رتبه‌‌بندی تمام فیلم‌های مورتال کامبت از بهترین تا بدترین

میراث یک فرنچایز فراموش نشدنی

در سال 1992، شرکت «میدوی گیمز» (Midway Games) بازی ویدیویی مورتال کامبت (Mortal Kombat) را منتشر کرد که به خاطر خصوصیت‌های منحصربه‌فردش، در طول دهه‌ی 1990 به پدیده‌ای فرهنگی بدل شد و جایگاه خود را به عنوان رهبر بازار بازی‌های مبارزه‌ای آرکید تثبیت نمود. این بازی با ترکیب حرکات رزمی و شخصیت‌های با قدرت‌های ویژه، هنرهای رزمی را با المان‌های ژانر وحشت و حتی علمی-تخیلی تلفیق کرد و سرگرمی خارق‌العاده‌ای را به دنیا ارائه داد که پیش از آن نمونه‌اش دیده نشده بود. ساخت دنباله‌های متعدد و یکی از قابل توجه‌ترین اقتباس‌های سینمایی برای بازی اصلی تا به امروز، باعث شده تا «مورتال کامبت» از جایگاه ویژه‌ای در صنعت سرگرمی برخوردار باشد.

این محبوبیت به حدی بود که با گذشت سال‌ها فیلم اورجینال محصول سال 1995 هم صاحب دنباله شد. اگرچه این برند با وجود چند سریال تلویزیونی ضعیف که دوام زیادی هم نداشتند برای مدتی افت وحشتناکی را تجربه کرد، اما بازی‌های ویدیویی با ادغام در عناوینی همچون «مورتال کامبت در برابر دی‌سی» (Mortal Kombat VS. DC) پرقدرت به حیات خود ادامه دادند. واقعا چه کسی می‌تواند در برابر مبارزه‌ی سوپرمن و ریدن مقاومت کند؟

دهه‌ی 2020 شروع دوران جدیدی برای فرنچایز «مورتال کامبت» بود. در این دوره شاهد تولید تعدادی فیلم انیمیشنی بلند برای پخش در سرویس‌های استریم بودیم که با استقبال زیادی همراه شدند. همچنین یک ریبوت نیز در سال 2021 منتشر شد که برخلاف انتظارات اثر موفقی از آب درآمد. همه‌ی این عناوین، به خوبی خشونت ذاتی بازی‌های اصلی را به تصویر می‌کشیدند و تداعی کننده‌ی حس نوستالژیک آن‌ها بودند. با وجود همه‌ی این موارد، و به خصوص اینکه کسی نمی‌داند چه چیز دیگری در انتظار این برند خواهد بود، اکنون زمان آن رسیده که فیلم‌های این فرنچایز ماندگار هنرهای رزمی را در بین یکدیگر رتبه‌بندی کنیم.

7. مورتال کامبت: نابودی (Mortal Kombat: Annaihilation)

مورتال کامبت: نابودی

  • کارگردان: جان آر. لئونتی
  • بازیگران: رابین شو، ساندرا هس، تالیسا سوتو، برایان تامپسون، موستا واندر
  • تاریخ انتشار: 1997
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 4 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 3.6 از 10

«مورتال کامبت: نابودی» بدترین فیلم از سری فیلم‌های مورتال کامبت است که در سال 1997 ساخته شده و داستانش از چند دقیقه بعد از اتفاقات فیلم اصلی «مورتال کامبت» که در سال 1995 اکران شد آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، بین داستان این دو فیلم فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاهی وجود دارد و دنباله‌ی داستان به سرعت از جایی که فیلم اول تمام شده بود، آغاز می‌شود. این تمهید باعث شده که نیازی به صرف زمان زیاد برای توضیح دوباره‌ی اتفاقات فیلم قبلی و معرفی شخصیت‌ها نباشد و داستان به طور مستقیم سراغ درگیری‌ها و چالش‌های جدیدی که شخصیت‌ها با آن‌ها روبرو می‌شوند برود. این دنباله، داستان دروازه‌ای را روایت می‌کند که بین دنیای ما (Earthrealm) و مکانی به نام «اوت‌ورلد» (Outworld) باز می‌شود. امپراتور اوت‌ورلد، شائو کان (با بازی برایان تامپسون)، قصد نابودی زمین را دارد؛ اما نکته‌ی کلیدی این است که او و ارتشش تنها هفت روز برای انجام این کار فرصت دارند و سونیا بلید، لیو کانگ، کیتانا، رِیدن و جکس نیز در مقابل او و نقشه‌های شومش قرار می‌گیرند.

مورتال کامبت محصول سال 1995 موفقیت بزرگی بود که هرچند نقص‌های رایج موجود در تمام اقتباس‌هایی که در آن دوران از بازی‌های ویدیویی انجام می‌گرفت را همراه خود داشت، اما تماشای دوباره‌ی آن همچنان سرگرم کننده و لذتبخش است (بعدا در این مورد بیشتر حرف می‌زنیم). اما در مورد «مورتال کامبت: نابودی» که تنها 4 امتیاز از 100 امتیاز ممکن را در راتن تومیتوز کسب کرده واقعا جای بحثی باقی نمی‌ماند. تغییر بازیگران جانی کیج (خطر اسپویل: او در سه دقیقه‌ی ابتدایی کشته می‌شود)، سونیا و رِیدن کمی شما را از حال و هوای فیلم دور می‌کند و فیلمنامه‌ی افتضاح و اجراهای ضعیف بازیگران جدید نیز کاملا با یکدیگر هماهنگی دارد. احتمالا پس از تماشای فیلم، شما هم با ما هم عقیده خواهید بود که امتیاز 4 هم برای این آشغال زیاد است.

با توجه به بودجه‌ی 30 میلیون دلاری پروژه که در آن زمان (و حتی حالا) مبلغ هنگفتی محسوب می‌شد، جلوه‌های ویژه‌ی فیلم واقعا خنده‌دار به نظر می‌رسند . تنها نکته‌ی مثبت این فیلم، گسترش دنیای بازی و حضور کوتاه‌ مدت برخی شخصیت‌های جدید بود که در دنباله‌های بعدی بازی حضور پیدا کردند و مورد علاقه‌ی طرفداران قرار گرفتند.

6. مورتال کامبت (Mortal Kombat)

ریبوت مورتال کامبت که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد داستان یک مبارز هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) به نام کول یانگ (لوئیس تان) را روایت می‌کند

  • کارگردان: سایمون مک‌کوید
  • بازیگران: جسیکا مک‌نامی، جو تسلیم، هیرویوکی سانادا، لوئیس تان، جاش لاوسون
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 55 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.1 از 10

ریبوت سال 2021 فیلم‌های مورتال کامبت» داستان یک مبارز «هنرهای رزمی ترکیبی» (MMA) به نام کول یانگ (لوئیس تان) را روایت می‌کند که به معبد لرد ریدن پناه می‌برد. او در آنجا با مبارزان بزرگی مثل لیو کانگ، کانو و کونگ لاو روبرو می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای شرکت در مبارزات «مورتال کامبت»، که نبردی سهمگین میان سرسخت‌ترین مبارزان دنیاست تمرین کند. در این نبرد سرنوشت کل دنیا در برابر دشمنان «دنیای بیرونی» (Outworld) در خطر است.

«مورتال کامبت» در زمان درستی به میدان آمد. ریبوت سال 2021 اثر ارزشمندی است که به خوبی توانسته فیلم اصلی را بازسازی کند. هرچند که این نسخه به طور کلی، از اقتباس اولیه فراتر نمی‌رود، اما بخش‌های سرگرم‌ کننده‌ای دارد که هر مخاطب و طرفدار این فرنچایز را مجذوب خود می‌کند. فیلم پر از سکانس‌های مبارزه‌ای خونین است که طرفداران بازی‌های ویدیویی را به وجد می‌آورد و دیالوگ‌های بداهه‌‌ی هوشمندانه‌ی جاش لاوسون در نقش کانو هم حسابی تماشایی از کار درآمده است.

«مورتال کامبت» در بهار 2021 اکران شد، درست زمانی که بسیاری از مخاطبان تمایل داشتند تا دیگر اسمی از کووید نشنوند و این فیلم هم به عنوان نوعی آرامش و تسکین برای طرفداران مجموعه به حساب می‌آمد. حتی تریلر فیلم به تنهایی هیاهوی بسیاری ایجاد کرد و باعث شد بسیاری مشتاقانه منتظر انتشار جدیدترین نسخه‌ی فیلم‌های مورتال کامبت باشند. طراحی شخصیت ساب-زیرو نیز در این فیلم به قدری خوب انجام گرفته بود که می‌توان گفت هیچ‌وقت تا این حد عالی به نظر نمی‌رسیده است.

آیکون فیلم مورتال کامبت Mortal Kombat
فیلم

مورتال کامبت

Mortal Kombat

تماشای فیلم مورتال کامبت

5. افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد کیج (Mortal Kombat Legends: Cage Match)

 «نبرد کیج» به ما فرصت می‌دهد تا کمی بیشتر با شخصیت جانی کیج آشنا شویم

  • کارگردان: ایتن اسپالدینگ
  • صداپیشگان: گیلبرت گوتفرید، جوئل مک‌هیل، کلی هو، جنیفر گری، متیو مرسر
  • تاریخ انتشار: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم:
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 100

جدیدترین قسمت از مجموعه‌ی تحسین ‌شده‌ی «افسانه‌های مورتال کامبت» با نام اختصاصی «نبرد کیج»، به ما فرصت می‌دهد تا کمی بیشتر با شخصیت جانی کیج آشنا شویم. در این فیلم بلند انیمیشنی که ماجراهایش در دهه‌ی 1980 میلادی اتفاق می‌افتند، جانی کیج، سوپراستار اکشن و مبارز مورتال کامبت، با یک انجمن سری و پلید درگیر می‌شود؛ آن هم درست زمانی که مشغول ساخت فیلم بزرگ خود، «پانتومیم نینجا» (Ninja Mime) است.

شبیه اکثر انیمیشن‌های ابرقهرمانی دنیای دی‌سی که در 25 سال گذشته یا بیشتر ساخته شده‌اند، فیلم‌های مورتال کامبت لجندز هم داستان‌های تک نفره و جذابی را از شخصیت‌های محبوب این مجموعه به ما ارائه می‌دهند. جانی نیز کیج همیشه شخصیتی پرطرفدار بوده است. او شوخ‌طبع و خوشتیپ است و به نوعی تقلیدی از ژان کلود ون دام یا دیگر ستاره‌های‌‌ غیرآسیایی فیلم‌های رزمی آن دوران به شمار می‌رود. جوئل مک‌هیل نیز جنبه‌ی سرگرم ‌کننده‌ای را برای کیج به ارمغان می‌آورد که قبلا از هیچ‌یک از صداپیشه‌های این شخصیت ندیده بودیم. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شکل‌گیری اثری شده است که تماشای  آن مطمئنا باعث ایجاد هیجان در بین علاقه‌مندان به فیلم‌های مورتال کامبت می‌شود، به ویژه کسانی که مشتاق‌اند تا در مورد جانی کیج مرموز بیشتر بدانند.

آیکون فیلم افسانه های مورتال کامبت: بازی کیج Mortal Kombat Legends: Cage Match
فیلم

افسانه های مورتال کامبت: بازی کیج

Mortal Kombat Legends: Cage Match

تماشای فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد کیج

4. افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد قلمروها (Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms)

اگر فکر می‌کنید که«مورتال کامبت: نابودی» اثری مضحک و خنده‌دار بود، شاید بد نباشد «نبرد قلمروها» را امتحان کنید

  • کارگردان: ایتن اسپالدینگ
  • صداپیشگان: جنیفر کارپنتر، متیو لیلارد، جوئل مک‌هیل، گری دلیسل، متیو مرسر
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 50 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10

فیلم انیمیشنی «افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد قلمروها» داستان گروه اصلی قهرمانان قلمرو زمین (Earthrealm) را دنبال می‌کند که باید بعد از حمله‌ی شائوکان، حاکم اوت‌ورلد (Outworld)، که قصد تصاحب این قلمرو را داشت دوباره خود را بازسازی کنند. با این حال ریدن خدای رعدوبرق، به سراغ «خدایان کهن» (Elder Gods) می‌رود و به جای جنگ مستقیم، به آن‌ها درخواست برگزاری یک تورنمنت بین دو قلمرو را می‌دهد.  تورنمنتی که برنده‌ی آن مالک تمام قلمروها خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید که«مورتال کامبت: نابودی» اثری مضحک و خنده‌دار بود، شاید بد نباشد «نبرد قلمروها» را امتحان کنید. هرچند داستان‌های این دو اثر شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما کیفیت بالای دوبله‌ی نبرد قلمروها با صداپیشگی فوق‌العاده بازیگرانی مثل جنیفر کارپنتر، جول مک‌هیل، متیو لیلارد و دبرا ویلسون، علی‌رغم تمام ضعف‌هایی که در برخی بخش‌های داستانی وجود دارد، تجربه‌ای هیجان‌انگیز را ارائه می‌دهد. همچنین نباید از اجرای بسیار لذت‌بخش حرکات نهایی خاص شخصیت‌ها در این انیمیشن بگذریم که حس نوستالژی بازی‌های ویدیویی را زنده می‌کند.

آیکون فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد قلمروها Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms
فیلم

افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد قلمروها

Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms

تماشای فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: نبرد قلمروها

3. افسانه‌های مورتال کامبت: برف کور (Mortal Kombat Legends: Snow Blind)

 بسیاری این انیمیشن را اثری می‌دانند که تنها طرفداران دوآتشه و قدیمی مورتال کامبت می‌توانند به طور کامل از آن لذت ببرند و با ظرایف و پیچیدگی‌های روایتش همراه شوند

  • کارگردان: ریک مورالس
  • صداپیشگان: منی جاسینتو، دیوید ونهام، یوری لوونتهال، کیث سیلورستاین، دبرا ویلسون 
  • تاریخ انتشار: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.7 از 10

«افسانه‌های مورتال کامبت: برف کور» سومین قسمت از مجموعه‌ی انیمیشنی «افسانه‌ها»ست. بسیاری این انیمیشن را اثری می‌دانند که تنها طرفداران دوآتشه و قدیمی مورتال کامبت می‌توانند به طور کامل از آن لذت ببرند و با ظرایف و پیچیدگی‌های روایتش همراه شوند. «برف کور» یک تریلر رزمی آخرالزمانی است که ماجراهای شخصیت «کنشی» را روایت می‌کند. مبارزی که باید برای جلوگیری از تسخیر زمین‌های بایر قلمرو زمین، در مقابل کانو و گروه مزدوران مرگبار او به نام «اژدهای سیاه» قد علم کند.

بسیاری از بهترین شخصیت‌های دنیای مورتال کامبت در «برف کور» حضور دارند. این اثر در مقایسه با قسمت پیشین مجموعه یعنی «نبرد قلمروها»، رویکرد جسورانه‌تری در نمایش خشونت دارد و خط داستانی آن نیز منسجم‌تر است.  بر خلاف برخی آثار سینمایی و انیمیشنی گذشته‌ی مورتال کامبت که با صحنه‌های مبارزه‌ی طولانی ریتم روایت را کند می‌کردند، «برف کور» اما لحظه‌ای از ریتم نمی‌افتد و ضرباهنگ سریعش یکی از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌رود. مبارزات در این انیمیشن به گونه‌ای طراحی شده که انگار یک بتل رویال (نبردی که در آن همه با همه مبارزه می‌کنند) در جریان است و مشخص نیست چه کسی با چه کسی مبارزه می‌کند. ناگفته نماند که طراحی شخصیت اسکورپین نیز در این اثر، خیره ‌کننده‌تر از همیشه است.

آیکون فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: برف کوری Mortal Kombat Legends: Snow Blind
فیلم

افسانه‌های مورتال کامبت: برف کوری

Mortal Kombat Legends: Snow Blind

تماشای فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: برف کور

2. افسانه‌های مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون (Mortal Kombat Legends: Scorpions Revenge)

قهرمانان قلمروهای Outworld و Earthrealm بار دیگر در انیمیشن سینمایی «افسانه‌های مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون» به مصاف هم می‌روند

  • کارگردان: ایتن اسپالدینگ
  • صداپیشگان: جوئل مک‌هیل، پاتریک سیتز، جنیفر کارپنتر، دارین دا پل، آیک عمادی 
  • تاریخ انتشار: 2020
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

قهرمانان قلمروهای Outworld و Earthrealm بار دیگر در انیمیشن سینمایی «افسانه‌های مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون» به مصاف هم می‌روند. داستان اصلی این انیمیشن به طور خاص بر روی هانزو هاساشی (اسکورپیون) تمرکز دارد، مردی که کل خانواده و روستایش به دست یک قبیله‌ی رقیب به طرز وحشیانه‌ای به قتل می‌رسند و حالا به او این شانس داده می‌شود تا در یک تورنمنت میان‌بعدی برای نجات جان عزیزانش مبارزه کند. در همین حال، مبارزان قدرتمند دیگری وجود دارند که با دلایل کاملا متفاوتی در این رقابت شرکت می‌کنند.

باور کردنی نیست، اما این اولین قسمت از فیلم‌های مورتال کامبت است که درجه‌ی سنی R (مناسب برای بزرگسالان) دریافت کرده است. با اینکه به طور کلی فیلم‌های مورتال کامبت لجندز ظاهری شبیه انیمیشن‌های اکشن و ماجراجویی کودکانه دارند، اما در لحظاتی می‌توانند واقعا خشن شوند و از این بایت شکایتی نداریم.

انیمیشن سینمایی «انتقام اسکورپیون» با تمثیلی باور نکردنی از ماهیت زندگی عقرب، فارغ از هر شرایطی که در آن قرار دارد، آغاز می‌شود (در ابتدای فیلم «انتقام اسکورپیون»، شاهد صحنه‌ای هستیم که در آن اسکورپیون در حال شکار طعمه خود است. این صحنه به عنوان استعاره‌ای برای نشان دادن فلسفه‌ی زندگی اسکورپیون و نحوه‌ی برخورد او با شرایط مختلف به کار رفته است. اسکورپیون، چه زمانی که در حال شکار طعمه باشد و چه زمانی که مورد تهدید قرار بگیرد، به غرایز و رفتار طبیعی خود پایبند است و به سرعت و با قاطعیت عمل می‌کند). سپس صحنه‌ای بی‌رحمانه به دنبال آن می‌آید که زمینه‌ساز مسیری جالب برای شخصیت‌پردازی می‌شود. طرفداران تمامی فیلم‌های مورتال کامبت، این انیمیشن را بهترین اثر این مجموعه تا به امروز می‌دانند.

آیکون فیلم مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون Mortal Kombat Legends: Scorpion's Revenge
فیلم

مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون

Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge

تماشای فیلم افسانه‌های مورتال کامبت: انتقام اسکورپیون

1. مورتال کامبت (Mortal Kombat)

اولین تلاش برای اقتباس از خط داستانی بازی ویدیویی محبوب و شناخته شده‌ی مورتال کامبت که از نظر بسیاری از مردم موفقیت‌آمیز بود

  • کارگردان: پل دبلیو اس اندرسون
  • بازیگران: رابین شو، کریستوفر لمبرت، لیندن اشبی، بریجت ویلسون، کری هیرویوکی تاگاوا
  • تاریخ انتشار: 1995
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 47 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.8 از 10

اولین تلاش برای اقتباس از خط داستانی بازی ویدیویی محبوب و شناخته شده‌ی «مورتال کامبت»، به دلیل صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز، جلوه‌های ویژه‌ی منحصربه‌فرد و وفاداری به شخصیت‌ها و داستان بازی از نظر بسیاری از مردم موفقیت‌آمیز بود. این فیلم محصول سال 1995 ماجرای شخصیت‌های اصلی بازی یعنی لیو کانگ (با بازی رابین شو)، سونیا بلید (با بازی بریجت ویلسون)، ریدن (با بازی کریستوفر لمبرت) و جانی کیج (با بازی لیندن اشبی) را روایت می‌کند. آن‌ها در تورنمنت Outworld که توسط شانگ تسونگ برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. تورنمنتی که باخت در آن می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برایشان به همراه داشته باشد.

در طول پانزده سال گذشته یا بیشتر، چنین به نظر می‌رسد که تریلر اقتباس‌های سینمایی که بر اساس یک اثر هنری یا سرگرمی موجود ساخته می‌شوند، تقریبا به اندازه‌ی خود فیلم، اهمیت پیدا کرده‌اند. شاید بتوان گفت حالا دیگر با اشباع شدن از چنین تریلرهای پرزرق و برقی، دیگر تماشای خود فیلم هیجان‌انگیز نیست، چون تمام صحنه‌های کلیدی را قبل‌تر در تریلرها دیده‌ایم. اما در دهه‌ی 1990 اوضاع کاملا متفاوت بود؛ در آن دوران حتی دیدن نماهایی کوتاه از اسکورپین، ساب-زیرو و گوروی چهار بازو در تریلر فیلم‌های مورتال کامبت آن‌قدر هیجان‌انگیز بود که لرزه بر اندام گیمر‌ها می‌انداخت.

درباره‌ی اینکه آیا محبوبیت فیلم‌های مورتال کامبت و به طور کلی برند آن، افت کرده است یا نه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، فیلم اصلی این مجموعه – مورتال کامبت 1995 – همچنان به دلیل فضاسازی خاص و حس نوستالژی‌ای که برای طرفداران قدیمی بازی به همراه دارد، جذابیت خود را حفظ کرده است. هیچ‌چیز نمی‌تواند حس و حالی را که از بازی کردن مورتال کامبت روی سگا جنسیس به جای انجام تکالیف مدرسه به دست می‌آمد به طور کامل بیان کند. حسی فوق‌العاده که آن را فقط کسانی درک می‌کنند که آن دوران را تجربه کرده باشند.

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×