زمانی که صنعت بازیهای ویدیویی نوجوان بود و به این اندازهای که امروز آن را میشناسیم، هنوز معروف نشده بود، کاملا طبیعی بود که خیلی از استودیوهای بازیسازی به دنبال نویسندههای متخصص برای نوشتن داستانهای بازیهایشان نبودند. در گذشته خیلی از استودیوها، از یک شخص برای امور کارگردانی، نویسندگی و دیزاین بازی استفاده میکردند.
از آنجا که کسی به صورت تخصصی مشغول نوشتن داستانهای بازی نبود، نویسندههای آن زمان از داستانهای بسیار معروف و شناختهشده استفاده میکردند و استودیوهای کمی بودند که نوشتن داستان بازی را به صورت تخصصی انجام میدادند؛ استودیوهایی مثل Remedy که داستانهای درگیرکنندهای مثل مکس پین را ارائه میدادند.
در این میان، استودیوهایی هم بودند که از داستانهای متفاوت الهامهای مهمی میگرفتند و سعی میکردند که از کتابهای مختلف برای داستانهایشان استفاده کنند. استودیویی مثل یوبیسافت که برای خیلی از بازیهایش، سراغ کتاب نویسنده آمریکایی معروف یعنی تام کلنسی رفت و بازیهای زیادی بر اساس کتابهای تام کلنسی ساخت.
در این مقاله، قصد داریم که سراغ معروفترین و بهترین بازیهای یوبیسافت برویم که تگ تام کلنسی بر آنها خورده و بر اساس کتابهای این نویسنده معروف ساخته شده است؛ از فرنچایز ناشناسی مثل End War گرفته تا یکی از معروفترین فرنچایزهای اکشن یعنی اسپلینتر سل که تا همیشه در یاد گیمرها باقی میماند.
1. بازی Tom Clancy’s End War
یکی از خاصترین بازیهای کمپانی یوبیسافت که تگ تام کلنسی روی آن خورده است، بازی EndWar است که در ۴ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، توسط استودیوی یوبیسافت شانگهای، در سبک رئالتایم استراتژی تاکیتال، برای پلتفرمهای پی اس پی، ویندوز، پلیاستیشن ۳، اکس باکس ۳۶۰ و نینتندو دی اس ساخته شده است.
یکی از خارقالعادهترین ویژگیهای این بازی که کاملا حس تازگی داشت، دستیار صوتی این بازی بود. دستیار صوتی بدین شکل کار میکند که شما میتوانستید از صدای خود برای پیشبرد گیمپلی بازی استفاده کنید. یعنی میتوانید در این بازی با استفاده از صدای خود به نیروهایتان دستورهای مختلفی بدهید.
البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که EndWar به راحتی در دو دسته قرار میگیرد؛ شما یا از تجربه این بازی لذت میبرید یا این که از این بازی متنفر میشوید. البته این موضوع کاملا قابل انتظار است؛ از این لحاظ که خیلیها نمیتوانند به راحتی با سبک استراتژیک ارتباط برقرار کنند و به همین خاطر است که بازی در این دو حالت قرار دارد.
گیمپلی بازی Endwar واقعا جذاب است و اکثر گیمپلی بازی به ساختن یک ارتش خلاصه میشود. داستان بازی هم بر اساس جنگ جهانی سوم است که با انفجار یک بمب اتم در عربستان صعودی شروع میشود. با این که این بازی بسیار جذاب بود، اما دنبالهای دریافت نکرد و باید دید که آینده این فرنچایز چیست.
2. بازی Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier
گوست ریکان هم از جمله فرنچایزهای بسیار مهم یوبیسافت است که ده پیش، شاید توجه بیشتری را به سمت خود داشت و یوبیسافت به سختی قسمتهای جدیدی در این فرنچایز منتشر میکند و متاسفانه در قسمتهای جدید این فرنچایز، جذابیت همیشگی این فرنچایز جایگاهی در این بازیها ندارد.
این بازی در تابستان سال ۲۰۱۲ منتشر شد و به نظر میرسید که یکی از بهترین تصمیمات استراتژیک یوبیسافت بود؛ به خاطر این که در آن زمان خیلی از بازیهای ویدیویی تاخیر خورده بودند و به خاطر این تاخیرها، تابستان سال ۲۰۱۲ به قحطی بازیهای ویدیویی محبوب بود. به همین خاطر، انتشار این بازی توانست توجههای زیادی را به سمت خود جلب کند.
بازی از هر لحاظ، چه گیمپلی و چه جلوههای بصری در زمان خودش یک شاهکار بود. کشیده شدن بازی به سمت گیمپلی تاکتیکال و نبرد واقعگرایانه در این بازی از جمله مواردی بود که باعث شد، بازی Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد.
از لحاظ داستانی هم، این بازی در جایگاه بهتری در مقایسه با دیگر بازیهای ویدیویی قرار داشت و هر چقدر که در بازی رو به جلو حرکت میکردیم، بیشتر متوجه این موضوع میشدیم که سازندگان این بازی تمام تلاش خود را کردهاند که این بازی بیشتر از هر وقت دیگری مورد توجه طرفداران بازیهای شوتر و اکشن تاکتیکال قرار بگیرد.
3. بازی Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist
در طول این لیست، قرار است که بارها اسم اسپلینتر سل را مشاهده کنید؛ زمانی که برای اولین بار بازی اسپیلنتر سل ساخته شد، این عنوان قرار بود که رقیب مستقیمی برای بازیهای اکشن مخفیکاری مثل متال گیر سالید و سایفون فیلتر باشد و به لطف طراحی بازی بسیار خوب و به میان آوردن یک کاراکتر به یادماندنی، خیلی زود این فرنچایز محبوبیت زیادی به دست آورد.
در سال ۲۰۱۳، یوبیسافت آخرین قسمت سری اسپیلنتر سل تا به امروز را منتشر کرد و نام آن را Splinter Cell: Blacklist گذاشت. این بازی تفاوت بسیار زیادی با دیگر بازیهای این فرنچایز داشت و تفاوت اصلی آن، در کمتر شدن بخش مخفیکاری بازی و پررنگتر شدن المانهای اکشن خلاصه شده بود.
با این که به گفته خیلی از طرفداران سری، بلکلیست بسیار سادهتر از گذشته شده بود اما نمیتوان کتمان کرد که گیمپلی سرراست بازی و توجه بیشتر به بخش داستانی و پیش بردن ترند آن روزهای دنیای سرگرمی یعنی مبارزه با ترورریسم، باعث میشد تا نتوانیم به راحتی از تجربه بلکلیست عبور کنیم.
همچنان تا آن زمان، کاراکتر سم فیشر به اندازهای در میان گیمرها محبوب بود که اگر او را در هر بازی قرار میدادیم، قرار بود که تجربه لذتبخشی را به دست آوریم و به همین خاطر است که بازی اسپلینتر سل: بلک لیست، قطعا جز بازیهای برتری است که با تگ تام کلنسی در دسترس کاربرها قرار گرفته است.
4. بازی Tom Clancy’s The Division
در سال ۲۰۱۴، کمپانی یوبیسافت به صورت ناگهانی یک بازی کاملا جدید با برچسب تام کلنسی را رونمایی کرد؛ در حالی که خیلی از طرفداران بازیهای این کمپانی منتظر رونمایی قسمت جدید گوست ریکان، اسپلینتر سل، اسسینز کرید یا پرنس آو پرشیا بودند، یوبیسافت در اقدامی ریسکی یک بازی کاملا جدید تحت عنوان The Division را رونمایی کرد.
این بازی تقریبا اولین عنوان یوبیسافت در نسل هشتم بازیهای ویدیویی بود که به خوبی، جابهجایی این کمپانی از نسل هفتم به نسل هشتم را در نمایشهای اولیه این بازی به نمایش میکشید. این بازی در نهایت در ۸ مارس ۲۰۱۶، در سبک شوتر سوم شخص و جهانباز برای پلتفرمهای پی سی، پی اس ۴ و اکس باکس وان منتشر شد.
جلوههای بصری این بازی، اولین موضوعی بود که توجه خیلیها را به سمت خود جلب کرد؛ نمایشهایی که از این بازی قبل از انتشار به دست مخاطبها میرسید به قدری جذاب بود که انتظار برای این بازی را بسیار سخت میکرد. با این که بعد از انتشار، جلوههای بصری ضعیفتر از نمایشها بود اما باز هم برای یک بازی نسل هشتمی، بسیار فوقالعاده بود.
این بازی یک دنیای آخرزمانی را به نمایش میکشید که البته خبری از زامبیها و موجودهای عجیب و غریب نبود و دنیا به دست خطرناکترین دشمنهای تاریخ یعنی خود انسانها افتاده بود. همچنین این بازی گیمپلی تمام آنلاین داشت که میتوانستید با دوستان خود کلنهای مختلف را تشکیل داده و به تجربه گیمپلی جذاب بازی بپردازید.
5. بازی Splinter Cell: Conviction
سری اسپلینتر سل یک مفهوم کلی خیلی ساده را به میان آورد؛ سم فیشر یک مامور مخفی دولتی است که به ماموریتهای مختلف میرود تا بتواند دنیا یا بهتر است بگوییم که کشور آمریکا را از دست تروریستها و دشمنها نجات دهد. همهچیز در این بازی به همین شکل بود تا این که بازی Splinter Cell: Conviction منتشر شد.
این بازی برای پی سی، اکس باکس ۳۶۰، اندروید و آی او اس در سال ۲۰۱۰ در سبک شوتر سوم شخص و مخفیکاری منتشر شد و استودیوی کاربلد و ماهر یوبیسافت مونتریال مثل همیشه، وظیفه توسعه و ساخت این بازی را برعهده داشت؛ اما این بار یک تفاوت فاحش میان این بازی و دیگر قسمتهای این سری وجود داشت.
به جای روبهرو شدن با یک بازی صرفا تروریستمحور که سم فیشر باید جان مردم و کشور آمریکا را نجات دهد، داستان بازی این بار برای سم کمی شخصیتر بود. سازندهها تلاش کردند تا در داستان بازی از دختر سم فیشر یعنی سارا استفاده کنند و کمی عمیقتر ما را با شخصیتپردازی این مامور مخفی آشنا کنند.
باید اعتراف کرد که آنها در انجام این کار واقعا موفق بودند؛ به خصوص در اوایل بازی و زمانی که سم به هیچکس، حتی دولت آمریکا اعتمادی ندارد و به شکل یک مامور سرکش به سمت فهمیدن حقیقت میرود. نداشتن سلاحهای همیشگی و عملکرد چریکی سم فیشر در این بازی تفاوت بسیار ملموسی را با دیگر بازیهای اسپلینتر سل ایجاد کرده بود که تجربه آن را واقعا لذتبخشتر از گذشته میکرد.
6. بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
باز هم سراغ یکی دیگر از بازیهای گوست ریکان آمدهایم؛ قسمت Wildlands بعد از چندین سال انتظار طرفداران این سری منتشر شد و تفاوتهای خیلی زیادی را با قسمتهای قبلی این سری به میان میآورد. تفاوتهایی که البته بسیار تجربه بازی را بهتر کرده بودند و به نوعی، تغییرات لازم در جهت همجهت شدن با ترندهای روز دنیای بازیهای ویدیویی بودند.
این بازی در ۷ مارس ۲۰۱۷ میلادی در سبک شوتر تاکیتال توسط استودیوهای یوبیسافت پاریس و یوبیسافت میلان ساخته و برای پلفترمهای پی سی، پی اس ۴ و اکس باکس وان منتشر شد. این بازی در نهایت توانست نمره متای ۷۰ را به دست آورد که شاید در ابتدا فکر کنید نمره چندان بالایی نیست اما در مقایسه با خیلی از بازیهای یوبیسافت در آن زمان، این نمره بسیار نمره خوبی محسوب میشود.
شما در این بازی کنترل یک تیم ۴ نفره را برعهده دارید و ماموریت شما در کشور بولیوی جریان دارد. شما باید در این کشور، نیروهای کارتل یا باند مواد مخدر این کشور را پیدا کرده و عملیات آنها را منهدم کنید. با کشتن هر فرد کلیدی مهم از کارتل، یک بخش از کشور بولیوی آزاد میشود و کنترل شهر به دست مردم میافتد.
ماموریتهای فرعی و اصلی این بازی کاملا شگفتآور و سرگرمکننده هستند؛ در کنار این گیمپلی جذاب با اکشن نفسگیر، دنیاسازی فوقالعاده بازی را هم باید در نظر داشته باشید که به هیچوجه از تجربه آن خسته نخواهید شد و هر چقدر در طول بازی رو به جلو حرکت میکنید، همهچیز در بازی درگیرکنندهتر میشود.
7. بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas
رینبوسیکس هم از جمله تلاشهای خوب مایکروسافت در زمینه ساخت یک شوتر اول شخص تاکتیکال است که احتمالا طی چند سال اخیر، نام آن را به لطف انتشار قسمت Siege، زیاد شنیدهاید. فرنچایز رینبوسیکس حتی قبل از انتشار این بازی هم مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت و همه این توجهها، به لطف انتشار بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas است که یکی از بهترین بازیها با تگ تام کلنسی محسوب میشود.
این بازی در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۶، در سبک شوتر اول شخص تاکتیکال توسط استودیوی یوبیسافت مونتریال برای پلتفرمهای پی سی، پلیاستیشن ۲، پلیاستیشن ۳، پلیاستیشن پورتابل، اکس باکس اوریجنال و اکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و توانست امتیاز متای فوقالعاده ۸۸ را به خود اختصاص دهد که شاید حتی خود یوبیسافت هم انتظارش را نداشت.
با این که نزدیک به بیست سال از انتشار این بازی میگذرد، اما نمیتوان کتمان کرد که این بازی در زمان خودش تا به امروز توانست یک سبک جدید را برای خود تعریف کند که خیلی از بازیهای شوتر آنلاین، از این سبک و سیاق برای پیشرفت دادن المانهای گیمپلی شوتر تاکتیکتال خود استفاده میکنند.
شما در این بازی داستان لوگان کلر را دنبال میکنید؛ شما به همراه تیم خود باید به دنبال رهبر گروهکهای تروریست بگردید، آنها را بکشید و همزمان گروگانهای این گروهکها را صحیح و سالم به آغوش خانواده بازگردانید. مشخصا میتوانید انتظار داشته باشید که گیمپلی بازی واقعا چالشبرانگیز و دشوار باشد اما همزمان سرگرمکنندگی بیمانندی را ارائه دهد.
8. بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege در ۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در سبک شوتر تاکتیکال توسط یوبیسافت مونتریال توسعه داده شد و تا به امروز برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، اکس باکس وان، اکس باکس سری اکس، اکس باکس سری اس، آمازون لونا، گوگل استدیا و کامپیوترهای شخصی منتشر شده است.
این بازی در مقایسه با دیگر قسمتهای این فرنچایز نتوانست نمره بالایی را به دست آورد اما شاید این بازی را بتوان مهمترین بازی یوبیسافت طی یک دهه اخیر دانست؛ بدین خاطر که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege توانست پلیرهای بسیار زیادی را به دست آورد و در این مدت طولانی، منبع درآمد اصلی این کمپانی بوده.
به همین خاطر، یوبیسافت اهمیت بسیار زیادی به این بازی میدهد و تا همین امروز، این کمپانی در حال پشتیبانی از بازی است. انتشار دی ال سیهای مختلف، نقشههای جدید، اپراتورها و مبارزهای جدید و کلی موارد دیگر در این بازی باعث شده تا پلیرها و طرفداران این بازی به هیچوجه نتوانند به راحتی این بازی را ترک کنند.
همهچیز در این بازی نسخه صیقل یافته وگاس است و با ارائه دادن المانهای گیمپلی جدید، جلوههای بصری واقعگرایانه و مودهای گیمپلی متفاوت، قسمت Siege تبدیل به یک کلاس درس طراحی بازی شوتر آنلاین برای استودیوهای دیگر شده و به لطف جذابیت کلی گیمپلی بازی، هر روز کلی پلیر مختلف بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال از انتشار این بازی در لابی این عنوان سر میکنند.
9. بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter
این بازی در سال ۲۰۰۶، برای پلتفرمهای پی سی، پلیاستیشن ۲، اکس باکس اورجینال و اکس باکس ۳۶۰، توسط اسودیوی رد استورم اینترتینمنت و یوبیسافت پاریس، در سبک شوتر تاکتیکال با زاویه دید رویشانه منتشر شد و از همان ابتدا توانست نظر خیلیها را به سمت خود جلب کند.
شما در این بازی یک سری مراحل مختلف را دنبال میکنید که در آن باید تیم خود را رهبری کرده و گروگانها را نجات بدهید؛ شاید در ابتدا فکر کنید که این بازی شباهت زیادی با سری رینبو دارد؛ اما نه تنها از لحاظ المانهای اکشن و گیمپلی، این بازی تفاوتهای زیادی با رینبو دارد بلکه در رینبو شما وظیفه رهبری تیم را ندارید.
باید در نظر داشته باشید که سازندگان این بازی تمام تلاش خود را کردهاند که بازی را تا جایی که میتوانند نزدیک به واقعیت پیادهسازی کنند؛ به همین خاطر، شما در طول بازی قابلیت بازیابی سلامت خود را ندارید و گلولههایی که به شما اصابت میکند، درست تاثیر دنیای واقعی را روی شما خواهد گذاشت.
با این که داستان این بازی جذابیت چندان زیادی ندارد، اما باید اعتراف کنیم که گیمپلی و اکشن بازی به اندازه کافی جذاب است که بتواند شما را تا ساعتها درگیر خود کند. یکی از بهترین ویژگیهای این بازی، هوش مصنوعی دشمنها است که حس واقعگرایی را به حداکثر خود میرساند.
10. بازی Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory
برای آخرین بازی، سراغ یکی از بهترین بازیهای تاریخ یوبیسافت آمدهایم که از فرنچایز اسپلینتر سل است؛ بازی Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory در سال ۲۰۰۵ توسط یوبی سافت مونتریال و یوبیسافت آنسی در سبک اکشن مخفیکاری برای پلفترمهای نینتندو دیاس، نینتندو گیم کیوب، پی سی، پلیاستیشن ۲، پلیاستیشن ۳، اکس باکس اورجینال، اکس باکس ۳۶۰ و اکس باکس وان منتشر شد.
در این قسمت از اسپلینتر سل، مخفیکاری رگههای پررنگتری دارد و از طرفی دیگر سازندگان تمام تلاش خود را کردهآند که نبردهای تن به تن بیشتری را شاهد باشیم. پیادهسازی و بالانس میان این المانها به اندازهای خوب پیادهسازی شده است که به هیچوجه از تجربه گیمپلی بازی خسته نخواهید شد.
توصیه میکنیم که حتما این بازی را تجربه کنید که قطعا تجربه متفاوتی برای شما خواهید بود و تضمین میکنیم که این بازی جایگاه بهترین بازی با برچسب تام کلنسی را متعلق به خود خواهد کرد.