تاریخچه هوش مصنوعی در سینما با 11 فیلم پیشگامانه

همه‌چیز از متروپلیس شروع شد

در سال 1903، یک روزنامه پیش‌بینی کرد که پرواز سرنشین‌دار، حداقل برای یک میلیون سال اتفاق نخواهد افتاد. با اینحال، در همان سال برادران رایت اولین پرواز موفقیت‌آمیز خود را انجام دادند. پیشرفت‌های فناوری در 100 سال گذشته بسیار سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت، به وقوع پیوسته‌است. با اینحال، می‌توان گفت، بسیار کندتر از آن چیزی که بسیاری از سینماگران پیش‌بینی می‌کردند، پیش می‌رود. درحقیقت قبل از اینکه بشریت بتواند آینده‌ای را به درستی درک کند، که در آن تلفن شما به تنهایی با شما صحبت می‌کند، عده‌ای در حال ایجاد تصاویری از ربات‌های دارای احساس در فیلم‌ها و تلویزیون خود بودند. با ظهور این فناوری، دیدگاه‌ها درباره آنچه که می‌توانست برای ما اتفاق بیفتد، تغییر کرد. پیامدهای اخلاقی و ترس از تسخیر هوش‌مصنوعی از اولین باری که در سال 1927 روی صفحه‌نمایش ما ظاهر شد، آشکار است. اما همچنین جالب است که ببینیم شخصیت‌های هوش‌مصنوعی چقدر سریع انسانی شدند. نام‌ها، احساسات و خواسته‌های ربات‌ها و آدم‌های مصنوعی در سینما، حالا بیشتر شکل انسانی گرفته‌است. به نظر می‌رسد غیرممکن است که انسانیت خودمان را در هنگام خلق شخصیت‌های غیرانسانی در بخش‌هایی منعکس نکنیم. و به نظر می‌رسد بهترین و بدترین اتفاقی که می‌تواند با توسعه هوش مصنوعی بیفتد، این است که آنها دقیقا شبیه ما شوند.

صنعت فیلم داستان‌های زیادی درباره هوش مصنوعی، ربات‌های دوست یا دشمن و ماشین‌های شبیه انسان گفته‌است. در اینجا می‌توانید 11 فیلم علمی‌تخیلی را بشناسید، که نقطه‌عطف واقعی در تاریخچه فیلم‌های هوش مصنوعی هستند. اما قبل از آن بهتر است تاریخچه‌ای را از حضور هوش‌مصنوعی در سینما برای شما بازگو کنیم.

تاریخچه هوش مصنوعی در سینما

creator

هوش‌مصنوعی برای اولین بار یک قرن پیش در سینما ظاهر شد. ممکن است ما در حال پیشرفت به عصر جدیدی از هوش‌مصنوعی باشیم، اما انسان‌ها مدت زیادی است، درباره امکانات هوش‌مصنوعی رویاپردازی می‌کنند. تقریبا 100 سال پیش بود که هوش‌مصنوعی برای اولین بار روی صفحه نقره‌ای ظاهر شد، و رواج این فناوری از همان زمان افزایش یافت. شخصیت‌های هوش‌مصنوعی از بزرگ و کوچک، از خوب و بد و از انسان‌گونه تا رباتیک متفاوت هستند. اما چیزی که باورنکردنی است این است که، این شخصیت‌های غیرانسانی، از ابتدا، همیشه به‌عنوان موجوداتی متفاوت به‌تصویر کشیده می‌شوند. رابطه بین انسان و هوش‌مصنوعی در فیلم‌ها اغلب پیچیده است، درست مانند واقعیت. در طول سال‌ها، ما شاهد نمایش‌ آثاری درباره هوش‌مصنوعی بوده‌ایم، که از همراهان خیرخواه که به‌دنبال کمک به همتایان انسانی خود هستند، تا ماشین‌های متخاصم که برای نابودی کامل نوع بشر تلاش می‌کنند، را دربرمی‌گیرد. شاید همه‌چیز درباره بزرگترین امیدها و ترس‌های ما برای آینده‌مان باشد و یا فقط نوعی سرگرمی جذاب و کنجکاوی‌برانگیز. به‌هرحال ممکن است ندانیم که هوش‌مصنوعی نسل بشر را به کدام سمت هدایت می‌کند، یا چگونه به ما کمک می‌کند یا به ما آسیب می‌رساند، اما می‌توانیم از تصورات نویسندگان و کارگردانان در طول دهه‌ها بینشی به دست آوریم.

دهه 1920 تا دهه 1960: اولین سال‌های ظهور هوش‌مصنوعی در سینما

هوش‌مصنوعی اولین بار نزدیک به 100 سال پیش در سال 1927، در فیلم اکسپرسیونیستی محصول آلمان یعنی متروپلیس راه خود را به سینماها باز کرد. در این فیلم هوش‌مصنوعی شکل یک ربات انسان‌نما را به خود می‌گیرد، که قصد دارد با برانگیختن بشر و ایجاد هرج‌ومرج، شهر را تصاحب کند. این یک شروع بدبینانه برای هوش‌مصنوعی در سینما است، اما چیزهای زیادی درباره نگرش مردم آن زمان نسبت به این فناوری جدید و در آن زمان تخیلی به ما می‌گوید. اولین نشانه‌های هوش‌مصنوعی که در یک فیلم آمریکایی ظاهر شد، 24 سال بعد یعنی در سال 1951 با فیلم گورت (Gort) دیده‌شد. این فیلم تصویر مثبت‌تری از هوش‌مصنوعی نشان داد. شخصیت اصلی این فیلم با انسان دوستانه رفتار می‌کند. این دو تصویر متضاد، به‌عنوان نمونه‌های اولیه این فناوری در ذهن عمومی برای هفده سال دیگر باقی ماندند، تا اینکه بزرگ همه هوش‌مصنوعی‌ها روی صفحه‌نمایش ظاهر شد. در سال 1968 استنلی کوبریک ربات HAL 9000 را در فیلم 2001: اودیسه فضایی به ما معرفی کرد. او بیگانه، حسابگر، سرد و قدرتمند بود و با وجود نداشتن یک بدن کامل، بسیار بیشتر از هر رباتی قبل از خود انسان بود. او به‌معنای‌واقعی‌کلمه خدای درون ماشین بود، که غرور، رشد و ترس را به نمایش می‌گذاشت. این ربات درعین‌حال ظریف و مرموز بود و بازی را برای همیشه تغییر می‌داد.

دهه 70 و ربات‌های خوب و بد

star wars

در دهه 70، جهان به‌شدت در رقابت فضایی درگیر بود. آمریکا به‌تازگی مردانی را به ماه فرستاده‌بود و سینما این رویداد را منعکس می‌کرد. بسیاری از ربات‌های این دوره نه‌تنها از دنیای فضای خارج از جو بیرون آمده بودند، بلکه در پروژه‌هایی هم دیده شدند که نشان‌دهنده خوش‌بینی و نوید فناوری جدید بودند. مهمترین این پروژه‌ها، جنگ ستارگان محصول سال 1977 و پیشتازان فضا در سال 1979 بود. این فیلم‌ها جنبه‌های مفید و بالقوه سرگرم‌کننده هوش‌مصنوعی را همراه با ربات‌هایی به ما نشان دادند، که همگی شخصیت‌ها و داستان‌های منحصر‌به‌فرد خود را داشتند. در عین‌حال، تاثیر شخصیت HAL استنلی کوبریک از بین نرفته‌بود و دهه هفتاد هم تعدادی از کلاسیک‌های سیاه‌تر هوش‌مصنوعی مانند دنیای غرب محصول 1973 و بیگانه محصول 1979 را ارائه داده‌بود. در این فیلم‌ها ربات‌ها بر ضد خالقان خود فعالیت کرده و می‌خواهند تاثیر خود را در جهان بگذارند. مهم‌تر از همه، این فیلم‌ها این ایده را گسترش دادند که هوش‌مصنوعی از انسان قابل‌تشخیص نیست، چیزی که برای سال‌های آینده بیشتر به آن پرداخته شد.

انفجار هوش‌مصنوعی در دهه 1980

blade runner

هوش مصنوعی در دهه 80 وارد جریان اصلی سینما شد. فراتر از فیلم‌های تابستانی پرهزینه مانند سوپرمن 3 محصول سال 1983، بازی‌های جنگی محصول سال 1983 و قسمت‌های پنجم و ششم جنگ ستارگان، فیلم‌های بعدی دو نمونه از نمادین‌ترین نمونه‌های هوش مصنوعی را برای ما به ارمغان آوردند. اولین بار بلید رانر در سال 1982 بود که از فیلم دنیای غرب الهام گرفت و مخاطبان را به چالش کشید تا بپرسند انسان بودن چیست و در دنیایی که هوش‌مصنوعی پیشرفته در آن وجود دارد، مرزها چگونه تعیین می‌شوند؟ سپس، نابودگر در سال 1984 منتشر شد که برعکس آن را به ما نشان داد. ربات قاتل در این فیلم یک نوع هوش‌مصنوعی بود که لباس انسان پوشیده‌بود، اما ذره‌ای انسانیت در وجودش نداشت. او بی‌رحم، ترسناک و غیرقابل توقف بود. درحالیکه نابودگر درنهایت فقط یکی دیگر از شخصیت‌های شرور فیلم‌های اکشن بود، نشان دادن بی‌رحمانه شخصیت هوش‌مصنوعی به‌عنوان دشمن، خود راه را برای دهه آینده هموار کرد.

در دهه 1990 هوش‌مصنوعی جدی می‌شود

iron

تولید فیلم‌های هوش‌مصنوعی در سال 1999 پس از سال‌ها تولید متوسط، تا حدودی رونق گرفت. پنج فیلم متمرکز بر هوش‌مصنوعی تنها در سال 1999 منتشر شدند. بعضی سازندگان به‌دنبال اطمینان دادن به مردم بودند، در حالیکه برخی دیگر دچار وحشت شده‌بودند. درنهایت، دهه 90 زمانی است که فیلم‌های هوش‌مصنوعی شروع به انشعاب دادن به سوژه‌های گسترده‌تر کردند. دهه 90 دو اثر علمی تخیلی مهم منتشر شد؛ ماتریکس در سال 1999 و شبح در پوسته در سال 1995. هر دوی این فیلم‌ها مضامین بنیادی هوش‌مصنوعی را وارد ژانرهای جدیدی کردند و هر چه پیش می‌رفتند، حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشتند. در مثالی دیگر از رواج یافتن این فناوری در فرهنگ‌عامه، این دهه همچنین اولین فیلم کودکانه با شخصیت اصلی هوش‌مصنوعی، یعنی انیمیشن کلاسیک اثر برد برد، غول آهنی را در سال 1999 به ما معرفی کرد. این اثر یک فیلم عالی بود، که توانست ماهیت انسانی و بیگانه هوش‌مصنوعی را نشان دهد. اما این جنبه سبک‌تر از هوش‌مصنوعی برای مخاطبان جوان‌تر، آغاز یک تغییر واقعی در دنیای فیلم شد.

هزاره جدید: گسترش فناوری تصویرسازی کامپیوتری

2001’s A.I.  Artificial Intelligence

دهه 2000 انفجاری از فناوری تصویرسازی کامپیوتری CGI و همراه با آن انفجاری از فیلم‌های متمرکز بر هوش‌مصنوعی را به‌همراه داشت، که بسیاری از آنها اکنون مخاطبان جوان‌تری را هدف قرار می‌دهند. از جمله مهمترین این آثار می‌توان به من، ربات، در سال 2004، تبدیل‌شوندگان در سال 2007 و وال ای که یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ربات‌های تمام دوران است در سال 2008 اشاره کرد. وال ای دوست داشتنی و مفید بود و برای ایفای نقش مهمی ساخته شده‌بود. این خوشبینانه‌ترین تصویری است، که تا به‌حال از یک هوش‌مصنوعی در سینما نشان داده شده‌است. این دهه همچنین سرانجام ما را به ایده سیستم‌عامل هوش‌مصنوعی بدون‌پیکر با فیلم بارگذاری مجدد ماتریکس در سال 2003، چشم عقاب و مرد آهنی در سال 2008 و ماه در سال 2009 آشنا کرد. از میان همه آثار این ژانر، فلیمسازان بیشتر از شاهکار کوبریک وام گرفته‌اند، زیرا هوش‌مصنوعی را به دنیای فیزیکی شخصیت‌ها ادغام می‌کنند. همچنین، این دهه سرانجام فیلمی را به ما نشان داد که عنوانش گویای همه‌چیز بود؛ هوش ‌مصنوعی محصول سال 2001 سینمای امریکا. 

عصر طلایی سینمای هوش‌مصنوعی

her

امروز ما در عصر طلایی فیلم‌های مرتبط با این فناوری هستیم، چه یک شخصیت کوچک و چه ستاره نمایش، هوش‌مصنوعی در سرگرمی فراگیر شده‌است زیرا، این فناوری در دنیای واقعی هم رواج یافته‌است. به‌این‌ترتیب، تقریبا در همه فیلم‌های ابرقهرمانی شروع به دیدن شخصیت‌های رباتی کرده‌ایم، که برجسته‌ترین آن‌ها در انتقام‌جویان دیده می‌شود، که عنوان پردرآمدترین شخصیت هوش مصنوعی را در خود دارد. از طرف دیگر، این دهه همچنین شاهد فیلم‌های تحسین‌شده منتقدان مانند اکس ماکینا محصول سال 2014 بوده‌ایم، که خطرات دستکاری یک ابر هوش را بررسی می‌کند که ممکن است انگیزه‌هایی داشته‌باشد، که ما نمی‌توانیم درک کنیم. همچنین فیلم ارتقا محصول سال 2018، در مسیر جدید کاوش درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت انسان است، و این سوال را مطرح می‌کند که چه زمانی بشریت به پایان می‌رسد. یک سوال اخلاقی بسیار مهم که بدون‌شک جهان به‌زودی به آن خواهدرسید.

اما شاید انقلابی‌ترین فیلم دهه، و شاید مهم‌ترین فیلم مبتنی بر هوش‌مصنوعی تا کنون، فیلم او محصول 2013 باشد. این فیلم به‌جای تمرکز بر روی تاثیر این فناوری بر بدن یا جهان، به تاثیر آن بر روح ما نگاه می‌کند. او جسارت دارد که به یک هوش‌مصنوعی توانایی عشق ورزیدن را بدهد و این کار را به گونه‌ای انجام دهد، که حتی از شخصیت‌های انسانی فیلم هم بزرگ‌تر شده و در نهایت آنها را مجبور کند تا زندگی‌های از هم پاشیده‌شان را دوباره بررسی کنند و به‌عنوان انسان رشد کنند. این یکی از ظریف‌ترین، چندبعدی‌ترین و واقعی‌ترین دیدگاه‌های آینده هوش‌مصنوعی است که تا به‌حال دیده‌ایم.

11 فیلم پیشگامانه درباره هوش‌مصنوعی

در اینجا 11 فیلم درباره هوش‌مصنوعی را که در دوره خود پیشگامانه بوده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم.

1. متروپولیس (Metropolis)

Metropolis

  • سال انتشار: 1927

شاهکار فریتز لانگ براساس رمان علمی تخیلی به همین نام نوشته تئا فن هاربو ساخته شده‌است. این فیلم صامت آینده‌ای تیره‌وتار را به‌تصویر می‌کشد که در آن، مخترع خودخواهی به‌نام روت‌وانگ با بازی رودولف کلاین روگه، ابزاری را می‌سازد تا کارگران ستمدیده را گمراه کند و قدرت را در متروپلیس به دست گیرد. صحنه‌های بصری چشمگیر این فیلم در آن زمان، شامل فضاهای شهری بزرگ، ماشین‌های غول‌پیکر، وسایل حمل‌ونقل پیشرفته و ربات‌هایی شبیه انسان است. متروپلیس اولین فیلم بلند علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود. این فیلم بر آثار این ژانر مانند بلید رانر و ماتریکس تأثیر زیادی گذاشته‌است. در سال 2010، نسخه بازسازی شده 95 درصدی متروپلیس منتشر شد. متاسفانه اثری از جذابیت‌های نسخه اصلی متروپولیس در این اثر وجود ندارد.  

2. 2001: یک ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

2001: A Space Odyssey

  • سال انتشار: 1968

نویسنده بریتانیایی داگلاس آدامز زمانی نوشت که یکی از ویژگی‌های متمایز دیدگاه استنلی کوبریک از آینده، نبود صفحه‌کلید است. در میان بسیاری از ویژگی‌های خاص دیگر، به احتمال زیاد این ابررایانه HAL 9000 در فیلم کوبریک است، که داستان علمی تخیلی و کلاسیک آن را بسیار تاثیرگذار کرده‌است. این ابررایانه یک سفر به مشتری را همراهی می‎‌کند و قرار است به مسافران فضایی در بررسی یک سوژه خاص کمک کند. با جلو رفتن فیلم، آشکار می‌شود که این ابررایانه برای موفقیت ماموریتش بیشتر از زندگی انسان ارزش قائل است. تعامل این ابررابانه با شخصیت اصلی، دیو بومن را می‌توان به‌عنوان نمونه اولیه یک هوش مصنوعی دانست، که به دلیل یک هدف نادرست به انسان آسیب می‌رساند. نویسنده داستان‌های علمی تخیلی آرتور سی. کلارک که در نوشتن فیلمنامه این اثر فاخر نقش داشت، سه رمان بعد از آن منتشر کرد. یکی از آنها با نام 2010: سالی که ما ارتباط برقرار کردیم، در سال 1984 به فیلم تبدیل شد.

3. کلوسوس: پروژه فوربین (Colossus: The Forbin Project)

Colossus: The Forbin Project

  • سال انتشار: 1970

در این تریلر علمی تخیلی سیاه، ابررایانه کلوسوس، برای کنترل سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای ایالات‌متحده ساخته شده‌است. با اینحال، هوش‌مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای مستقل می‌شود و درنهایت با همتای روسی خود، گاردین، تعامل می‌کند. این دو ابررایانه با هم ادغام می‌شوند و ابرهوشی را تشکیل می‌دهند که کنترل کامل جهان را در دست می‌گیرد. آنها بشریت را به جنگ هسته‌ای تهدید می‌کنند، اگر حکومت آنها پذیرفته نشود. این اثر یکی از اولین فیلم‌هایی بود که تهدیدی وجودی ناشی از هوش‌مصنوعی را بررسی کرد. این فیلم پرسش‌هایی را درباره اینکه آیا ماشین‌ها همیشه کاری را که برای انجام آن برنامه‌ریزی شده‌اند انجام می‌دهند یا خیر و چه اتفاقی می‌افتد زمانی که هوش‌مصنوعی زندگی غیرقابل کنترلی را به خود اختصاص دهد، مطرح می‌کند. بینش دیستوپیایی دنیایی که توسط رایانه‌های قادرمطلق کنترل می‌شود و انسان‌ها را از اراده آزاد محروم می‌کند، به الگویی تأثیرگذار برای بسیاری از آثار بعدی مانند ترمیناتور و ماتریکس تبدیل شد. این فیلم بیش‌از هر چیز، به‌لطف خلق تصویری معتبر از غول بزرگ هوش‌مصنوعی، که با وجود یا شاید به خاطر تهدیدش، سوژه‌های جذابی برای ایده‌پردازی دارد، تحسین می‌شود.

4. بلید رانر (Blade Runner)

blade runner

  • سال انتشار: 1982

کلاسیک علمی تخیلی ریدلی اسکات، بر اساس رمان آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟، توسط فیلیپ کی. دیک نویسنده بزرگ؛ ساخته شده‌است. این فیلم که در سال 1982 اکران شد، در سال‌های بعد به موفقیت بزرگی دست یافت. بلید رانر امروز در میان طرفداران ژانر علمی تخیلی سینما، جایگاهی ویژه دارد. در این فیلم، عواملی به نام بلید رانرز شبیه انسان‌هایی را شکار می‌کنند، که به‌طور مصنوعی ساخته شده‌اند و از طول عمر برنامه‌ریزی‌شده چهار ساله‌شان، فراتر می‌روند. در فیلم بلید رانر، ریک دکارد با بازی هریسون فورد وظیفه دارد تعدادی سرباز سابق را پیدا کند و آنها را از چرخه خارج کند. آدم‌های مصنوعی به‌سختی از انسان‌ها قابل‌تشخیص هستند، با اینکه آنها قوی‌تر هستند و می‌توانند بسیار باهوش باشند. فیلم اصلی و همچنین دنباله آن یعنی بلید رانر 2049 که محصول سال 2017 است، سوالات اساسی درباره تفاوت بین زندگی مصنوعی و بیولوژیکی مطرح می‌کند. در این فیلم مرز بین بین انسان‌ها و آدم‌های مصنوعی در آزمایش‌هایی که قرار است آدم‌های مصنوعی را از بین ببرند، محو می‌شود. از نظر بصری، اولین فیلمی که تصویر شهر دیستوپیایی آینده را که پیوسته نور نئونی در آن می‌تابد نشان داد، همین بلید رانر بود.

آیکون فیلم بلید رانر (تیغ رو) Blade Runner
فیلم

بلید رانر (تیغ رو)

Blade Runner

تماشای فیلم بلید رانر

5. نابودگر (The Terminator)

The Terminator

سال انتشار: 1991

در فیلم اکشن جیمز کامرون نابودگر یا همان ترمیناتور، ربات  T- 800 با بازی آرنولد شوارتزنگر، توسط سیستم هوش‌مصنوعی اسکای‌نت به گذشته فرستاده می‌شود، تا مادر جان کانر رهبر شورشیان انسانی را قبل از تولد او بکشد. مجموعه فیلم‌هایی که حاصل موفقیت عظیم فیلم اصلی است، همچنان به شکل‌دهی تصاویر انسان مانند ربات قاتل و یک ابر هوش‌مصنوعی دشمن که می‌خواهد بشریت را محو کند، می‌سازد. نابودگرر 2: روز داوری که در سال 1991 منتشر شد، جنبه انسانی T- 800 که دوباره برنامه‌ریزی شده‌است، جنبه غیرانسانی مادر جوان سارا کانر با بازی لیندا همیلتون و جنبه روشن‌نشده مهندس مایلز دایسون با بازی کورتنی بی ونس را نشان می‌دهد، که ناخواسته اسکای‌نت را با اختراع در ظاهر بی‌ضرر خود یعنی پردازنده شبکه عصبی فعال می‌کند. این تز که بشریت می‌تواند به‌طور تصادفی یک هوش مصنوعی قاتل خلق کند، در میان افراد وحشت‌زده از هوش‌مصنوعی رایج و به‌احتمال زیاد درست است!

آیکون فیلم ترمیناتور The Terminator
فیلم

ترمیناتور

The Terminator

تماشای فیلم ترمیناتور

6. ماتریکس (The Matrix)

The Matrix

  • سال انتشار: 1999

در داستان علمی تخیلی و کلاسیک ماتریکس، برنامه‌نویس و کارمند اداری توماس اندرسون با بازی کیانو ریوز، حقیقت را درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کند می‌فهمد. او متوجه می‌شود که این دنیای او درواقع یک شبیه‌سازی کامپیوتری است و او فقط یک جز کوچک از این دنیا است که شبیه‌به یک باتری است. به این‌ترتیب، او و بقیه بشریت ناخواسته به هوش مصنوعی قدرت می‌دهند، که مدت‌ها پیش کنترل جهان را به دست گرفته‌است. در داخل این دنیای شبیه‌سازی‌شده، ماموران هوش‌مصنوعی به رهبری مامور اسمیت با بازی هوگو ویوینگ، سعی در متوقف کردن شورشیان دارند. اسمیت در سرتاسر مجموعه فیلم به‌عنوان یک برنامه خودآگاه با اهداف خاص خود به‌تصویر کشیده می‌شود، یک هوش‌مصنوعی که برخلاف منافع هوش مصنوعی خالق خود عمل می‌کند. در سال 1999، ماتریکس برداشتی روایی و جدید از داستان کلاسیک «هوش مصنوعی انسانیت را نابود می‌کند» و اقتباسی مدرن از آزمایش‌های فکری فلسفی بر اساس باورهای فیلسوف فرانسوی رنه دکارت ارائه کرد. دکارت در اثر مراقبه‌هایی درباره فلسفه اول در سال 1641 درباره شیطانی فکر می‌کند، که مردم را فریب می‌دهد تا واقعیت را باور کنند. مجموعه ماتریکس اکنون شامل چهار قسمت است، که آخرین آن در سال 2021 منتشر شد، اما بازخوردهای کمتر از حد متوسط ​​را دریافت کرد.

7. من، ربات (I, Robot)

i robot

  • سال انتشار: 2004

در این فیلم اکشن علمی تخیلی بر اساس کتاب نویسنده ژانر علمی تخیلی ایزاک آسیموف، کارآگاه دل اسپونر با بازی ویل اسمیت در سال 2035 در شیکاگو دنبال می‌شود. او که یک ربات شبیه انسان را تعقیب می‌کند، معتقد است که سانی مخترع خود، دکتر لنینگ را به قتل رسانده‌است. اما دل اسپونر به‌زودی متوجه می‌شود که هوش مصنوعی برتر، کنترل را به دست گرفته و ربات‌ها را علیه انسان‌ها شورانده‌است. من، ربات قوانین رباتیک آسیموف را دوباره تفسیر می‌کند، تا آینده‌ای را نشان دهد که در آن انسان‌ها توسط خلاقیت هوش مصنوعی خود تحت ظلم قرار می‌گیرند. این فیلم سوالات اخلاقی را درباره اینکه آیا یک هوش مصنوعی باید اجازه داشته‌باشد بر بشریت مسلط شود تا از آن در برابر خود محافظت کند یا خیر، مطرح می‌کند.

آیکون فیلم من ربات هستم I, Robot
فیلم

من ربات هستم

I, Robot

تماشای فیلم من، ربات

8. وال ‌ای (WALL E)

WALL E

  • سال انتشار: 2008

وال ای یک فیلم انیمیشن علمی تخیلی آمریکایی است، که توسط پیکسار ساخته و توسط والت‌دیزنی پیکچرز منتشر شده‌است. داستان عاشقانه این انیمیشن درباره یک ربات زباله جمع‌کن تنها به‌نام وال ای است، که در سال 2805 در زمینی غیرقابل سکونت رها شده‌است. او با رباتی به نام ایو روبرو می‌شود. وال ای عاشق ایو شده و او را در سراسر کهکشان دنبال می‌کند. این فیلم که به‌دلیل استفاده خیلی کم از دیالوگ در سکانس‌های اولیه قابل‌توجه است، موضوعاتی مانند مصرف‌گرایی، تاثیر انسان بر محیط‌زیست و خطرات فاجعه ویرانی زمین را بررسی می‌کند. این فیلم با بودجه تولید 180 میلیون دلاری، در زمان اکران خود رکوردی را در زمینه فیلم‌های انیمیشنی به نام خود ثبت کرد. با اینحال، وال ای خیلی فراتر از یک موفقیت تجاری بود و بیش‌از 500 میلیون دلار در گیشه فروش داشت. این فیلم برنده جوایز متعددی از جمله گلدن گلوب و اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد.

9. او (Her)

  • سال انتشار: 2013

در درام علمی تخیلی و عاشقانه او، قهرمان تنها، تئودور تومبلی با بازی واکین فینیکس دستیار هوش‌مصنوعی جدیدی به نام سامانتا را به کمک می‌گیرد. صدای گرم و لحن دوستانه هوش‌مصنوعی از این فناوری که اسکارلت جوهانسون صداپیشه آن است، تئودور را تشویق می‌کند که دوستی خود را با او تبدیل به عشق کند. این فیلم بدون جلوه‌های ویژه خاصی، به تاثیر هوش‌مصنوعی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر می‌پردازد. این فیلم همچنین جنبه‌های مثبت و منفی یک رابطه عاشقانه بین ماشین و انسان را روشن می‌کند. او نشان می‌دهد که چگونه یک هوش‌مصنوعی بدون‌جسم می‌تواند عشق را ابراز کند و چقدر برای انسان‌ها پذیرش این عشق دشوار است.

10. اکس ماکینا (Ex Machina)

Machina)

  • سال انتشار: 2015

الکس گارلند به‌عنوان کارگردان فیلم اکس ماکینا، رباتی به نام آوا با بازی آلیسیا ویکاندر را، در کانون اثر علمی تخیلی خود قرار داده‌است. خالق آوا، کارآفرین فناوری عجیب‌وغریب ناتان با بازی اسکار آیزاک است، که او را به کارمندش کالب با بازی دامنل گلیسون معرفی می‌کند. کالب وظیفه دارد تشخیص دهد که آیا آوا هوشیار است یا خیر. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک رابطه در طول مکالمات طولانی بین آوا و کالب شکل می‌گیرد. اکس ماکینا با موتیف‌های تکرارشونده در خرده‌روایت‌های مربوط به هوش‌مصنوعی بازی می‌کند که عبارتنداز؛ آگاهی، دستکاری بشریت، خیانت و ادعای قدرت. گارلند ازطریق محیط ایزوله در یک آزمایشگاه تحقیقاتی از راه دور، موفق می‌شود فیلم را بر روی سؤالات اساسی متمرکز کند: آگاهی چیست؟ آیا یک ماشین می‌تواند هوشیار باشد؟ چگونه می‌توان هوشیاری را آزمایش کرد؟ و درواقع چه اتفاقی می‌افتد؟ گارلند در فیلم اکس ماکینا یک اقتباس سینمایی سرگرم‌کننده از آزمون تورینگ را با چرخشی هیجان‌انگیز ارائه می‌کند.

11. آفریننده (The Creator)

The Creator

  • سال انتشار: 2023

آفریننده یک اکشن علمی تخیلی و حماسی است، که در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد و سوالات هیجان‌انگیزی درباره رابطه بین انسان و هوش‌مصنوعی مطرح می‌کند. در این چشم‌انداز تیره‌وتار از آینده، هوش‌مصنوعی انسانی باعث انفجار هسته‌ای در لس‌آنجلس شده و همین منجر به جنگ جهانی علیه هوش‌مصنوعی شده‌است. آفریننده بر روی مامور ویژه سابق جاشوا تیلور با بازی جان دیوید واشینگتن تمرکز دارد، که برای نابود کردن یک سلاح مرموز فرستاده می‌شود. دوگانگی اخلاقی که فیلم بررسی می‌کند هم جالب است، که در آن بحثی درباره اینکه آدم بد واقعی در اینجا کیست، مطرح می‌شود. این سوال می‌پرسد که هوش‌مصنوعی که در دفاع از خود عمل می‌کند بد است یا بشریت که هوش‌مصنوعی را ایجاد کرده و از آن سوء‌استفاده کرده‌است؟ برخلاف بسیاری دیگر از فیلم‌های علمی تخیلی، آفریننده براساس یک منبع ادبی ساخته نشده‌است و داستان مستقل خود را دارد. کارگردان این فیلم یعنی گرت ادواردز در این اثر داستان تصویری خیره‌کننده‌ای را با موسیقی هانس زیمر، آهنگساز افسانه‌ای همراهی می‌کند.

فیلم‌های بیشتر درباره هوش‌مصنوعی

به‌غیر از 11 فیلمی که به شما معرفی کردیم، این 6 فیلم هم درباره هوش‌مصنوعی ارزش تماشا دارند.

1. جهان روی سیم (World on a Wire)

این فیلم محصول 1937، یک موسسه تحقیقاتی را دنبال می‌کند که در یک شهر کوچک با 9000 ساکن، هوش‌مصنوعی را شبیه‌سازی می‌کند، تا مانند انسان فکر و احساس کنند، اما نمی‌دانند که در یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنند.

2. دنیای غرب (Westworld)

غرب وحشی، شهربازی و ربات‌های سرکش در این فیلم محصول سال 1973، الهام‌بخش سریالی با همین نام بوده‌اند.

3. جنگ ستارگان (Star Wars)

این فیلم محصول سال 1977،نشان می‌دهد که انسان‌ها چقدر آسان می‌توانند عاشق موجودات فلزی متحرک شوند.

4. بازی‌های جنگی (Wargames)

در این فیلم محصول سال 1983، سرگرمی به جنگ هسته‌ای تبدیل می‌شود. و این اتفاق وقتی می‌افتد که یک سیستم هوش‌مصنوعی نمی‌تواند یک بازی را از واقعیت تشخیص دهد.

5. شبح درون پوسته (Ghost in the Shell)

این فیلم محصول سال 1995، درباره ادغام انسان و هوش‌مصنوعی است. شخصیتی عجیب در این فیلم وجود دارد که موجودات را کنترل می‌کند. اما آیا او یک روح است یا یک هوش‌مصنوعی؟ در هر صورت ماهیت این شخصیت مکانیکی است.

6. من مادر هستم (I Am Mother)

در فیلم من مادر هستم محصول سال 2019، یک سیستم هوش‌مصنوعی نقش یک مادر روبات دوست‌داشتنی را ایفا می‌کند، که می‌خواهد بشریت بهتری را پرورش دهد. اما چه اشتباهاتی ممکن است در این مسیر رخ دهد.

منبع: the-decoder

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×