آیفون 16 معرفی شد؛ هرآنچه باید درباره گوشی جدید اپل بدانید

اپل به تازگی دست به معرفی سری گوشی‌های آیفون 16 زده و ما در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های مختلف این تلفن‌های هوشمند جدید آشنا کنیم. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.

پس از انتشار شایعات مختلف طی ماه‌های گذشته، آیفون 16 بالاخره معرفی شد. اگرچه اپل دوباره ممکن است با مشخصات فنی محصولات‌اش بیش‌تر روی مدل‌های پرو تمرکز کرده باشد، اما پرچم‌دارهای پایه این شرکت هم هنوز به اندازه‌ای قدرتمند هستند که بتوانند نظر خریداران را جلب کنند؛ مخصوصا کسانی که ویژگی خاص Apple Intelligence طی سال جاری از راه خواهد رسید، نظرشان را جلب کرده است.

در آیفون 16 ما با تغییراتی در طراحی محصول طرف هستیم. در این گوشی دکمه‌های جدیدی در لبه‌ها قرار داده شده و علاوه بر این شکل چینش دوربین‌های پشت تغییر کرده است. اپل به سراغ یک تراشه جدید هم رفته و این چیپست چیزی نیست که سال گذشته در مدل‌های پرو وجود داشته‌اند. همچنین این شرکت نوید یک باتری با شارژدهی بهتر داده و دوربین فوق‌عریض هم بهبود یافته است. البته این تغییرات باعث تفاوت قیمت آیفون 16 و آیفون 16 پلاس نشده‌اند (در واقع هر چهار مدل از این سری گوشی‌ها قیمتی معادل مدل‌های مربوط به نسل قبل دارند).

قیمت گوشی آیفون 16

آیفون 16 معرفی شد؛ هرآنچه باید درباره گوشی جدید اپل بدانید

قیمت مدل 128 گیگابایتی آیفون 16 از 800 دلار آغاز می‌شود. نسخه پلاس را هم می‌توان با قیمت 900 دلار تهیه کرد. برای ارتقا گوشی به نسخه 256 گیگابایت باید 100 دلار بیش‌تر پرداخت کرد و نسخه 512 گیگابایت هم 300 دلار گران‌تر از مدل پایه است. پیش‌فروش این محصولات از تاریخ 23 شهریور ماه (13 سپتامبر) آغاز می‌شود و باید منتظر عرضه آن‌ها در تاریخ 30 شهریور ماه (20 سپتامبر) بود.

مشخصات فنی

آیفون 16 معرفی شد؛ هرآنچه باید درباره گوشی جدید اپل بدانید

 

آیفون 16

آیفون 16 پلاس

شروع قیمت

800 دلار

900 دلار

اندازه نمایشگر

6.1 اینچ

6.7 اینچ

نرخ به‌روزرسانی

60 هرتز

60 هرتز

پردازنده

A18

A18

رم

نامشخص

نامشخص

حافظه داخلی

128 گیگابایت | 256 گیگابایت | 512 گیگابایت

128 گیگابایت | 256 گیگابایت | 512 گیگابایت

دوربین پشت

دوربین اصلی: 48 مگاپیکسل (f/1.6) با زوم اپتیکال 2 برابر

دوربین فوق‌عریض: 12 مگاپیکسل (f/2.2)

دوربین اصلی: 48 مگاپیکسل (f/1.6) با زوم اپتیکال 2 برابر

دوربین فوق‌عریض: 12 مگاپیکسل (f/2.2)

دوربین سلفی

12 مگاپیکسل (f/1)

12 مگاپیکسل (f/1)

ظرفیت باتری

نامشخص

نامشخص

شارژدهی

22 ساعت (80 ساعت پخش ویدیو)

27 ساعت (100 ساعت پخش ویدیو)

اندازه

147.6 در 71.6 در 7.8 میلی‌متر

160.9 در 77.8 در 7.8 میلی‌متر

وزن

170 گرم

199 گرم

رنگ

مشکی | سفید | صورتی | سبزآبی | آبی

مشکی | سفید | صورتی | سبزآبی | آبی

ویژگی‌های جدید آیفون 16

آیفون 16 معرفی شد؛ هرآنچه باید درباره گوشی جدید اپل بدانید

آیفون 16 از نظر طراحی تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل گذشته نداشته است، اما تفاوت‌هایی در مدل شاهد هستیم که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برای شروع بد نیست به تغییر چینش دوربین‌های پشت به صورت عمودی اشاره کرد که با دیدن آن به یاد طراحی اپل برای سری آیفون 12 خواهید افتاد. این تغییر باعث شده که کاربران بتوانند با استفاده از آیفون 16 و آیفون 16 پلاس به صورت Spatial فیلم‌برداری کنند؛ برای این سبک از فیلم‌برداری نیاز به استفاده هم‌زمان از دو دوربین عقب است.

تغییر بزرگ‌تر مربوط به کلید Mute در لبه سمت چپ گوشی است. درست مثل آن چه در آیفون 15 پرو نسل قبل دیده بودیم، این دکمه حکم کلید Action را دارد و می‌توان از آن برای دسترسی راحت و یک راه میانبر استفاده کرد. با این دکمه می‌توان کارهای مختلفی نظیر اجرای برنامه‌های خاص یا روشن کردن چراغ‌قوه را انجام داد.

در سمت دیگر آیفون 16 ما دکمه جدید Camera Control را داریم که با یک بار فشردن آن می‌توان برنامه دوربین را باز کرد و با فشار دوباره‌اش قادر ثبت تصویر خواهید بود. اگر این دکمه را فشار دهید و نگه دارید، فیلم‌برداری آغاز می‌شود. همچنین چون این دکمه دارای سنسور خازنی است، می‌توان با کشیدن انگشت روی آن اقداماتی نظیر تغییر زوم یا عوض کردن میزان تاری پس‌زمینه را برای عکس‌های پورتره انجام داد.

در دو نسل گذشته گوشی‌های آیفون ما شاهد استفاده از پردازنده‌های متفاوت روی مدل‌های مختلف یک نسل بوده‌ایم و در واقع اپل همیشه برای نسخه‌های استاندارد به سراغ پردازنده‌های مدل‌های پروی نسل قبل می‌رفت. اما همه مدل‌های آیفون 16 دارای تراشه A18 هستند، هرچند روی نسخه‌های پرو ما شاهد مدل A18 Pro هستیم که از نظر گرافیکی عملکرد بهتری دارند.

با این که GPU تراشه A18 فقط 5 هسته گرافیکی دارد، اما باز هم می‌تواند به آیفون 16 به قدری توان بدهد که قادر به اجرای بازی‌های AAA باشد؛ این ویژگی پیش‌تر فقط مختص به سری پرو بود. علاوه بر این، اپل نوید این را داده که از نظر CPU و GPU حالا عملکرد بهتری را نسبت به A16 Bionic در آیفون 15 شاهد خواهیم بود. همچنین Neural Engine حالا قوی‌تر شده و موجب می‌شود قابلیت Apple Intelligence بهتر روی گوشی‌های جدید کارایی داشته باشد.

اپل در بخش دوربین‌های آیفون 16 تغییر بسیار کمی را اعمال کرده است. هرچند در خصوص دوربین فوق‌عریض ما حالا با سنسور متفاوتی روبه‌رو هستیم که قابلیت فوکوس خودکار و حالت ماکرو دارد. در نتیجه این دوربین احتمالا در محیط کم‌نور عملکرد بهتری خواهد داشت.

اپل درباره ظرفیت باتری این سری از گوشی‌هایش چیزی به اشتراک نگذاشت و باید منتظر بمانیم این اطلاعات بعدا در دسترس قرار گیرند. فعلا فقط باید به ادعای خود شرکت استناد کنیم که اشاره کرده باتری آیفون 16 دارای ظرفیت بیش‌تری است. پیش‌تر هم شایعه شده بود که بهینه بودن A18 در نهایت به شارژدهی بهتر نسل جدید نسبت به باتری آیفون 15 ختم می‌شود. در جدول مشخصات این محصولات اپل ادعا کرده که گوشی‌های جدیدش نسبت به نسل قبل مدت‌زمان پخش ویدیویی طولانی‌تر خواهند داشت. از آن جایی که آیفون 15 پلاس هنوز هم در لیست بهترین باتری بین گوشی‌های هوشمند جایگاه خوبی دارد، این ادعا بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

این بود خبر معرفی سری گوشی‌های آیفون 16. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره نسل جدید گوشی‌های اپل چیست؟ دوست دارید در مدل‌های آینده شاهد چه تغییراتی باشید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TomsGuide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×