بهترین فیلمهای ترسناک به خوبی میدانند که نباید دست خود را رو کنند و ترس مخاطبان از ناشناختهها را علیه آنها به کار میگیرند. اغلب، ترسناکترین لحظات در ژانر ترسناک با نشان دادن اندکی از صحنهها ایجاد میشوند، با استفاده از واکنشهای بازیگران و روایت محیطی برای القای تصویری ترسناکتر از شرور، نسبت به آنچه هر تیم جلوههای ویژهای میتوانست تصور کند.
شکل واقعی پیشنهادی این شرورهای مبهم ترسناک میتواند بسیار متفاوت باشد. گاهی اوقات، یک موجود بسیار واقعی یا حتی یک قاتل انسانی به طور قطعی توسط یک فیلم خاص پیشنهاد شده است، فقط آنها را نشان نمیدهد تا تنش را افزایش دهد.
- 20 فیلم روانشناختی برتر تاریخ سینما
- 15 فیلم ترسناک کیهانی؛ وحشت بیحدوحصر از ناشناختهها
- آیا فیلمهای ترسناک کرهای از فیلمهای ترسناک آمریکایی بهترند؟
۱۰- فعالیت ماوراءالطبیعه (Paranormal Activity)
یک پدیده ترسناک که یک ژانر جدید از تسخیر خانهها را برای طرفداران ترسناک دهه ۲۰۰۰ معرفی کرد، سری فعالیت ماوراءالطبیعه با انتشار اولین فیلم در سال ۲۰۰۷ شروع به کار کرد. اولین فعالیت ماوراءالطبیعه همیشه نیروی شیطانی خود را خارج از قاب نگه میداشت، وجود شرور را با دستکاری خانه و ساکنان بیچاره درون آن پیشنهاد میکرد. متاسفانه، این سنت در سری ادامه پیدا نکرد.
۹- پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project)
به طور اساسی ژانر فیلمهای ترسناک مستندنما را ایجاد کرد، تأثیر فرهنگی پروژه جادوگر بلر قابل انکار نیست. با اجراهای زمینی و گیرا که برخی از مخاطبان را متقاعد کرد پروژه جادوگر بلر یک مستند است، این فیلم ذهنهای طرفداران ترسناک را علیه آنها به کار گرفته و با شرور نامرئی قربانیان را میترساند. آنچه پروژه جادوگر بلر را در مورد شرور ناشناختهاش برجسته میکند، تعداد زیادی از نظریههای الهام بخش با طرفدارانی است که از خودشان میپرسند آیا دشمن واقعی روان انسان نبوده؟
۸- کریسمس سیاه (Black Christmas)
یکی از بهترین فیلمهای ترسناک با موضوع کریسمس که تا به حال ساخته شده، اسلشر دهه ۷۰ “کریسمس سیاه” انتخاب جسورانهای دارد که بیننده را در جایگاه قاتل خود قرار میدهد. دیدگاه قاتل زنجیرهای تجربهای دلهرهآور ایجاد میکند، زیرا بیننده مجبور است قربانیان بیگناه خود را از دیدگاه خود تعقیب کند.”کریسمس سیاه” با پایبندی به اصول خود و هرگز فاش نکردن چهره شرور خود، به مخاطبان اجازه میدهد تا هر تصویری را که برایشان ترسناکتر است، روی او منتقل کنند و ترسها را افزایش دهند.
۷- اسکینامارینک (Skinamarink)
یکی از ترسناکترین فیلمهایی که در سالهای اخیر منتشر شده، “اسکینامارینک” با وجود شرور مرموزش بدتر میشود. حضور شیطانی که به خانه قهرمانان کودک “اسکینامارینک” حمله میکند، حتی یک فریم هم روی صفحه نمایش داده نمیشود، باعث میشود بینندگان همیشه در جستجوی آن در زوایای تاریک خانه باشند. فراتر از آن، فیلم هیچ توضیحی برای منشأ نهاد نمیدهد، ترس مرگبار از ناشناختهها را بیشتر پرورش میدهد.
۶- جعبه پرنده (Bird Box)
“جعبه پرنده” یک جنبش فرهنگی بود که تأثیر بزرگی داشت و برای اجرای یکی از بهترین شرورهای نادیده در تاریخچه ترسناک ستایش میشود. نه تنها مخاطب هرگز موجودات فراطبیعی که پایان جهان را در “جعبه پرنده” به ارمغان میآورند نمیبیند، بلکه شخصیتها فیزیکی نمیتوانند به آنها نگاه کنند. اینکه موجودات “جعبه پرنده” به قدری وحشتناک هستند که نگاه کردن به آنها باعث خودکشی فوری میشود، روش جذابی برای گنجاندن کلیشه هیولای نامرئی در روایت است.
۵- بچه رزماری (Rosemary’s Baby)
“بچه رزماری” همچنان به عنوان یکی از بزرگترین فیلمهای ترسناک شیطانی همه زمانها شناخته میشود. یکی از اولین فیلمهایی که از کلیشه هیولای نامرئی استفاده کرد، “بچه رزماری” به عنوان یک فیلم با روند آهسته شروع میشود، قهرمان بیدفاع خود را در مفهوم نوزاد قرار میدهد. حتی اگر شرور نادیده تنها در انتها ظاهر شود، چهره وحشتناک میا فارو در واکنش به دیدن آن، تأثیری دائمی ایجاد میکند.
۴- فالن (Fallen)
یک فیلم دستکم گرفته شده که در فیلمشناسی دنزل واشنگتن، کمتر به چشم آمده است، شرور فیلم “فالن” به طور فنی بسیار فعال در صفحه نمایش است، اما فرم واقعی او هرگز به طور مستقیم نشان داده نمیشود. واشنگتن نقش یک کارآگاه را بازی میکند که در حال تحقیق بر روی یک سری قتلهای اهریمنی است، که بعداً مشخص میشود توسط فرشته سقوطکرده آزازل، که از بدنی به بدن دیگری منتقل میشود، سازماندهی شده است. ایده یک نیروی شیطانی در اینجا بسیار عالی استفاده شده است.
۳- مرده شریر (Evil Dead)
یک فرنچایز نمادین که آزمون زمان را پشت سر گذاشت، اولین فیلم “مرده شریر” اغلب به اندازه دنبالههای معروفترش توجهی دریافت نمیکند. با این حال به طور کامل نیروی شیطانی دیده نشده را به مخاطب منتقل میکند. نیروی شیطانی نمادین تقریباً در هر فیلم بعدی “مرده شریر” به نمایش گذاشته شده است.
۲- مقصد نهایی (Final Destination)
یکی از خلاقانهترین ایدهها در میان فیلمهای ترسناک به حساب میاد. شرور سری “مقصد نهایی” به قدری اسرارآمیز است که تصور آن دشوار است. به جای یک روح یا شیطان ساده، نیرویی که قربانیان را به پایانهای تلخ و پیچیدهشان میرساند، بهتر میتواند به عنوان سرنوشت یا خود مرگ خلاصه شود، که راههای نوآورانهای برای دستگیری و کشتن کسانی که قبلاً از سرنوشتشان فرار کردهاند، پیدا میکند.
۱- آبسنتیا (Absentia)
اولین موفقیتهای آیکون ترسناک مایک فلاناگان، “آبسنتیا” تصویری به شدت وحشتناک از یک افسانه کلاسیک را ارائه میدهد. فلاناگان تنها جزئیات اندک و اشارههایی از هیولای “آبسنتیا” ارائه میدهد، با شخصیتهایی که آن را به عنوان موجودی حشرهمانند با “پوستی شبیه به ماهی نقرهای” توصیف میکنند، قادر به اشغال فضاهای میانی فراتر از درک بشری. “آبسنتیا” با استفاده از بودجه مستقلش تصمیم درستی برای هرگز فاش نکردن کامل هیولای لاوکرفتی خود میگیرد و حس وحشتناک فیلم به این دلیل بسیار قویتر است.
منبع: screenrant