معرفی نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2025: از بروتالیست تا تلماسه 2
فهرست نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2025 نشان میدهد که این مراسم بیش از هر زمان دیگری، رنگ و بوی تنوع و جسارت به خود گرفته است. از درامهای تاریخی پرهزینه تا فیلمهای مستقل کمادعا، از موزیکالهای پرزرق و برق تا تریلرهای دلهرهآور و از آثار اقتباسی وفادار به منبع تا داستانهای اورجینال خلاقانه، فیلمهای این فهرست تمام سلایق را پوشش میدهند. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، پنج فیلم را در تمامی 23 رشته نامزد کرده است، که در این میان، بخش بهترین فیلم اسکار 2025 تنها رشتهای است که ده نامزد دارد.
امسال، شاهد درخشش فیلمهایی هستیم که نه تنها از نظر فنی و هنری در بالاترین سطح قرار دارند، بلکه از نظر محتوایی نیز حرفهای تازهای برای گفتن دارند. فیلمهایی که به موضوعاتی چون مهاجرت، نژادپرستی، تبعیض جنسیتی، هویت، عشق، جاهطلبی و بقا میپردازند و مخاطب را به سفری در اعماق وجود انسان و چالشهای پیش روی او میبرند. در بین نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2025، «امیلیا پرز» با 13 نامزدی بالاتر از بقیه قرار دارد و پس از آن، «بروتالیست» و «شرور» با 10 نامزدی، «مجمع کاردینالها» و «یک ناشناختهی کامل» با 8 نامزدی، «آنورا» با 6 نامزدی و «تلماسه: بخش دو» و «ماده» هرکدام با 5 نامزدی، در تعقیب این فیلم هستند.
اکنون که نامزدهای اسکار 2025 در 23 رشتهی مختلف مشخص شدهاند، آیا تعداد نامزدیهای بیشتر، لزوما به معنای پیروزی این فیلمها در شب اسکار خواهد بود؟ آیا شاهد شگفتیسازی فیلمهای ناشناختهتر خواهیم بود؟ آیا داوران آکادمی، جسارت فیلمهای مستقل و تجربی را ارج مینهند یا به سراغ گزینههای مطمئنتر و عامهپسند خواهند رفت؟ پاسخ به این سوالات، تا زمان برگزاری مراسم در هالهای از ابهام باقی خواهد ماند. اما آنچه مسلم است، اینست که رقابت امسال، رقابتی سخت و نفسگیر خواهد بود و سینمادوستان از حالا برای اعلام نتایج یکی از پنج جایزهی اصلی یعنی بهترین فیلم اسکار 2025 در تاریخ 2 مارس 2025 (12 اسفند 1403) لحظهشماری میکنند.
بیشتر بخوانید: 10 فیلم مهمی که پیشبینی میشود در اسکار 2025 بدرخشند
1. آنورا (Anora)
پرترهای بیرحمانه از یک سیندرلای مدرن
- کارگردان: شان بیکر
- بازیگران: مایکی مدیسون، مارک ایدلشتین، یوری بوریسوف، کارن کاراگولیان، واچه توماسیان
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
شان بیکر، کارگردان صاحب سبک آثاری چون «پروژهی فلوریدا» (The Florida Project)، اینبار با «آنورا»، به سراغ داستانی رفته که در نگاه اول ممکن است ساده و حتی شاید پیش پا افتاده به نظر برسد: رقصندهای به نام آنورا، در نیویورک با پسر یکی از الیگارشهای روس آشنا شده و رابطهای عاشقانه میان آنها شکل میگیرد که به ازدواجی ناگهانی در لاس وگاس ختم میشود. اما این داستان یک خطی تنها پوستهی ظاهری فیلم است. بیکر، با ظرافت و تیزبینی، این موقعیت به ظاهر رمانتیک را به بستری برای کندوکاو در لایههای زیرین جامعهی معاصر بدل میکند.
5. تلماسه: بخش دو (Dune: Part 2)
حماسه در اوج. نبردی برای سرنوشت آراکیس و کهکشان
- کارگردان: دنی ویلنوو
- بازیگران: تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، خاویر باردم، جاش برولین، آستین باتلر، فلورنس پیو، دیو باتیستا، لئا سیدو
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.7 از 10
«تلماسه: بخش دو» با ساختاری قدرتمند و روایتی منسجم، ادامهی داستان حماسی پل آتریدیس (تیموتی شالامی) را در سیارهی بیابانی آراکیس به تصویر میکشد. پل، که اکنون به عنوان موعود در میان فرمنها شناخته میشود، به همراه مادرش، لیدی جسیکا (ربکا فرگوسن) و چانی (زندایا)، رهبری قیام علیه امپراتوری فاسد کهکشانی را بر عهده میگیرد.
ویلنوو، که در قسمت اول، پایههای داستانی مستحکمی را بنا نهاده بود، در «تلماسه: بخش دو»، با صحنههای اکشن نفسگیر، جلوههای ویژهی خیره کننده و موسیقی متن گوشنواز هانس زیمر، مخاطب را به قلب نبردی عظیم برای کنترل آراکیس و مادهی ارزشمند اسپایس میبرد. البته بعد از قسمت اول همه متوجه شدهایم که «تلماسه: بخش دو» نیز تنها یک فیلم علمی- تخیلی حماسی صرف نیست، بلکه به مضامینی چون سیاست، مذهب، استعمار و رابطهی انسان با طبیعت نیز میپردازد و همین ویژگیهاست که آن را از سایر آثار ژانر متمایز میسازد.
نظر منتقدان:
- ورایتی (Variety): «تلماسه: بخش دو» یک شاهکار سینمایی خیره کننده است که تجربهای بینظیر را برای مخاطب رقم میزند».
- رولینگ استون (Rolling Stone): «ویلنوو، با وفاداری به رمان فرانک هربرت، اثری خلق کرده که هم از نظر بصری و هم از نظر داستانی، بینقص است».
- ایندیوایر (IndieWire): «بازی تیموتی شالامی در نقش پل آتریدیس، تحسینبرانگیز است. او به خوبی توانسته تحول شخصیتی پل را به نمایش بگذارد».
6. امیلیا پرز (Emilia Pérez)
از کارتلهای مکزیک تا اپرای پاریس؛ سفری موسیقایی در جستجوی هویت
- کارگردان: ژاک اودیار
- بازیگران: زوئی سالدانا، سلنا گومز، کارلا سوفیا گاسکون، ادگار رامیرس
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
«امیلیا پرز» جدیدترین اثر ژاک اودیار، کارگردان صاحبنام فرانسوی (سازندهی آثاری چون «یک پیامبر» (A Prophet) و «زنگار و استخوان» (Rust and Bone))، یک درام موزیکال جنایی جسورانه و غیرمنتظره است که ماجراهای آن در مکزیک و پاریس اتفاق میافتد. فیلم، داستان ریتا (زوئی سالدانا)، وکیلی باهوش و زیرک را روایت میکند که توسط رئیس یک کارتل مواد مخدر استخدام میشود تا به او کمک کند از چنگ قانون بگریزد و هویت خود را به عنوان زنی که همیشه آرزویش را داشته تغییر دهد.
اودیار، که پیش از این با فیلمهای خشن و واقعگرایانهی خود شناخته میشد، در «امیلیا پرز»، با چرخشی غیرمنتظره به سراغ ژانر موزیکال رفته و با ترکیب آن با عناصر جنایی و درام، اثری بدیع و تماشایی خلق کرده است. کارلا سوفیا گاسکون، بازیگر تراجنسیتی اسپانیایی، در نقش اصلی فیلم میدرخشد و با بازی قدرتمند و پر احساس خود حسابی مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. البته نباید به سادگی از کنار بازیهای فوقالعادهی سلنا گومز و زوئی سالدانا در نقشهای مکمل هم عبور کرد که در کل دقایق فیلم حضور چشمگیری دارند.
نظر منتقدان:
- ورایتی (Variety): «امیلیا پرز» یک فیلم موزیکال جسورانه و غیرمنتظره است که با ترکیب عناصر جنایی و درام، تجربهای بدیع و تماشایی را برای مخاطب رقم میزند».
- هالیوود ریپورتر (The Hollywood Reporter): «کارلا سوفیا گاسکون، ستارهی بیچون و چرای فیلم است. او با بازی قدرتمند و پر احساس خود، مخاطب را مسحور میکند و یکی از شانسهای اصلی اسکار است».
- گاردین (The Guardian): «اودیار با «امیلیا پرز»، بار دیگر ثابت میکند که یکی از خلاقترین و جسورترین کارگردانان سینمای معاصر است».
7. من هنوز اینجا هستم (I’m Still Here)
عاشقانهای در بطن دیکتاتوری نظامی برزیل
- کارگردان: والتر سالز
- بازیگران: فرناندا تورس، فرناندا مونتهنگرو، سلتون ملو
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: –
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.8 از 10
«من هنوز اینجا هستم» با نام اصلی (Ainda Estou Aqui)، ساختهی کارگردان برزیلی، والتر سالز، درامی است که به دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل (1985-1964) میپردازد. فیلم با الهام از کتابی به همین نام، داستان زندگی یونیس پائولینو، فعال سیاسی و همسری عاشق را روایت میکند.
روبنس پایوا، یک نمایندهی سابق کنگرهی برزیل است که در سال 1970 پس از سالها تبعید به کشورش بازمیگردد. او در کنار همسر و فرزندانش زندگی آرامی دارد، اما همچنان به فعالیتهای سیاسی خود ادامه میدهد. پس از ربوده شدن سفیر سوئیس و افزایش تنشهای سیاسی، نیروهای نظامی به خانه پایوا حمله کرده و او را دستگیر میکنند. پایوا ناپدید میشود و همسرش، یونیس، برای یافتن او به هر دری میزند، اما خود نیز دستگیر و شکنجه میشود.
کارگردان با استفاده از تصاویر آرشیوی و بازسازی صحنههای تاریخی، فضایی مستندگونه به فیلم بخشیده که ارزش هنری آن را به شدت بالا برده است. «من هنوز اینجا هستم» نه تنها به بررسی یک دورهی تاریک در تاریخ برزیل میپردازد، بلکه به قدرت عشق و اهمیت مبارزه برای حقیقت و عدالت نیز ادای احترام میکند. این فیلم، قصیدهای سینمایی برای تمام کسانی است که در برابر ظلم ایستادگی میکنند و هرگز امید خود را از دست نمیدهند، حتی وقتی به نظر میرسد همه چیز از دست رفته.
8. پسران نیکل (Nickel Boys)
روایتی تکان دهنده از بیعدالتی در کانونهای اصلاح و تربیت
- کارگردان: رامل راس
- بازیگران: آنجانو الیس تیلور، ایثن هریس، همیش لینکلیتر، براندون ویلسون، فرد هچینگر، تریستان تامپسون
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
«پسران نیکل» فیلمی درام به کارگردانی رامل راس و بر اساس رمانی به همین نام، نوشتهی کالسن وایتهد، برندهی جایزه پولیتزر، است. فیلم، داستان هولناک دو نوجوان سیاهپوست، الوود کورتیس و جک ترنر را در دههی 1960 میلادی روایت میکند که به ناحق به یک کانون اصلاح و تربیت در فلوریدا فرستاده میشوند. مدرسهای که در ظاهر، آکادمی نیکل نام دارد، اما در باطن، تجسم بیرحمی، نژادپرستی و فساد است.
شخصیت اصلی فیلم الوود، پسری باهوش و آرمانگراست که تحت تاثیر آموزههای مارتین لوتر کینگ جونیور، رویای تحصیل در دانشگاه و مبارزه برای حقوق مدنی را در سر میپروراند اما یک اشتباه کوچک، او را به آکادمی نیکل میکشاند، جایی که با خشونت بیحد و حصر مربیان و سواستفادههای جنسی سیستماتیک روبرو میشود. این اثر نامزد بهترین فیلم اسکار 2025 با اقتباسی وفادارانه از رمان وایتهد، پرده از یکی از تاریکترین فصلهای تاریخ آمریکا برمیدارد و به موضوعاتی چون نژادپرستی، بیعدالتی، سواستفاده از قدرت و اهمیت به یاد آوردن قربانیان فراموش شدهی تاریخ میپردازد.
نظر منتقدان:
- ددلاین (Deadline): «وایتهد (نویسندهی رمان) میگوید: راس قدرت سینما را درک میکند. او میتواند با اقتباس سینماییاش، صدای شخصیتهای من را به گوش مخاطبان بیشتری برساند».
- ورایتی (Variety): «انتظار میرود «پسران نیکل» یکی از مدعیان اصلی جوایز اسکار باشد».
9. ماده (The Substance)
جاهطلبی هالیوود، بدنهای بینقص و وحشت زوال
- کارگردان: کورالی فارگیت
- بازیگران: دمی مور، مارگارت کوالی، دنیس کواید
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
«ماده» فیلمی در ژانر «وحشت جسمی» (Body Horror) به نویسندگی و کارگردانی کورالی فارگیت (سازندهی فیلم جذاب «انتقام» (Revenge)) است که در جشنوارهی کن 2024، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. فیلم، داستان الیزابت اسپارکل (دمی مور)، ستارهی میانسال هالیوود را روایت میکند که برای حفظ جوانی و زیبایی خود، به سراغ مادهای مرموز و ناشناخته میرود. این ماده، نسخهای جوانتر، زیباتر و «بهتر» از او را به وجود میآورد (مارگارت کوالی)، اما این زیبایی هولناک، بهایی گزاف دارد… .
فارگیت که پیش از این با فیلم «انتقام» نشان داده بود که در به تصویر کشیدن خشونت و انتقام تبحر خاصی دارد، این بار در «ماده»، با جسارت تمام به سراغ موضوعاتی چون وسواس زیبایی، پیری، جنسیتزدگی و استانداردهای غیرواقعی هالیوود رفته است. اثر جدید او با بازی درخشان دمی مور و مارگارت کوالی و همچنین حضور موثر دنیس کواید، تنها یک فیلم ترسناک صرف نیست، بلکه هجوی گزنده بر فرهنگ سلبریتیزده و معیارهای زیبایی بیرحم هالیوود است.
نظر منتقدان:
- گاردین (The Guardian): «فیلمی جسورانه، خونین و به شدت سرگرم کننده. «ماده» دمی مور را در بهترین فرم خود به تصویر میکشد».
- ایندیوایر (IndieWire): «ماده»، یک فیلم وحشت جسمی هوشمندانه و چندلایه است که از کلیشههای ژانر فراتر میرود».
- ورایتی (Variety): «فارگیت، با «ماده»، نشان میدهد که یکی از جسورترین و خلاقترین فیلمسازان ژانر وحشت است».
10. شرور (Wicked)
روایتی متفاوت از الفابا، جادوگر بدجنس غرب
- کارگردان: جان ام. چو
- بازیگران: سینتیا اریوو، آریانا گرانده، جاناتان بیلی، جف گلدبلوم، اتان اسلیتر، میشل یئو
- تاریخ انتشار: 2024
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10
«شرور» موزیکالی دو قسمتی به کارگردانی جان ام. چو (سازندهی فیلمهایی چون «آسیاییهای خرپول» (Crazy Rich Asians) و «در هایتس» (In the Heights)) است که بر اساس رمانی به همین نام نوشتهی گرگوری مگوایر و موزیکال برندهی جایزهی تونی «شرور» ساخته شده است. این فیلم، داستان الفابا (سینتیا اریوو)، جادوگر بدجنس غرب در داستان جادوگر شهر اُز را پیش از اتفاقات اصلی آن داستان کلاسیک روایت میکند.
«شرور» به بررسی دوران کودکی الفابا، دوستی غیرمنتظرهی او با گلیندا (آریانا گرانده)، جادوگر خوب شمال، و چگونگی تبدیل شدن او به جادوگر بدنام غرب میپردازد. فیلم، با نگاهی متفاوت و همدلانه به الفابا، تصویری جدید از این شخصیت شرور کلاسیک رو میکند و به مخاطب نشان میدهد که شاید او آنقدرها هم که به نظر میرسد بدجنس نبوده باشد. سینتیا اریوو و آریانا گرانده، دو ستارهی دنیای موسیقی، با صداهای قدرتمند و بازیهای درخشان خود، به شخصیتهای الفابا و گلیندا جان میبخشند و جاناتان بیلی، جف گلدبلوم و میشل یئو نیز از دیگر بازیگران مطرح این فیلم پر از رقص و رنگ هستند.
نظر منتقدان:
- گاردین (The Guardian): «انتخاب سینتیا اریوو و آریانا گرانده برای نقشهای اصلی، هوشمندانه به نظر میرسد. باید دید که آیا این دو توانستهاند جادوی برادوی را به پردهی سینما بیاورند یا خیر».
منبع: 6abc