خلاقانهترین فیلمهای علمی تخیلی دهه ۲۰۲۰
ایدههای دیوانهکننده درباره جهان پیشرو
از بین همه ژانرها، روایتهای علمی تخیلی بدونشک، طیف گستردهای از سوژهها و ایدههای بصری را در اختیار فیلمسازان قرار میدهد. با اینحال، هر فیلم بلند علمی تخیلی، نمیتواند این خلاقیت نامحدود را بهتصویر بکشد و یک اثر بدونعیبونقص خلق کند. البته، در دهه 2020 فیلمهای علمی تخیلی برجستهای ارائه شدهاست، که تلماسه، آواتار: راه آب و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، نمونهای از تسلط و تکامل مستمر این ژانر هستند. با اینوجود، در اینجا میخواهیم فیلمهایی را معرفی کنیم که نهتنها بدونایراد هستند، بلکه واقعا مرزهای خلاقیت را پشتسر میگذارند. بسیاری از این فیلمها، بودجه زیادی برای تبدیل شدن به خوراکی برای باکسآفیس نداشتهاند، اما با رویکرد منحصربهفردشان خود را در قلب طرفداران و منتقدان جا کردهاند. از داستانسرایی گرفته تا ویژگیهای تصویری، همه این آثار سینمایی علمی تخیلی، مرزهای ژانر را بهشکلی جذاب و خلاقانه جابهجا میکنند.
10. بعد از یانگ (After Yang)
داستان فیلم خلاقانه بعد از یانگ، در آیندهای نامشخص اتفاق میافتد. این فیلم زندگی خانواده جوانی را دنبال میکند، که یک روبات اندروید را وارد زندگی خود میکنند، تا مراقب دخترخوانده آنها باشد. این روبات اندروید که کاملا شکل انسانی دارد، یانگ نام دارد. یانگ تاثیر زیادی بر خانواده دارد، بنابراین وقتی خراب میشود و راهی برای درست کردنش وجود ندارد، پدر خانواده، جیک با بازی کالین فارل، سعی میکند او را به هر قیمتی که شدهاست، تعمیر کند. این ماجرا جیک و خانوادهاش را به کشف جنبههای غیرمنتظره وجود و خاطرات یانگ سوق میدهد. بعد از یانگ یک درام علمی تخیلی صمیمانه و عمیق است.
این اثر یکی از مهمترین دغدغههای علمی تخیلی زمان حال را منعکس میکند، و موضوعات بزرگی را مانند تعاملات خانوادگی، رابطه آدمها با فناوری، اهمیت هویت فرهنگی و رابطه روبهرشد ما با هوشمصنوعی، موردبررسی قرار میدهد. از نظر بصری، درام علمی تخیلی بعد از یانگ، بسیار حسابشده و جذاب است، بهطوری که مهارت کارگردان بهدلیل رویکرد دقیقش در ساخت این فیلم، بیشازپیش مطرح شدهاست. این اثر با اولویت دادن به احساسات و پرسشهای فلسفی، فیلمی خلاقانه در ژانر علمی تخیلی محسوب میشود، که بههیچعنوان نباید از دست بدهید. بعد از یانگ بهلطف نگاه منحصربهفردش به ژانر علمی تخیلی سزاوار، محبوبیت و شهرت بیشتری است.
9. عمارت توتفرنگی (Strawberry Mansion)
در فیلم جذاب و خاص عمارت توتفرنگی، جیمز پربل یک حسابرس رویا است، که برای دولت کار میکند. او وظیفه دارد رویاهای مردم را بررسی کند و براساس آن مالیات رویاها را تعیین کند. جیمز باید وارد یک ماموریت طولانیمدت برای بررسی رویاهای یک زن مسن بهنام بلا شود، که رویاهای خود را بر روی صدها نوار ویاچاس ذخیره کردهاست. هنگامیکه جیمز شروع به بررسی رویاها میکند، با نسخه جوانتر بلا مواجه و بهنوعی درگیر میشود. حالا او دیگر نمیتواند مطابق روال شغلی خود، به کارش ادامه دهد. عمارت توتفرنگی دنیایی را بهتصویر میکشد، که در آن، زندگی ارزش زندگی کردن در رویاهای دیگری را دارد.
در حالیکه ایده مالیات رویاها بهنظر میرسد که یک ایده ابزورد و مضمونی سیاه باشد، در رویکرد فیلم عمارت توتفرنگی شادی و زیبایی زیادی وجود دارد، که بینندگان آن را بیشتر جذاب میبینند تا وحشتناک. سینمای مستقل در بهترین حالت خود، آلبرت بیرنی و کنتاکر آدلی را بهعنوان فیلمسازان فیلم عمارت توتفرنگی معرفی میکند، که با رویکردی خاص که شامل جلوههای ویژه، عروسکگردانی و وسایل دستساز است، برای ساختن بسیاری از تصاویر مبتکرانه رویایی خود، شاهکار کردهاند. همه این موارد بهاضافه یک داستان گیرا، باعث خلق یکی ازبهترین و منحصربهفردترین فیلمهای بلند علمی تخیلی جدید شدهاست.
8. ویسنس (Wesens)
داستان فیلم ویسنس در سال 1967 اتفاق میافتد. این فیلم چهار مامور از اطلاعات جمهوری آفریقایجنوبی را دنبال میکند، که به مزرعهای دورافتاده اعزام میشوند تا یک شی ناشناس که بر زمین فرود آمدهاست را، بررسی کنند. آنها که به دوربینهای پیشرفته 8 و 16 میلیمتری مجهز شدهاند، وظیفه شناسایی و ضبط جسمی را دارند، که به عقیده آنها یک ماهواره روسی است. هرچه که آنها زمان بیشتری را در اطراف آن جسم سپری میکنند، شخصیت آنها بیشتر تغییر میکند. هنگامیکه آنها همه حقیقت را درباره آن شی میفهمند، ممکن است برای مقابله با پدیدههایی که پیشروی آنها پدیدار میشود، دیر شود.
ویسنس یک اثر علمی تخیلی مستقل و کاملا متفاوت از آفریقایجنوبی است که توسط درک مولر ساخته شدهاست؛ یک فیلمساز مینیمالیستی و در عینحال جسور و روشنگر در ژانر علمی تخیلی است. این فیلم درک مولر یک داستان دقیق دارد، که موضوعات گستردهتری مانند تنش های ژئوپلیتیک دوران مربوط به کمونیسم و شیفتگی به فضا از طریق رویدادهایی مانند فرود روی ماه رابهتصویر میکشد. استفاده از دوربینهای 8 و 16 میلیمتری به این اثر زیباییشناسی خاصی دادهاست، که واقعا شما را به پیشفرض و چارچوب زمانی داستان میکشاند. این فیلم همچنین برای بسیاری از طرفداران علمی تخیلی بهعنوان یکی از معدود آثار سینمایی ترسناک به زبان آفریقایی، منحصربهفرد خواهدبود.
7. فراتر از بینهایت دو دقیقه (Beyond the Infinite Two Minutes)
فراتر از بینهایت دو دقیقه شخصی بهنام کاتو را دنبال میکند. او وقتی میفهمد که مانیتور کامپیوتر آپارتمانش وقایع دو دقیقه آینده را نشان میدهد، یک حلقه زمانی کشف میکند. این در حالیست، که تلویزیون کافهای که او در طبقه پایین دارد رویدادهای دو دقیقه در گذشته را نشان میدهد. این شرایط یک حلقه زمانی دو دقیقهای بین دستگاهها ایجاد میکند، که کاتو و دوستانش با آن دستوپنجه نرم میکنند. حالا شیطنتهای این دوستان با حلقه زمانی ایجادشده، به موقعیتهای پیچیده و آشفتهای منجر میشود، بهخصوص وقتی که آنها سعی میکنند آینده را دستکاری کنند. فراتر از بینهایت دو دقیقه، یک فیلم علمی تخیلی خلاقانه است، که با بودجه محدودی ساختهشدهاست. این اثر نگاهی نو و شگفتانگیز به ژانر علمی تخیلی، دارد و گروه بازیگران بااستعدادی را معرفی میکند. فراتر از بینهایت دو دقیقه، یک کمدی سفر در زمان است، که نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کردهاست. این کمدی علمی تخیلی ژاپنی جالب، برای یک شب دورهمی فیلمبینی بهخصوص با دوستان عالی است.
6. خدای دیوانه (Mad God)
خدای دیوانه با رویکرد انتزاعی و غیرخطی، شخصیتی بهنام قاتل را دنبال میکند، که به دنیایی کابوسوار و جهنمی فرو میرود. قاتل در یک دنیای دیستوپیایی و پسا آخرالزمانی است، که در آستانه فروپاشی پر از روحهای شکنجهشده، موجودات کابوسوار و نوآوریهای صنعتی است. افرادی که در همان مسیری حرکت میکنند که قاتل هم از آن عبور میکند، این حس را القا میکنند که بسیاری از مردم تلاش دارند از حیاتی که در آن قرار دارند، فرار کنند. خدای دیوانه شاید بیشتر ترسناک باشد تا علمی تخیلی، با اینوجود هنوز عناصری در آن وجود دارد، که برای طرفداران این ژانر جذاب است. برای مثال، بسیاری از هیولاها و شخصیتها توسط کارگردان اثر یعنی فیل تیپت که بهعنوان یک شخص باسواد و باتجربه در زمینه علم شناخته میشود، طراحی شدهاست. جالب است بدانید که ساخت فیلم خدای دیوانه 30 سال طول کشیدهاست و تقریبا در تمام این مدت فیل تیپت کارگردان آثاری مانند؛ پارک ژوراسیک و پلیس آهنی، روی این پروژه کار کردهاست. نتیجه این تلاش طولانیمدت، یک تجربه بصری است که شاید شبیه فیلمهای دیگر بهنظر برسد. با این وجود، خدای دیوانه با رویکرد انتزاعی خود در داستانگویی، این اثر را به بیانی چشمگیر از خلاقیت تبدیل کردهاست.
5. خاطرات (Memoria)
خاطرات داستان جسیکا با بازی تیلدا سوئینتن را دنبال میکند. او یک شب با صدایی بلند و مرموز از خواب بیدار میشود، که خیلی زود متوجه میشود، فقط بهگوش خودش میرسد. این صدا بسیار عمیق و خاص است. جسیکا در جستوجوی پاسخ برای سوالهایش درباره این تجربه، سفری سورئال را آغاز میکند تا منبع و معنای این صدا را که اکنون بر زندگی او حاکم است، درک کند. طراحی صدا اغلب در موفقیت یک فیلم دستکم گرفته میشود، و این باعث میشود هر اثری که بتواند توجه بیشتری به کیفیت و ماهیت صدا داشتهباشد، جذابتر باشد. در طول سفر جسیکا، فیلم همچنین طیف گستردهای از موضوعات را به شیوهای خیالانگیز و دروننگر بررسی میکند.
کارگردان فیلم خاطرات یعنی اپیچاتپونگ ویراستاکولکه یک فیلمساز جوان اهل بانکوک است،که قبلا در سال 2010 با فیلم خاص و تحسینشدهاش عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد، استعداد زیادش را ثابت کردهبود. اما فیلم خاطرات در سال 2021، نشان میدهد که این کارگردان سبک منحصربهفرد خود را در فیلمسازی روزبهروز بیشتر غنا میبخشد. همچنین تیلدا سوئینتن در نقش جسیکا، در فیلم خاطرات شگفتانگیز است.
4. جواب منفی (Nope)
در فیلم جواب منفی زندگی خواهر و برادری که مزرعهای را اداره میکنند که حیوانات را برای تولیدات هالیوودی پرورش میدهد، با ظاهر شدن یک بشقاب پرنده در بالای ملک آنها تغییر میکند. برای درک بهتر این پدیده، خواهر و برادر با یک فروشنده فناوری و یک مستندساز همکاری میکنند تا راز بشقاب پرنده را کشف کنند، در حالیکه صاحب مزرعه همسایه بهدنبال سود بردن از آن است. در طول جریان روایت، ماهیت واقعی بشقاب پرنده بهتدریج آشکار میشود. جواب منفی یک اثر سینمایی شاهکار در ژانر علمی تخیلی است، که اغلب اشتباه فهمیده شدهاست.
این اثر احتمالا قطبیترین فیلم این فهرست است، بهاین معنی که یک عده او را بهشدت تحسین کرده و عده دیگر بهشدت آن را نقد میکنند. جواب منفی بهعنوان فیلم علمی تخیلی جوردن پیل، بازیگر، نویسنده و کارگردان امریکایی، واکنشهای متفاوتی را در سراسر جهان بههمراه داشتهاست. بدون در نظر گرفتن این موضوع، جواب منفی یک ساختارشکنی شگفتانگیز از جنگهای تهاجم بیگانگان و هیولاها است. این فیلم تماشاگران را تا آخرین لحظه به حدس زدن وامیدارد. این فیلم علاوهبر اینکه ترکیبی جالب از ژانرهای وسترن و علمی تخیلی است، تفسیر اجتماعی مهمی را هم در داستان خود بررسی میکند، که به محبوبیت و شهرت جوردن پیل افزودهاست.
3. متصرف (Possessor)
متصرف درباره تاسیا واس یک قاتل نخبه است، که از یک فناوری پیشرفته برای بهدست گرفتن کنترل بدن دیگران برای انجام وظایف خود استفاده میکند. آخرین ماموریت تاسیا با مشکلاتی همراه میشود زیرا، تکنیکهای کنترل ذهن او به چالش کشیده شده و بهنوعی با هدف انتقام گرفتن از تاسیا، او را گرفتار میکند. متصرف نبردی هم در دنیای واقعی و هم در قلمروهای متافیزیکی است، زیرا هر دو سعی میکنند دیگری را از بین ببرند. این اثر یک فیلم علمی تخیلی ترسناک است، که فقط میتواند از ذهن یک کراننبرگ سرچشمه بگیرد. درحقیقت کارگردان فیلم متصرف برندون کاننبرگ پسر کارگردان بزرگ دیوید کراننبرگ است. در حالیکه تسلط دیوید کراننبرگ بر ترکیب ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی، با فیلمهایی مانند مگس، اسکنرها و اگزیستنز ثابت شدهاست، پسرش برندون کراننبرگ این ژانر را با فیلم خشن و تجربی متصرف محصول سال 2020، بهتصویر کشیدهاست. این اثر از برندون کراننبرگ بسیار خشن، تراژیک، عمیق و خاص است، که با نزدیک شدن به ژانر علمی تخیلی به روشی کاملا منحصربهفرد که هر دو وحشت فیزیکی و متافیزیکی را با هم ترکیب میکند، فراموشنشدنی و استوار در سینمای این ژانر میماند.
2. رویاهای ربات (Robot Dreams)
داستان رویاهای ربات در نیویورک در دهه 1980 اتفاق میافتد و داستان سگی را روایت میکند، که روزی تصمیم میگیرد رباتی را بهعنوان یک دوست جدید کنار خود داشتهباشد. این دو درنهایت به ماجراجوییهای زیادی میپردازند و فصلها را با هم سر میکنند. با اینحال، پس از اینکه ربات خراب میشود و در ساحلی که برای تفریح به آنجا رفتهاند گیر میکند، سگ نمیتواند او را نجات دهد. بنابریان این دو بهاجبار از هم جدا میشوند و سگ باید راهی برای بازگرداندن ربات خود برنامهریزی کند. رویاهای ربات یک اثر سینمایی علمی تخیلی است، که شوکهای زیادی به شما وارد میکند. رویاهای ربات رویکردی غیرمتعارف به ژانر علمی تخیلی دارد، یک محیط نوستالژیک از نیویورک دهه 1980 را بهتصویر میکشد، با حیواناتی انساننما سروکار دارد، و کاملا بدون دیالوگ است. علیرغم ریسکهایی که رویاهای ربات بهجان میخرد، این انیمیشن خاص موفق میشود داستانی عمیقا احساسی و صمیمانه تعریف کند، که تا مدتها بعد از تماشایش مخاطب را درگیر خود میکند. اگر برای تماشای رویاهای ربات به دلایل بیشتر نیاز دارید باید بدانید که این فیلم، امتیاز 98 از 100 را براساس وبسایت راتنتومیتوز بهدست آوردهاست.
1. همهچیز همهجا بهیکباره (Everything Everywhere All at Once)
فیلم همهچیز همهجا بهیکباره داستان زنی بهنام ایولین کوان وانگ را دنبال میکند. اولین با بازی میشل سئو، یک مهاجر چینی آمریکایی است. او همزمان درگیر یک تجارت شکستخورده، روابط چالشبرانگیز با دختر و شوهرش و مشکلات مالی است. با اینحال، در طول یک جلسه استرسزا که قرار است در آن بازرسان از خشکشویی درحال ورشکستگی آنها بازدید کرده و مالیات آن را بررسی کنند، متوجه میشود که او کلید نجات جهان چندگانه است. این موضوع اولین را در تلاش برای نجات بسیاری از واقعیتها قرار میدهد. او برای این کار از دانش نسخههای جایگزین خود استفاده میکند و در عینحال روابط خود را با خانوادهاش بازسازی میکند.
همهچیز همهجا بهیکباره ژانر علمی تخیلی را به سطح جدیدی میرساند. در زمانهای که مخاطبان از ابرقهرمانهای زیاد خسته شدهاند و مضمون چندجهانی فقط بهعنوان وسیلهای برای زنده نگه داشتن شخصیتهای محبوب در فیلمها ظاهر میشود، همهچیز همهجا بهیکباره یک اثر سینمایی کمدی، اکشن، ابرقهرمانی و علمی تخیلی پرکشش است که، هرچه را قبلش آمدهاست، کنار میزند. بازیهای خارقالعاده و بازتعریف هنجارهای ژانر، تنها بخشی از چیزی است که باعث شدهاست این فیلم، در ژانر علمی تخیلی چنین موفقیتی بهدست آورد. البته، این موفقیت در جوایز اسکار با برنده شدن هفت جایزه اسکار، از جمله برد برجسته میشل یئو به عنوان بهترین بازیگر زن، نتیجه داد.
منبع: movieweb
حاجی پشمام چرا تا حالا اینا رو ندیدم من!