15 واقعیت جالب درباره شرکت گوگل

شرکت گوگل یا غول فناوری آمریکایی که امروزه از اکثر سرویس‌هایش برای رسیدگی به کارهای خود استفاده می‌کنیم، توسط لری پیج و سرگی برین ساخته شد و در ابتدا، کار خود را به عنوان موتور جستجوگر آغاز کرد. اگرچه اسم این شرکت، تا مدت‌ها بر سر زبان مردم و فعالان حوزه‌ی فناوری بود اما همین موتور جستجوگر، به حدی پیشرفت کرد و گسترش یافت که امروزه زندگی ما به او متصل شده است.

از طریق مرورگر گوگل کروم که پرطرفدارترین مرورگر جهان است، وبگردی می‌کنیم، سالهاست که از سیستم‌عامل اندروید روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم و سایر سرویس‌های این شرکت مانند: Maps, Google Drive و Sheet و Document نیز به شکل روزانه و توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هدف ما در این مقاله، پرداختن به واقعیت‌های جالب توجه درباره‌ی شرکت گوگل است که حتی با گذشت چندین سال از تاسیس، چیزی درباره‌ی آن نمی‌دانیم و داشتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی این شرکت چند تریلیون دلاری، به ما کمک می‌کند تا این شرکت را بیشتر بشناسیم.

1. شرکت گوگل توسط 2 دانشجو تاسیس شد

شرکت گوگل توسط 2 دانشجو تاسیس شد

دانشجویان دانشگاه استنفورد یعنی لری پیج و سرگی برین در سال 1998 و در کالیفرنیا، گوگل را تاسیس کردند.

لورنس لَری پیج (Lawrence “Larry” Page) در تازیخ ۲۶ مارس سال ۱۹۷۳ و در ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه میشیگان بود و مادرش گلوریا پیج نیز معلم برنامه‌نویسی در دانشگاه ایالتی میشیگان بود.

پیج در مدرسه‌ی مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده و از دبیرستان لنسینگ فارغ‌التحصیل شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی‌ارشد را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد.

سِرگِئی میخایلوویچ برین در تاریخ ۲۱ اوت سال ۱۹۷۳ در مسکو، و در خانواده یهودی به دنیا آمد. پدر او مایکل برین، ریاضی‌دان و مادر او اقتصاددان بود. در سال ۱۹۷۹ و هنگامی‌که برین شش ساله بود خانواده‌ی او به آمریکا مهاجرت کردند. برین در سال ۱۹۹۳ میلادی از دانشگاه مریلند در رشته‌ی علوم کامپیوتر و ریاضیات مدرک کارشناسی را دریافت کرد.

برین بعد از این‌که از دانشگاه مریلند فارغ‌التحصیل شد، کمک هزینه‌ی تحصیلی از مؤسسه‌ی خیریه نشنال ساینس را دریافت کرد که به او اجازه‌ی ادامه‌ی تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد را می‌داد. سپس برین مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۹۵ دریافت کرد.

2. گوگل، نام ابتدایی موتور جستجوگر این شرکت نبود

گوگل، نام ابتدایی موتور جستجوگر این شرکت نبود

زمانی که موتور جستجوگر گوگل معرفی شد، بنیان‌گذاران این شرکت، نام Back Rub را برای اولین ساخته خود انتخاب کردند. دلیل انتخاب این نام، قابلیت Back Rub بود که بَک لینک‌های وبسایت‌ها را تحلیل می‌کرد و سپس، سطح هر وبسایت را مشخص می‌کرد. با اینکه این نام برای موتور جستجوگر این شرکت مناسب بود اما آنها نیاز داشتند تا یک نام به یادماندنی را برایش انتخاب کنند تا مردم جهان و افرادیکه در این زمینه فعالیت می‌کردند، به اهمیت هدف آنها پی ببرند. به همین دلیل، لری پیج و سرگی برین تصمیم گرفتند تا نام گوگل را انتخاب کنند؛ نامی که امروزه همه‌ی ما با آن آشنا هستیم.

آیکون برنامه Google

Google

حجم:۱۴۵ مگابایت

دانلود گوگل

3. اولین سرور شرکت گوگل با لگو ساخته شد

اولین سرور شرکت گوگل با لگو ساخته شد

زمانی که گوگل کار خود را آغاز کرد، پیج و برین به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور سرورها، نمی‌توانستند نسبت به خرید آنها اقدام کنند. به همین دلیل، ذهن خلاق آنها شروع به کار کرد و اولین سرور خود را در خانه‌ای لگویی جا دادند. این شروع غیر منتظره و رنگارنگ، روی لوگوی گوگل تاثیر گذاشت و هر بخش از حرف G گوگل، رنگ متمایزی نسبت به سایر بخش‌ها دارد.

در آن موقع، سرور گوگل توانایی ذخیره 4 گیگابایت داده را داشت و امروز، این سرور به عنوان نماد تلاش و نوآوری‌های این 2 جوان شناخته می‌شود و درحال حاضر، در دانشگاه استنفورد قرار دارد.

4. Google یا Googol ؟ مسئله این است

گوگل

در یک جلسه طوفان فکری که به انتخاب نام اختصاص یافته بود، یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه استنفورد، نام Googol را پیشنهاد کرد، اصطلاحی در حوزه ریاضی برای 1 با 100 تا صفر. او برای اینکه در دسترس بودن دامنه را بررسی کند، به شکل تصادفی آدرس Google.com را وارد کرد و لر پیج، این نام را بیشتر از Googol پسندید. این نام در تاریخ 15 سپتامبر 1997 به عنوان دامنه گوگل ثبت شد و در نهایت، Google توانست به موفقیت برسد، نه Googol.

5. جیمیل در روز دروغ آپریل منتشر شد

جیمیل در روز دروغ آپریل منتشر شد

جیمیل در روز دروغ آپریل سال 2004 منتشر شد؛ روزی که مردم با دروغ‌های خنده‌دار و مفرح خود، هم یکدیگر را گول می‌زنند و هم به یکدیگر طعنه می‌زنند. در این روز، جیمیل با وعده 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان همه‌ی کاربران را شگفت‌زده کرد؛ چون هیچکدام یک از سرویس‌های ایمیل که رقیب جی‌میل بودند، نمی‌توانستند در این زمینه با او رقابت کنند.

با باور کردن مردم و اثبات واقعی بودن ظرفیت 1 گیگابایتی، کاربران سرویس جیمیل افزایش یافت و با استقبال مردم، قابلیت‌های نوآورانه و جدیدی به این سرویس اضافه شد و جیمیل را به یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ایمیل تبدیل کرد.

6. ظرفیت آپلود 5 ترابایت فایل در گوگل درایو

ظرفیت آپلود 5 ترابایت فایل در گوگل درایو

در حالی که اکثر سرویس‌های حافظه ابری، ظرفیت محدودی را برای ذخیره‌سازی فایل‌های کاربران در نظر می‌گیرند اما گوگل به شما اجازه می‌دهد تا با خرید ظرفیت بیشتر، اطلاعات بیشتری را در حافظه ابری آپلود کنید. ظرفیت 5 ترابایتی برای ذخیره‌سازی فایل‌های سنگین مانند: فیلم با وضوح 8k و حتی دیتاست، شما را از هر هارد و سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی بی‌نیاز می‌کند.

7. روزانه، 8.5 میلیارد جستجو با گوگل انجام می‌شود

روزانه، 8.5 میلیارد جستجو با گوگل انجام می‌شود

در حال حاضر، گوگل بیش از 8.5 میلیارد جستجوی کاربران را به شکل روزانه پردازش می‌کند که تقریبا به معنی 99000 جستجو در هر ثانیه است. علاوه‌براین، اگر بخواهیم این مقادیر را به شکل سالانه حساب کنیم، به 2 تریلیون جستجو در سال و در تمامی بخش‌های جهان می‌رسیم که نشان دهنده موفقیت این شرکت آمریکایی در توسعه موتور جستجوگر و مرورگر است.

این نکته نیز شایان ذکر است که گوگل در سال 2000، روزانه 18 میلیون جستجو را پردازش می‌کرد که این رقم تا سال 2010 به بیش از 1 میلیارد رسید و در حال حاضر، این رقم از 8.5 میلیارد جستجو گذشته است.

آیکون برنامه Google Maps

Google Maps

حجم:۲۹.۷ مگابایت

دانلود گوگل مپس

8. سهم شرکت گوگل در بخش موتورهای جستجو به 90 درصد رسید

سهم شرکت گوگل در بخش موتورهای جستجو به 90 درصد رسید

گوگل حدود 90 درصد از بازار جهانی موتورهای جستجو را به لطف فناوری جستجوی پیشرفته، پایگاه داده عظیم صفحات وب و طراحی کاربرپسند در اختیار دارد و سرمایه گذاری‌های قابل توجه تبلیغاتی نیز تضمین می کند که گوگل به عنوان بهترین انتخابِ کاربران باقی می‌ماند. رقیب بعدی گوگل، یعنی مایکروسافت بینگ، تنها 3 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد که نشان دهنده شکاف بزرگ در  بازار و شناخت برند است و انحصار طلبی چندساله گوگل، در نهایت، بر ضد این شرکت تمام خواهد شد.

9. شروع طوفانی در گاراژ اجاره‌ای

گوگل

در سال 1998، پیج و برین، بنیان گذاران گوگل، پروژه موتور جستجوی خود را از یک گاراژ اجاره‌ای که در پارک منلو کالیفرنیا مستقر شده بود و صاحبش سوزان وویچیکی، مدیر عامل فعلی یوتیوب بود، آغاز کردند. این گاراژ اجاره‌ای با 2 خودرو که در حال حاضر تحت مالکیت و نگهداری گوگل است، به یک جاذبه محبوب تبدیل شده است که نماد خاستگاه بی‌آلایش این شرکت است و آتش این ایده را شعله‌ور می‌کند که حتی بزرگترین داستان های موفقیت نیز می توانند شروع ساده‌ای داشته باشند.

10. گوگل درحال حاضر 190000 نفر را استخدام می‌کند

درحال حاضر، گوگل 190000 نفر را استخدام می‌کند

از اوایل سال 2023، گوگل دارای کارکنانی از سراسر جهان و با بیش از 175000 نفر است که شامل کارگران تمام وقت، کارگران موقت، کارآموزان و پیمانکاران در نقش‌های مختلف مانند مهندسی، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری است. این شرکت در حال رشد، چندین مزیت مانند وعده‌های غذایی رایگان، سالن‌های ورزشی در محل، وسایل حمل و نقل و فرصت‌های رشد حرفه‌ای متعدد را ارائه می‌دهد.

11. اولین Doodle گوگل، به شکل غیر عمدی ساخته شد

اولین Doodle گوگل، به شکل غیر عمدی ساخته شد

اولین لوگوی قابل تغییر گوگل در سال 1998 و هنگامی که پیج و برین برای تعطیلات به جشنواره Burning Man رفتند ظاهر شد. آنها لوگوی گوگل را با یک مرد که در حال سوختن بود تغییر دادند تا نشان دهنده غیبت آنها باشد. ساختن Doodle یک اقدام خلاقانه برای سرگرم کردن کاربران و مطلع کردن آنها از وضعیت گوگل بود.

با استقبال مردم از Doodle های گوگل، این شرکت برای بسیاری از رویدادها و تعطیلات، Doodle های زیبایی ساخت که همچنان درحال افزایش است. نکته جالب توجه در این بخش این است که گوگل برای پاسخ دادن به نیاز کاربران، شخصی به نام دنیس هوانگ را در سال 2000 استخدام کرد تا به شکل تمام وقت، برای گوگل Doodle بسازد  و از آن زمان تا به حال، بیش از 5000 Doodle برای گوگل ساخته است.

12. گوگل سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد

گوگل سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد

درآمد سالانه گوگل بیش از 200 میلیاد دلار است که شامل تبلیغات با مجموع درآمد 279.8 میلیارد دلار در سال 2022 می‌شود.

بیش از 80 درصد از درآمد گوگل از کسب و کارهای تبلیغاتی، مانند تبلیغات گوگل که در نتایج موتورهای جستجو، یوتیوب و جیمیل به نمایش گذاشته می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. منابع دیگر عبارتند از بخش رایانش ابری در حال رشد از طریق Google Cloud Platform (GCP) که توسط کسب و کارها برای ذخیره سازی داده، اجرای برنامه و توسعه محصول استفاده می‌شود و رشد آن حتی از خدمات وب آمازون و پلتفرم ابری نیز پیشی گرفته است.

13. اولین توییت گوگل، مجموعه‌ای از کدهای باینری بود

گوگل

اولین توییت گوگل در تاریخ 25 فوریه سال 2009 دیده شد و محتوای آن به این شکل بود:

01100110 01100101 01100101 01101100 01101001 01101110 01100111 00100000 01101100 01110101 01100011 01101011 01111001 00001010

این توییت که از باینری به انگلیسی ترجمه شده، می‌گوید: «احساس خوشبختی می‌کنم». این جمله اشاره به دکمه “I’m Feeling Lucky” گوگل است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از نتایج جستجو رد شوند و مستقیماً به اولین نتیجه بروند. این توییت به‌عنوان معرفی هوشمندانه گوگل در توییتر عمل می‌کند که بر هوش فنی، شوخ طبعی و تعهد آن‌ها به نوآوری تاکید می‌کند

14. کارمندان شرکت گوگل اسامی جالبی دارند

گوگل

اصطلاحی که بنیان گذاران گوگل برای کارمندان خود انتخاب کرده‌اند، Googler نام دارد تا فضای کاری متمایزی را نسبت به سایر شرکت‌ها جلوه دهد.

وقتی تازه کار هستید و به تازگی راه خود را در گوگل پیدا می‌کنید، یک نوگلر هستید، که تغییری در کلمه مبتدی است. اگر شرکت را ترک کرده‌اید، تبدیل به یک Xoogler یا ژوگلر می‌شوید که از Googler سابق نشات می‌گیرد. به طور کلی، کارمندان Google به خاطر هوشمندی، خلاقیت، روحیه تیمی و اشتیاق خود شناخته می شوند و این اسامی و صفت‌ها، حس جالبی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

15. گوگل بیشتر از یک موتور جستجوگر است

گوگل بیشتر از یک موتور جستجوگر است

اینکه چگونه لری پیج و سرگئی برین آزمایشی به نام BackRub را به شرکت گوگلی که امروز می شناسیم، تبدیل کردند، شگفت‌انگیز و کمی غیرقابل باور است. از سرورهای لگویی گرفته تا مدیریت فایل‌های 5 ترابایتی و میلیاردها جستجوی روزانه، سفر گوگل از یک گاراژ کوچک تا تسلط بر موتورهای جستجو، داستان طولانی و دنباله داری از پشتکار، شکست و موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×