ریدلی اسکات: بیگانگان و گلادیاتور هم فیلمهای ابرقهرمانی هستند، البته با داستانی بهتر
به نظر میرسد که با اکران فاجعهبار فیلم مارولها، حالا رسما با سقوط آثار ابرقهرمانی روبهرو هستیم. در این میان ریدلی اسکات هم نمک بر زخم طرفداران این آثار پاشیده است. در ادامه این خبر با مایکت همراه باشید.
حالا دیگر به مرحلهای رسیدهایم که انکار خستگی مخاطب از فیلمهای ابرقهرمانی انکار ناپذیر به نظر میرسد. برای مثال فیلم مارولها که تازهترین ساخته در آثار MCU محسوب میشود، نتوانسته نظر بینندگان را چندان به خود جلب کند. جدیدترین ساختهی مارول و اثر تازه اکران شدهی بری لارسون، مهر تاییدی است بر سقوط آزاد آثار ابرقهرمانی که از چند سال پیش رخداد آن محتمل به نظر میرسید. ریدلی اسکات، کارگردان فیلم گلادیاتور، کاملا با این موضوع موافق است و در جدیدترین مصاحبهاش با رسانه Deadline که در آن به صحبت درباره فیلم جدیدش، ناپلئون، میپردازد، اشارهای هم به این بحث کرده است.
- 25 فیلم انتقامی برتر تمام دوران؛ از مجازاتگر تا جان ویک
- اولین سکانس منتشر شده از فیلم ناپلئون را در مایکت ببینید
- 11 فیلم حماسی برتر تاریخ سینما؛ از گلادیاتور تا ثور
با این که ریدلی اسکات درخصوص وقایع اخیر صحبت کرده، اما باید بدانید که مشکلات او با فیلمهای ابرقهرمانی ریشهای عمیقتر دارد. با این که اکثر افراد معتقدند که بلاکباسترهای ابرقهرمانی دورهی اوج خود را پشت سر گذاشتهاند و حالا خود را به زمین و آسمان میزنند تا داستانی جالب برای روایت ارائه دهند، اما این فیلمساز معتقد است که فیلمهای سوپرهیرویی ذاتا ناقص هستند، چرا که نمیتوانند اصالت آن چه از آن منشا میگیرند را به نمایش بگذارند. علاوه بر این، اسکات اظهار کرده که نحوه نگاه ما به ایده ابرقهرمانها هم دارای مشکل است.
او در این باره میگوید: « ابرقهرمانها بخشی از کتابهای مصورن که از اونا بت ساختن. واسه همین هم نوشتن یک فیلمنامه بر اساس کتاب مصور و تبدیل کردنش به یه فیلم موفق کار دشواریه. بذارید بگم که من طرفدار آثار ابرقهرمانی نیستم، ولی قبلا کتابهای مصور رو دوست داشتم. فکر میکنم یه چنتا فیلم خوب از بتمن وجود داره و فیلم سوپرمنِ ]ریچارد[ دونر تونسته همون چیزای اصلی تو کتاب مصور رو منتقل کنه. ولی هر چی تواناییهای بصریمون افزایش پیدا میکنه، فکر میکنم به یه شکل عجیبی داره همهچی کمتر و کمتر واقعی به نظر میاد. الانم ظاهرا این برای بازیگرا یه دلیل شده تا بتونن با بازی تو نقش ابرقهرمانها پول زیادی به جیب بزنن.»
کریستوفر ریو همچنان سوپرمن اصلی سینما
فیلم سوپرمن محصول 1978 اغلب به عنوان اثری به خاطر آورده میشود که توانسته به شکل متوازنی عناصر ماجراجویی را با کمی معصومیت ترکیب کند و داستانی را ارائه دهد که هم برای بزرگسالان مناسب باشد و هم کودکان بتوانند آن را تماشا کنند. تصادفی نیست که کریستوفر ریو فقید به عنوان بهترین سوپرمن روی پردههای سینما در نظر گرفته میشود و تاکنون هیچ بازیگری نتوانسته میراث او را از آن خود کند. از قضا جهان سینمایی DC هم طی این سالها به نظر میرسد به نتیجه نرسیده که میخواهد با این شخصیت چه کار کند؛ کاراکتری که مشخصا به لطف فیلم سوپرمن تبدیل به معروفترین ابرقهرمان دنیا شد.
ریدلی اسکات اشاره کرد که تا به حال کارگردانی چندین فیلم ابرقهرمانی را دریافت کرده، اما او معتقد است که خودش پیشتر دو یا سه اثر در این سبک و سیاق ساخته است. او در اظهاراتاش گفت که به نظرش سیگورنی ویور در فیلم بیگانگان و راسل کرو در فیلم گلادیاتور ابرقهرمان هستند. علاوه بر این، او هریسون فورد در فیلم بلید رانر را هم یک ضد قهرمان فوقالعاده میداند. تفاوت این آثار با دیگر فیلمهای ابرقهرمانی به عقیدهی او این است که فیلمهای خودش داستان بسیار بهتری را روایت میکنند.
چه با ریدلی اسکات موافق باشید چه نه، واقعیت این است که ما شاهد غروب عصر فیلمهای ابرقهرمانی هستیم. در این میاد به نظر میرسد مارول تصمیم گرفته تغییر و تحولاتی را در آثار و رویکردش ایجاد کند که هرگز قبلا شاهدش نبودهایم و دی سی هم به طور کلی دنیای سینمایی خود را نابود کرده تا از ابتدا دست به خلق مجموعه آثار تازهای بزند. اما متاسفانه به این زودیها نمیتوانیم شاهد دیدن ادامه سرنوشت این سبک از فیلمها باشیم، چون بسیاری از آثار ابرقهرمانی حالا تاخیر خوردهاند. مثلا اکران فیلم ددپول 3 به 2025 موکول شده و فیلم Superman: Legacy هم که قرار است آغازگر جهان جدید DC در دنیای سینما باشد، در اواسط سال 2025 روی پردههای سینما خواهد رفت.
در انتها بد نیست اشاره کنیم که فیلم ناپلئون به کارگردانی ریدلی اسکات در تاریخ 1 آذر ماه (22 نوامبر) راهی سالنهای سینما خواهد شد.
منبع: Collider