نظامهای ردهبندی سنی رسانهها: راهنمایی برای والدین و مخاطبان
نظام ردهبندی سنی محتوای رسانهای در جهان بهعنوان یک سازوکار مهم برای حفاظت از جوانان و خانوادهها در برابر محتوای نامناسب و مضر ایجاد شده است. با گسترش روزافزون فناوریهای دیجیتال و افزایش دسترسی به رسانهها، از جمله بازیهای ویدئویی، فیلمها، سریالها و محتوای آنلاین، ضرورت وجود نظامهای ردهبندی بهویژه در جوامع مختلف احساس میشود. این نظامها به والدین و مصرفکنندگان کمک میکنند تا با آگاهی کامل از محتوای رسانهای، انتخابهای بهتری برای خود و خانوادههایشان داشته باشند.
در سطح جهانی، چندین نهاد معتبر وجود دارد که مسئولیت ردهبندی سنی محتوا را بر عهده دارند. این نهادها بهطور مستقل یا تحت نظارت دولتها عمل کرده و بر اساس استانداردهای اجتماعی، فرهنگی و قانونی هر کشور، محتوای رسانهای را ارزیابی میکنند. هدف اصلی این نظامها، ارائه اطلاعات شفاف و دقیق درباره محتوای رسانهای، ارتقاء آگاهی والدین و محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیبهای احتمالی است.
در این راستا، ردهبندیهای سنی بهطور معمول شامل معیاری برای محتوای خشونتآمیز، جنسی، توهینآمیز و دیگر موضوعات حساس هستند و اطلاعات دقیقتری درباره محتوای خاص هر اثر ارائه میدهند. این روند نهتنها به والدین کمک میکند تا با خیال راحتتری محتوای مناسب سن فرزندانشان را انتخاب کنند، بلکه توسعهدهندگان و تولیدکنندگان محتوا را نیز به رعایت استانداردها و اخلاقیات اجتماعی ترغیب میکند. بهاینترتیب، نظامهای ردهبندی سنی، بهعنوان ابزاری حیاتی در دنیای مدرن، در جهت ارتقاء کیفیت و سلامت رسانهای نقش مهمی ایفا میکنند.
در ادامه با مجله مایکت همراه باشید تا به سراغ چند مورد از مشهورترین نظامهای ردهبندی سنی در سرتاسر جهان برویم.
(Entertainment Software Rating Board) – ایالات متحده و کانادا
ESRB نهاد اصلی ردهبندی سنی بازیها در آمریکای شمالی است و برای بازیها و نرمافزارهای تعاملی مختلف اعمال میشود. این سازمان در سال در دهه 90 میلادی تأسیس شد و هدف آن ارائه راهنمایی به والدین و مصرفکنندگان در مورد محتوای بازیها است. سیستم ESRB یکی از معروفترین و گستردهترین نظامهای ردهبندی سنی در دنیای بازیهای ویدئویی است که در ایالات متحده و کانادا استفاده میشود. این سیستم به صورت ویژه روی ارائه راهنمایی برای والدین و مصرفکنندگان تمرکز دارد تا بدانند بازیها چه محتوایی دارند و برای چه سنینی مناسب هستند.
ESRB در سال 1994 تأسیس شد تا به عنوان یک سازمان مستقل، بازیهای ویدئویی را از لحاظ محتوایی بررسی کند و به آنها ردهبندی سنی بدهد. هدف اصلی ESRB کمک به والدین و خریداران بازیها است تا بتوانند انتخابهای بهتری انجام بدهند. فرآیند کاری ESRB به این شکل است که توسعهدهندهها اطلاعات و ویدئوهایی از گیمپلی بازی را برای این سازمان ارسال میکنند و کارشناسان ESRB بازی را بررسی و تحلیل میکنند. معمولا اطلاعات مربوط به این سازمان، پیش از انتشار بازی در دسترس عموم قرار میگیرد.
این سازمان برای هر بازی یک رده سنی تعیین میکند و همراه با آن توضیحات کوتاهی در مورد نوع محتوای موجود در بازی ارائه میشود. ردهبندیهای اصلی ESRB به شکل زیر است:
-
EC (Early Childhood): این رده برای بازیهایی طراحی شده است که کاملاً برای کودکان خردسال مناسب هستند و هیچ محتوای خشونتآمیز یا نامناسبی ندارند. این بازیها اغلب شامل آموزشهای اولیه یا سرگرمیهای ساده برای کودکان زیر 6 سال هستند.
-
E (Everyone): بازیهای این رده مناسب همه سنین هستند. ممکن است محتوای ملایمی مثل خشونت فانتزی خیلی ملایم یا استفاده از کلمات نامناسب ولی ملایم داشته باشند، اما بهطور کلی برای کودکان و بزرگسالان قابل بازی هستند.
-
E10+ (Everyone 10 and Older): این رده برای بازیهایی طراحی شده است که مناسب افراد بالای 10 سال هستند. محتوای این بازیها شامل خشونت فانتزی ملایم، استفاده از الفاظ نامناسب کمی قویتر، یا موضوعات احساسی کمی پیچیدهتره که برای کودکان کوچکتر مناسب نیست، میشود.
-
T (Teen): بازیهای این رده برای نوجوانان بالای 13 سال مناسب هستند و شامل خشونت ملایم، زبان قویتر، و محتوای ضمنی جنسی یا مواردی مثل استفاده از الکل و مواد مخدر به صورت غیر صریح میشوند.
-
M (Mature 17+): این رده برای افراد بالای 17 سال است و بازیهای آن شامل محتوای خشونتآمیز قوی، خونریزی شدید، محتوای جنسی، یا استفاده از مواد مخدر به صورت صریح هستند. این بازیها برای بزرگسالان و نوجوانان بالای 17 سال طراحی شده.
-
AO (Adults Only 18+): این ردهبندی برای بازیهایی است که شامل محتوای جنسی کاملاً صریح یا خشونت شدید و خونریزی خیلی زیاد هستند. این بازیها بهطور خاص فقط برای بزرگسالان بالای 18 سال طراحی شدهاند و در بسیاری از فروشگاههای فیزیکی و آنلاین فروخته نمیشوند.
این نظام بیشتر بر اساس مواردی همچون خشونت، زبان نامناسب، محتوای جنسی، مواد مخدر و الکل ردهبندی میکند و اطلاعات مفصلتری از نوع محتوا و سطح هر کدام را به خریداران ارائه میدهد. این توضیحات به صورت مختصر مشخص میکنند که بازی شامل چه نوع محتوای خاصی است. این موارد میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- Violence (خشونت): مشخص میکند که بازی شامل صحنههای خشونتآمیز است یا نه و همچنین شدت خشونت در طول گیمپلی یا کاتسینها چقدر است.
- Sexual Content (محتوای جنسی): شامل صحنههای ضمنی یا صریح جنسی.
- Language (زبان): اگر بازی دارای زبان تند یا ناسزا باشد، به این مورد اشاره میشه.
- Drug and Alcohol Use (استفاده از مواد مخدر و الکل): مشخص میکند که در بازی به این موارد اشاره میشود یا بازیکن با آنها تعامل دارد. به زبانی دیگر، اگر خود بازیکن در بازی از این موارد مصرف کند یا حتی در پس زمینه، دیالوگها یا کاتسینها شاهد ارجاع به چنین مواردی باشیم، ESRB در ارزیابی خود این مورد را ذکر میکند.
- Gambling (قمار): اگر بازی شامل محتوای قمار باشد یا به نحوی از نمادهای قمار استفاده کند، این مورد نیز در ارزیابی بازی ذکر میشود.
به صورت کلی، ESRB یکی از معتبرترین و موثرترین نظامهای ردهبندی در جهان است. به دلیل گستردگی و نفوذ آن در بازار آمریکا، بسیاری از ناشران و توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی در سراسر دنیا از این نظام استفاده میکنند تا بازیهای خود را برای بازار آمریکا و کانادا آماده کنند. همچنین این سیستم به عنوان یک مرجع معتبر شناخته میشود و در فروشگاههای بزرگ مثل Xbox Store، PlayStation Store و Nintendo eShop رعایت میشود.
PEGI (Pan-European Game Information) – اروپا
PEGI در سال 2003 تأسیس شد و در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر به کار میرود. این سیستم ردهبندی با همکاری اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی ایجاد شده و بر اساس قوانین فرهنگی و اجتماعی اروپا تنظیم میشود. این نظام ردهبندی با هدف کمک به والدین در انتخاب بازیهای ویدئویی مناسب برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته و بیش از 35 کشور از جمله اغلب کشورهای اروپایی از آن استفاده میکنند.
PEGI پنج سطح سنی دارد که هر کدام با یک رنگ و نماد مشخص میشوند. این سطوح به شرح زیر هستند:
-
PEGI 3: این رده برای بازیهایی است که برای همه سنین مناسب هستند. محتوای این بازیها هیچگونه صحنه ترسناک، خشونت، یا محتوای نامناسب ندارد. معمولاً بازیهایی مثل پازلها یا بازیهای آموزشی در این دسته قرار میگیرند.
-
PEGI 7: این بازیها محتوای کمی ترسناک یا خفیف دارند که ممکن است برای کودکان زیر 7 سال نامناسب باشد. خشونت در این دسته بسیار ملایم و فانتزی در دل بازی تعبیه شده است.
-
PEGI 12: این رده برای بازیهایی است که شامل خشونتهای غیر واقعگرایانه یا فانتزی با شدت متوسط هستند. ممکن است در بازیها اشارههای جنسی ضمنی وجود داشته باشد و یا استفاده از الفاظ نامناسب با شدت کم و خیلی سبک در بازیهای این رده مشاهده شود.
-
PEGI 16: این بازیها برای نوجوانان بالای 16 سال مناسب هستند و شامل خشونت شدیدتر، زبان تندتر، و اشارههای جنسی صریحتر میشوند. همچنین ممکن است بازی شامل استفاده از مواد مخدر یا رفتارهای جنایی شود.
-
PEGI 18: این رده برای بازیهایی است که محتوای بسیار خشونتآمیز، جنسی، و یا صحنههایی شامل استفاده از مواد مخدر یا رفتارهای غیر اخلاقی دارند. بازیهای PEGI 18 برای بزرگسالان طراحی شده و ممکن است شامل خونریزی شدید و خشونت واقعگرایانه باشند.
نهاد PEGI علاوه بر شاخصهایی که پیش از این در توضیحات ESRB بیان کردیم، دارای شاخصهای مختلف به خود نظیر موار زیر است:
- Fear (ترس): ممکن است صحنههایی در بازی وجود داشته باشد که برای کودکان ترسناک باشد.
- In-Game Purchases (خریدهای درون بازی): بازی دارای خریدهای درونبرنامهای بوده و ممکن است به کودکان پیشنهاد خرید داده شود.
قابل ذکر است که فروشگاههای بزرگ آنلاین مثل PlayStation Store ،Microsoft Store و حتی فروشگاههای فیزیکی بازیهای ویدئویی موظف به نمایش نمادهای PEGI بر روی محصولات خود هستند. این سیستم نه تنها به والدین در انتخاب بازیهای مناسب کمک میکند، بلکه باعث شفافیت بیشتر در صنعت بازیهای ویدئویی میشود.
CERO (Computer Entertainment Rating Organization) – ژاپن
سیستم CERO یا Computer Entertainment Rating Organization یکی از نظامهای ردهبندی سنی ژاپنی است که بهمنظور ارزیابی محتوای بازیهای ویدئویی و ارائه راهنماییهای لازم به والدین و مصرفکنندگان در ژاپن طراحی شده است. این سازمان در سال 2002 تأسیس شد و از آن زمان بهعنوان مرجع رسمی ردهبندی سنی بازیهای ویدئویی در ژاپن شناخته میشود. هدف اصلی CERO ارائه یک راهنمای روشن به والدین و مصرفکنندگان برای شناسایی محتوای مناسب سن کاربران است. توسعهدهندگان و ناشران بازیها ملزم به ارسال اطلاعات کامل و ویدیوهایی از گیمپلی بازی به این سازمان هستند. پس از بررسی دقیق محتوا، CERO بازیها را براساس معیارهای مشخص، همچون خشونت، محتوای جنسی، زبان توهینآمیز و سایر عوامل فرهنگی، به یکی از ردههای سنی تخصیص میدهد.
ردهبندیهای CERO بهصورت حروف الفبای لاتین نمایش داده میشوند و هرکدام بیانگر محدوده سنی خاصی هستند:
-
CERO A: بازیهایی که در این رده قرار دارند برای تمام گروههای سنی مناسب هستند. این بازیها هیچگونه محتوای خشونتآمیز، جنسی یا ترسناک ندارند و اغلب شامل سرگرمیهای ساده و آموزشی برای کودکان هستند.
-
CERO B: این ردهبندی برای بازیهایی است که برای افراد بالای 12 سال مناسب هستند. ممکن است در این بازیها محتوای ملایمتری از جمله خشونت فانتزی یا زبان ملایم به کار رفته باشد، اما بهطور کلی برای کودکان بالای 12 سال بیخطر تلقی میشود.
-
CERO C: این بازیها برای افراد بالای 15 سال طراحی شدهاند و محتوای آنها ممکن است شامل خشونت بیشتر، اشارههای جنسی ضمنی، و یا استفاده از الفاظ قویتر باشد.
-
CERO D: بازیهای این رده برای افراد بالای 17 سال مناسب هستند و محتوای آنها شامل خشونت شدیدتر، صحنههای جنسی، یا زبان توهینآمیز است. این بازیها بهطور کلی برای بزرگسالان جوان و نوجوانان بالای 17 سال در نظر گرفته شدهاند.
-
CERO Z: این ردهبندی برای بازیهایی است که فقط برای افراد بالای 18 سال مناسب است. محتوای این بازیها ممکن است شامل خشونت شدید، نمایشهای صریح جنسی و یا استفاده از مواد مخدر باشد. فروش این بازیها در ژاپن به افراد زیر 18 سال ممنوع است و نیاز به تأیید سن در زمان خرید دارد.
CERO بهعنوان نظام ردهبندی اصلی در ژاپن، نقشی کلیدی در شفافسازی محتوای بازیها و کمک به والدین در انتخاب مناسب بازیها دارد. این نظام در بازار ژاپن بسیار معتبر است و بازیهای ویدئویی که در فروشگاههای فیزیکی و آنلاین این کشور به فروش میرسند، ملزم به رعایت این ردهبندی هستند.
به دلیل حساسیتهای فرهنگی ژاپن و استانداردهای سختگیرانهتر نسبت به برخی محتوای خاص، CERO به عنوان یکی از دقیقترین و موثرترین نظامهای ردهبندی سنی شناخته میشود.
ACB (Australian Classification Board) – استرالیا
سیستم ACB یا Australian Classification Board یک نهاد دولتی در استرالیاست که وظیفه ردهبندی سنی رسانههای مختلف از جمله بازیهای ویدئویی، فیلمها، کتابها و برنامههای تلویزیونی را برعهده دارد. این سیستم در سال 1970 تأسیس شد و بهعنوان مرجع رسمی ردهبندی محتوا در استرالیا فعالیت میکند. هدف اصلی ACB ارائه اطلاعات دقیق به والدین و مصرفکنندگان درباره محتوای رسانهها و کمک به آنها در انتخاب محتوای مناسب برای افراد مختلف بهویژه کودکان و نوجوانان است.
ACB از سوی دولت استرالیا اداره میشود و تمامی رسانههای تصویری از جمله بازیهای ویدئویی پیش از عرضه عمومی ملزم به دریافت مجوز از این سازمان هستند. فرآیند کاری به این صورت است که محتوای بازیها از جمله صحنههای خشونتآمیز، جنسی، زبان توهینآمیز و سایر معیارها توسط کارشناسان بررسی شده و براساس آنها، بازی در یکی از ردههای سنی قرار میگیرد.
ردهبندیهای ACB براساس سطح محتوا و مناسب بودن آن برای گروههای سنی مختلف مشخص میشود. این ردهها شامل موارد زیر است:
-
G (General): این ردهبندی نشاندهنده این است که محتوای بازی برای تمامی گروههای سنی مناسب است. بازیهای رده G هیچگونه خشونت، محتوای جنسی یا صحنههای ناپسند ندارند و معمولاً مناسب کودکان و خانوادهها هستند.
-
PG (Parental Guidance): محتوای این بازیها ممکن است شامل برخی از صحنههایی باشد که نیاز به راهنمایی والدین دارد. خشونت و محتوای نامناسب در سطح بسیار ملایم و غیرواقعگرایانه است و برای کودکان زیر 15 سال با نظارت والدین قابل مشاهده است.
-
M (Mature): این رده برای افراد بالای 15 سال مناسب است. محتوای بازی ممکن است شامل خشونت متوسط، صحنههای ترسناک، و یا اشارههای جنسی ملایم باشد. هرچند این بازیها برای افراد زیر 15 سال منع نشدهاند، اما توصیه میشود که با راهنمایی والدین بازی شوند.
-
MA 15+: این رده برای افراد بالای 15 سال مناسب است و محتوای آن شامل خشونت شدیدتر، زبان توهینآمیز و صحنههای جنسی میشود. افراد زیر 15 سال تنها با حضور والدین یا قیم قانونی مجاز به خرید و تجربه این بازیها هستند.
-
R 18+: این ردهبندی نشان میدهد که بازی فقط برای بزرگسالان (افراد بالای 18 سال) مناسب است. محتوای این بازیها شامل خشونت شدید، صحنههای جنسی صریح، استفاده از مواد مخدر و دیگر موضوعات بزرگسالانه است. فروش این بازیها به افراد زیر 18 سال ممنوع است.
-
RC (Refused Classification): این رده به معنای ممنوعیت کامل بازی در استرالیاست. بازیهایی که در این دسته قرار میگیرند، محتوایی دارند که مغایر با قوانین یا استانداردهای اخلاقی استرالیاست، مانند محتوای شدیداً خشونتآمیز، محتوای جنسی صریح، و یا ترویج رفتارهای غیرقانونی. بازیهای RC اجازه توزیع، فروش یا تبلیغ در استرالیا را ندارند.
- آموزش استفاده از هوش مصنوعی جمنای
USK (Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle) – آلمان
سیستم USK یا Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle یکی از نهادهای ردهبندی سنی در آلمان است که بهمنظور ارزیابی محتوای بازیهای ویدئویی و ارائه راهنماییهای لازم به والدین و مصرفکنندگان ایجاد شده است. این سازمان در سال 1994 تأسیس شد و از آن زمان بهعنوان مرجع اصلی ردهبندی سنی بازیها و نرمافزارهای تفریحی در آلمان شناخته میشود.
ردهبندیهای USK بهصورت عددی از 0 تا 18 به کاربران ارائه میشود که هرکدام نشاندهنده سطح مناسب بودن بازی برای گروههای سنی مختلف است:
-
USK 0: این ردهبندی نشاندهنده این است که بازی برای تمامی گروههای سنی مناسب است. محتوای این بازیها هیچگونه خشونت، محتوای جنسی یا صحنههای ترسناک ندارد و معمولاً شامل سرگرمیهای ساده و آموزشی است.
-
USK 6: بازیهایی که در این رده قرار دارند، مناسب برای کودکان 6 سال به بالا هستند. ممکن است در این بازیها عناصر ملایم خشونت یا ترس وجود داشته باشد، اما بهطور کلی محتوای آنها برای سنین پایین قابل قبول است.
-
USK 12: این ردهبندی برای بازیهایی است که برای افراد بالای 12 سال مناسب هستند. محتوای این بازیها ممکن است شامل خشونتهای فانتزی، زبان ملایم یا مضامین کمی بالغتر باشد، اما همچنان برای کودکان 12 ساله قابل مشاهده است.
-
USK 16: این بازیها برای افراد بالای 16 سال مناسب هستند. محتوای آنها ممکن است شامل خشونت شدیدتر، صحنههای ترسناک و یا استفاده از زبان توهینآمیز باشد. نوجوانان زیر 16 سال برای تجربه این بازیها باید با والدین یا قیم خود مشورت کنند.
-
USK 18: این ردهبندی نشاندهنده این است که بازی فقط برای بزرگسالان (افراد بالای 18 سال) مناسب است. محتوای این بازیها شامل خشونت شدید، صحنههای جنسی صریح و دیگر موضوعات بزرگسالانه است. فروش این بازیها به افراد زیر 18 سال ممنوع است و نیاز به شناسایی سن در زمان خرید وجود دارد.
USK بهعنوان یکی از نظامهای ردهبندی معتبر در اروپا، نقش مهمی در شفافسازی محتوای بازیها و کمک به والدین در انتخاب مناسب بازیها دارد. این نظام بهطور خاص در بازار آلمان، بهعنوان یک مرجع معتبر شناخته میشود و تمامی بازیهایی که در این کشور به فروش میرسند، باید از این ردهبندی برخوردار باشند.
GRAC (Game Rating and Administration Committee) – کره جنوبی
سیستم GRAC یا Game Rating and Administration Committee، نهاد ردهبندی سنی بازیهای ویدئویی در کره جنوبی است. این سازمان در سال 2006 تأسیس شد و وظیفهاش نظارت بر محتوای بازیها و تعیین سن مناسب برای مصرفکنندگان است. GRAC بهمنظور حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر محتوای نامناسب و ارائه اطلاعات دقیق به والدین و مصرفکنندگان در خصوص محتوای بازیها ایجاد شده است.
ردهبندیهای GRAC بر اساس محتوای بازیها و تأثیر آنها بر روی مخاطبان مختلف مشخص میشود. ردههای سنی GRAC بهصورت زیر است:
-
All (همه): این رده نشاندهنده این است که بازی برای تمامی سنین مناسب بوده و محتوای آن هیچگونه خشونت، محتوای جنسی یا موضوعات حساس ندارد.
-
12+: بازیهایی که در این رده قرار دارند، برای افراد بالای 12 سال مناسب هستند. محتوای این بازیها ممکن است شامل خشونت ملایم یا مضامین بالغتر باشد، اما بهطور کلی قابل قبول برای کودکان است.
-
15+: این ردهبندی نشاندهنده این است که بازی برای افراد بالای 15 سال مناسب است. محتوای آن ممکن است شامل خشونت شدیدتر، زبان توهینآمیز و صحنههای ترسناک باشد.
-
18+: این ردهبندی مخصوص بزرگسالان است و نشاندهنده این است که بازی فقط برای افراد بالای 18 سال مناسب است. محتوای این بازیها شامل خشونت شدید، محتوای جنسی صریح و دیگر موضوعات بزرگسالانه است. فروش این بازیها به افراد زیر 18 سال ممنوع است.
GRAC بهعنوان نهاد ردهبندی معتبر در کره جنوبی، تأثیر زیادی بر صنعت بازیهای ویدئویی دارد. این سازمان با توجه به فرهنگ و ارزشهای اجتماعی خاص کره جنوبی، سعی در تنظیم محتوای بازیها بهگونهای دارد که با معیارهای اجتماعی همخوانی داشته باشد.
توسعهدهندگان و ناشران بازیها برای ورود به بازار کره جنوبی باید با دقت محتوای بازیهای خود را مطابق با استانداردهای GRAC تنظیم کنند، چراکه عدم انطباق میتواند منجر به عدم تأیید بازی و عدم قابلیت فروش آن در این کشور شود. بهطور کلی، GRAC در راستای ارتقاء سطح آگاهی والدین و مصرفکنندگان درباره محتوای بازیهای ویدئویی و حفاظت از نسل جوان در برابر محتوای نامناسب، نقش حیاتی ایفا میکند.
ESRA (Entertainment Software Rating Association) – ایران
سیستم ESRA یا Entertainment Software Rating Association، نهاد ردهبندی سنی بازیهای ویدئویی در ایران است که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و معتبر به والدین و مصرفکنندگان درباره محتوای بازیها تأسیس شده است. این سازمان به بررسی و ارزیابی محتوای بازیهای ویدئویی پرداخته و ردههای سنی مناسب برای استفاده از آنها را تعیین میکند.
ESRA بهعنوان یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی، وظیفهاش ایجاد یک بستر مطمئن برای انتخاب بازیهای ویدئویی مناسب برای گروههای سنی مختلف است. این سازمان به توسعهدهندگان و ناشران بازیها کمک میکند تا محصولات خود را در راستای استانداردهای اجتماعی و فرهنگی ایران ارائه دهند. هدف اصلی ESRA، حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر محتوای نامناسب و آگاهی بخشی به والدین است.
ردهبندیهای ESRA بر اساس محتوای بازیها و تأثیر آنها بر روی مخاطبان مختلف مشخص میشود. ردههای سنی ESRA بهصورت زیر است:
-
مناسب برای همه: این رده نشاندهنده این است که بازی برای تمامی سنین مناسب است و محتوای آن هیچگونه خشونت، محتوای جنسی یا موضوعات حساس ندارد.
-
مناسب برای بالای 7 سال: بازیهایی که در این رده قرار دارند، برای کودکان بالای 7 سال مناسب هستند. محتوای این بازیها ممکن است شامل خشونت ملایم یا مضامین بالغتر باشد، اما بهطور کلی قابل قبول برای سنین پایین است.
-
مناسب برای بالای 12 سال: این ردهبندی برای بازیهایی است که برای افراد بالای 12 سال مناسب هستند. محتوای آنها ممکن است شامل خشونت شدیدتر، زبان توهینآمیز و صحنههای ترسناک باشد.
-
مناسب برای بالای 15 سال: این ردهبندی نشاندهنده این است که بازی فقط برای افراد بالای 15 سال مناسب است و محتوای آن ممکن است شامل خشونت شدید و موضوعات بالغتر باشد.
-
مناسب برای بزرگسالان (18+): این ردهبندی مخصوص بزرگسالان است و نشاندهنده این است که بازی فقط برای افراد بالای 18 سال مناسب است. محتوای این بازیها شامل خشونت شدید، محتوای جنسی صریح و دیگر موضوعات بزرگسالانه است. فروش این بازیها به افراد زیر 18 سال ممنوع است.
ESRA بهعنوان نهاد ردهبندی معتبر در ایران، نقش مهمی در شفافسازی محتوای بازیها و کمک به والدین در انتخاب مناسب بازیها دارد. این نظام بهطور خاص در بازار ایران بهعنوان یک مرجع معتبر شناخته میشود و تمامی بازیهایی که در این کشور به فروش میرسند، باید از این ردهبندی برخوردار باشند.
در نهایت، ESRA با هدف ارتقاء آگاهی والدین و مصرفکنندگان درباره محتوای بازیهای ویدئویی و حمایت از نسل جوان در برابر محتوای نامناسب، نقش حیاتی ایفا میکند. این سازمان بهطور مستمر تلاش میکند تا با بهروزرسانی ردهبندیها و اطلاعات مربوط به بازیها، بهویژه در دنیای دیجیتال و در حال تغییر امروز، خدمات بهتری به جامعه ارائه دهد.