25 انیمه برتر تاریخ که باید تماشا کنید
انیمهها این روزها بیشتر از همیشه طرفدار پیدا کردهاند. شبکههای معروف پخش تلویزیونی و رقبای نتفلیکس مثل Crunchyroll و Prime Video وارد عمل شدهاند و حتی دیزنی هم اخیرا تعدادی از انیمههای اختصاصی خود را از شبکه دیزنی پلاس پخش میکند. در نتیجه میتوانیم بگوییم که در دسترس بودن و محبوبیت انیمیشنهای ژاپنی هرگز بیشتر از حالا نبوده است. با این مقدمه، در این مطلب 25 مورد از بهترین انیمه های تاریخ را که هر طرفدار انیمه باید ببیند، بررسی میکنیم.
بهترین انیمه های تاریخ
این روزها انیمهها بیشترین رونق را داشته و تماشای آنها دیگر فقط منحصر به گروهی خاص از بینندگان نمانده است. انیمههایی مانند «نام تو» و «بانو هوکوسائی» که در سالهای اخیر ساخته شدند، دوران جدیدی از برتری انیمهها را نوید داده و به مجموعهای از انیمههای پرطرفدار سالهای دورتر مانند مانند «آکیرا» و «همسایه من توتورو» ملحق میشوند.
فهرست طولانی انیمههای محبوب و پرطرفدار، انتخاب و شروع تماشای انیمه را برای آنهایی که تاکنون مخاطب این ژانر نبودهاند، دشوار میکند. با این حال در این مطلب به معرفی و بررسی 25 مورد از بهترین انیمه های تاریخ میپردازیم. در این فهرست، ما بهترینها را با تنوعی غنی از ژانرها و سبکهای مختلف برای شروع شما انتخاب کردهایم. این آثار از انیمههای هیجانانگیز و روانشناختی گرفته تا فانتزیهای فولکلور، زندگینامههای تاریخی، آیندههای پسا آخرالزمانی و درامهای غمانگیز شامل میشوند.
این 25 انیمه برتر عبارتند از:
25. پسرک و مرغ ماهیخوار (The Boy And The Heron)
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز: 7.5
طرفداران انیمه بیشک هایائو میازاکی را به عنوان شناخته شدهترین و محبوبترین فرد در دنیای انیمه میشناسند. این کارگردان که در سال 2013 «باد برمیخیزد» (The Wind Rises) را به عنوان آخرین انیمه خود معرفی کرده بود، در سال 2023 با «پسرک و مرغ ماهیخوار» (The Boy And The Heron) دوباره به استودیو جیبلی معروف بازگشت.
این اثر که شاید بیوگرافیکترین انیمه ساخته شده توسط او باشد، در بحبوحه جنگ جهانی دوم داستان ماهیتو، جوانی را دنبال میکند که (مانند میازاکی) پس از مرگ مادرش به یک روستای از خالی از سکنه فرستاده میشود. در آنجا، او در تلاش است تا مانند میازاکی با محیط جدید سازگاری پیدا کند، اما از نامادری جدیدش، ناتسکوکو، عصبانی است. ماهیتو توسط یک مرغ ماهیخوار خاکستری و مرموز به دنیای فانتزی کشیده شده و با رؤیاهایی از مادر گمشدهاش وسوسه میشود.
این انیمه -همانطور که باید از استودیو جیبلی انتظار میرفت- مملو از موجودات خیالانگیز، تصاویر عجیب و انیمیشنی با جزئیات بسیار زیبا است که همگی با آهنگی خیرهکننده از جو هیسایشی، همکار همیشگی میازاکی، جان پیدا کرده است.
پسرک و مرغ ماهیخوار داستان سفر ماهیتو از جوانی ترسناک و ناخوشایند و تبدیل شدن او به فردی است که واقعاً شروع به مراقبت از خانواده جدیدش میکند. تنها زمان نشان خواهد داد که آیا این اثر، قدرت ماندگاری فرهنگی برخی از آثار دیگر میازاکی را خواهد داشت یا خیر، اما این فیلم که قبلاً دومین اسکار و جوایز دیگری را برای کارگردانش به ارمغان آورده است، در حال حاضر جایگاه خود را به عنوان جدیدترین اثر انیمه در این فهرست به دست آورده است.
24. رد لاین (Redline)
- کارگردان: تاکشی کویکه
- امتیاز: 7.5
یک راننده جسور مصمم است تا در رد لاین، محبوبترین مسابقه در کهکشان، رقابت کند. این مسابقه فقط هر پنج سال یک بار برگزار میشود و او برای شرکت کردن در آن باید بر مافیا، دولت و حتی عشق زندگیاش غلبه کند.
«رد لاین» (Redline) خط اولیه داستانی خود را به یک نبرد بین سیارهای برای بقا در برابر بیگانههای دیوانه تبدیل میکند. روباتها با کارگردانی فوقالعاده تاکشی کویکه به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شدهاند و منظره وسایل نقلیه باورنکردنی که با ناآگاهی عمدی از فیزیک طراحی شدهاند و سیارات بیگانه را میپیمایند، تقریباً بینظیر است.
برای درک بهتر فضای این انیمه، اینطور تصور کنید که گویی «مکس دیوانه: جاده خشم» به مصاف «آکیرا» رفته است. هرچند که قطعا تماشای رد لاین آدرنالین بصری بیشتری را در شما ایجاد میکند.
23. همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز: 8.1
«همسایه من توتورو» (My Neighbor Totoro) نامزد آرامترین و خیالانگیزترین فیلم میازاکی است و فقط «سرویس تحویل کیکی» (Kiki’s Delivery Service) میتواند برای تصاحب این عنوان با آن رقابت کند. این اثر روی شخصیت دو خواهر جوان به نامهای ساتسوکی و می تمرکز دارد که در حالی که مادرشان از یک بیماری طولانی بهبود مییابد، به حومه شهر نقل مکان میکنند. آنها با کاوش در محیط جدید خود، با انبوهی از موجودات عجیب و غریب و ارواح جنگلی روبرو میشوند. در این میان، توتورو نام غول مهربانی است که دختران را به دنیای جادو هدایت میکند.
علیرغم سرعت روایت آرام انیمه، حس واقعی لذت کودکانه در هر فریم از همسایه من توتورو وجود دارد، اما همچنین غم و اندوهی هم در آن نهفته است؛ چرا که خواهران نگران سلامتی مادرشان هستند. همین غم پنهان، به محبوبیت فیلم برای بینندهها کمک کرد. پس از تماشای این انیمه، درک اینکه چرا توتورو به نماد استودیو جیبلی تبدیل شد، دشوار نیست.
22. فرزندان گرگ (Wolf Children)
- کارگردان: مامورو هوسودا
- امتیاز: 8.1
یک مادر مجرد با نام هانا دو فرزند خردسال خود را پس از مرگ پدرشان بزرگ میکند. وقتی بچهها -یوکی و آمه- مخفیانه پدرشان را پیدا کرده و دنبال میکنند و به طور غیر قابل کنترلی به شکل گرگ در میآیند، وضعیت دشوار میشود. هانا که مجبور به نقل مکان خانواده به یک روستای دورافتاده برای حفظ حریم خصوصیشان میشود، ناامیدانه سعی میکند تا از فرزندانش در برابر دنیایی که آنها را درک نمیکند محافظت کند، در حالی که یوکی و آمه خودشان بین طبیعت دوگانهشان سرگردانند.
«فرزندان گرگ» (Wolf Children) است که لحظات عاطفی قدرتمندی را به همراه دارد و چالشهای والدین را بررسی میکند. این انیمه داستانی شاعرانه، عاشقانه و زیباست که عناصر لذتبخش خود را با نتهای غمانگیز متعادل میکند.
21. مجموعه انیمههای اونگلیون (Neon Genesis Evangelion)
آیا در اینجا تقلب میکنیم و چهار فیلم را تحت یک عنوان معرفی میکنیم؟ بله، همینطور است. کارگردانی هیداکی آنو، بازسازی مجموعه تلویزیونی انیمه افسانهای «نئون جنسیس اونگلیون» (Neon Genesis Evangelion) را به یک اثر سینمایی باشکوه تبدیل میکند.
این مجموعه شامل چهار عنوان است:
- اونگلیون: مرگ و تولد دوباره (Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth)
- اونگلیون نسخه جدید سینمایی: جو (Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone)
- اونگلیون نسخه جدید سینمایی: ها (Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance)
- اونگلیون نسخه جدید سینمایی: کیو (Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo)
- اونگلیون: ۳٫۰+۱٫۰ سه بار در یک زمان (Evangelion: 3.0+1.0 Thrice Upon a Time)
در طول این چهارگانه، آنو فضا -و البته بودجه- بیشتری در اختیار دارد تا داستان اصلی را بسط بدهد. در این مسیر، مخاطبان قدیمی این مجموعه با شخصیتهای جدید و پیچشهای داستانی گستردهتر آشنا میشوند. با این حال، چیزی که واقعاً این بازسازی را متمایز میکند، برداشت آخرالزمانی آن از کیهانشناسی شینتو و ایدههای روانکاوانه یونگ و فروید برای ساختن داستانی بسیار پیچیدهتر از مبارزه صرف با تعدادی هیولا است.
20. پروماره (Promare)
- کارگردان: هیرویوکی ایماییشی
- امتیاز: 7
دههها پس از اینکه انسانها شروع به جهش به شکل پیروکینتیکهای قدرتمند آخرالزمانی به نام «برنیش» کردند، سازمانی برای مقابله با خطرات آتشسوزی در میان این نژاد به وجود میآید. گالو تیموس یکی از آتشنشانهای این سازمان است؛ کسی که ماشینهای پیشرفته مورد نیاز برای مبارزه با قدرت برنیشها را دارد. اما هنگامی که او با لیو، یک مبارز سرسخت برنیش روبهرو میشود، این زوج درگیر توطئهای میشوند که ممکن است تمام جهان را به آتش بکشد.
«پروماره» (Promare) یک انیمیشن هیجانانگیز از استودیو تریگر و مجموعهای از صحنههای اکشن بسیار جنبشی و آغشته به رنگهای نئون و پاستلی است، اما در عین حال داستان آن شامل بیانیهای در مورد تعصبهای نژادی و نحوه استفاده از قدرت است. بدون شک این اثر یکی از بهترین انیمه های تاریخ و از جمله متفاوتترین انیمههایی است که میتوانید ببینید.
19. نیروی فضایی سلطنتی: بالهای هونهآمیس (Royal Space Force: The Wings Of Honnêamise)
- کارگردان: هیرویوکی یاماگا
- امتیاز: 7.2
در چارچوب کشورهای رقیب که در تلاش برای برتری تکنولوژیکی هستند، به راحتی میتوان شباهتهای جنگ سرد را در این اثر علمی تخیلی و پیشگامانه هیرویوکی یاماگا مشاهده کرد. با این حال، «نیروی فضایی سلطنتی: بالهای هونهآمیس» (Royal Space Force: The Wings Of Honnêamise) در قلب داستان خود، شخصیتر است و منعکس کننده تلاشهای بشر برای تحقق بخشیدن به پتانسیل خود از طریق تمرکز بر تلاشهای خلبانی با نام شیروتسو لهادات برای تبدیل شدن به اولین انسانی است که به فضا سفر کرده است.
این اثر علیرغم شکست خود در هنگام انتشار، جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین انیمه های تاریخ به دست آورده است.
18. در این گوشه دنیا (In This Corner Of The World)
- کارگردان: سونائو کاتابوچی
- امتیاز: 7.8
«در این گوشه دنیا» (In This Corner Of The World) که بر اساس یک مانگا به همین نام اثر فومیو کونو اقتباس شده، به کاوش در زندگی غیرنظامیان ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم میپردازد. داستان این اثر، در زندگی آرام و روزمره شخصیت اصلی آن با نام سوزو ریشه دارد؛ عروس جوانی که برای زندگی با همسر جدیدش به شهر بندری کوره نقل مکان میکند، جایی که تنها 15 مایل با هیروشیما فاصله دارد.
این انیمه در بازسازی مکانها و معماریها بسیار دقیق عمل کرده و یکی از تلخترین وقایع تاریخ -واقعه بمباران اتمی هیروشیما- را با جزئیات جان بخشیده است.
17. تغییرات آب و هوا با تو (Weathering With You)
- کارگردان: ماکوتو شینکای
- امتیاز: 7.5
هوداکا یک نوجوان فراری است که از شهر کوچک خود به توکیوی شلوغ و پرجمعیت فرار میکند. هینا هم یتیمی است که به تنهایی برادر کوچکترش را بزرگ میکند. همین خط داستانی اولیه، به تنهایی زمینه مناسبی را برای یک درام عاشقانه شدید ایجاد میکند. اما ماکوتو شینکای که نویسنده و کارگردان این انیمه است، با توانایی عجیب هینا در تأثیرگذاری بر آب و هوا به عنوان یک ترکیب استعاری از نوجوانی، تداخلی مسحورکننده از رئالیسم جادویی را به داستان اضافه میکند. با این حال وقتی این دو نوجوان به هم نزدیکتر میشوند و سعی میکنند از استعدادهای هینا برای ساختن آیندهای روشنتر برای هر دویشان استفاده کنند، همه چیز به شکل فاجعهباری برای افراد تغییر میکند.
در «تغییرات آب و هوا با تو» (Weathering With You) توجه خاص شینکای به جزئیات برای به تصویر کشیدن افکتهای آب و هوایی که تقریباً مرزهای انیمیشن را نادیده میگیرند، مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از تأثیرگذارترین انیمههای او از نظر بصری را تا به امروز ایجاد میکند.
16. متروپولیس (Metropolis)
- کارگردان: رینتارو
- امتیاز: 7.2
«متروپولیس» (Metropolis) اثر جمعی یک سوپرگروه از سازندگان انیمه و مانگا است. این اثر بر اساس داستانی اصلی آن در سال 1949 توسط خالق «آسترو بوی» و غول بزرگ مانگا یعنی اوسامو تزوکا اقتباس شده است. سپس فیلمنامه آن توسط کاتسوهیرو اوتومو -نویسنده آکیرا- خلق شد و کارگردانیاش را هم رینتارو انجام داد؛ کسی که از سالها پیش با آثار کلاسیکی از جمله «گلکسی اکسپرس 999» (Galaxy Express 999) و «X:1999» شناخته شده است.
متروپلیس داستانی گسترده پیرامون انسانیت، روباتها، طبقههای اجتماعی و طبیعت روح است که همگی در یک داستان آیندهنگرانه به هم پیچیده شدهاند. با این حال، در مرکز اصلی این انیمه، رابطه بین کنیچی و دختری مرموز به نام تیما را میبینیم که توسط دوک رد شرور تعقیب میشود.
در این اثر، به همان اندازه که کنیچی یا تیما به زیبایی شخصیتپردازی شدهاند، معماری شهر و ساختمانهای آن هم به شکلی استثنایی انجام شده و این انیمه را به یکی از بهترین انیمه های تاریخ با نقد بورژوازی و طبقات اجتماعی تبدیل کرده است.
15. بانو هوکوسائی (Miss Hokusai)
- کارگردان: کییچی هارا
- امتیاز: 6.7
بسیاری از علاقهمندان به فرهنگ و هنر ژاپن، از پیش با نام هوکوسائی آشنا هستند. او از شناخته شدهترین هنرمندان دوره ادو بود که به خاطر کارهای چوبی خیرهکنندهاش مانند «موج عظیم کاناگاوا» مشهور است. با این حال دختر او با نام او-ای نیز به همان اندازه با استعداد بود. در نتیجه، این انیمه بیوگرافیک، راهی برای شناخت بیشتر این هنرمند است.
«بانو هوکوسائی» (Miss Hokusai) یک اثر هنری در مورد هنر است که باید تماشا کرد.
14. ماکیا: زمانی که گل موعود میشکفد (Maquia: When the Promised Flower Blooms)
- کارگردان: ماری اوکادا
- امتیاز: 7.4
«ماکیا: زمانی که گل موعود میشکفد» (Maquia: When the Promised Flower Blooms) اولین کارگردانی ماری اوکادا، فیلمنامهنویس مشهور و بازتابی کاملاً دلخراش در مورد شادیها، تجربیات و دردهای مادری است. شخصیت اصلی با نام ماکیا، عضو یک نژاد تقریباً جاودانه است که در پی حمله وحشیانه انسانهای خارجی، از قبیله خود جدا شده است. هنگامی که او فرزندخواندگی یک نوزاد یتیم را به عهده میگیرد، تصمیم او یک عمل محبتآمیز به نظر میرسد. اما به تدریج هرچه پسرش آریل بزرگ شده و حتی پیر میشود،
این انیمیشن رویایی به گونهای طراحی شده است که قلب بینندگان را برباید و در این کار کاملاً موفق است. هنگام تماشای این انیمه دستمال کاغذی را در نزدیکی خود داشته باشید، چرا که احتمالا به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.
13. سوزومه (Suzume)
- کارگردان: ماکوتو شینکای
- امتیاز: 7.6
«سوزومه» (Suzume) در نگاه اول مضامین زیست محیطی مشابهی را با فیلم قبلی شینکای یعنی «تغییرات آب و هوا با تو» به اشتراک میگذارد. این انیمه، این استعارهای بزرگ از آسیب ملی است که ژاپن از زمان زلزله توهوکو در سال 2011 تجربه کرده است. این اثر داستانی درباره اجتماع است و زندگی مردمی را که به نحوی تحت تاثیر فجایع بزرگ و کوچک قرار گرفتهاند، به نمایش میگذارد.
12. شب کوتاه، دختر پیاده (The Night Is Short, Walk on Girl)
- کارگردان: ماساکی یواسا
- امتیاز: 7.5
ماساکی یواسا یکی از پویاترین انیماتورهایی است که امروزه در این صنعت فعالیت میکند. خلاقیتهای او، آثارش را از بسیاری از تولیدات پرسروصداتر به دور میکند. این تفاوت، در هیچ یک از آثار او به اندازه «شب کوتاه، دختر پیاده» (The Night Is Short, Walk on Girl) آشکار نیست. این انیمه، داستان یک سفر پر هرج و مرج است که در طول یک شب اتفاق میافتد. قهرمانان ناشناس آن با نامهای سمپای، یک دانشجوی برتر در دانشگاه کیوتو و کوهای، دانشجوی دختری که به دنبالش است، شهر را طی میکنند. این دو شخصیت، موقعیتهای سورئال، توهمآمیز و احتمالاً حتی فراطبیعی را در طول داستان تجربه می کنند.
تخیل آشفته یواسا چیزی است که این انیمه را به یکی از بهترین انیمه های تاریخ برای تماشا تبدیل میکند.
11. شبح درون پوسته (Ghost in the Shell)
- کارگردان: مامورو اوشی
- امتیاز: 7.9
«شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell) بر اساس یک مانگای پیشگامانه از ماسامونه شیرو اقتباس شده و یک اثر علمی تخیلی است. اما هرچه در فضای 2029 آن عمیقتر میشویم، دنیای واقعیاش بیشتر به سمت یک جمعیت همیشه آنلاین با مشکلات سایبرنتیک و جرایم دیجیتالی میرود که میلیونها نفر را تحت تأثیر قرار میدهد. سرگرد موتوکو کوساناگی و همکارانش در واحد عملیات ویژه بخش 9، روی انواع جرایم سایبری -مانند افراد بیگناهی با پروتزهای تمام بدن که توسط یک هکر مرموز به نام استاد عروسکی تسخیر شدهاند- تحقیق میکنند.
این انیمه اوشی در نگاه اول یک اثر اکشن است، با اشاره به جنایاتی است که ممکن است در آینده رخ بدهد. اما از نگاهی دیگر، تأملی فلسفی است در مورد جایی که خود واقعی یک فرد در آن قرار دارد. در نتیجه، از جنبهای میتوان این اثر را معادل فیلم «ماتریکس» در دنیای انیمه در نظر گرفت.
10. نام تو (Your Name)
- کارگردان: ماکوتو شینکای
- امتیاز: 8.4
در دنیایی دیگر، «نام تو» (Your Name) یک اثر کمدی خواهد بود. این چیزی است که تماشاگران از هر داستانی که شامل تعویض بدن بین دو شخصیت باشد انتظار دارند، درست است؟ با این حال، تحت کارگردانی و نویسندگی ماکوتو شینکای، این داستان به یک درام تاثیرگذار تبدیل میشود.
زمانی که میتسوها -یک دختر روستایی- و تاکی -یک پسر اهل توکیو- به طور غیر قابل توضیحی در بدن یکدیگر بیدار میشوند، شاهد شروع یک داستان بسیار بزرگتر از سرنوشت مشترک میان آنها میشویم. شینکای به زیبایی زندگی شخصی تاکی و میتسوها توجه میکند و به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه این جفت بدون اینکه هرگز ملاقاتی با هم داشته باشند، همچون پدیدههای کیهانی روی یکدیگر تأثیر میگذارند.
با این داستان هیجانانگیز، جای تعجب نیست که نام تو به یکی از پرفروشترین آثار انیمه تاریخ تبدیل شده است.
9. پدرخواندههای توکیو (Tokyo Godfathers)
- کارگردان: ساتوشی کون
- امتیاز: 7.8
وقتی سه بیخانمان -جین الکلی، هانای ترس و میوکی نوجوان فراری- در شب کریسمس نوزادی رها شده را پیدا میکنند، تلاش میکنند تا والدین او را پیدا کنند. «پدرخواندههای توکیو» (Tokyo Godfathers) که با سبک رئالیستی کارگردان ساتوشی کون امضا شده و با رنگآمیزی خاموش و تیرهرنگ آثار او همراه است، اثری است که میتواند در یک لحظه از ماجرایی خندهدار به دلخراش تبدیل شود و مخاطبانش را غافلگیر کند.
جای دریغ است که این اثر به عنوان یکی از بهترین انیمه های تاریخ، جایی در میان دیگر فیلمهای کریسمسی که در ستایش با هم بودن ساخته میشوند، ندارد.
8. افسانه شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز: 8
«افسانه شاهدخت کاگویا» (The Tale of the Princess Kaguya) آخرین انیمه ساخته شده توسط ایسائو تاکاهاتا، بنیانگذار استودیو جیبلی است. این اثر، از یکی از قدیمیترین داستانهای فولکلور ژاپنی با نام «داستان بامبوشکن» الهام گرفته است. وقتی پیرمردی یک نوزاد کوچک را در ساقه بامبو پیدا میکند، کودک را با خود به خانه میبرد تا او را با همسرش بزرگ کند. آنچه در ادامه میآید، کاوشی از شگفتیهای کوچک یک زندگی فانی و تراژدی سخت از دست دادن است که در نهایت به شکستی دلخراش منجر میشود و سختتر از آنچه تصورش را بکنید، به شما ضربه میزند.
این انیمه، میراثی باورنکردنی برای تاکاهاتا است و با جلوههای بصری قلم مو سبک امپرسیونیستی و غرق در آبرنگهای ملایم آن، چشمهای مخاطبان را نوازش میدهد.
7. آبی تمامعیار (Perfect Blue)
- کارگردان: ساتوشی کون
- امتیاز: 8
«آبی تمامعیار» (Perfect Blue) داستان میما کیریگوی را دنبال میکند؛ یک شخصیت سرگرمیساز و فعال در دنیای نمایش که تلاش میکند از ستاره گروههای نمایشی دخترانه به بازیگری جدی تبدیل شود. با این حال، همه طرفداران او مشتاق نیستند که او تصویر فعلی خود را از بین ببرد. میما که توسط یک استاکر تحت تعقیب قرار میگیرد، وقتی به وبسایتی برخورد میکند که حاوی یادداشت های روزانه اوست اما او هیچ خاطرهای از نوشتن آنها ندارد، شروع به فروپاشی میکند.
این انیمه، یک تریلر روانشناختی است که گویی با موفقیت توانست موج استاکرها را که در قرن بیست و یکم ایجاد شدند، پیشبینی کند. این اثر حماسی تلخ ساتوشی کون، اغلب با بهترین آثار آلفرد هیچکاک مقایسه میشود و کاملاً شایسته چنین مقایسه والایی است.
6. دختری که در زمان پرش میکرد (The Girl Who Leapt Through Time)
- کارگردان: مامورو هوسودا
- امتیاز: 7.7
وقتی ماکوتو کونو، یک دانشآموز دبیرستانی، توانایی سفر در زمان را به دست میآورد، در ابتدا آن را راهی برای مهندسی ایدهاش از یک زندگی عالی -شرکت مجدد در امتحانات، بهبود جایگاه اجتماعیاش و اجتناب از درگیریهای عاشقانه ناخوشایند- میداند. با این حال، او به مرور میفهمد که جهشهایش در طول زمان باعث رنج دیگران میشود و همچنین میآموزد که فقط چند جهش برای اصلاح همه چیز باقی مانده است.
«دختری که در زمان پرش میکرد» (The Girl Who Leapt Through Time) نه تنها یک انیمیشن زیبا است، بلکه یک بررسی تکاندهنده از اراده آزاد و خودانگیختگی در زندگی است. مامورو هوسودا با کارگردانی این اثر، جایگاه خود را به عنوان یکی از بااستعدادترین و باهوشترین خالقان ژاپنی تثبیت کرد.
5. مدفن کرمهای شبتاب (Grave Of The Fireflies)
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز: 8.5
«مدفن کرمهای شبتاب» (Grave Of The Fireflies) که در پایان جنگ جهانی دوم روایت میشود، داستان سیتا و خواهر کوچکترش ساتسوکو را دنبال میکند که پس از بمباران آمریکاییها در کوبه یتیم شدهاند. در این انیمه، در بین صحنههای غمانگیز بیشماری از ویرانی عاطفی محض، لحظات کوچک زیبایی وجود دارد، حتی زمانی که همه چیز در تاریکترین حالت خود قرار دارد. این اثر، داستانی تلخ از استیصال، فاجعه و اندوه و به نوعی شاید مهمترین ساخته استودیو جیبلی باشد که تماشای دوبارهاش برای هیچ کسی کار آسانی نیست.
4. بازیگر هزاره (Millennium Actress)
- کارگردان: ساتوشی کون
- امتیاز: 7.8
سی سال پیش، چیوکو فوجیوارا که یک بازیگر سرشناس بود، بازنشسته شد و زندگی منزوی خود را دور از دوربینها و شهرتی که زمانی برای آن زندگی میکرد، آغاز کرد. اکنون، دو مستندساز با نامهای گنیا و کیوجی، این ستاره گریزان را برای یک مصاحبه در مورد حرفهاش دنبال میکنند. داستان این مصاحبه، دههها را در بر میگیرد و خاطرات چیوکو، مرز بین صفحه نمایش و واقعیت را محو میکند.
ساتوشی کون در «بازیگر هزاره» (Millennium Actress) که به عقیده عدهای ادامه «آبی تمامعیار» محسوب میشود، استعدادهای قابل توجه خود را در زمینه شناخت سینمای ژاپن ارتقا داد و از داستان چیوکو برای بازنمایش شکوههای عصر سامورایی استفاده کرد.
اگر عاشق دنیای فیلم هستید، نمیتوانید از دیدن این انیمه خودداری کنید.
3. شهر اشباح (Spirited Away)
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز: 8.6
وقتی چیهیروی جوان ناخواسته وارد دنیایی میشود که انسانها نباید به آن نزدیک شوند، نام خود را از دست میدهد. او که اکنون با نام سن شناخته میشود، مجبور میشود در یک چشمه آب گرم فوقالعاده باشکوه کار کند. او تلاش میکند تا هویت خود را بازیابد و به زندگیای که زمانی میشناخت، بازگردد.
دنیای فانتزی و رویایی میازاکی که ریشه در آمیزهای از تصاویر شینتو و بودایی دارد، «شهر اشباح» (Spirited Away) را به یکی از جذابترین خلاقیتهای او تبدیل کرده که افسانهای پیرامون داستان دوران بلوغ را به چیزی با عمق و معنای غیرمنتظره تبدیل میکند. پس جای تعجب نیست که این انیمه، اولین جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را برای او به ارمغان آورد. این اثر شباهتهای ساختاری ضعیفی به «آلیس در سرزمین عجایب» و «جادوگر شهر از» دارد و نقطه ورود مناسبی برای مخاطبان غربی است که با استودیو جیبلی -یا به طور کلی، انیمه- آشنا نیستند.
2. آکیرا (Akira)
- کارگردان: کاتسوهیرو اتومو
- امتیاز: 8
«آکیرا» (Akira) با چشماندازی تاریک از آیندهای فروپاشیده، بینندگان را در یک نزاع وحشیانه بین باندهای دوچرخهسواری در خیابانهای نئو توکیوی پسا آخرالزمانی همراه میکند.
اقتباس خیرهکننده و جاهطلبانه کاتسوهیرو اوتومو از مانگای قبلی خود در سال 1982 (که هنوز در آن زمان منتشر میشد و منجر به تفاوتهای عمدهای بین این دو اثر شد) با ترکیبی از مناظر پیچیده شهری و جزئیات خیرهکننده در این اثر، استاندارد جدیدی را برای کارهایی که در انیمهها میتوان انجام داد، تعیین کرد. با این وجود اغراق نیست اگر بگوییم آکیرا دنیا را تغییر داد.
1. شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز: 8.3
تعادل ظریف بین بشریت و جهان طبیعت، شاید موضوع اصلی آثار هایائو میازاکی باشد و این مضمون در هیچ کجا به اندازه «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) آشکار نیست. این داستان در قرن سیزدهم اتفاق میافتد و ماجرای شاهزاده آشیتاکا را دنبال میکند که پس از نفرین شدن توسط یک شیطان خشمگین، از دهکدهاش تبعید شده است. آشیتاکا که در جستجوی علاج است، خود را بین سان، دختری انسان که توسط خدایان گرگ بزرگ شده و محافظ جنگل است، و لیدی ابوشی، صنعتگری که جنگل را برای استخراج سنگ آهن بیابیان میکند، گرفتار میبیند.
میازاکی در آثار خود ایجاد یک دوگانه ساده بین خوب و بد را رد میکند و از جانبداری با هر یک از قهرمانان خود امتناع میورزد. تو در عوض، زیبایی پنهان هر دو جهان را -چه ارواح کنجکاو و خدایان شگفتانگیز ساکن جنگلها و چه گرما و اجتماع شهر آهنی ابوشی- به ما نشان میدهد. نتیجه این اتفاق، یک کار عمیقاً پیچیده و با ظرافت اخلاقی است که به عنوان بهترین انیمه در فهرست بهترین انیمه های تاریخ خودنمایی میکند. شما جای کدام انیمه را در فهرست بهترین انیمه های تاریخ خالی میدانید؟ نظر خود را برایمان بنویسید.
باورم نمیشه که من اینجا قلعه متحرک هاول رو نمیبینم. …………؟؟؟
نائوشیکا از دره باد اثز هایائو میازاکی از قلم افتاده .اونم فوق العادس
قلعه ی متحرک هاول چرا نیست ؟؟؟
قلعه متحرک هاول و پونیو و قلعه آسمان کوشن؟