بهترین سبکهای بازی ویدیویی که 20 سال پیش وجود نداشتند
خلاقیت در دنیای بازیها هیچگاه متوقف نمیشود و هر ساله بازیهای جدیدی منتشر میشوند که مرزهای بازیهای قبلی را چه از نظر فنی، و چه از نظر مکانیک جابه جا میکنند. در این بین، بعضی از بازیها آنقدر نوآورانه هستند که موجب خلق یک سبک جدید میشوند. در این سمت داستان نیز، بازیکنان علاقه فراوانی به تجربه بازیهای مختلف دارند و هر زمان که یک بازی جدید معرفی میشوند، کفه ترازو بازیکنان به سمت آن بازی سنگینی میکند. ریسکپذیری بعضی از توسعهدهندگان این بستر را فراهم کرده تا بعضی از سبکهای بازی ویدیویی که گذشته شاهد آنها نبودیم، متولد شوند و به موفقیت برسند. در این مطلب مایکت به سراغ بهترین سبکهای بازی ویدیویی میرویم که کمتر از 20 سال از پیدایششان میگذرد.
6. Battle Royale
بتل رویال یکی از محبوبترین سبکهای بازی ویدیویی است که ترکیبی از بقا، اکتشاف و مبارزه در یک محیط بزرگ و پویا را ارائه میدهد. در این سبک، معمولاً تعداد زیادی بازیکن (اغلب بین 50 تا 100 نفر) در یک نقشه بزرگ فرود میآیند و باید برای زنده ماندن با یکدیگر رقابت کنند. منابع، سلاحها و تجهیزات بهصورت پراکنده در محیط بازی قرار دارند و بازیکنان باید با جستجو و استراتژی مناسب، خود را مجهز کنند.
یکی از ویژگیهای کلیدی این سبک، «حلقه مرگ» یا Zone است که به مرور زمان، بخش بزرگتری از نقشه را در بر میگیرد و بازیکنان را در شرایطی قرار میدهد تا با تعداد بیشتری از دشمنان مواجه شود و گیمپلی بازی بیش از اندازه طولانی نشود.
سبک بتل رویال از ایدههای مرتبط به بازیهای بقا و فیلمهایی مانند Battle Royale (2000) و The Hunger Games الهام گرفته است. اولین بار این سبک در قالب ماد (Mod) برای بازیهایی مثل Minecraft و ARMA 2 ظاهر شد، اما نقطه عطف آن زمانی بود که برندان گرین (معروف به PlayerUnknown) ماد بتلرویال را برای بازی ARMA 3 توسعه داد. این موفقیت موجب خلق بازی پابجی در سال 2017 شد و به سرعت توانست در دل گیمرها جا باز کند. پس از آن، بازیهایی مانند فورتنایت و Apex Legends نیز با رویکرد و ایدههای خود، ویزگیهای فانتزی و آیندهنگرانهای را به این بازی اضافه کردند.
5. Roguelites
روگلایت (Roguelite) را نباید با روگلایک (Roguelike) اشتباه گرفت و این سبک نسبتاً جدید از بازیها، همانطور که از نامش پیداست، از بازی Rogue که در سال 1980 منتشر شد الهام گرفته است. این بازی موجب محبوبیت سبک دانجنکراولر با مراحل تصادفی و مکانیک Permadeath (مرگ دائمی) شد و بازیهایی با گیمپلی مشابه در دسته روگلایک قرار میگیرند.
یکی از دلایلی که سبک روگلایت از روگلایک فاصله گرفته، کنار گذاشتن چالش سخت و ناامیدکننده Permadeath است که راهی برای ذخیره بخشی از پیشرفت بازیکن در هر دور از بازی را فراهم میکند. در این سبک، معمولاً تجربه، پول یا آیتمهایی حفظ میشوند که میتوانند در دور بعدی کمک کنند و فرایند پیشرفت بازیکن را بهبود میبخشند. همچنین، بازیهای روگلایت اغلب با سبکهای دیگری مانند استراتژی، اکشن یا پلتفرمر ترکیب میشوند و نخستین نمونه واقعی این سبک احتمالاً بازی Spelunky بود که در سال 2008 منتشر شد. این ژانر پس از عرضه بازیهای موفقتری مانند The Binding of Isaac در سال 2011 و نسخههای جدیدتر آن در سال 2017، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.
با انتشار Hades در سال 2020، سبک روگلایت به شهرت گستردهای رسید. این بازی با مبارزات هیجانانگیز و چرخه گیمپلی اعتیادآور خود، بسیاری از بازیکنان را به این ژانر جذب کرد و باعث شد روگلایت جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به بازیهای ویدیویی پیدا کند.
4. Looter Shooter
همانطور که از نام این سبک پیداست، Looter Shooter یک بازی تیراندازی است که تأکید ویژهای بر جمعآوری غنائم و آیتمهای مختلف دارد. در این سبک، هر دشمنی که از بین میرود، مقدار زیادی آیتم و تجهیزات را از خود به جا میگذارد و همین مکانیک، یکی از اعتیادآورترین جنبههای این ژانر محسوب میشود.
در سال 2007، بازی Hellgate: London منتشر شد که توجه بیشتری به مکانیک غارت و تصادفیسازی سلاحها داشت، اما پیشگام واقعی این سبک، اولین نسخه Borderlands بود که در سال 2009 عرضه شد. این بازی در زمان انتشار، بیش از 17 میلیون اسلحه قابل غارت ارائه میداد و نسخههای بعدی آن، این رقم حیرتانگیز را حتی بیشتر هم کردند.
پس از موفقیت بوردرلندز، بازیهای بیشتری در این سبک از جمله بازی رایگان Warframe، عنوان محبوب Destiny 2 از استودیوی بانجی، و اخیراً Suicide Squad: Kill The Justice League منتشر شدند، که البته نتوانست بازخوردهای مثبتی از بازیکنان دریافت کند.
3. Deckbuilding Roguelikes
ترکیب منحصربهفرد و موفق سبک روگلایک با سبک Deckbuilding آنقدر خاص و تاثیرگذار بوده که میتوان آن را بهعنوان یک ژانر مستقل در نظر گرفت. در گذشته، بازیهای دکبیلدینگ بهتنهایی، بین بازیکنان طرفداران زیادی داشتند؛ بهطوریکه عناوینی مانند Metal Gear Acid و Kingdom Hearts: Chain of Memories که هر دو در سال 2004 منتشر شدند، توجه زیادی را به خود جلب کردند.
با اضافه شدن عناصر روگلایک به این سبک، بازیهای دکبیلدینگ جان تازهای گرفتند و بازیکنانی که به دلیل گیمپلی کند و تاکتیکی این سبک علاقهای به آن نداشتند، با ورود مکانیکهای روگلایک و گیمپلی اعتیادآور، مجذوب آن شدند و همین موضوع موجب شد که Deckbuilding Roguelike اکنون به یک ژانر مستقل تبدیل شود. برخی از برجستهترین بازیهای این سبک که مورد تحسی منتقدان قرار گرفتند، شامل Inscryption، Slay the Spire (که در دسته روگلایت نیز قرار میگیرد)، Balatro و Backpack Hero هستند. با این حال، اولین بازیای که میتوان آن را یک Roguelike Deckbuilder واقعی دانست، Dominion بود که در سال 2008 منتشر شد.
2. Gacha Games
بازیهای گچا، الهامگرفته از دستگاههای گاشاپون ژاپنی هستند که یکسری از جوایز را در ازای پرداخت پول به بازیکنان تحویل میدهند. در این سبک، بازیکنان میتوانند با استفاده از پول واقعی، Loot Box یا چرخشهای تصادفی خریداری کنند. این چرخشها و جعبهها میتوانند آیتمهای درونبازی، لباسها یا ارز مجازی به بازیکنان بدهند. بهطور کلی، بازیهای گچا از مکانیزم مشابه دستگاههای گاشاپون برای ایجاد تجربهای تصادفی و جذاب برای کاربران استفاده میکنند.
سبک بازیهای گچا در سال 2010 با بازی Dragon Collection از کونامی معرفی شد. با این حال، این مکانیک اعتیادآور که از برخی جهات شباهتهایی به قمار دارد، تا سال 2020 و با انتشار گنشینایمپکت در سطح جهانی مورد توجه قرار نگرفت. در این بازی اکشن و جهانباز، مکانیک گچا به عنوان روش اصلی برای دریافت شخصیتها و سلاحهای جدید به کار گرفته شد و به موفقیت چشمگیری دست یافت.
قبل از این بازی، بازیهای موفق دیگری مانند Raid: Shadow Legends و Honkai Impact 3rd نیز وجود داشتند. این بازیها به دلیل عرضه روی پلتفرمهای مختلف از جمله گوشیهای هوشمند، رایانههای شخصی و کنسولها، این بستر را برای گیمرها فراهم میکردند تا از طریق پلتفرمهای مختلف، از تجربه این بازی لذت ببرند.
1. Soulslike
ژانر سولزلایک را میتوان یکی از برجستهترین و نوآورانهترین ژانرهای جدید در تاریخ بازیهای ویدیویی دانست. این نام به بازیهایی اطلاق میشود که از مکانیکهای گیمپلی مشابه با Demon’s Souls (2009) استفاده میکنند، عنوانی که به نوعی این ژانر را شکل داد. ویژگیهای اصلی Soulslikeها شامل درجه سختی بالا، گیمپلی اکشن-آرپیجی، داستانسرایی عمیق و باسهای مختلف اشاره کرد.
در آغاز، FromSoftware که سازنده Demon’s Souls بود، پیشگام این سبک به شمار میرفت و برای سالها، تنها توسعهدهنده بازیهای این ژانر بود. اما با انتشار دارکسولز در سال 2011، این ژانر وارد جریان اصلی بازیهای ویدیویی شد. موفقیت بزرگ دارکسولز، بهویژه با دسترس بودن آن روی چندین پلتفرم، نقش مهمی در معرفی و گسترش این سبک در سطح جهانی داشت.
با افزایش محبوبیت این ژانر، بسیاری از توسعهدهندگان جدید وارد عرصه شدند و بازیکنان شاهد تولد بازیهای سولزلایک موفق و تحسینشدهای مانند Star Wars Jedi: Fallen Order، Hollow Knight، Nioh و بازی جدید Lies of P بودند. این بازیها نشاندهندهی گسترش و تحول این ژانر هستند که همچنان به دلیل مبارزه محور بودن، تنوع باسفایتها و همچنین اتمسفر تاریک، مورد توجه علاقمندان قرار میگیرند.
منبع: Screenrant