10 حقیقت جالب درباره شخصیت ماریو

شخصیت ماریو یکی از قدیمی‌ترین کاراکتر‌های حال حاضر ویدئو گیم است. کاراکتری که تقریبا تمام گیمر‌ها با هر سنی و در هر نسلی آن را میشناسند و با آن خاطره دارند. از اولین حضور ماریو حدود 40 سال گذشته و این شخصیت همچنان یکی از محبوب‌ترین کاراکتر‌های تاریخ ویدئو گیم است. شخصیتی با این قدمت قطعا نکات و راز‌هایی زیادی دارد که ممکن است از برخی از آنها را نشنیده باشید. در این مقاله 10 فکت و نکته راجع به ماریو آورده شده که احتمالا نشنیده‌اید.

1- اولین حضور شخصیت ماریو در بازی Super Mario Bros نبود

شخصیت ماریو

آیا می دانستید ماریو به عنوان لوله کش بامزه‌ای که امروز می شناسیم شروع به کار نکرد؟ ماریو در بازی Super Mario Bros. به عنوان یک لوله کش به دنیای قارچی وارد شد و ماجراجویی خود را آغاز کرد. اما جالب است بدانید که اولین حضور او در ویدئو گیم نه در بازی سوپر ماریو، بلکه در بازی Donkey Kong بوده است. این بازی سال 1981 (سه سال قبل از عرضه Super Mario Bros.) برای دستگاه‌های آرکید معرفی شد. در این بازی شخصیتی با نام Jumpman وجود داشت که یک کلاه و روپوش قرمز می‌پوشید. این شخصیت بعدا صاحب یک فرنچایز جداگانه شده و تبدیل شد به آن ماریویی که هم‌اکنون می‌شناسیم.

2- ریشه ایتالیایی ماریو

همانطور که احتمالا بدانید کاراکتر ماریو یک ریشه ایتالیایی دارد. اما جالب است بدانید که خالقان ماریو شخصیت او را از تجربیات خود در ایتالیا الهام گرفته‌اند. ظاهرا خالقان این شخصیت یعنی شیگرو میاموتو و گونپی یوکوی، در سفر‌شان به ایتالیا از فرهنگ و مردم ایتالیا نظر‌شان را جلب کرده و حین خلق شخصیت ماریو این ایده به ذهن‌شان خطور کرده که او یک ایتالیایی باشد. برای همین شخصیتی خلق کردند که یک نام ایتالیایی دارد، یک ته لحجه ایتالیایی دارد و همچون بسیاری از ایتالیایی ها عاشق پاستا است.

آیکون فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros. Movie
فیلم

برادران سوپر ماریو

The Super Mario Bros. Movie

تماشای انیمیشن برادران سوپر ماریو

3- شغل‌های ماریو

شغل اول ماریو لوله کشی است و ما او را به عنوان یک لوله کش می‌شناسیم. اما ظاهرا ماریو علاوه بر تعمیر لوله‌ها در شغل‌های دیگر هم تبحر دارد و در طول این سال‌ها ما ماریو را در در شغل‌های مختلفی مثل پزشک، نجار، داور، و اتومبیل ران دیده‌ایم. به هر حال ماریو در طول این چهل سال ممکن است گاهی برای تامین مخارج زندگی به یک شغل دوم نیاز داشته باشد.

4- ماریو و لوئیجی دو قلو هستند

لوئیجی برادر ماریو است که در بسیاری از بازی‌های فرنچایز جایگزین یا مکمل (اگر نگوییم دستیار) در کنار ماریو است. لوئیجی کمی سر به هوا است و گاها در موقعیت‌هایی گیر می‌کند که به کمک ماریو نیاز دارد و ماریو هم همیشه تلاش دارد تا از او مراقبت کند. همین حس مسئولیت ماریو نسبت به لوئیجی باعث شده تا بسیاری تصور کنند که لوئیجی از ماریو کوچک‌تر است. اما لوئیجی و ماریو با هم دو قلو هستند البته از نوع ناهمسان‌ که لزوما با هم شباهتی ندارند. البته که لوئیجی بازی‌های مستقلی Luigi’s Mansion دارد.

5- صداپیشه شخصیت ماریو

شخصیت ماریو

آغاز دوره ماریو در نسل سوم بازی‌های ویدئویی بود و در آن نسل (حتی نسل بعد) شخصیت‌ها معمولا صامت بودند یا نهایتا به گفتن یک یا چند تیکه کلام بسنده می‌کردند. چارلز مارتینت از سال 1995 تا همین اواخر صداپیشگی شخصیت ماریو را بر عهده داشت. او برای مدت طولانی با صدای خود به این لوله کش دوست داشتنی روح بخشید و این شخصیت را با صدای بامزه و تیکه کلام‌های «Yahoo!» و «Let’s-a Go» تا ابد در ذهن گیمر‌ها ماندگار کرد. مارتینت اکنون به عنوان سفیر نینتندو فعالیت می کند، و دیگر صداپیشگی ماریو را در بازی ها را انجام نمی دهد.

6- دنباله اولین بازی Super Mario Bros. در آمریکا عرضه نشد

نینتندو پس از استقبال فوق‌العاده از بازی Super Mario Bros. به سرعت یک نسخه جدید از بازی به نام Super Mario Bros. The Lost Levels (همچنین در ژاپن شناخته شده به عنوان Super Mario Bros. 2 ) برای کنسول Famicom در بازار ژاپن منتشر کرد. این بازی از نظر بصری شبیه به نسخه قبل بود اما مراحل آن بیشتر دشوار‌تر شده بود.

این بازی در ژاپن بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما علیرغم این موفقیت، تیم بازاریابی نینتندو آمریکا برای انتشار این بازی در این منطقه تردید داشت. آنها معتقد بودند این بازی برای بازیکنان آمریکایی _که به نسبت ژاپنی ها دیرتر با ویدئو گیم آشنا شده بودند_ بسیار دشوار است. همچنین تشابه آن با نسخه اول ممکن است موجب استقبال کم از این بازی شود. در نهایت نینتندو تصمیم گرفت این بازی را در آمریکا عرضه نکند اما در عوض نسخه دوم بازی را با نام Super Mario Bros. 2 را سال 1988 (دو سال بعد از عرضه The Lost Levels) منحصرا برای کنسول NES و بازار آمریکا منتشر کرد. بازی The Lost Levels در نهایت یکی از عناوینی بود که بعد‌ها در مجموعه Super Mario All-Stars برای کنسول SNES در تمام مناطق عرضه شد‌. بازی Super Mario Bros. 2 هم سال 1992 برای Famicom در ژاپن منتشر شد.

آیکون فیلم دنیای سوپر ماریو Super Mario World
فیلم

دنیای سوپر ماریو

Super Mario World

تماشای انیمیشن دنیای سوپر ماریو

7- ماریو یک ورزشکار حرفه‌ای است

ماریو فقط یک لوله‌کش نیست ماجراجو نیست، بلکه او یک ورزشکار ماهر است. ماریو چه یک ستاره فوتبال در بازی Super Mario Strikers باشد و چه استاد تنیس در Mario Tennis، با چابکی و روحیه رقابتی خود بر دنیای ورزش مسلط است. ماریو واقعا می تواند هر کاری را انجام دهد.

8- حضور شخصیت ماریو در بازی‌های دیگر

ماریو ستاره و شخصیت اصلی بسیاری از بازی‌ها است. اما او سابقه حضور کوتاه مدت در بازی‌های دیگر را هم داشته است. در واقع، او در بازی‌های متعددی خارج از سری‌ خودش، از جمله The Legend of Zelda، Minecraft و Skylanders به ​​عنوان مهمان حضور داشته است. حتی ممکن است در آینده باز هم شاهد حضورش در بازی دیگر هم باشیم.

9- ماریو یک استاد موسیقی هم هست

شخصیت ماریو

تا اینجای کار متوجه شدیم که ماریو نجار بوده، پزشک بوده، ورزشکار بوده و خیلی شغل‌ها و مهارت‌های دیگر را هم تجربه کرده است. خوب باید بدانید که ماریو یک استاد موسیقی هم بوده است. در بازی‌های Mario Paint و Super Mario Maker، بازیکنان می‌توانند آهنگ‌هایی را با استفاده از افکت‌ها و سازهای تم ماریو بسازند.

10- از بازی های ویدیویی تا پرده نقره ای سینما

سوپر ماریو

ماریو اولین شخصیت ویدئو گیمی بود که در یک اثر سینمایی حضور داشت. در واقع فیلم Super Mario Bros. در سال 1993 اولین اقتباس سینمایی از یک بازی ویدئویی بود. در این فیلم باب هاسکینز در نقش ماریو و جان لگویزمائو در نقش لوئیجی دنیای فانتزی و سورئال ماریو را روی پرده سینما بردند. این فیلم اگر چه که با نقد‌های متفاوتی مواجه شد اما قطعا راه را برای اقتباس‌های آینده از بازی‌های ویدئویی هموار کرد. جدید‌ ترین اقتباس سینمائی از ماریو، انیمیشن The Super Mario Bros. Movie محصول سال 2023 است که به نوعی ریبوت همین فیلم است.

نظر شما درباره این مقاله چه بود؟ اگر فکت جالبی درباری ماریو می‌دانید، خوشحال می‌شویم آن‌را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×