نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2 : بازآفرینی 12 مرد خشمگین
فیلم سینمایی هیئت منصفه شماره 2 (Juror#2) ساختهی کلینت ایستوود است. فیلمنامهی این فیلم را جاناتان آبرامز نوشتهاست. بازیگرانی همچون نیکلاس هولت در نقش جاستین کمپ، تونی کولت در نقش فیث کیلبرو، جی.کی.سیمونز در نقش هارولد در این فیلم نقش آفرینی کردهاند. موسیقی متن فیلم کاری است از مارک مانسینا.بر اساس نقصهایی که سیستم قضایی هر جامعه در اجرای عدالت وجود دارد فیلمهای سینمایی وسریالهای زیادی ساخته شدهاست که بعضاً بسیار پر طرفدار بودهاند. اما درکمتر فیلمی دیده شده که مفاهیمی همچون عدالت و تأثیر گناه بر زندگی و چالشهای شک براگیز همزمان با هم به عنوان مضومن یک فیلم دست مایه قرار بگیرد. گاه انسان در تقابل با خود و سیستمهای حکومتی به چالش کشیده میشوند. این گونه موضوعات پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به فیلم را دارند.
کلینت ایستوود فیلمهایی همچون عزیر میلیون دلاری را در کارنامهی خود دارد. او فیلم «هیئت منصفه شماره 2» را در سن 94 ساختهاست. شاید صحنهی هالیوود با فیلمهای پرزرق وبرق، اکشن، تخیلی و آخرزمانی تسخیر شدهباشد اما کارگردانی همچون کلینت ایستوود این هنرمند کهنهکار هنوز هم حرفههایی برای گفتن دارد. او نشان داده که هنوز هم در سن 94 سالگی میتواند یک داستان قوی را در لباس فیلمی قدرتمند با استفاده از زیباییهای بصری و عناصر داستانگویی برای مخاطب به نمایش بگذارد. او در این فیلم که مخاطب را درگیر مفاهیم عمیق گناه و عدالت میکند علاوه بر این که جنبه سرگرمی فیلم را نیز حفظ میکند.
در این فیلم مضامینی همچون عدالت، تقابل با گناه و رستگاری در یک داستان گاه موازی و گاه متقاطع به جلو حرکت میکند. این فیلم یک تریلر است که به همان اندازه که مفهومی است هیجانانگیز و تعلیق آمیز است. داستان این فیلم ماجرای پروندهی قتل در ساوانا جورجیا در آمریکا است. فیلم «هیئت منصفه شماره 2» داستانی دردناک وچالش برانگیز دارد. داستان این فیلم یک داستان غیر واقعی و تخیلی است. اما مضمون آن واقعی است. قهرمان داستان جاستین کمپ با بازی نیکلاس هولت در موقعیتی عجیب و درعین حال چالش برانگیزی قرار گرفتهاست. او دعوت میشود تا برای حل یک پروندهی قتل جز هیئت منصفه باشد. جاستین کمپ به تدریج و با پیش رفتن محاکمه به واقعیت تلخی پی میبرد که نه میتواند آن را کاملاً قبول کند و نه میتواند آن را در نظر نگیرد و فراموش کند. فیلم «هیئت منصفه شماره 2» یک درام روانشناختی است که با یک قلاب روایی خوب مخاطب را به دام میاندازد. به مسائل حقوقی و باگهای آن نیز پرداخته است. در فیلم «هیئت منصفه شماره 2» آدمها چه سفید چه سیاه در مسیر اتفاقاتی قرار میگیرند که شاید به زعم مخاطب حقشان نباشد اما آن دست نامرئی است که اتفاقات و موقعیتها را رقم میزند. کلینت ایستوود در فیلم «هیئت منصفه شماره 2» علاوه بر به تصویر کشیدن تقابل گناه و شک به دنبال باگها و نقصهای سیستم قضایی آمریکا است. او در این فیلم به مخاطب نشان میدهد که سیستم قضایی آنقدرها هم برای پیدا کردن مقصر و مجرم اصلی وسواس به خرج نمیدهد.
نگاهی به مضمون فیلم «هیئت منصفه شماره 2»
در ابتدای فیلم «هیئت منصفه شماره 2» مخاطب و هیئت منصفه در جریان حقایق متعلق یه پرونده قرار می گیرند. دراین فیلم جاستین کمپ سعی میکند تا بقیهی اعضا هیئت منصفه را متقاعد کند که متهم بی گناه است. زیرا او اطلاعات بیشتری از بقیه در مورد پرونده دارد. هیئت منصفه تقریباً مطمئن هستند که متهم گناهکار است زیرا اعتقاد دارند که طبقهی اجتمایی و شغل او این پتانسیل را دارد که از او یک قاتل بسازد. اما چیزی که جاستین کمپ به آن پی بردهاست فراتر از گمانه زنی های بقیه اعضا است. جاستین کمپ نمیتواند اطلاعاتی را که خود نیز به آنها شک دارد، روکند.
آنچه مخاطب در این فیلم میبیند پیامد گناهانی است که انسان در گذشته انجام داده است. پیامد گناهان گذشته برخواهند گشت و دیر یا زود باید با این پیامدها مواجه شد. روبرو شدن با خود گناهکاری که پنهانش کردهای اجتناب ناپذیر است. فیلم « هیئت منصفه مشاره 2» یک درام ساده است که در یک لایهاش به معضل اخلاقی میپردازد و ماهیت کارما را واکاوی میکند و به تأثیر گناه بر آیندهی زندگی میپردازد و در لایهی دیگرش روال سیستم قضایی آمریکا را زیر ذره بین میبرد. فیلم «هیئت منصفه شماره 2» یک فیلم پرتنش و جذاب است.
عملکرد بازیگران
نیکلاس هولت در نقش جاستین کمپ بازی تحسین برانگیزی دارد. او با بازی روان و در عین حال قدرتمندش توانسته مخاطب را به خود جذب کند و کاری کند که مخاطب با جاستین کمپ همدلی کرده و او را درک کند و دلش بخواهد به او کمک کند تا از چالشی که در آن گیر افتادهاست، نجات پیدا کند. بازی تونی کلت در نقش فیث کیلبرو نیز به اندازهی بازی نیکلاس هولت جذاب است. تونی کلت جاه طلبی و قدرت نبرد را با یک بازی مقتدرانه برای مخاطب به نمایش گذاشته است. جی.کی سیمونز در نقش هارولد این کارآگاه کهنه کار و خردمند نیز دیدنی است.
شخصیت جاستین کمپ از یک آشفنتگی درونی رنج میبرد. او احساس گناه میکند و از طرفی به همه چیز شک دارد. جاستین کمپ در درون خود با احساسات متضادی دست و پنجه نرم میکند و شخصت پردازی خوب فیلمنامه این احساسات چالش برانگیز را به مخاطب متقل میکند. صحنههایی از فیلم که به جاستین کمپ میپردازد صحنههایی بسیار جذاب هستند. شخصیت فیث کیلبرو با بازی تونی کلت یک شخصیت جاه طلب است. این شخصیت در عین حال که عمل گرا است و همیشه برای جنگیدن آماده است اما در عین حال به شدت آسیب پذیر است. او در این فیلم شخصیت جالبی است و آمده که به چیزی که میخواهد برسد. هارولد که نقشش را جی.کی سیمونز بازی میکند یک کارآگاه بودهاست. او در طول زندگی خود همیشه با معماها سر و کل زده است. هارولد معماها را می شناسد و در حل آنها تجربههای فراروانی دارد. هارولد راه باز کردن گرهها را میداند. او حرفهای است وآنقدری در این زمینه شناخات دارد که بدند روی چه اطلاعاتی باید تمرکز کند تا به جواب برسد. هارولد نقش هدایت کنندهای را دارد که بیه را به مسیر درست میکشاند او شخصیتی غیر قابل پیشبینی دارد اما در عین حال رفتاری عاقلانه و بالغانه دارد.
کارگردانی کلینت ایستوود
کلینت ایستوود این کارگردان کاربلد مثل همیشه کارش را خوب انجام داده است. او به خوبی از تجربههایش بهره برده است. کارگردانی کلینت ایستوود روان و تأثیر گذار است. اودر فیلم «هیئت منصفه شماره 2» بیشتر از داستان بر شخصیتهای درگیر داستان تمرکز کردهاست. شخصیت برای کلینت ایستوود حکم محور و هستهی مرکزی داستان را دارد.
داستان فیلم «هیئت منصفه شماره 2» یک داستان چند لایه است. هر چه فیلم جلوتر میرود لایههای بیشتری از داستان باز میشود و همزمان تنشها یایجادشده در دساتان بیشتر میشود. صحنه پردازی در فیلم «هیئت منصفه شماره 2» همراه با جزئیات دقیق است. صحنههای دادگاه بسیار خوب از کار در آمدهاست. صحنهها حس استرس، امیدواری و هیجان را به مخاطب منتقل میکنند. کلینت ایستوود به همان اندازه که به گره افکنی دو شخصیت پردازی درداستان اهمیت داده به داستانسرایی بصری نیز اهمیت دادهاست. حس ابهام مرموز گونهی لازم در صحنهها به کمک نورپردازی ایجاد شدهاست. همانطور که پیش از این گفته شد فیلمنامهی فیلم «هیئت منصفه شماره 2» نوشتهی جاناتان آبرامز است. جاناتان آبرامز توانسته با چیدمان درست حوادث حس تنش را در فیلم حفظ کند. او ماهرانه بین مضمون گناه شخصی، عدالت در سیستم قضایی و پیامد اتفاقات گذشته تعادل برقرار کرده است و همزمان همه را جلو برده اشت. همهی شخصیتهای فیلمنامهی آبرامز اشخاصی خاکستری هستند.
این فیلم در مقولهی اعتماد به عدالت سیستم حقوقی وقضایی مخاطب را به چالش می کشد. آیا این سیستم قضایی پر مدعا و پر طمطراق واقعا دغدغهی برقراری عدالت را دارد؟ وقتی هیئت منصفه خودشان به نوعی کم یا زیاد گناهکارند میتوانند حق را از نا حق تشخیص دهند؟ فیلم «هیئت منصفه شماره 2» گذشته از مضمون عدالت به عواقب گناه میپردازد. رستگاری یکی دیگر از موضوعات کلیدی داستان فیلم است که کلیت ایستوود سعی دارد ماهیت آن را به نمایش در بیاورد. فیلمبرداری فیلم عالی است. فیلمبرداری حس تنش را بالا میبرد. نوع فیلمبرداری همراه با موسیقی مارک مانسینا حس دوری و آشفتگی جاستین کمپ را به خوب به مخاطب منتقل میکند.
با تمام امتیازات مثبتی که فیلم از مخاطبان ومنتقدین دریافت کرده نقدهای ینیز بر آن وارد شدهاست. کندی ریتم فیلم از ابتدا محسوس است اما این وقتی فیلم به نیمه می رسد این کندی بیشتر می شود. داستان در بخشهایی مبهم است ومخاطب را کمی گیج می کند. ودرضمن برخی از سئوالاتی که در فیلم مطرح می شدپاسخ شفافی داده نمیشود و برای مخاطب گنگ باقی میماند.
کلینت ایستوود در فیلم «هیئت منصفه شماره 2» با مهارت وکمک گرفتن از تجربههایش توانسته پیچیدگیهای گناه، عدالت و رستگاری را کنا رهم در یک ماجرای هیجان انگیز بتند و داستانی را به تصویر بکشد که مخاطب تا مدتها با آن درگیر بشود. کلینت ایستوود هم در مقولهی فنی فیلم و هم در مقولهی داستانپردازی و شخصیت پردازی خوب عمل کردهاست. حاصل تلاش این کارگردان کهنسال ولی پر انرژی فیلمی دیدنی و بسیار ارزشمند است.