از انتشار هم توانست موفقیت زیادی به دست آورد.

با این که سری Fallout یک سری با المان‌های یک بازی جهان آزاد، نقش‌آفرینی و مبارزه‌های شوتینگ بسیار سنگین است، اما این بازی رویکرد کاملا متفاوتی را با خود به همراه داشت. اگر بخواهیم به صورت منطقی‌تر نگاه کنیم، این بازی یک نوع مارکتینگ برای بازی‌های ویدیویی این سری بود که قصد داشت پلیرهای موبایلی را به سمت خود جذب کند.

در این بازی، شما کنترل سلسله پناهگاه‌های زیرزمینی را در دست دارید و باید برای افرادی که از انفجار رادیواکتیوی جان سالم به در برده‌اند، یک وضعیت مناسب درست کنید که بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند. در ابتدای بازی، شما تنها یک پناهگاه خالی و بدون هیچ جزییات عجیب در اختیار دارید.

اما به مرور زمان و با توجه به این که در طول بازی منابع بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد، می‌توانید پناهگاه‌های زیرزمینی بیشتری بسازید و به کمک منابع انسانی بیشتر، بتوانید زندگی خود را به شکل کاملا معمولی ادامه بدهید. جزییات این بازی خارق‌العاده است و یکی از بهترین اسپین‌آف‌های موبایلی از سری محبوب محسوب می‌شود.

آیکون بازی Fallout Shelter

Fallout Shelter

حجم:۳۶۰.۳ مگابایت (شامل ۳۰۸.۴ مگابایت دیتا)

دانلود بازی Fallout Shelter

7. بازی South Park: Phone Destroyer

بازی South Park: Phone Destroyer

ساوث پارک به معنای واقعی کلمه، از جمله عجیب‌ترین آثاری است که می‌توانید تجربه کنید. در نظر داشته باشید که ریشه ساوث پارک به سریال انیمیشنی آن باز می‌گردد که تا به امروز یکی از بحث‌برانگیزترین سریال‌های تلویزیونی است که در آن، کلی شوخی‌های نامناسب و البته پر از حساسیت قرار گرفته است.

تا به امروز، بازی‌های ویدیویی بسیار جذابی از این سری ساخته شده‌اند که به طرز عجیبی، نمرات بسیار فوق‌العاده‌ای از سمت رسانه‌ها و منتقدهای متفاوت دریافت کرده‌اند و درصد زیادی از پلیرهای این بازی‌های ویدیویی، بازخورد خوبی از خود نشان داده‌اند. پس کاملا منطقی بود که منتظر یک بازی موبایلی بر اساس این فرنچایز باشیم.

این بازی به نوعی یک دنباله معنوی به دو بازی قبلی سری ساوث پارک یعنی South Park: The Stick of Truth و South Park: The Fractured But Whole است که شما را در یک گیمپلی دک بیلدینگ قرار می‌دهد. در توضیحی ساده‌تر،‌ این بازی از شما می‌خواهد که دسته کارت‌هایی بسازید و با پلیرهای دیگر مبارزه کنید.

از جمله مهم‌ترین المان‌های این بازی، قطعا دیالوگ‌های خنده‌دار و جذاب آن است که از ابتدا تا انتهای بازی، این بار کمدی همراه شما خواهد بود. هم‌چنین گرافیک و سینماتیک‌های این بازی هم استادانه‌ طراحی شده‌اند. اگر بازی‌های کارتی را دوست دارید، شک نکنید South Park: Phone Destroyer یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است.

آیکون بازی South Park: Phone Destroyer™

South Park: Phone Destroyer™

حجم:۵۲ مگابایت

دانلود بازی South Park: Phone Destroyer

6. بازی Diablo Immortal

بازی Diablo Immortal

نام Diablo به تنهایی کافی است تا یک بازی بتواند به موفقیت زیادی دست پیدا کند و زمانی که این بازی موبایلی رونمایی شد، هیچکس شکی نداشت که قرار است با یکی از بهترین بازی‌های موبایلی چند سال اخیر روبه‌رو باشیم؛ همانطور که می‌توانستیم حدس بزنیم، این بازی توانست بازخورد بسیار خوبی دریافت کند.

اولین موضوعی که در این بازی نظر شما را به خود جلب می‌کند، قطعا جلوه‌های بصری آن است. با توجه به این که با یک بازی موبایلی روبه‌رو هستید، این بازی به شکل خارق‌العاده‌ای موفق شده است که یک گرافیک و جلوه بصری به نزدیکی بازی‌های ویدیویی ارائه دهد که نمونه آن بسیار کمیاب است.

تجربه گیمپلی این بازی هم بعد دیگر جذابیت این بازی است؛ طراحی دنیای خارق‌العاده به همراه توجه به جزییات بازی Diablo Immortal کاملا می‌تواند کلاس درس بازی‌سازی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی باشد. اما این تمام ماجرا نیست و دلایل دیگری وجود دارد که این بازی را می‌توان یک اسپین‌آف موفق در نظر گرفت.

پشتیبانی و انتشار آپدیت‌های متفاوت برای این بازی یکی دیگر از دلایلی است که به هیچ‌وجه نمی‌توان این بازی را به راحتی رها کرد. سازندگان این بازی همواره در حال انتشار آپدیت‌ها و بسته‌های الحاقی متفاوت برای این بازی هستند و با وجود ایونت‌های متفاوتی که برای این بازی اجرا می‌شود، تجربه این بازی را حتما به شما توصیه می‌کنیم.

آیکون بازی Diablo Immortal

Diablo Immortal

حجم:۲۳.۱ مگابایت

دانلود بازی Diablo Immortal

5. بازی Octopath Traveler: Champions Of The Continent

بازی Octopath Traveler: Champions Of The Continent

این بازی در حقیقت یک پریکوئل است؛ یعنی داستان آن قبل از بازی‌های ویدیویی اصلی آن در جریان است. یک بازی دوبعدی در سبک فانتزی حماسی که باید اعتراف کرد، یکی از بهترین تصمیم‌های کمپانی اسکوئر انیکس بود. بدین خاطر که حتی بازی‌های ویدیویی این سری هم کاملا در فرمت موبایلی، می‌توانستند بدرخشند.

بنابراین جای شکی نبود که انتشار یک بازی موبایلی کاملا جدید در فرنچایز Octapath Traveler می‌تواند معجزه کند! از لحاظ گیمپلی و گرافیک، تشخیص دادن این که بازی Octopath Traveler: Champions Of The Continent یک بازی موبایلی است یا یک بازی ویدیویی، کاملا سخت و دشوار است که از نکات مثبت این بازی محسوب می‌شود.

داستان بازی هم بسیار جذاب است و خط روایی بازی به اندازه‌ای استادانه پیاده‌سازی شده است که به راحتی می‌توانید خود را درگیر آن کنید. حتی طرفدارهای این بازی اصرار دارند که داستان این بازی می‌تواند از بازی‌های ویدیویی اصلی این سری هم بهتر باشد که البته شاید کمی مبالغه باشد.

باس‌فایت‌ها و سیستم مبارزات بازی بسیار سرگرم‌کننده است؛ سازندگان سعی کرده‌اند که در جای جای این بازی سورپرایزهایی را برای شما قرار بدهند که بعد از پیشروی در بازی، احساس تکراری شدن نداشته باشید. موضوعی که شاید امروز در صنعت بازی‌های موبایلی به سختی پیدا کنید.

4. بازی Mario Kart Tour

بازی Mario Kart Tour

حالا سراغ یکی از بازی‌های موبایلی می‌رویم که جای خالی‌اش را تا سال‌ها در بین بازی‌های موبایلی احساس می‌کردیم و هیچ دلیلی وجود نداشت که سازندگان آن انقدر طول بدهند که بالاخره پورت موبایلی آن را منتشر کنند. پورتی از بازی Mario Kart Tour که در زمان خودش، طوفان رسانه‌ای عظیمی ایجاد کرد.

به طور کلی، اسم ماریو را خیلی‌ها شناسنامه صنعت بازی‌های ویدیوی می‌دانند و به هیچ‌وجه غیرقابل انتظار نیست که با انتشار اسپین‌آف‌های مختلف از این سری، موفقیت آن یکی پس از دیگری تکرار نشود. این بازی هم که در حقیقت یک عنوان ریسینگ است، به خوبی در این زمینه درخشید.

این بازی برای اولین بار برای کنسول Wii منتشر شد و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های این کنسول موفق محسوب می‌شود. در این بازی، کاراکترهای سری سوپر ماریو سوار بر ماشین‌های فانتزی و جذابشان، در یک پیست رانندگی به مسابقه دادن با یکدیگر می‌پردازند و شما می‌توانید در این مبارزه پیروز میدان باشید.

استفاده از بعضی المان‌های متفاوت و جریان‌ساز مثل استفاده از سلاح‌ها در مسیر، از جمله دلایلی است که گیمپلی این بازی برای شما هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. البته نباید از طراحی نقشه‌ها گذشت؛ طراحی نقشه‌های این بازی بسیار جذاب است و شاید بعد از صد ساعت تجربه بازی، باز هم احساس تکراری شدن این بازی را نداشته باشید.

آیکون بازی Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

حجم:۸۶ مگابایت

دانلود بازی Mario Kart Tour

3. بازی Call of Duty Mobile

بازی Call of Duty Mobile

واقعا غیرمنطقی بود که در لیست بهترین اسپین‌آف‌های موبایلی، اسمی از کالاف دیوتی موبایل نیاوریم. بازی که در مدت کمی بعد از انتشارش، موفق شد که تبدیل به پرپلیرترین بازی موبایلی تاریخ شود و تا همین امروز، این جایگاه را برای خود حفظ کند. بازی که صرف نظر از حمل کردن اسم کالاف دیوتی، واقعا بازی جذابی است.

این بازی در زمانی منتشر شد که بازی‌های بتل رویالی بسیار روی بورس بودند و هنوز یک رقیب قدرتمندی برای گوشی‌های هوشمند به جز پابجی موبایل حضور نداشت. اکتیویژن با انتشار این بازی و قرار دادن مود بتل رویالی در این بازی، به خوبی موفق شد که جایگاه خوبی را برای خود ثبت کند.

اما به جز بخش بتل رویالی، این بازی پر از مودهای مختلف است که تا ساعت‌ها می‌توانید آن را تجربه کنید و از آن خسته نشوید. از طرفی، انتشار آپدیت‌های مختلف و البته برگزاری رویدادهای زمانی در این بازی، کمک بسزایی کرد تا پلیرهای این بازی به هیچ‌وجه نتوانند به راحتی از آن دل بکنند.

آیکون بازی Call of Duty: Mobile Season 6

Call of Duty: Mobile Season 6

حجم:۲.۵ گیگابایت

دانلود بازی Call of Duty Mobile

2. بازی Mighty Doom

بازی Mighty Doom

فرنچایز Doom با وجود تمام خشونتی که به همراه دارد، اما یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های ویدیویی است که می‌توانید تجربه کنید. زمانی که بازی Mighty Doom رونمایی شد، طرفداران سری نگرانی زیادی را از خود نشان دادند. چون این بازی با کارتونی کردن جلوه‌های بصری، حس خشونت همیشگی سری را از خود گرفته بود.

اما گیمپلی بازی بعد از انتشار، نشان داد که خیلی چیزها هنوز ثابت مانده است. مثلا حس شوتینگ با سرعت بالای این بازی، موضوعی است که هنوز در هیچ سری جز Doom نمی‌توانید پیدا کنید و این بازی هم به خوبی توانست این حس را در خود تداعی کند. به خصوص در مراحل آخر بازی که این سرعت، سرسام‌آور می‌شود.

جلوه‌های بصری کارتونی بازی با این که قرار بود یک نقطه ضعف محسوب شود، اما به یک نقطه قوت بدل شد. برای یک بازی موبایلی، این بازی موفق شد که به شکل اعجاب‌آوری، خارق‌العاده عمل کند و توصیه می‌کنیم که حتما آن را تجربه کنید.

آیکون بازی Mighty DOOM

Mighty DOOM

حجم:۱۵.۱ مگابایت

دانلود بازی Mighty DOOM

1. بازی Very Little Nightmares

بازی Very Little Nightmares

سری Little Nightmares با این که یک فرنچایز کاملا مستقل بود، اما بعد از انتشارش با آن مثل یک بازی بزرگ پربودجه رفتار شد. داستان، گیمپلی و جلوه‌های بصری این بازی به قدری خارق‌العاده بود که هیچ چاره‌ای برای سازندگان نذاشت، جز این که قسمت دوم این سری را هم بسازند و منتشر کنند.

احتمالا بقیه ماجرا را می‌توانید خودتان حدس بزنید! سازندگان از موفقیت مجدد در قسمت دوم این سری تصمیم گرفتند که یک قسمت موبایلی برای این بازی با نام Very Little Nightmares منتشر کنند که اگر بخواهیم در بین تمام اسپین‌آف‌های ذکر شده بهترین را اعلام کنیم، این بازی را انتخاب می‌کنیم.

این بازی با یک گرافیک بسیار کامیکی و به سبک کارتون‌های قدیمی منتشر شد که یک تصمیم جسورانه از سمت تیم سازنده بود که به خوبی توانست روی بازی پیاده‌سازی شود. شاید نزدیک‌ترین جلوه بصری به این بازی را بتوانیم بازی Cuphead در نظر بگیریم که احتمالا می‌دانید آن بازی تا چه اندازه جذابیت دارد و بازی Very Little Nightmares هم از این قائده به هیچ‌وجه مستثنی نیست.

المان‌های پلتفرمر و حل کردن معما مجددا به این سری بازگشته است و باید سازندگان را تحسین کرد که در این بازی تمام تلاش خود را کرده اند که از المان‌های تکراری استفاده نکنند. موضوعی که در خیلی از اسپین‌آف‌های موبایلی تا به امروز تکرار شده اما در این بازی، خبری از آن نیست.

1 دیدگاه

  1. Very little nightmares خوب بود و واقعا عالی بود مثل بازی اول که اون هم برای موبایل اومد و واقعا گرافیک خفنی هم داشت.بازی اولش برای موبایل پولیه تو گوگل پلی ولی میتونید از سایت های مختلف دانلودش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×