8 فیلم‌ زندگینامه‌ای برتر دنزل واشنگتن

پرتره دنزل واشنگتن از شخصیت‌های واقعی

بسیاری از بزرگ‌ترین بازیگران هالیوود چهره‌ای با محبوبیت نسبی هستند، که عده‌ای آنها را دوست دارند و عده‌ای نه. در این میان بعضی از سینمادوستان هم ممکن است هیچ احساس خاصی به چهره موردنظر نداشته‌باشند. اما طرفداران به‌ندرت حرف بدی درباره دنزل واشنگتن می‌زنند. و می‌توان گفت که این بازیگر ماهر یک هنرمند محبوب در میان علاقمندان سینما محسوب می‌شود. چه فیلمی که این بازیگر بازی می‌کند خوب باشد چه بد، دنزل واشنگتن همیشه برای بازی‌هایش موردتحسین قرار گرفته‌است. نظم و سبک خاص این هنرمند دور از سینما هم، تحسین زیادی را برانگیخته‌است. دنزل واشنگتن تا کنون هیچگونه رسوایی یا حاشیه‌ای را ایجاد نکرده‌است. همه‌چیز به محبوبیت این هنرمند اضافه می‌کند. به‌لطف استعداد و تلاش‌های دنزل، او افتخارات زیادی را در طول سال‌های فعالیت در سینما دریافت کرده‌است: دو جایزه اسکار، یک جایزه تونی، سه جایزه گلدن گلوب، یک جایزه سیسیل بی دمیل، یک جایزه یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا جایزه و دو نامزدی امی.

واشنگتن تقریبا هر نوع نقشی را در زندگی حرفه‌ای خود بازی کرده‌است، اما به‌نظر می‌رسد که او علاقه زیادی به فیلم‌های زندگینامه‌ای دارد. از رهبران سیاسی گرفته تا گانگسترهای بدنام، این بازیگر بسیاری از چهره‌های دنیای واقعی را به‌تصویر کشیده‌است، که یا در جامعه اثری از خود برجای گذاشته‌اند یا آرامش جامعه را بر هم زده‌اند. چنین فیلم‌هایی بیشترین توانایی‌های بازیگری او را به نمایش گذاشته‌اند، زیرا تماشاگران دیده‌اند که او خود را تسلیم شخصیت‌ها می‌کند و در عین‌حال رفتار، لحن و منشی که او را به ستاره‌ای بزرگ تبدیل کرده، حفظ کرده‌است. اما بهترین فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای این هنرمند کدام است؟

8. آنتوان فیشر (Antwone Fisher)

دنزل واشنگتن در آنتوان فیشر

  • تاریخ انتشار: 19 دسامبر 2002
  • کارگردان: دنزل واشنگتن
  • ژانر اصلی: درام

آنتوان فیشر داستان یک شخصیت به همین نام را روایت می‌کند، که برای فرار از بی‌خانمان شدن به نیروی‌دریایی می‌پیوندد. با این‌حال، او مستعد پرخاشگری و خشونت است، که نیروی ارتش را وادار می‌کند تا او را به یک روانپزشک معرفی کند. این روان‌پزشک ستوان ویلیامز است که نقش او را دنزل واشنگتن بازی می‌کند. ستوان ویلیامز به او کمک می‌کند تا بر آسیب‌های روحی خود غلبه کند. آنتوان فیشر پس از ترک ارتش، به اداره زندان‌ها پیوسته و به‌عنوان نگهبان برای سونی پیکچرز مشغول به کار شد، جاییکه واشنگتن از داستان زندگی او مطلع می‌شود. واشنگتن در این فیلم در اولین تلاش خود به‌عنوان کارگردان می‌درخشد. بیشتر زمان 120 دقیقه‌ای فیلم به دیالوگ اختصاص داده شده‌است و صحبت کردن چیزی است که دنزل واشنگتن به‌خوبی انجام می‌دهد. بنابراین این اثر باوجود دیالوگ زیاد هرگز خسته‌کننده نمی‌شود. دنزل واشنگتن محبوب و بی‌رقیب، در قالب بازیگر فیلم با همراهی درک لوک در نقش آنتوان فیشر، می‌درخشد. در بیشتر موارد، فیلم روشن و البته پر از تعلیق باقی می‌ماند و تنش به‌تدریج در روایت خودش را نشان می‌دهد. هرچه فیلم جلوتر می‌رود، موضوعات حساس مربوط به این دو مرد اصلی فیلم بهتر مطرح می‌شود. این اولین تلاش کارگردانی واشنگتن است، و او از مطب روانپزشک به‌عنوان تصویری از خوش‌بینی و احساس امنیت استفاده می‌کند و باعث می‌شود که مخاطبان احساس راحتی کنند. این روند جنبه درام اثر را پررنگ‌تر می‌کند، اما همچنان به‌عنوان کاوشی دقیق در سلامت روان شناخته می‌شود.

آیکون فیلم آنتوان فیشر Antwone Fisher
فیلم

آنتوان فیشر

Antwone Fisher

تماشای فیلم آنتوان فیشر

7. تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باش (Remember the Titans)

تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باش

  • تاریخ انتشار: 29 سپتامبر 2000
  • کارگردان: بواز یاکین
  • ژانر اصلی: درام

تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باش مخاطب را به اوایل دهه 70 می‌برد؛ دوره‌ای که در آن طرح ادغام سفیدپوستان و سیاه‌پوستان در مدارس در تلاش برای پایان دادن به نژادپرستی در جریان است. در این شرایط در دبیرستان تی سی ویلیامز در الکساندریای ویرجینیا، زمانیکه مربی سیاه‌پوست، هرمان بون با بازی دنزل واشنگتن به‌جای مربی سفیدپوست، بیل یوست، که به جایگاهی پایین‌تر تنزل می‌یابد، قرار می‌گیرد، ماجراهایی رخ می‌دهد. بازیکنان سفیدپوست به بیل یوست وفادار می‌مانند و نمی‌توانند راهنمایی‌ها و مربی‌گری مربی تازه را بپذیرند. این شرایط منجر به تنش‌های نژادی می‌شود، که در کل فصل ورزشی ادامه می‌یابد. این اثر به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های فوتبالی در نظر گرفته می‌شود. تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باشد، فیلمی جذاب است که در آن مضامینی مانند نژادپرستی با داستانی از رقابت و انتقام ترکیب می‌شود، تا یک فیلم هیجان‌انگیز، منسجم و پرپیچ‌وخم را خلق کند. این فیلم زندگی‌نامه‌ای دنزل واشنگتن درس‌های ارزشمندی درباره رهبری ارائه می‌دهد و با طرحی مبتکرانه که برخی از لحظات واقعی زندگی را به‌صورت غلوشده نشان می‌دهد، تنشی هیجان‌انگیز را به بیننده القا می‌کند.

آیکون فیلم تایتان ها را به یاد بیار Remember the Titans
فیلم

تایتان ها را به یاد بیار

Remember the Titans

تماشای فیلم تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باش

6. آزادی را فریاد کن (Cry Freedom)

دنزل واشنگتن در آزادی را فریاد کن

  • تاریخ انتشار: ۶ نوامبر ۱۹۸۷
  • کارگردان: ریچارد اتنبرا
  • ژانر اصلی: درام

در هر جنگ حقوقی و مدنی، تعدادی از فعالان همیشه با هم درگیر می‌شوند. این اتفاق درباره مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ رخ داد. در فیلم آزادی را فریاد کن، ما می‌بینیم که قهرمان آفریقای جنوبی، استیو بیکو با بازی دنزل واشنگتن، همیشه با کسانی که اصول او را به اشتراک می‌گذاشتند، متفاوت برخورد می‌کند. در اینجا، دونالد وودز، فعال و روزنامه‌نگار ضد آپارتاید، روزهای خود را با انتقاد از بیکو به‌خاطر افراطی بودن بیش از حدش می‌گذراند، اما درنهایت پس از معاشرت با او، عاشقش می‌شود. آزادی را فریاد کن فیلمی درباره مبارزه برای وطن است. نزول کارگردان ریچارد اتنبرا به سمت خشونت و ظلم بی‌رحمانه است، اما اجرای حرفه‌ای واشنگتن داستان را فراتر از صحنه‌های بصری و اکشن ارتقا می‌دهد و به تاثیرات احساسی زیادی دست می‌یابد. این ویژگی ممکن است کمی افراطی به‌نظر برسد، اما اتنبرا با ارائه گفتمانی مفید درباره سیاست آفریقا، از غوطه‌ور شدن بیش‌ازحد در موضوعات کم‌اهمیت پرهیز می‌کند. آزادی را فریاد کن پرتره‌ای تاثیرگذار از یک شخصیت بی‌قرار و مظلوم است، که آن را به یک فیلم زندگینامه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

5. طوفان (The Hurricane)

طوفان

  • تاریخ انتشار: ۲۹ دسامبر ۱۹۹۹
  • کارگردان: نورمن جویسون
  • ژانر اصلی: درام ورزشی

در اواخر دهه 60، روبین کاتر معروف به طوفان در حال انجام فعالیت ورزشی در سطح پایین، امیدوار است که بزرگترین نام در این ورزش باشد. متاسفانه، زمانی که او به ناحق به سه قتل در یک بار متهم می‌شود، رویاهای او به ناکامی نزدیک می‌شوند. تا اواسط دهه 80 طول می‌کشد تا اشتباه در پرونده قضایی طوفان آشکار شود و سیستم قضایی مجبور شود کارتر را آزاد کند. زندگی این بوکسور در فیلم طوفان، براساس زندگینامه او در کتاب دور شانزدهم: از شماره 1 مدعی به شماره 45472 الهام گرفته‌است. داستان فلیم طوفان داستان مبارزه برای زندگی و عدالت است. نورمن جویسون همیشه به‌لطف کارگردانی فیلم‌هایی که به مسائل اجتماعی و سیاسی عمیق‌تری می‌پرداختند، شهرت داشت، بنابراین طوفان درست در تخصص او بود. با این‌حال، این فیلم خاص، او را به‌عنوان کارگردانی با ذائقه هنری تکرار نشدنی به همه شناساند. این لزوما یکی از بهترین فیلم‌های بوکس نیست، اما اثری قدرتمند است. جویسون با موسیقی متن جاز و تصاویر شفاف برای همراهی با موضوع فیلم، اثری زندگینامه‌ای ساخته‌است، که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. بازیگران دیگر فیلم مانند ویسلوس ریون شانون دوست‌داشتنی و پرانرژی، در این فیلم دنزل واشنگتن را به خوبی همراهی می‌کنند، اما ستاره بی‌چون‌وچرا در این اثر، دنزل واشنگتن است، که تصویر محکم و درعین‌حال وهم‌آلود او از کارتر، باعث می‌شود که مخاطبان با او ارتباط برقرار کنند. با وجود فضای غم‌انگیز فیلم، درنهایت لبخند بر لبان واشنگتن می‌نشیند. این هنرمند برای بازی در فیلم طوفان، بار دیگر نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

4. مناظره‌کنندگان بزرگ (The Great Debaters)

دنزل واشنگتن در مناظره‌کنندگان بزرگ

  • تاریخ انتشار: 27 دسامبر 2007
  • کارگردان: دنزل واشنگتن
  • ژانر اصلی: درام

داستان مناظره‌گران بزرگ حول‌محور تلاش‌های ملوین بی. تولسون، سرپرست گروه مناظره‌کننده کالج وایلی است. این شخصیت با بازی دنزل واشنگتن برای رهبری موسسه عمدتا سیاه‌پوست خود به سوی پیروزی در مبارزات ضدنژادپرستی در دهه 1930، زمانی که قوانین جیم کرو (سیاست‌هایی که جداسازی نژادی را در همه زمینه‌های زندگی اجرا می‌کرد) متداول بود، می‌پردازد. تیم وایلی چالش‌های زیادی در سر راه دارد و این سوژه اصلی فیلم است. در این فیلم فارست ویتاکر، دنزل ویتاکر، نیت پارکر، کیمبرلی الیز، جینا راوه‌را، جرمین ویلیامز، و جرنی اسمالت، در همراهی با دنزل واشنگتن می‌درخشند. واشنگتن از قبل با این نوع نقش آشنا بود، چون شخصیت مشابهی را در تایتان‌ها را به خاطر داشته‌باش بازی می‌کرد، بنابراین او کارش را بدون زحمت انجام داده و در هر لحظه از فیلم می‌درخشد. کسانی که تاریخ می‌دانند چند اشتباه تاریخی از این فیلم نام می‌برند، اما این موارد چیزی از داستان الهام‌بخش فیلم کم نمی‌کند.

3. افتخار (Glory)

افتخار

  • تاریخ انتشار: 15 دسامبر 1989
  • کارگردان: ادوارد زویک
  • ژانر اصلی: درام

افتخار داستان هنگ تمام آفریقایی آمریکایی متعلق به آمریکا است، که پنجاه‌وچهارمین پیاده‌نظام داوطلبانه ماساچوست است. فرماندهی واحد به سرهنگ رابرت گولد شاو با بازی متیو برودریک پیشنهاد می‌شود. تیمی تشکیل می‌شود که شامل برده فراری دنزل واشنگتن و جان رالینز با بازی مورگان فریمن است. حتی با وجود اینکه آنها در ابتدا به کارهای ساده محدود می‌شوند، واحد راه خود را به سمت نبرد پیش می‌برد. این اثر از طریق داستان‌سرایی قوی، بینش خوبی درباره تاریخ ارتش آمریکا ارائه می‌دهد و خود را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جنگ داخلی آمریکا معرفی می‌کند. به‌لطف همین واحد خاص است که آبراهام لینکلن، پذیرش تعداد بیشتری از سیاه‌پوستان را در ارتش تایید می‌کند. سکانس‌های اکشن و فیلم‌برداری بی‌پرده و در عین‌حال غنایی، مکمل بازی‌های خوب بازیگران فیلم هستند، به‌ویژه واشنگتن که به‌خاطر تلاش‌هایش برنده جایزه اسکار شد. شاید افتخار فیلمی باشد، که جهان را متقاعد کرد که دنزل واشنگتن می‌تواند واقعی بازی کند. این فیلم را تماشا کنید و پایان باشکوه آن را که خلاصه وقایع این جنگ است را، از دست ندهید.

2. مالکوم ایکس (Malcolm X)

دنزل واشنگتن در مالکوم ایکس

  • تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۲
  • کارگردان: اسپایک لی
  • ژانر اصلی: درام

دنزل واشنگتن و اسپایک لی در طول این سال‌ها، رابطه بسیار خوبی با هم داشته‌اند و مالکوم ایکس شاید بهترین تلاش مشترک آنها باشد. این فیلم ادای احترام به فعال حقوق بشر جنجالی است، که در ابتدا در مدار جنایت قرار گرفته و در دهه 50 به زندان می‌رود. البته پس از این، مالکوم ایکس مسیر رستگاری را پیدا کرده و راهی برای شفا می‌یابد. او نه تنها مسلمانی سیاهپوست می‌شود، بلکه عضوی با نفوذ در ملت اسلام می‌شود. البته متاسفانه او در سال 1965 ترور می‌شود. فیلم‌های زیبا اغلب در فرآیندهای تولید سخت خلق می‌شوند و این درباره مالکوم ایکس صدق می‌کند. فیلم هم مانند شخصیت اصلی آن، با چالش‌های متعددی مواجه بوده‌، که بیشتر آنها از نوع مالی بوده‌اند. خوشبختانه، مشاهیر سیاهپوست مانند اپرا وینفری، مایکل جردن، مایکل جکسون، مجیک جانسون، پرینس، جانت جکسون و تریسی چپمن وارد عمل شدند و ساخت این فیلم را ممکن کردند. در اینجا، واشنگتن احساسات مالیخولیایی ولی باشکوه از خود نشان می‌دهد، اما محتاط است که شخصیت خود را به عمق فضای خشن فیلم سوق ندهد. با اینکه مخاطبان از چگونگی پایان داستان آگاه هستند، اما به‌لطف عملکرد واشنگتن، لحظاتی بسیار خاص و سرگرم‌کننده در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

1. گانگستر آمریکایی (American Gangster)

گانگستر آمریکایی

  • تاریخ انتشار: 2 نوامبر 2007
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • ژانر اصلی: درام جنایی

گانگستر آمریکایی، حرفه جنایی فرانک لوکاس، یک گانگستر سیاه‌پوست اهل لا گرینج، کارولینای شمالی که تحت‌حمایت رئیس خلافکاران، بامپی جانسون است را، پوشش می‌دهد. فرانک لوکاس در اوج دوران خلافکاریش، از همه سلاطین موادمخدر و روسای گروه‌های گانگستری ایتالیایی بزرگ‌تر است. پس از اینکه روشن می‌شود که لوکاس هروئین را با استفاده از تابوت سربازان کشته‌شده آمریکایی از آسیا به ایالات‌متحده قاچاق می‌کند، موردتوجه قرار می‌گیرد. امپراتوری او درنهایت توسط یک گروه ضربت به رهبری کارآگاه نیوآرک، ریچی رابرتز با بازی راسل کرو از بین می‌رود. گانگستر آمریکایی داستان یک ظهور و سقوط کامل فرانک لوکاس است. در این اثر دنزل واشنگتن و راسل کرو که قبلا در فیلم علمی تخیلی محصول دهه 90 با هم بازی کرده‌بودند، در اینجا در یک روایت موش‌وگربه، به زیبایی مقابل یکدیگر بازی می‌کنند. فیلمنامه اثر، سکانس‌های این دو بازیگر را به‌گونه‌ای دراماتیک در هم می‌آمیزد تا شاهکاری جاودانه خلق کند. دنزل واشنگتن در فیلم گانگستر امریکایی چه در نقش فرانکی باشد که در خیابان جلوی همه به یک بدهکار شلیک می‌کند، چه مونولوگ‌های شخصیت خود را ارائه دهد، لحظه‌های الهام‌بخشی را خلق می‌کند. اگرچه برخی از عناصر در این فیلم ضعف دارند، اما تماشای گانگستر آمریکایی برای علاقه‌مندان به فیلم گانگستری ضروری است.

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×