10 راز بزرگ انیمه‌های استودیو جیبلی

از رابطه عجیب هاول و کالیسفر تا ماهیت واقعی بی‌صورت

انیمه‌های استودیو جیبلی مانند رویاهایی هستند، که در واقعیت ریشه دوانده‌اند، پر از افسون و رمز و راز. جهان‌های خارق‌العاده انیمه‌ها، از حمام پر از روح فیلم شهر اشباح تا قلعه عجیب‌و‌غریبی که در قلعه متحرک هاول می‌بینیم، اغلب از منطق دوری کرده و پا در دنیای شگفتی ناب می‌گذارد. اما این به‌هیچ‌وجه از وزن عاطفی انیمه‌ها کم نکرده و حتی، آن را غنی می‌کند. طلسم‌ها با شکاف‌های منطقی و پرسش‌های بی‌پاسخ خود رشد می‌کنند و رازهای حل‌نشده‌شان را به پازل‌هایی وسوسه‌انگیز تبدیل می‌کنند، که مدت‌ها پس از پخش تیتراژ پایانی انیمه، با مخاطب می‌ماند، و به رویاپردازی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن از تصاویر وهم‌انگیز شاهکارهای جیبلی کمک می‌کند. شکاف‌های بین واقعیت و خیال در آثار استودیو جیبلی، لذتی بی‌پایان به مخاطب می‌بخشد. همان جادویی که داستان‌سرایی جیبلی را هدایت می‌کند، ریشه در توانایی آن در برانگیختن اندیشه و شگفتی دارد، حتی زمانیکه روایت اصلی کمرنگ شده یا کاملا تخیلی پیش برود. ماهیت اثیری داستان‌های این انیمه‌ها عناصر حل‌نشده را به گنجینه‌ای تبدیل می‌کند که تمایل به دانستن را در شما تقویت کرده و انیمه را نه فقط یک تجربه سینمایی، بلکه به کاوشی مداوم در جهان‌های غنی و پر رمز و راز تبدیل می‌کند.

استودیو جیبلی یک استودیوی انیمیشن ژاپنی است، که در کوگانی، توکیو واقع شده‌است. این استودیو حضوری پررنگ در صنعت انیمیشن دارد و مجموعه خود را به فرمت‌های مختلف رسانه‌ای مانند فیلم کوتاه، تبلیغات تلویزیونی و انیمه‌های بلند گسترش داده‌است. آثار استودیو جیبلی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و با جوایز متعددی شناخته شده‌است. این تصور که فیلم‌های استودیو جیبلی در یک جهان مشترک هستند، بزرگترین حدسی است که سال‌ها است درباره آن مطرح می‌شود. ویژگی‌های پراکنده در فیلم‌های مختلف نشان می‌دهد، که شخصیت‌ها و عناصر داستان‌های مختلف ممکن است به هم مرتبط باشند، اما بعید است که مخاطبان جیبلی هرگز تایید رسمی این فرضیه را دریافت کنند. برای مثال، وجود موجودات جادویی مشابه، مضامین تکرارشونده احترام به محیط‌زیست‌، و حتی مکان‌های خاص مانند شباهت جنگل عرفانی در همسایه من توتورو به پسرک و مرغ ماهی‌خوار، و ارواحی که در شهر اشباح وجود دارند، نمونه‌ای از شباهت‌هایی است، که در انیمه‌های مختلف دیده می‌شود. شاید فرضیه‌هایی که درباره جهان منسجم جیبلی، چیزی شبیه به جهانی که منبسط شده‌است مطرح می‌شود، برای هنرمندان خلاق استودیو جیبلی خسته‌کننده باشد. این بدان معنا نیست که سرنخ‌های وسوسه‌انگیزی در هر فیلم استودیو جیبلی آنها را متمایز می‌کند. شخصیت‌هایی مانند توتورو و روح جنگل از شاهزاده خانم مونونوکه، هدف برجسته‌ای از نظر اساطیری دارند که نشان‌دهنده منشا مشترک آنها است. جدای از این فرضیه پررنگ، رازهای زیادی درباره آثار استودیو جیبلی وجود دارد. اینجا بزرگترین راز و رمزهای آثاری که در این استودیو تولید شده‌است را، با شما بررسی می‌کنیم. راستی شما کدام شخصیت یا روایت را در آثار استودیو جیبلی درک نمی‌کنید و هنوز هم برایتان مبهم است؟

10. علامت سوال بزرگی به‌نام بی‌صورت – شهر اشباح (Spirited Away)

Spirited Away

  • ژانر: ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار: 20 ژوئیه 2001
  • ستاره‌ها: رومی هیراگی، میو ایرینو، ماری ناتسوکی، تاکاشی نایتو و یاسوکو ساواگوچی
  • داستان: یک دختر 10 ساله عبوس در حین نقل‌مکان خانواده‌اش به حومه‌شهر، به دنیایی آشفته وارد می‌شود که توسط خدایان، جادوگران و ارواح اداره می‌شود؛ دنیایی که در آن انسان‌ها به جانوران تبدیل می‌شوند و نام خود را از یاد می‌برند.

آیا بی‌صورت مرموزترین موجود استودیو جیبلی است؟ بی‌صورت را می‌توان بی‌پاسخ هم نامید. در میان تمام شخصیت‌های رازآلود در دنیای استودیو جیبلی، بی‌صورت در فیلم شهر اشباح، ممکن است گیج‌کننده‌ترین شخصیت باشد. شخصیتی که مانند یک سایه با اشتهای سیری‌ناپذیر بارها خلاف انتظار شما عمل می‌کند. بی‌صورت به عنوان موجودی آرام و حتی ترحم‌برانگیز وارد حمام می‌شود. اما کافی است به او مقداری طلا بدهید تا طعم واقعی طمع را بچشید، زیرا بی‌صورت ناگهان همه‌چیز را می‌بلعد؛ از غذا گرفته تا کارگران بیچاره حمام. اینجا یک سوال شکل می‌گیرد: مسئله بی‌صورت دقیقا چیست؟ روح تنهایی، تجلی میل کنترل‌نشده، یا فقط و فقط تجسمی از هرج‌ومرج نهفته در زیر سطح جامعه متظاهر. بدون توجه به پاسخ، حضور بی‌صورت به‌تنهایی و بی‌وقفه سوالات زیاد را ایجاد می‌کند. حتی می‌توان گفت بی‌صورت خود یک علامت سوال بزرگ است. زیبایی بی‌صورت در ابهام و رازآلوده بودن آن نهفته است. جیبلی هیچ پاسخ روشنی درباره این شخصیت ارائه نمی‌دهد، و به او اجازه می‌دهد یک لوح خالی باشد، که بینندگان بتوانند تفسیرهای خود را درباره‌اش داشته‌باشند. بی‌صورت هم یک شرور و هم یک قربانی است، شخصیتی که از دسته‌بندی‌های معمولی سرپیچی می‌کند. و دقیقا به همین دلیل است که به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های جیبلی باقی می‌ماند. او یک علامت سوال متحرک و یادآور این نکته است که در دنیای جیبلی، همه معماها نیازی به حل شدن ندارند. گاهی‌اوقات، یک راز سربه‌مهر بدون هیچ چهره‌ای، تمام جزئیاتی است که شما به آن نیاز دارید!

آیکون فیلم شهر اشباح Sen to Chihiro no kamikakushi
فیلم

شهر اشباح

Sen to Chihiro no kamikakushi

تماشای فیلم شهر اشباح

9. دگردیسی جادویی پونیو – پونیو (Ponyo)

Ponyo

  •  
  • ژانر: ماجراجویی و کمدی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار:19  جولای 2008
  • ستاره‌ها: توموکو یاماگوچی، کازوشیگه ناگاشیما، یوکی آمامی، یوریا نارا، مت دیمون، کیت بلانشت، لیام نیسون و هیروکی دوی
  • داستان: پسری پنج ساله با پونیو، شاهزاده خانم ماهی قرمز جوانی آشنا می‌شود و پس از اینکه عاشقش می‌شود، آرزوی تبدیل شدن به یک انسان در وجود پونیو شکل می‌گیرد.

در رئالیسم جادویی استودیو جیبلی، تبدیل پونیو از یک ماهی قرمز به یک دختر بچه به‌عنوان یکی از غیرقابل‌توضیح و دیوانه‌کننده‌ترین لحظات در کل فیلموگرافی این شرکت فیلم‌سازی، برجسته است. اجازه دهید این موضوع را روشن کنیم: پدر پونیو یک جادوگر بداخلاق است، مادرش یک الهه دریاست، و به نوعی، از طریق قدرت عشق یا شاید جادو یا حتی شاید به دلیلی ساده‌ مانند پیش بردن روایت، در بدن پونیو بازوها و پاهایی جوانه می‌زند و ولع خوردن ژامبون در او ایجاد می‌شود. جالب اینجاست که این تغییرات بدون هیچ طلسم و افسونی ایجاد شده و فقط یک دگرگونی یا گذار سخت از ماهی به انسان است، که هر لحظه مخاطب را به واقعیت وابسته نگه داشته و البته او را به تفکر و سوال پرسیدن وامی‌دارد. آنچه در این انیمه متفاوت عجیب‌تر است، این است که چگونه همه اطرافیان پونیو این دگرگونی را به‌عنوان یک اتفاق طبیعی می‌پذیرند، بدون اینکه حتی علاقه زیادی به تشخیص نوع جادوی مربوط به آن داشته‌باشند. جذابیت خالص پونیو، برای تحت‌الشعاع قرار دادن هرگونه شک و تردیدی کافی است. با اینحال، زمانیکه تیتراژ پایانی فیلم منتشر می‌شود، دگردیسی پونیو همچنان به‌عنوان لحظه‌ای قابل‌بررسی و تفکر در تاریخ جیبلی باقی می‌ماند، حتی اگر فیلم بدون نیاز به توضیح ادامه دارد.

8. تسلط نائوشکا به زبان ناشناخته حشرات – نائوشکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

Nausicaä of the Valley of the Wind)

  • ژانر: ماجراجویی و علمی تخیلی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار: 11 مارس 1984
  • ستاره‌ها: سومی شیماموتو، گورو نایا و یوجی ماتسودا
  • داستان: شاهزاده خانم جوان دره باد، تلاش می‌کند تا از مردم خود و جهان طبیعی در برابر جنگل سمی محافظت کند، اما زندگی آنها در تهدید کامل قرار دارد. در حالیکه این شاهزاده خانم یعنی نائوشکا به کشف اسرار جنگل می‌پردازد، با حشرات غول‌پیکر روبرو می‌شود و ماهیت واقعی فاجعه زیست‌محیطی را کشف می‌کند. دلسوزی و شجاعت نائوشکا او را به دنبال هماهنگی بین انسان و طبیعت، مبارزه با نیروهای مخرب و کشف اسرار باستانی در طول راه رهنمون می‌کند.

یکی از رضایت‌بخش‌‌ترین اسرار در نائوشکا از دره باد، توانایی خارق‌العاده قهرمان داستان در برقراری ارتباط با حشرهات غول‌پیکر جنگل سمی است. برخلاف مردم سرزمین نائوشکا که این موجودات عظیم را به‌عنوان یک تهدید می‌بینند، او می‌تواند با آنها به روش‌هایی ارتباط برقرار کند که درک شما را به چالش می‌کشد. با اینحال، ماهیت واقعی توانایی نائوشکا توضیح داده نمی‌شود و عنصری از پیچیدگی را به شخصیت او اضافه می‌کند. تعامل نائوشکا با حشرات در تضاد کامل با ترس و خصومت جامعه او نسبت به این موجودات است. علیرغم نقش محوری او در پر کردن شکاف بین انسان‌ها و موجودات جنگل، جزئیات نحوه انجام این کار چه از طریق همدلی، تله‌پاتی یا یک قدرت ناشناخته، به‌عمد مبهم باقی مانده‌است. این ابهام راز پیرامون استعداد نائوشکا را عمیق‌تر می‌کند و باعث گمانه‌زنی‌های بی‌پایان درباره منشاء و پیامدهای آن می‌شود.

7. تاثیر شهر اشباح بر چی‌هیرو – شهر اشباح (Spirited Away Studio Ghibli)

Spirited Away Studio Ghibli)

  • ژانر: ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار: 20 ژوئیه 2001
  • ستاره‌ها: رومی هیراگی، میو ایرینو، ماری ناتسوکی، تاکاشی نایتو و یاسوکو ساواگوچی
  • داستان: یک دختر 10 ساله عبوس در حین نقل‌مکان خانواده‌اش به حومه‌شهر، به دنیایی آشفته وارد می‌شود که توسط خدایان، جادوگران و ارواح اداره می‌شود؛ دنیایی که در آن انسان‌ها به جانوران تبدیل می‌شوند و نام خود را از یاد می‌برند.

سفر چی‌هیرو در شهر اشباح مجموعه‌ای از پرسش‌های بی‌پاسخ است، به‌ویژه درباره واقعیت ماجراجویی در قلمرو روح‌ها و آگاهی والدینش از همه چیزهایی که برای آنها اتفاق افتاده یا اتفاق نیفتاده است. با تبدیل ناگهانی و هولناک والدین چی‌هیرو به خوک‌های پرخور و تبعید شدن او به دنیای ارواح، این سوال پیش می‌آید که آیا والدین چی هیرو خاطره‌ای از این اتفاقات دارند یا خیر. و اگر ندارند، آیا این تنها دلیل دیگری است که وقایع شهر اشباح رویاهای واضحی هستند؟ پایان فیلم، جایی که چی‌هیرو و والدینش به ماشینشان بازمی‌گردند، به‌ظاهر تحت‌تاثیر تجربیات سورئال خود قرار نگرفته‌اند. همین موضوع بینندگان را به حدس زدن وامی‌دارد. این سکانس اگرچه خیره‌کننده است، شواهد بیشتری برای نتیجه‌گیری مخاطب ارادئه نمی‌دهد.

6. جریان‌های مخفی لاپوتا – لاپوتا قلعه‌ای در آسمان (Castle in the Sky)

Castle in the Sky

  • ژانر: ماجراجویی
  • تاریخ انتشار: 2 آگوست 1986
  • کارگردان: هایائو میازاکی
    ستاره‌ها: مایومی تاناکا، کیکو یوکوزاوا و کوتوئه هاتسوی
  • داستان: یک پسر جوان و یک دختر با یک کریستال جادویی باید با دزدان دریایی و ماموران ناشناخته در جستجوی یک قلعه شناور افسانه‌ای رقابت کنند.

جریان‌های مخفی لاپوتا چیست؟ لاپوتا، جزیره شناور شگفتی‌ها و قلعه‌ای شناور در آسمان، سرزمینی از دوران گذشته پر از فناوری پیشرفته و شکوه باستانی است. با اینحال، این اثر به‌عنوان اولین فیلم استودیو جیبلی، پیش از آنکه نشان دهد چرا تمدنی بزرگ در آسمان ناپدید شده‌است، تمام می‌شود. باوجود پیوندهایی که این قلعه و روایت فیلم با گذشته دارد، سخت است که اجازه ندهید ذهنتان سرگردان شود. شما با دیدن این انیمه به‌هرحال نظریه‌ها و احتمالات برای اکتشافات آینده لاپوتا را هر چند بعید است که چنین چیزی هرگز روشن شود، مطرح می‌کنید. آیا لاپوتا به دلیل غرور خود، به بهشت ​​گم‌شده یا چیزی شوم‌تر تبدیل شد؟ عظمت ویرانه‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی به تاریخ غنی و مردم درخشان اشاره می‌کند، که سرنوشت ناشناخته آنها طرفداران را عذاب می‌دهد. همچنین ارتباط شیتا با لاپوتا لایه دیگری از پیچیدگی را به فیلم اضافه می‌کند. به‌عنوان آخرین وارث دودمان سلطنتی جزیره، گذشته او کلید درک میراث لاپوتا است. فیلم نکاتی درباره نقش اجداد او در شکل‌گیری جزیره شناور ارائه می‌دهد، اما از ارائه یک داستان کامل صرف‌نظر می‌کند. زمین این جزیره حاصلخیز است و با اینحال، به احتمال زیاد به‌اندازه خود لاپوتا خالی و ناشناخته خواهد‌بود.

5. کوداماها برای چه کسی کار می‌کنند؟ – شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

Princess Mononoke

  • ژانر: ماجراجویی
    کارگردان: هایائو میازاکی
    تاریخ انتشار: 19 دسامبر 1997
    ستاره‌ها: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا و یوکو تاناکا
  • داستان: آشیتاکا در سفری برای یافتن درمانی برای نفرین تاتاریگامی، خود را در میانه جنگ بین خدایان جنگل و تاتارا، مستعمره معدن، می‌بیند. در این مسیر او با سن، شاهزاده مونونوکه ملاقات می‌کند.

کوداماها همان موجودات بامزه در جنگل در شاهزاده مونونوکه همه‌چیز را می بینند، اما هیچ‌کس نمی‌داند از چه کسی دستور گرفته و به چه کسی جواب می‌دهند. کوداماهای عجیب، حتی چند دهه پس از اولین نمایش آنها در شاهزاده مونونوکه در سال 1997، اثری پاک‌نشدنی از خود بر جای گذاشته و همچنان در فهرست غنی از موجودات خارق‌العاده استودیو جیبلی برجسته هستند. طراحی منحصربه‌فرد و وهم‌آور این موجودات، اشکال کوچک و شبح‌مانند با چشمان درشت و ترسناک، تخیل را تسخیر و آنها را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین عناصر فیلم تبدیل می‌کند. اما محبوبیت کوداماها فراتر از زیبایی‌شناسی صرف است. این حضور فراگیر آن‌ها در سراسر فیلم است،  که به ابهامی همیشگی دامن می‌زند که فراتر از آگاهی است. کوداماها به‌عنوان نگهبانان خاموش جنگل عمل می‌کند و همه‌چیز را زیر نظر دارند و در عین‌حال، اطلاعات بسیار کمی درباره ماهیت واقعی آنها فاش می‌کند. واکنش‌ این موجودات بامزه به تغییرات محیطی، که از طریق فریادهای غم‌انگیز و پریشانی مشهود آشکار می‌شود، نقش آنها را به‌عنوان شاخص‌های سلامت جنگل برجسته می‌کند. علیرغم حضور همه‌جانبه آنها، معمای اینکه آنها درنهایت به چه کسی یا چه چیزی پاسخ می‌دهند، حل‌نشده باقی مانده‌است. این شرایط مرموز فقط جذابیت آنها را عمیق‌تر می‌کند و کوداما را به نمادی جذاب از تعادل شکننده طبیعت در کلاسیک میازاکی تبدیل می‌کند.

آیکون فیلم شاهزاده مونونوکه Princess Mononoke
فیلم

شاهزاده مونونوکه

Princess Mononoke

تماشای فیلم شاهزاده مونونوکه

4. راز شکست کی‌کی در جادوگری – سرویس تحویل کی‌کی (Kiki’s Delivery Service)

Kiki's Delivery Service

  • ژانر: درام
    کارگردان: هایائو میازاکی
    تاریخ انتشار:20  دسامبر 1990
    ستاره‌ها: کرستن دانست، فیل هارتمن، جین گرافلو و متیو لارنس
  • داستان: یک جادوگر جوان، در زندگی مستقل خود، در حالیکه با راه‌اندازی یک سرویس پیک هوایی زندگی‌اش را تامین می‌کند، قرار گرفتن در یک جامعه جدید را دشوار می‌یابد.


طرفداران هنوز متعجب هستند که چه چیزی باعث شد کی‌کی، توانایی جادوگری خود را از دست دهد. از دست دادن ناگهانی سحر و جادو در کی‌کی به همان اندازه که برای سرویس تحویل کی‌کی حیاتی است، گیج‌کننده هم است. هنگامیکه کی‌کی به‌راحتی در ارتفاعات پرواز می‌کند، توانایی‌های جادویی او به‌طور غیرقابل توضیحی کاهش می‌یابد و فیلم هیچ توضیح روشنی درباره آن ارائه نمی‌دهد، اگرچه تلاش‌های آن واضح است. این شکاف در درک، بینندگان را درگیر می‌کند و درباره علت آن فقط حدس می‌زنند. با وجود اینکه فیلم از این به‌عنوان استعاره‌ای برای تردید کی‌کی درباره خود و چالش‌های بزرگ شدنش استفاده می‌کند، توضیح آن به‌اندازه قدرت‌های کی‌کی مبهم است. سوالات بی‌پاسخ مبارزه کی‌کی را عمیق‌تر می‌کند و نبود پاسخی خاص برای آن، قابلیت ارتباط گرفتن با شخصیت را گسترش می‌دهد. اینکه افول جادویی کی‌کی درنتیجه چالش‌ها، یک مرحله طبیعی یا چیز دیگری باشد، به اندازه توانایی مخاطب برای همدردی با او مهم نیست. لغزش جادویی تعریف‌نشده او یک پیچش داستانی است، که به جذابیت سفر کی‌کی کمک می‌کند و تلاش او برای کشف مجدد خود را برای افراد بیشتری قانع‌کننده‌تر می‌کند.

3. جادوی پنهان در پس نفرین پورکو روسو – پورکو روسو (Porco Rosso)

(Porco Rosso)

  • ژانر: ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار:16  دسامبر 1994
  • ستاره‌ها: بونشی کاتسورا وی، شویچیرو موریاما، توکیکو کاتو، آکمی اوکامورا، آکیو اوتسوکا، مایکل کیتون و کری الوز
  • داستان: در دهه 1930 ایتالیا، یک خلبان کهنه‌کار جنگ جهانی اول نفرین شده‌است، که شبیه خوک انسان‌نما به نظر برسد.

شخصیت اصلی پورکو روسو به‌طور مرموزی به یک خوک تبدیل می‌شود، شرایطی که البته پورکو اجازه نمی‌دهد او را تعریف کند. و چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ پورکو یک رهبر پرسروصدا، کاریزماتیک و خلبانی با مهارت بی‌نظیر است، که به نظر می‌رسد نفرین شده‌است. در حالیکه فیلم زمینه‌ای برای نفرین پورکو فراهم می‌کند، اما منبع مستقیم چنین قدرت جادویی را در پشت تحول پورکو مبهم باقی می‌گذارد. این نفرین به‌وضوح به‌عنوان استعاره‌ای از مبارزات درونی و سرخوردگی او عمل می‌کند، که در تضاد با پیری و خستگی او از جنگ است. با اینحال، هنوز برای هایائو میازاکی غیرممکن است که شانس نمایش یک جادوگر بدخواه را رد کند. ابهام پیرامون نفرین پورکو به شخصیت او عمق می‌بخشد و مضامین هویت و رستگاری فیلم را جهانی می‌کند. این فیلم با نامشخص نگه داشتن علت نفرین، تماشاگران را دعوت می‌کند تا معنای آن را به روش‌های مختلف تفسیر کنند و طنین احساسی سفر پورکو را تقویت کنند. این ابهام کاوش فیلم را درباره دگرگونی شخصی و قدرت بالقوه انتقال آسیب‌های گذشته به کنش ضدفاشیستی تقویت می‌کند.

2. ماهیت ارتباط ماهیتو و مادرش – پسرک و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron)

The Boy and the Heron)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار:8  دسامبر 2023
  • ستاره‌ها: سوما سانتوکی، ماساکی سودا و تاکویا کیمورا
  • داستان: پسر جوانی به نام ماهیتو که در حسرت مادرش است، وارد دنیایی می شود که برای مردگان و زنده‌ها مشترک است. در آنجا مرگ به پایان می‌رسد و زندگی دوباره آغاز می‌شود، یک فانتزی نیمه اتوبیوگرافیک از ذهن هایائو میازاکی.

این امکان وجود دارد که مادر ماهیتو در تمام عمرش او را می‌شناخته‌است. در پسرک و مرغ ماهی‌خوار، غم و اندوه ماهیتو زمانی که با هیمی، نسخه‌ای جوان تر از مادر فوت شده‌اش در قلمرو موازی فیلم، ملاقات می‌کند، حالتی عجیب پیدا می‌کند. این پیوند، اگرچه سورئال است، اما قابل‌قبول است و ماهیتو را مجبور می‌کند تا با درد بدون درمانش روبرو شود. این رابطه به‌عنوان نگاهی اجمالی به روابط مرموز خانواده ماهیتو واقعی یا غیرواقعی عمل می‌کند. تجسم نسخه جوان مادر ماهیتو حاکی از آن است که او هم مانند مادرش در سفری وجودی در دنیایی عرفانی بوده‌است. عموی بزرگ او هم که به‌عنوان دیده‌بان حیرت‌انگیز قلمرو خدمت می‌کند، ارتباط ذاتی بین میراث خانوادگی ماهیتو و چیزهای خیالی را تقویت می‌کند. فراتر از آن اینکه، آیا هیمی مظهر آشفتگی درونی ماهیتو است یا خیر. ابهام عذاب‌آور عاطفی، لبه‌ای تیز به جست‌وجوی ماهیتو می‌افزاید و این اثر تخیلی را با کاوش‌های عاطفی و بکر ترکیب می‌کند، مفهومی که تنها کارگردانی مانند هایائو میازاکی می‌تواند به تصویر بکشد.

آیکون فیلم پسر و ماهیخوار The Boy and the Heron
فیلم

پسر و ماهیخوار

The Boy and the Heron

تماشای فیلم پسر و ماهیخوار

1. رابطه پیچیده هاول و کالسیفر – قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

howel moving castle

  • ژانر: ماجراجویی
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • تاریخ انتشار: 17 ژوئن 2005
  • ستاره‌ها: تاکویا کیمورا، تاتسویا گاشوین و چیکو بایشو
  • داستان: هنگامی که یک زن جوان توسط یک جادوگر کینه‌توز موردنفرین قرار می‌گیرد، تنها شانس او ​​برای شکستن این طلسم بسته به یک جادوگر جوان و در عین‌حال آشفته و همراهانش در قلعه متحرک هاول است.

نفرینی که هاول را در برگرفته است، همانطور که شعله‌های آتشین کالیسفر را برمی‌انگیزد، سوالات زیادی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در قلعه متحرک هاول، ارتباط عجیب بین هاول و کالسیفر طوفانی از سوالات بی‌پاسخ و آشفتگی اسرارآمیز در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. کالسیفر، که در حقیقت یک دیو آتشین است، به‌معنای‌واقعی کلمه قلب هاول را در دستان خود دارد و حرکت قلعه و قدرت هاول را تضمین می‌کند. اما چه کسی عامل این پیوند ناپایدار است؟ این فیلم بخش زیادی از پیمان سرنوشت‌ساز کالیسفر و هاول را در هاله‌ای از رمز و راز پنهان می‌کند و به توافقی شیطانی که در ناامیدی، جاه‌طلبی یا ترکیبی سمی از این دو شکل گرفته‌است، اشاره می‌کند. هر گونه احتمالی از انگیزه‌های دقیق این ارتباط، با شکست روبرو می‌شود و پاسخ‌های رضایت‌بخش بسیار کمی به‌دست می‌آید. آیا ارتباط هاول و کالیسفر یک نفرین یا اشتباهی در دنیای جادو است، یا یک قربانی برای نجات چیزی بسیار بزرگتر؟ گذشته مشترک و پویایی آشفته آن‌ها در زمان حال تنها چالش‌ها را عمیق‌تر می‌کند و تعاملات پر سروصدای هاول و کالسیفر را به یکی از سخت‌ترین راه‌حل‌های استودیو جیبلی برای حل معما تبدیل می‌کند.

آیکون فیلم قلعه متحرک هاول Howl's Moving Castle
فیلم

قلعه متحرک هاول

Howl’s Moving Castle

تماشای فیلم قلعه متحرک هاول

منبع: CBR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×