نقد سریال ازازیل : شیاطین در میان ما!
سریال ازازیل محصول ایران است که در ژانر درام، رازآلود ساخته شده است. کارگردان این سریال حسن فتحی است. بازیگرانی حرفهای همچون بابک حمیدیان ، پریناز ایزدیار، پیمان معادی در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.
ژانر وحشت و معمایی در لیست ژانرهایی قرار دارد که در ایران کمتر کارگردانی به آن پرداختهاست. این ژانر در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. وحشت، معما و قرار گرفتن در فضایی پر تنش جزء سرگرمیهای انسان امروزی است و ایجاد همچین فضایی برای دست اندرکاران فیلم و سریال دارای چالشهای مخصوص به خود است. ساخت فیلمها و سریالهای ژانر وحشت و معماگونه نیاز به تبحر خاصی دارد. چون اینگونه ژانرها ممکن است با کمی بی دقتی به ورطهی فیلمها و سریالهای سطحی و آبکی سقوط کنند. حسن فتحی تا پیش از سریال «ازازیل» در کارساخت ملودرامهای تاریخی بوده و از این بابت کارنامهی فوقالعادهای برای خود تهیه کردهاست. اما این کارگردان کاربلد و معروف این بار ژانری را برای خود انتخاب کرده که بسیار پر ریسک و چالش برانگیز است.
مشخصات سریال ازازیل | |
کارگردان | حسن فتحی |
نویسنده | مسعود خاکباز |
بازیگران | پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، پیمان معادی، گوهر خیراندیش، محمد بحرانی |
تاریخ انتشار | 1403 |
داستان سریال ازازیل
دکتر شوکا متخصص زنان و زایمان با بازی پریناز ایزدیار همراه با همسرش رضا زندگی نسبتاٌ آرامی را سپری میکنند. اما این آرامش ادامه نمییابد و فضای زندگی آنها تغییر میکند درست از بعد از این که زنی به نام مرجان ناپدید میشود و پای پلیس به ماجرا باز میشود. با تحقیقات پلیس معلوم میشود که ناپدید شدن مرجان با دو پروندهی دیگر و ناپدید شدن دو زن دیگر در گذشته ارتباطاتی دارد. اما داستان به همین جا ختم نمیشود و تنش دیگری به شخصیتها و مخاطب وارد میشود، درست زمانی که یک جسد پیدا میشود و به پیچیدگی ماجرا اضافه میشود. کم کم سریال جلو میرود. هر چه سریال جلوتر می رود مخاطب به معماهای دیگری بر میخورد و به تدریج رازهایی بر ملا می شود که کشمکش و تنش داستان سریال را افزایش میدهد.
سریال ازازیل در همان قسمت اول نشان داد که چند مرده حلاج است. این سریال ضعیف آغاز کرد. قسمت اول این آن چیزی نبود که بخواهد مخاطب را میخکوب کند و او را میان بهت و ناباوری غرق کند. که این المان جزء لاینفک فیلمها و سریالهای ژانر وحشت و معمایی است.
با این حال حسن فتحی سعی کردهاست تا فضایی متفاوت برای تماشاگرش خلق کند اما بیشتر اوقات درگیر کلیشههای این ژانر شدهاست و تقریباً هیچ نکته خلاقانه و چشمگیری در این سریال از سوی حسن فتحی دیده نمیشود. کلیشه سازی و تکرار روایتهای کهنه از اشکالات این سریال هستند. سازندگان این سریال نتوانستهاند به روایتی نو در ژانر وحشت برسند و مخاطب شاهد سریالی با یک روایت بدون خلاقیت است.
نگاهی به بازیهای ازازیل
بازیگرانی خوش سابقه همچون بابک حمیدیان، پریناز ایزد یار و پیمان معادی در سریال «ازازیل» بازی کردهاند. پریناز ایزدیار بازیگر حرفهای است که سابقهی درخشانی از بازیگری خود در سریال شهرزاد از خود به یادگار نهادهاست. ایزدیار نشان داده که از عهدهی بازیهای سخت و چالش برانگیر بر میآید. اما بازی این بازیگر مستعد در سریال «ازازیل» علاوه براین که بازی خوبی است اما گاهاً به ورطهی تکرار و کلیشه میافتد. او هر از گاهی درمیان بازی خوبش ناگهان در پوست نقشهای سابقش فرو میرود. بابک حمیدیان و پیمان معادی نیز به نوبهی خود بازی خوب و قابل قبولی از خودارائه دادهاند اما با خلاقیت و دقت می توانستند بازی بسیار متفاوتتری از خود را به نمایش بگذارند. مشکل بازی بازیگران سریال «ازازیل» این است که یک بازی خوب اما ساده و بدون نوآوری و خلاقیت از خود ارائه دادهاند. سازندگان و بازیگردان این سریال نتوانستهاند بازیگران را به یک بازی درخور این ژانر وادار نمایند و روح نقشها و شخصیتهای فیلم را از عمق بازیها بیرون بکشند. قسمتی از این مشکل بر میگردد به شخصیت پردازی ضعیفی که گریبانگیر سریال را گرفته است.
و اما گریم و طراحی لباس نیز در این سریال که در ژانر وحشت و معمایی ساخته شدهاست، نیز چنگی به دل نمیزند. سازندگان این سریال سعی کردهاند که با اغراق در گریم و طراحی لباسهای خاص حس وحشت و وهم آلودی را به مخاطب القا کنند که موفق نشدهاند. گریم و لباس در انتقال حس وحشت و وهم به مخاطب نقش مهمی را در این گونه سریالها بازی میکند. نوع گریم و طراحی لباس در سریال «ازازیل» از نبود خلاقیت و منطق رنج میبرد. از دیگر معضلات فیلم استفادهی بیش از حد از جلوههای صوتی است که باعث شده به جای ایجاد تعلیق و تنش به دامان سطحی نگری سقوط کند. گرچه استفاده از جلوههای صوتی یکی از راههای تأثیر گذار برای انتقال حس ترس به مخاطب است اما اگر بی دلیل موجه و یا در زمان نامناسب تکرار شود حس تازگی و وهم آور خود را از دست میدهد. در سریال «ازازیل» این اتفاق افتاده است. و اما داستان سریال. از همان قسمت اول آشفتگی و شلختگی در متن کاملا محسوس است. نویسندهی فیلمنامه سعی کرده چند داستان را موازی با یکدیگر پیش ببرد اما نتوانسته بین داستانها اولویت بندی و هماهنگی ایجاد کند و در مورد چگونگی پیش برد داستان اصلی وداستانهای فرعی مدیریت را از دست داده است. و این باعث میشود تا مخاطب سردرگم شود و نتواند آنطور که باید با داستان اصلی ارتباط برقرار کند زیرا تمرکزش مدام به هم میریزد.
فضا سازی خاص
سریال «ازازیل» برخلاف سریالهای ایرانی دیگر دارای فضا سازی خاص خودش است. سازندگان این سریال سعی کردهاند تا با ایجاد فضایی متفاوت استرس و دلهره را به مخاطب القا کنند و تنش فیلم را بالا ببرند. از نکات مثبت این سریال تلاش سازندگان سریال در استفاده از المانهای فرهنگی بومی است. استفاده از نامهای بومی برای شخصیتها و خود سریال قابل توجه است. ترس و معما دو فاکتوری هستند که در صورتی که نویسندگان و سازندگان فیلم بتوانند هوشمندانه این دو فاکتور را در هم تنیده و هماهنگ با هم پیش ببرند میتوانند داستان و سریالی هیجانانگیز، سرگرم کننده و پر کشمکش خلق کنند.
سریال «ازازیل» در ژانر وحشت و معمایی است. این سریال سعی دارد تا مخاطب را به دنیایی پر از وحشت و معما ببرد و علاوه بر سرگرمی، برایش فضایی هیجانآور، استرس زا ایجاد کند. این سریال از بازیگران حرفهای استفاده کرده است. سریال «ازازیل» سعی دارد ژانر وحشت و معما را همزمان با هم پیش ببرد.
نقاط قوت
- استفاده از المانهای بومی
- ایده گرفتن از داستانهای فولکلور
نقاط ضعف
- طراحی لباس و گریم ضعف
- صداگذاری اغراقآمیز
- عدم انسجام در روایت
- بازیهای معمولی