3 اقدام جنجالی نینتندو علیه کپی غیرقانونی بازی‌ها

وقتی درباره‌ نینتندو حرف می‌زنیم، موضوعات حول محور شکایت‌های قانونی این شرکت، کنسول‌ دستی خسته کننده و کسب درآمد بیشتر از طریق محدود کردن دسترسی بازیکنان خواهد بود و نه بیشتر. نینتندو همواره تشنه انتقام بوده و هست و از هر شرکتی در جهان به دلیل نزدیک شدن به عناوین انحصاری شکایت می‌کند. اخیرا، نینتندو از یک یوتیوبر به دلیل استریم کردن بازی از طریق کنسولی که هنوز به شکل رسمی معرفی نشده بود شکایت کرد و Jesse Keighin موظف شد تا 17.500 دلار در ازای اشتباه خود جریمه پرداخت کند و این آخرین دفعه‌ای نیست که نینتندو به این شکل با استودیو‌ها و اشخاص حقیقی برخورد کرده است.

در گذشته، نینتندو بارها با نامه‌‌های توقف فعالیت به افراد فعال در حوزه رام‌هکینگ اخطار داده است تا فعالیت خود را در این زمینه متوقف کنند یا فایل‌ بازی‌های این غول ژاپنی را از وبسایت حذف کنند که در نهایت، به پرداخت جریمه‌های سنگین و توقف فعالیت سایت منجر شده و نشان می‌دهد که نینتندو با هیچکس شوخی ندارد و اقدامات غیرقانونی به سرعت توسط نینجاهای نینتندو پیگیری می‌شود.

1. داستان Gary Bowser

3 اقدام جنجالی نینتندو علیه امولیشن و کپی غیرقانونی بازی‌ها

یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایی که نشان می‌دهد نینتندو با هیچ‌کس شوخی ندارد، ماجرای گری باوزر است. این مرد 52 سالهٔ کانادایی عضو گروهی هکری به نام Team-Xecuter بود؛ گروهی که از سال 2013 با همکاری یکدیگر، نرم‌افزارهای ROM را برای منابع مختلف فراهم می‌کرد. گری مدت زیادی در این گروه فعالیت داشت و روی دستگاه‌های تغییر و اصلاح (مودچیپ‌ها) برای نینتندو 3DS و نینتندو سوئیچ کار می‌کرد؛ دستگاه‌هایی که اغلب برای دزدی و کپی غیرقانونی بازی‌های نینتندو استفاده می‌شدند.

پس از دستگیری در سال 2020، گری به دو اتهام «دور زدن سیستم‌های حفاظتی» و «قاچاق این دستگاه‌ها» اعتراف کرد، اما هنگام دستگیری با چندین اتهام دیگر هم روبه‌رو بود. مجازات جرم مرتبط با بازی‌های نینتندو می‌توانست تا 10 سال زندان و 4.5 میلیون دلار جریمه باشد.

اما اگر همان هم کافی نبود، نینتندو فشار بیشتری بر گری وارد کرد و یک دادخواست حقوقی جداگانه علیه او مطرح کرد. این شکایت مدنی شامل 10 میلیون دلار خسارت اضافی به دلیل تأثیر کارهای گری روی نینتندو 3DS و نینتندو سوئیچ بود و حتی با وجود اینکه گری به اتهاماتش اعتراف کرد، هیچ‌یک از پیشنهادهایی که به تیم حقوقی نینتندو داد شرایط او را بهتر نکرد. حتی اگر حاضر می‌شد به پیدا کردن دیگر اعضای Team-Xecuter کمک کند، باز هم مجبور بود مبالغ بسیار زیادی به شرکت ژاپنی بپردازد؛ مبلغی که احتمالاً پرداخت آن تا پایان عمرش طول بکشد.

در دوران حبس و زمانی که گری در زندان کار می‌کرد، مجبور بود حدود 30 درصد از هر پرداختی که دریافت می‌کرد را به نینتندو بدهد. هرچند این مبلغ برای شرکتی به بزرگی نینتندو رقم قابل‌توجهی نبود، اما نتیجهٔ این اقدام کاملاً روشن بود.

آیکون فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros. Movie
فیلم

برادران سوپر ماریو

The Super Mario Bros. Movie

تماشای انیمیشن برادران سوپر ماریو

2. The Yuzu Emulator

3 اقدام جنجالی نینتندو علیه امولیشن و کپی غیرقانونی بازی‌ها

نینتندو فقط از مقابله با افراد عادی نمی‌ترسد، بلکه سابقهٔ طولانی در مقابله با شرکت‌ها هم دارد. در یک شکایت حقوقی که در ایالت رود آیلند مطرح شد، نینتندو سراغ شرکت سازندهٔ امولاتور Yuzu یعنی Tropic Haze رفت. نینتندو ادعا می‌کرد که این امولاتور به هرکسی اجازه می‌دهد بازی‌های نینتندو سوئیچ را روی پلتفرم‌هایی مانند کامپیوترهای شخصی اجرا کند؛ قابلیتی که برای دزدی و اجرای غیرقانونی بازی‌های سوئیچ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بزرگترین مثال نینتندو، بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بود که نسخهٔ غیرقانونی آن بیش از یک میلیون بار و با استفاده از امولاتور Yuzu دانلود و اجرا شده بود. چیزی که نینتندو را حتی بیشتر خشمگین کرد، این بود که به‌روزرسانی‌ها و قابلیت‌های اضافهٔ Yuzu به‌طور رایگان یا از طریق پلتفرم‌هایی مثل Patreon به کاربران ارائه می‌شد، درحالی‌که افراد بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به بازی‌های نینتندو دسترسی پیدا می‌کردند.

نتیجهٔ شکایت چه بود؟ وب‌سایت Yuzu به طور کامل تعطیل شد. شرکت Tropic Haze مجبور شد ۲.۴ میلیون دلار خسارت به نینتندو بپردازد و همچنین همهٔ موارد مرتبط با Yuzu از جمله کنسول‌های سوئیچ اصلاح‌شده را به‌طور کامل تحویل دهد. در این توافق، نینتندو همچنین Tropic Haze را مجبور کرد تعهد بدهد که از آن پس هیچ‌گونه فعالیتی در زمینهٔ امولیشن بازی‌های نینتندو نداشته باشد و نقض این تعهد می‌توانست به مجازات‌ها و جریمه‌های شدیدتر منجر شود.

این نتیجه، پایانی قطعی و بی‌ابهام برای Yuzu بود، اما این سلسله اتفاقات تأثیر قابل‌توجهی روی دیگر امولاتورهایی که آنلاین داشت. در حالی که برخی افراد دربارهٔ این بحث می‌کردند که این ماجرا در بلندمدت چه تأثیری بر حفظ و نگهداری بازی‌های قدیمی خواهد گذاشت، اما این موضوع هرگز باعث نشد نینتندو از مبارزهٔ مداومش با دزدی و امولیشن دست بکشد.

3. مقابله جدی با سایت Nsw2u: ‌اف‌بی‌آی وارد می‌شود

3 اقدام جنجالی نینتندو علیه امولیشن و کپی غیرقانونی بازی‌ها

پس از شکایت نینتندو علیه Yuzu و شرکت Tropic Haze، یک پلتفرم امولیشن بزرگ دیگر نیز توسط نینتندو حذف شد. یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌هایی که میزبان نسخه‌های دزدی بازی‌های نینتندو سوئیچ بود، Nsw2u بود که تعداد زیادی از بازی‌های سوئیچ را برای دانلود کاربران در اختیار داشت. اما در جولای ۲۰۲۵، اف‌بی‌آی این وب‌سایت را توقیف کرد و زمانی که کاربران تلاش می‌کردند وارد آن شوند، به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شدند. این توقیف براساس حکمی انجام شد که از سوی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده در بخش شمالی جورجیا صادر شده بود و در آن به یک عملیات اجرای قانون توسط FBI اشاره شده بود. علاوه بر این، FIOD از هلند نیز به‌عنوان بخشی از این عملیات معرفی شد.

در بیانیهٔ مطبوعاتی که بعدها توسط FBI منتشر شد، این سازمان اعلام کرد که سایت Nsw2u تنها طی سه ماه، بیش از ۳.۲ میلیون دانلود را به ثبت رسانده بود. برای هر شرکتی، این تعداد بازی که به‌صورت رایگان و غیرقانونی دانلود شده‌اند، رقم عظیمی است. نینتندو در آن زمان بیانیهٔ مستقلی دربارهٔ این توقیف منتشر نکرد، اما رسانه‌ها را به بیانیهٔ ESA ارجاع داد؛ بیانیه‌ای که دلیل تعطیلی این وب‌سایت را شرح می‌داد. ESA اعلام کرد که این اقدام یک پیروزی بزرگ برای صنعت بازی‌های ویدئویی بوده و Nsw2u اثر جهانی مهمی داشته است.

با تعطیل شدن Nsw2u، بسیاری از وب‌سایت‌های وابسته به آن نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. برای نینتندو، این یعنی تعداد بیشتری از مراکزی که بازی‌هایش را منتشر می‌کردند، از بین می‌رفتند. با نزدیک شدن به زمان انتشار نینتندو سوئیچ ۲، این شرکت حتی هوشیارتر و سخت‌گیرتر شد و علیه هرجایی که در دزدی بازی‌های نینتندو نقش داشت، اقدام کرد. سقوط وب‌سایت‌هایی مانند Nsw2u به‌اندازه‌ای بزرگ بود که بسیاری از افراد را از تلاش برای ساخت روش‌های جدید برای دور زدن محافظ‌های کنسول آیندهٔ نینتندو وحشت‌زده کرد.

جمع‌بندی

بیشتر شرکت‌های بزرگ صنعت بازی نسبت به دزدی و امولیشن بازی‌هایشان حساس هستند. اما نینتندو نمونهٔ بارز شرکتی است که وقتی کسی از خط قرمز عبور کند، فعالانه و تهاجمی وارد عمل می‌شود. این شرکت تهاجمی‌ترین کمپانی صنعت بازی در محافظت از مالکیت بازی‌های خود است و هیچ‌گونه عذرخواهی یا نرمشی در پروسه‌ی کار خود ندارد. از دادخواست‌هایی که میلیون‌ها دلار هزینه روی دست مردم می‌گذارد گرفته تا عملیات‌هایی در سطح سازمان‌های دولتی، به‌نظر می‌رسد هیچ حد و مرزی برای اقدام نینتندو در محافظت از برند و بازی‌هایش وجود ندارد. «نینجاهای نینتندو» گروهی هستند که باید از آن‌ها ترسید و هیچ‌کس دوست ندارد کاری کند که مجبور شود با آن‌ها رودررو شود.

منبع: XDA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×