رتبهبندی مجموعه بازیهای اساسینز کرید بر اساس میزان سختی
بین گیمرهای حرفهای ایرانی، یکی از فرنچایزهایی که همیشه طرفدارهای زیادی داشته و گیمرها هایپ زیادی را برای انتشار قسمتهای جدید آن تجربه میکنند، فرنچایز اساسینز کرید (Assassin’s Creed) است که البته این هایپ فقط مختص به گیمرهای ایرانی نیست و این فرنچایز در حال حاضر محبوبترین فرنچایز یوبیسافت است که هر ساله گیمرهای زیاتدی را به سمت خودش جذب میکند.
تا به حال ۱۲ قسمت اصلی برای این فرنچایز منتشر شده است که میتوانید همین حالا از طریق فروشگاههای دیجیتالی آنها را خریداری کرده و آنها را تجربه کنید. به جز این دوازده قسمت اصلی، چند نسخه و قسمت فرعی به شکل پریکوئل و اسپینآف هم برای این بازی منتشر شده است.
در این مقاله قرار است سراغ این فرنچایز برویم و چندی از سختترین و چالشبرانگیزترین قسمتهای این فرنچایز را برای شما معرفی کنیم. با این که اسسینز کرید همیشه اولویت خود را در دسترسی راحت برای پلیرها و یک تجربه هموار قرار داده است، اما در بعضی از بازیهای این فرنچایز، یوبیسافت سعی خود را کرده است که چالشهای زیادی را برای پلیرها به همراه بیاورد.
در این لیست، سراغ ۶ بازی از سری اسسینز کرید خواهیم رفت که این کار را به خوبی انجام دادهاند و توانستهاند کمی چالش را به عنوان چاشنی در بازی اضافه کنند.
- 13 بازی تک تیراندازی مهیج که سرعت و دقتتان را به چالش میکشند
- 12 شخصیت مرموز و عجیب بازیهای ویدیویی
- بدترین بازیهای ویدیویی که بر اساس فیلمهای سینمایی ساخته شدند
۶. Assassin’s Creed 2
بازی اسسینز کرید ۲ تا به امروز به عنوان یکی از بهترین قسمتهای این فرنچایز به شمار میآیند؛ حتی طرفدارهای قدیمی این سری معتقد هستند که هیچ بازی در این سری از زمان انتشار Assassin’s Creed II نتوانسته است که این جذابیت را مجددا تکرار کند و همه بازیهای دیگر بعد از این قسمت، یک پسرفت محسوب میشوند.
یکی از ویژگیهای جذاب این بازی، در بخش مبارزات آن بود که به هیچوجه برای پلیرها بخش راحتی نبود. با این که انیمیشنهای این بازی کاملا جدید بود و حس مبارزه کردن با دشمنهای بازی همیشه حس خوبی را داشت، اما باید در نظر داشته باشید که به هیچوجه شما فکر نمیکردید که در مبارزات بازی بیشترین قدرت را دارید و همیشه این امکان وجود داشت که در سادهترین مبارزات هم کشته شوید.
ضدحملهها در بازی Assassin’s Creed 2 یکی از قابلیتهای اصلی در گیمپلی بودند و با وجود این که میتوانستید حملات بسیار جذابی را در بازی پیادهسازی کنید، اما ضدحمله زدن به دشمنها به هیچوجه راحت نبود و با توجه به این که سلاحهای داخل بازی انیمیشنهای مختلفی دارند، هر سلاح بسیار موقعیت سختی را ایجاد میکرد که بتوانید نوع حرکت سلاح حین ضدحمله زدن را تشخیص بدهید.
یکی دیگر از دلایلی که بازی اسسینز کرید ۲ را میتوانیم سخت قلمداد کنیم، تغییرات گسترده این بازی بود. گیمرهایی که در گذشته قسمت اول این بازی را تجربه کرده بودند، به هیچوجه فکرش را نمیکردند که قسمت دوم دنیایی به این بزرگی داشته باشد و همه المانهای گیمپلی در مقایسه با گذشته دستخوش تغییرات شود.
همین تغییرات بزرگ باعث شد تا برای مدت طولانی در اوایل گیمپلی بازی احساس راحتی نداشته باشیم. سازندگان هم از قصد بعضی از مراحل بیش از حد سخت درست کرده بودند که از مهمترین آنها میتوان به چالشهای کارناوال ونیز اشاره کرد که گیمرهای قدیمی و طرفدارهای این سری به خوبی با این چالشها آشنا هستند.
۵. Assassin’s Creed
همه این ماجراها در سال ۲۰۰۹ و با انتشار قسمت اول این فرنچایز آغاز شد؛ نکته جالب این است که بازی Assassin’s Creed در ابتدا قرار بود یکی از قسمتهای فرنچایز محبوب پرنس آو پرشیا باشد اما با توجه به مخالفتی که یوبیسافت در این رابطه انجام داد، استودیوی یوبیسافت مونتریال این بازی را دستخوش تغییراتی کرد و در نهایت آن را به عنوان یک فرنچایز جدید منتشر کرد.
ظهور این بازی برای زمان خودش به معنای واقعی کلمه یک انقلاب محسوب میشد؛ تا آن زمان هیچ بازی منتشر نشده بود که بدین شکل بتواند سبک مخفیکاری و اکشن ماجراجویانه را با یکدیگر ترکیب کند و به این اندازه در انجام کار خود موفق باشد و تا این اندازه، طرفدارهای زیادی را برای خود به دست بیاورد.
سختی بازی اسسینز کرید در این بود که چنین گیمپلیای را برای اولین بار در تاریخ بازیهای ویدیویی تجربه کرده بودیم و برای همه چنین حالت از اکشن و مخفیکاری کاملا جدید بود؛ به خصوص در بعضی از مراحل سازندگان اصرار داشتند که باید این مرحلهها را به صورت مخفیکاری پیش ببریم و همین موضوع باعث سختتر شدن این مراحل میشد.
با این که بعضی از مراحل بازی کاملا تکراری بود و این تم و مدل از مرحلهسازی تا آخرین لحظات بازی هم ادامه دارد، اما سازندهها سعی میکردند با سختتر کردن راه ورود و تنگتر کردن راه مانور پلیرها در محیط بازی و البته اضافه کردن دشمنهای بیشتر، بازی را سختتر کنند که در انجام این کار بسیار موفق بودند.
در بازی سربازهای قدرتمندی در حالت مینیباس هم وجود داشتند که کشتن آنها به مراتب از کشتن دیگر سربازهای داخل بازی سختتر بود و همین مینیباسها هم به سختتر شدن این بازی کمک بسزایی کرده بودند.
۴. Assassin’s Creed Valhalla
والهالا یکی از عجیبترین قسمتهای سری اسسینز کرید به شما میرود؛ از این حیث که خیلی از طرفدارهای قدیمی بازی معتقد هستند که والهالا از ریشههای این سری فاصله بسیار زیادی گرفته است و اگر به صورت فنی کمی به این بازی عمیقتر شویم، متوجه میشویم که طرفداران قدیمی سری چندان هم بیراه نمیگویند.
شاید مهمترین دلیلی که باعث شد تا والهالا تا این اندازه مورد انتقاد طرفدارهای قدیمی سری قرار بگیرد، به خاطر حذف شدن اکثر المانهای ماجراجویانه و جایگزینی آن با المانهای نقشآفرینی است و با توجه به این که اسسینز کرید را ما بیشتر به خاطر المانهای ماجراجویانه میشناسیم، کمی تجربه این بازی برایمان عجیب بود.
اما نمیتوان کتمان کرد که دنیای باز بسیار جذاب به همراه سیستم مبارزه متفاوت و داستان بسیار جذاب والهالا، به راحتی میتواند دل هر گیمری را ببرد. به خاطر همین تغییرات گستردهای که در بخش نقشآفرینی بازی به وجود آمده بود و با توجه به این که بعضی از مراحل این بازی چالشهای بیش از حدی به شمار میآمدند، به راحتی میتوانیم بازی Assassin’s Creed Valhalla را در این لیست به عنوان یکی از سختترین بازیهای فرنچایز Assassin’s Creed قرار بدهیم.
در این بازی حتی پارکور هم دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ با بازتر شدن دنیای بازی و تغییراتی که سازندههای روی المانهای محیطی ایجاد کردند، کاملا قابل حدس بود که بعضی از گیمرهای قدیمی نتوانند مثل قدیم با المانهای پارکور ارتباط برقرار کنند. نکته قابل توجه این است که در نقدهایی که به این بازی شده بود، خیلیها به پارکور این بازی ایراد گرفته بودند.
اما به طور کلی والهالا با وجود انتقادهای زیادی که به آن شده، هنوز هم یک بازی جذاب به شمار میرود که قطعا از تجربه آن لذت خواهید برد و میتوانید به راحتی آن را یکی از متفاوتترین و بهترین قسمتهای سری محسوب کنید.
3. Assassin’s Creed Odyssey
راهی که سازندههای Assassin’s Creed یعنی استودیوی یوبیسافت مونتریال برای تغییر کاربری این بازی از یک عنوان ماجراجویی به سمت نقشآفرینی طی کردهاند، به نوبه خودش بسیار جذاب و غافلگیرانه بود. خیلی بعید به نظر میرسید که روزی سازندگان این سری بخواهند تغییری در این فرنچایز ایجاد کنند، اما بازی Assassin’s Creed Origins، به نوعی شروعکننده پیادهسازی المانهای نقشآفرینی در این سری بود.
بازی Assassin’s Creed Odyssey عنوانی بود که یوبیسافت قصد جدی خودش را برای شیفت این فرنچایز از سمت سبک ماجراجویی به سمت سبک نقشآفرینی به نمایش کشید. المانهای نقشآفرینی پررنگتر شده بودند و باید اعتراف کنیم که این تغییر در بازی آدیسی بسیار جذاب و دلنواز به نظر میرسید.
اما یکی از مهمترین تغییرهایی که در آدیسی شکل گرفته بود، سیستم مبارزات این بازی بود که از پلیر تاکتیک حمله بیشتری را میخواست؛ دیگر مثل گذشته این امکان برای شما وجود ندارد که جنگ را به سمت هر کسی که خواستید ببرید و دشمنهای شما در بازی سطحبندیهای مختلف دارد. همین موضوع باعث میشود تا جنگیدن با دشمنها در بازی نیاز به استراتژی خاص خودش باشد.
شما در طول بازی باید سطح کاراکتر خود را به حدی ارتقا میدادید که بتوانید در مقابل دشمنهای همسطح یا کمی سطحبالاتر از خودتان مقاومت کنید که البته تجربه گیمپلی بسیار سختتر از چیزی است که در یک مقاله متنی مشاهده میکنید.
اما آدیسی، با وجود تمام سختی که داشت، باز هم سختترین بازی نقشآفرینی محور اسسینز کرید محسوب نمیشود و قطعا اولین باری که این مدل از المانهای نقشآفرینی و البته سیستم مبارزات را تجربه کردیم، برایمان چالشبرانگیزتر بود.
اما با وجود تمام سختیهایی که Assassin’s Creed Odyssey با خود به همراه داشت، نمیتوان کتمان کرد که این عنوان یکی از جذابترین قسمتهای اسسینز کرید محسوب میشود که حتی طرفدارهای قدیمی سری هم از تجربه آن لذت بردند.
۲. Assassins Creed Origins
در شماره قبلی راجع به شروع تمام تغییرهای نسل جدید بازیهای اسسینز کرید صحبت کردهایم؛ تغییرهایی مثل اضافه شدن المانهای نقشآفرینی و تغییر سیستم مبارزات بازی که همگی این تغییرها به سختتر شدن بازی کمک ویژهای کرده بودند. اما خب، همه این موارد از بازی Assassin’s Creed Origins آغاز شد.
اولین نکتهای که متوجه پلیرهای این بازی شد، این بود که از حالا به بعد، تمام اعمالی که در بازی انجام میدهید، یک پیامد جدی را سر راه شما قرار میدهد؛ بدین شکل که اگر کمی بیشتر کنجکاو میشدید و وارد محیطهایی میشدید که مراحل اصلی در آن قرار نگرفته بودند، ممکن بود مورد حمله قرار بگیرید و به راحتی کشته شوید یا آیتمهایی را از دست بدهید.
شروع تغییر سیستم مبارزه فرنچایز هم از این بازی شروع شد؛ با این تفاوت بود که سازندگان بازی برای اولین بار چنین سیستمی را تست میکردند و هنوز ایرادهای مربوط به خودش را داشت. با وجود این ایرادها، گیمپلی بازی بسیار سختتر از چیزی شده بود که انتظارش را داشتیم و همین موضوع باعث میشد که بیشتر ترجیح بدهیم از المانهای مخفیکاری برای پیشبرد بازی استفاده کنیم.
از طرف دیگری هم، سازندگان بازی تصمیم گرفتند که محیط بازی را بسیار بزرگتر از بازیهای دیگر کنند و همین موضوع باعث میشد تا پلیرها بیشتر وسوسه شوند تا محیط اطراف دنیای بازی را کندوکاو کنند. به همین شکل، افتادن در دردسر داخل این بازی بسیار بیشتر از گذشته شد.
البته ماجرا به همین موضوع ختم نمیشود؛ به دست آوردن سلاحها و رویارویی با دشمنها هم سختتر شده بود و نیاز به استراتژی زیادی داشت که تا قبل از بازی Assassin’s Creed Origins، هرگز در بازیهای دیگر اسسینز کرید ندیده بودیم.
به همین خاطر، بازی Assassin’s Creed Origins را میتوان یکی از سختترین بازیهای این فرنچایز در نظر گرفت.
۱. Assassin’s Creed Unity
بنابر یک سری دلایل متاسفانه نادرست، میتوان بازی اسسینز کرید یونیتی را سختترین بازی تمام این فرنچایز در نظر گرفت. این در حالی بود که اسسینز کرید یونیتی یکی از اولین بارهایی بود که یوبیسافت تصمیم گرفت تا مسیر و رویکرد این فرنچایز را یک بار برای همیشه تغییر بدهد.
تا قبل از انتشار این بازی، یوبیسافت بازی Assassin’s Creed Black Flag را ساخته بود و این شرکت نشان داد که کاملا آماده است تا تغییرهای زیادی را در این فرنچایز انجام دهد؛ تغییراتی که میتواند مورد قبول طرفداران این سری هم قرار بگیرد و همچنین با المانهای کاملا جدید، نام اسسینز کرید را به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای مدرن بازیهای ویدیویی تثبیت کند.
زمانی که نمایشهای اولیه Assassin’s Creed Unity در معرض دید عموم قرار گرفت، تقریبا همه موافق بودند که این بازی قرار است یکی از بهترین نقشههای این فرنچایز را داشته باشد و طراحی محیط و دنیای بازی و شهر پاریس یکی از خارقالعادهترین طراحیهای محیط تا آن زمان بود.
اما بازی بعد از انتشارش نتوانست آنطور که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اولین موضوعی که باعث شد تا اسسینز کرید یونیتی انتقادهای زیادی دریافت کند، گلیچ و باگهای زیادش بود که تقریبا این بازی را غیرقابل تجربه میکرد و همچنین کنترل کردن کاراکتر اصلی هم به مراتب بسیار سختتر از دیگر بازیهای این فرنچایز شد.
با این که باگ و گلیچها بعد از انتشار چند آپدیت به حالت نرمالی رسید، اما کنترل کردن شخصیت اصلی نتوانست آنطور که باید به یک وضعیت ثابت و نرمالی برسد و به همین خاطر میتوان گفت که Assassin’s Creed Unity به دلایل متاسفانه نادرستی، سختترین بازی در این فرنچایز محسوب میشود.
دنیای بیپایان
با این که فرنچایز Assassin’s Creed فراز و نشیبهای زیادی را تا به حال طی کرده، اما نمیتوان کتمان کرد که هنوز هم یکی از فرنچایزهای مهم کمپانی یوبیسافت محسوب میشود. در حال حاضر هم جدیدترین قسمت این فرنچایز Assassin’s Creed Mirage منتشر شده که بازخوردهای نسبتا خوبی را دریافت کرده است.
نظر شما راجع به این لیست چیست؟ چه بازی دیگری را میتوانید در این لیست به عنوان یکی از سختترین بازیهای فرنچایز Assassin’s Creed قرار دهید؟ حتما نظر خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.
منبع: gamerant