۱۰ نکته پنهان انیمیشن درون و بیرون ۲ (Inside Out 2)
انیمیشن درون و بیرون ۲ دنبالهای مورد انتظار برای انیمیشن محبوب درون و بیرون۱، با ارایه داستانی عمیقتر و شخصیتهایی پیچیدهتر، بالاخره منتشر شد. این انیمیشن که به کاوش در اعماق ذهن انسان و ظرافتهای عاطفی دوران نوجوانی میپردازد، مملو از لحظات طنز، صحنههای تماشایی و البته، رازهای پنهان و جالبی است که تماشای آن را دوچندان لذتبخش میکند.
درون و بیرون ۲ ادامهی داستان رایلی، دختر نوجوانی است که در نسخه اول شاهد تحولات عاطفی و روانی او بودیم. در این دنباله، رایلی به مرحلهای جدید از زندگی وارد میشود و با چالشهای جدیدی در دوران نوجوانی مواجه میشود. احساسات اصلی همچنان در مرکز داستان قرار دارند، اما تغییرات جدید در زندگی رایلی و تحولاتی که درون ذهن او رخ میدهد، محور اصلی داستان خواهد بود.
10. بازگشت بینگ بنگ
در ابتدای فیلم، بینگ بنگ را به عنوان یک فیل صورتی شاد و پرانرژی میشناسیم که همراه با جوی، شخصیت شادی، در جزیرهی تخیلات رایلی زندگی میکند. بینگ بنگ و جوی، صمیمیترین دوستان یکدیگر هستند و لحظات شاد و به یاد ماندنی را با هم سپری میکنند. اما با بزرگ شدن رایلی و کمرنگ شدن توجه او به دنیای تخیل، بینگ بنگ به تدریج محو و فراموش میشود. این اتفاق، غم و اندوه عمیقی را در دل بینگ بنگ و جوی ایجاد میکند.
بینگ بنگ، دوست خیالی ریلی که در قسمت اول جان خود را فدا کرد، در یکی از خاطرات قدیمی ریلی ظاهر میشود. این صحنه کوتاه ولی تاثیرگذار، یادآور دوستی و فداکاری بینگ بنگ است و برای طرفداران قدیمی فیلم بسیار نوستالژیک است. هنگامی که پنج احساس اصلی در خواب هستند، درست قبل از اینکه زنگ بلوغ رایلی به صدا درآید، اگر به گوشه جوی در داخل آرایش خواب او نگاه کنید، ممکن است شکلی آشنا را تشخیص دهید. یک اوریگامی بینگ بنگ وجود دارد، به نحوی که بسیار شبیه شکل مکعبی او در فیلم اول است. رایلی ممکن است دیگر بینگ بنگ را به خاطر نداشته باشد؛ اما جوی او را یادش میآید، یعنی بخشی از او هنوز در رایلی زندگی میکند.
9. حضور گروه پسرانه 4*Town از انیمیشن «قرمز شدن»
در انیمیشن درون و بیرون ۲، هنگامی که رایلی شب قبل از اولین روز کمپ فوتبالش به خواب میرود و درست قبل از پیوستن احساسات جدید، یک ایستراگ (نکات مخفی داخل فیلم و انیمیشنها) جالب در پسزمینه مشاهده میشود. رایلی یک پوستر از گروه موسیقی 4*Town دارد، گروه پسری که به طور برجسته در انیمیشن قرمز شدن محصول کمپانی پیکسار حضور دارد. این پوستر نه تنها یک ایستراگ بامزه برای طرفداران پیکسار است. بلکه با توجه به اینکه هر دو فیلم درون و بیرون ۲ و قرمز شدن به عنوان استعارههایی برای دختران جوانی که در حال گذراندن دوران بلوغ هستند، انتخاب این پوستر بسیار مناسب و خلاقانه به نظر میرسد.
8. لنی دوربین دوچشمی از داستان اسباب بازیها
در اوایل انیمیشن درون و بیرون۲، شادی (Joy) با یک مونولوگ به توضیح تغییراتی که برای رایلی و احساسات او از زمان فیلم اول رخ داده، میپردازد. در این صحنه، احساسات به جزایر شخصیتی رایلی که در حال تغییر هستند، نگاه میکنند. شادی برای دیدن جزیره خانواده که به تدریج کوچک شده و تحت تاثیر جزیره دوستی قرار گرفته است، یک دوربین دوچشمی به غم (Sadness) میدهد.
برای هر طرفدار پیکسار یا حتی کودکان بسیار دقیق و مشاهدهگر، این دوربین دوچشمی به سرعت قابل تشخیص است، زیرا همان لنی جان (Lenny) از سری انیمیشنهای داستان اسباببازی است. این ایستراگ کوچک و جذاب، که نشاندهندهی همبستگی و ارتباط بین فیلمهای مختلف پیکسار است، به عنوان یک یادآوری شیرین از شخصیتهای محبوب این شرکت عمل میکند.
7. جان راتزنبرگر و بازگشت به پیکسار
اگر شما از کودکی دنبالکننده فیلمهای پیکسار بودهاید، احتمالاً یکی از اولین ایستراگهایی که به آن برخورد کردهاید حضور بازیگر جان راتزنبرگر بوده است. پس از صداپیشگی شخصیت هم (Hamm) در داستان اسباببازی، راتزنبرگر به عنوان نماد خوششانسی برای پیکسار تبدیل شد و از آن زمان در هر یک از فیلمهای این شرکت حضور داشته است.
در درون و بیرون۲، جان راتزنبرگر بار دیگر نقش فریتز (Fritz) را ایفا میکند. فریتز یک سازه است که در پایان فیلم اول درون و بیرون برای نصب کنسول کنترل جدید ظاهر شد. حضور دوباره فریتز در این فیلم، نه تنها یادآور نقشهای پیشین راتزنبرگر است، بلکه به نوعی ادامهدهنده سنت حضور او در تمامی فیلمهای پیکسار میباشد.
ایستراگها در فیلمهای پیکسار همیشه نقش مهمی در جذب و سرگرم کردن مخاطبان داشتهاند. حضور مداوم جان راتزنبرگر به عنوان یکی از این ایستراگها، نشاندهنده ارتباط نزدیک و اهمیت همکاریهای طولانیمدت در دنیای سینما است. این حضور مداوم، علاوه بر ایجاد حس نوستالژی برای بینندگان، به نوعی تضمین کیفیت و پیوستگی در آثار پیکسار نیز محسوب میشود.
6. شماره معنادار رایلی
در صحنه بازی هاکی در ابتدای فیلم درون و بیرون۲، شماره هاکی رایلی 28 است. این شماره به این واقعیت اشاره دارد که درون و بیرون ۲ بیست و هشتمین فیلم استودیوی پیکسار است. استفاده از شماره ورزشی با معنای خاص، چیزی است که پیکسار قبلا نیز در فیلم ماشینها انجام داده بود.
در فیلم ماشینها، شماره مسابقه رعد و برق مککوئین 95 است که به سال 1995 اشاره دارد. سالی که اولین انیمیشن بلند پیکسار، داستان اسباببازی منتشر شد. ابتدا استودیو قصد داشت به او شماره 86 بدهد، همانطور که در تیزر اولیه فیلم که از تصاویر اولیه مفهومی استفاده میکند دیده میشود. اما این شماره سپس به شخصیت منفی اصلی فیلم، چیک هیکس (Chick Hicks) داده شد. شماره 86 به سال 1986 اشاره دارد، سالی که اولین فیلم کوتاه پیکسار، لوکسو جونیور (Luxo Jr.) منتشر شد.
- 5 رکورد باکس آفیس که توسط انیمیشن «درون و بیرون 2» شکسته شد
- 10 احساس درونی مجموعه انیمیشن «درون و بیرون» (Inside Out)
- 4 انیمیشن دیزنی و پیکسار که سال 2024 اکران میشوند
5. کلمه A113 در پیکسار
طرفداران فیلمهای پیکسار احتمالاً تا به حال متوجه شماره A113 شدهاند که در تمام فیلمهای این استودیو حضور دارد. این شماره به عنوان یک ایستراگ در بسیاری از فیلمهای دیگر نیز دیده شده و به نحوی ارتباطی میان آنها ایجاد کرده است. شماره A113 اشاره به کلاسی در موسسه هنرهای کالیفرنیا (Cal Arts) دارد که بسیاری از انیماتورها و بنیانگذاران پیکسار در آنجا تحصیل کردهاند.
استفاده از شماره A113 به عنوان یک ایستراگ برای اولین بار توسط برد برد (Brad Bird)، کارگردان انیمیشنهای شگفتانگیزان و راتاتویی در یکی از قسمتهای سریال خانواده سگ انجام شد.
ایستراگها همچون A113، نه تنها به عنوان یک چالش سرگرمکننده برای بینندگان عمل میکنند، بلکه به نوعی ادای احترام به تاریخچه و ریشههای سازندگان فیلمها نیز هستند. حضور مداوم این شماره در فیلمهای مختلف، به بینندگان یادآوری میکند که انیماتورها و فیلمسازان چگونه از تجارب و آموزشهای گذشته خود بهرهبرداری میکنند و این ارتباطات و خاطرات را در آثار خود جاودانه میسازند.
4. شخصیت پنهان بلوفی
در اعماق ذهن رایلی، دو شخصیت وجود دارند که در درون و بیرون ۲به آنها اشاره شده است. یکی از این شخصیتها بلوفی (Bloofy) است که رون فانچس (Ron Funches) به صداپیشگی او پرداخته است. بلُوفی یک شخصیت دو بعدی از یک سریال تلویزیونی است که برای کودکان پیشدبستانی طراحی شده است. این شخصیت به نوعی نشان دهنده تلاش دیزنی برای شوخی با رقبای خود، نیکلودئون (Nickelodeon)، است که سریالهای محبوبی همچون ردیابی آبی (Blue’s Clues) و دورا، جستجوگر (Dora: The Explorer) را تولید کردهاند.
بلوفی به عنوان یک شخصیت دو بعدی در ذهن رایلی، به نظر میرسد که به عنوان یک اشاره جالب و طنز به سریالهای کودکان دیگر شبکهها در این فیلم حضور دارد. ردیابی آبی و دورا، جستجوگراز محبوبترین سریالهای نیکلودئون برای کودکان پیشدبستانی هستند که هر دو با استفاده از انیمیشن دو بعدی و روشهای آموزشی خلاقانه، توانستهاند طرفداران زیادی را جذب کنند. دیزنی با معرفی بلوفی در درون و بیرون ۲، به نوعی با این سریالهای محبوب شوخی میکند و به رقابت دوستانه بین شبکههای تلویزیونی اشاره دارد.
علاوه بر این، نام بلوفی احتمالا به یکی دیگر از سریالهای محبوب کودکان، یعنی بلوی (Bluey) نیز اشاره دارد. بلوی یکی از بزرگترین موفقیتهای دیزنی پلاس بوده است و به سرعت به یکی از پرطرفدارترین سریالهای کودکان در این پلتفرم تبدیل شده است. استفاده از نام بلوفی نه تنها به شوخی با رقبا میپردازد، بلکه به نوعی ارجاع به موفقیتهای داخلی دیزنی نیز میباشد.
3. حضور لنس اسلشبلید در ذهن رایلی
در میان شخصیتهای پنهان در ذهن رایلی، لنس اسلشبلید (Lance Slashblade) نیز حضور دارد. لنس یک شخصیت بازی ویدئویی است که رایلی قبلا به او علاقه داشت. صداپیشگی این شخصیت توسط یونگ یه (Yong Yea) انجام شده است. لنس اسلشبلید به نوعی به شخصیتهای بازیهای ویدئویی الهامگرفته از انیمه مانند کلود استرایف از فاینال فانتزی ۷ (Final Fantasy VII) بازمیگردد.
یکی از نکات جالب در مورد لنس این است که رایلی احتمالا علاقه خود را به این شخصیت از طریق بازیهایی مانند سوپر اسمش بروز (Super Smash Bros.) و استریت فایتر (Street Fighter) پیدا کرده است. کلود استرایف، شخصیت محبوب فاینال فانتزی ۷، در سال ۲۰۱۵ به مجموعه بازیهای سوپر اسمش بروز پیوست، همان سالی که فیلم اول درون و بیرون منتشر شد. همچنین، کلود در سری بازیهای کینگدام هارتس (Kingdom Hearts) نیز حضور دارد. که یک مجموعه بازیهای کراساور بین شخصیتهای فاینال فانتزی و شخصیتهای دیزنی است. حضور این دو شخصیت به پیکسار اجازه میدهد تا ایستراگهای بیشتری را در درون و بیرون ۲ قرار دهد.
حضور شخصیتهایی مانند لنس اسلشبلید در ذهن رایلی، نشاندهنده تأثیرات عمیق فرهنگی و رسانهای بر زندگی کودکان و نوجوانان است. این شخصیتها نمادی از علایق و تأثیرات بازیهای ویدئویی و انیمهها بر ذهن رایلی هستند. انتخاب لنس اسلشبلید به عنوان یک شخصیت بازی ویدئویی الهامگرفته از انیمه، نشاندهنده توانایی پیکسار در ایجاد ارتباط بین دنیای بازیها و انیمیشنها و همچنین ترکیب عناصر مختلف فرهنگی در داستانهای خود است.
2. انویی
فیلم درون و بیرون در ابتدا شامل ۲۷ احساس مختلف در مراحل گوناگون توسعه بود؛ اما در نهایت این تعداد به پنج احساس اصلی کاهش یافت. یکی از این احساسات که قرار بود در فیلم اول حضور داشته باشد، انویی (Ennui) بود که در آن زمان شخصیت او به صورت مرد طراحی شده بود. اگرچه انویی هیچگاه به مرحلهی استوریبرد نرسید؛ اما صحنههای حذف شدهی او در نسخههای خانگی فیلم و دیزنی پلاس قابل مشاهده است.
در طول فرآیند تولید فیلم اول، تیم سازنده مجبور به انتخاب و حذف برخی از احساسات شدند تا داستان به بهترین شکل ممکن روایت شود. در این میان، انویی یکی از احساساتی بود که هرگز به مرحلهی استوریبرد نرسید و در نتیجه از فیلم حذف شد. این تصمیم به دلیل نیاز به تمرکز بر روی پنج احساس اصلی بود که داستان فیلم را به طور مؤثری هدایت میکردند.
با این حال، زمانی که نوبت به ساخت دنبالهی فیلم رسید، تیم سازنده تصمیم گرفتند که انویی را با کمی تغییرات مجددا معرفی کنند. در فیلم درون و بیرون ۲، انویی به عنوان یک شخصیت جدید و جذاب با صداپیشگی آدل اکسارکوپولوس (Adèle Exarchopoulos) حضور دارد. انویی اکنون به عنوان یک شخصیت زن معرفی شده و تجسم خستگی و کسالت است. تماشای صحنههای حذف شده از نسخههای خانگی فیلم و دیزنی پلاس، نشاندهندهی این است که انویی در ابتدا چگونه طراحی و توسعه یافته بود. این صحنهها به بینندگان این امکان را میدهند تا نگاهی دقیقتر به فرآیند تولید فیلم داشته باشند.
1. ارجاع خندهدار و مفهومی به تبلیغ 1984اپل
یکی از جذابترین و در عین حال عمیقترین ارجاعات در انیمیشن درون و بیرون ۲، پارودی تبلیغ معروف 1984 اپل در سوپر بول است. در این فیلم، اضطراب به صورت تصویری بزرگ بر روی صفحهای نمایش داده میشود. به شکلی مشابه با شخصیت برادر بزرگ (Big Brother) در یک محیط اداری، که تصور و خیال رایلی را به مرکز پیشبینی مشکلات آینده تبدیل کرده است.
این ارجاع نه تنها به کتاب نمادین نوزده هشتاد و چهار (Nineteen Eighty-Four) جرج اورول اشاره دارد، بلکه لایههای بسیاری به تاریخ پیکسار اضافه میکند. این ارجاع به نوعی ادای احترام مستقیم به یکی از بنیانگذاران بزرگ پیکسار و اپل، استیو جابز، محسوب میشود. تبلیغ 1984 اولین بار کامپیوتر شخصی اپل، مکینتاش، را به جهان معرفی کرد. در سال 1984 در طول سومین ربع سوپر بول XVIII پخش شد. این تبلیغ که توسط ریدلی اسکات (Ridley Scott) کارگردانی شده بود. دوندهای بینام (آنیه ماژور) را نشان میداد که در لباسی رنگی، در دنیایی خاکستری و تیره به سمت صفحه نمایش بزرگی با یک شخصیت بینام حرکت میکند. در فیلم درون و بیرون ۲، نمایش اضطراب بر روی صفحهای بزرگ در محیطی اداری، به نوعی بازسازی و بازتاب تبلیغ 1984است.
سخن آخر
ایستراگها در انیمیشندرون بیرون نهتنها بهعنوان یک عامل سرگرمکننده عمل میکنند. بلکه به تعمیق تجربه تماشای فیلم و ایجاد ارتباط بیشتر بین مخاطبان و داستان کمک میکنند. این جزئیات کوچک نشاندهنده دقت و توجه خالقان اثر به جزئیات و احترام به تاریخچه و فرهنگ پیکسار و مخاطبان آنهاست. با کشف این ایستراگها، تماشاگران میتوانند هر بار که فیلم را تماشا میکنند، جزئیات جدیدی را پیدا کنند و از تجربهای تازه لذت ببرند.
منبع: movieweb
خوب بود
یک نکته دیگه هم داشت که موقعی که رفتن زندان راز های تاریک همون تاریکی در فیلم اوریون تاریکی بود
عالی
چرا باید یه شرکت کارتون سازی از یه شرکت کارتون سازیه دیه تبلیغ گنه باهوش؟
آره دقیقا. برای اومدن توی این صفحه الان دارم اوریون رو میبینم الاااااااان دیدمش 😍
اینکه بینگ بنگ برگشته خیلی خبر خوبیه ولی من با اینکه دوبار فیلم رو متوجه نشدم