آیا بازی های موبایل آینده سرگرمی هستند؟ موبایل گیمینگ با سرعت قابل توجهی در میان گیمرها رشد میکند و با توجه به تجربه نوینی که به افراد ارائه میدهد، جذابیت های زیادی دارد، اگر به گذشته برویم و نگاهی به تکنولوژی های آن زمان بیندازیم متوجه میشویم که سرعت پیشرفت اینقدر زیاد نبوده اما این روزها شرکت های بزرگ هرچند ماه یکبار یک حرکت نوآورانه میزنند و کارهای بزرگی میکنند، همین مساله باعث میشود که انتظار داشته باشیم در آینده شاهد بازی های بهتر، سخت افزار قوی تر و کارهای خلاقانه تری باشیم که به طور کلی زندگی ما را تغییر و مفهوم سرگرمی را گسترش خواهد داد؛ با مایکت همراه باشید.
شرکت های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت سعی میکنند در بازار بازی ها فعالیت داشته باشند و در کنار سایر غول های بزرگ این حوزه مثل یوبیسافت، سونی، الکترونیک آرتز و… حضور پررنگی داشته باشند، با اینکه بعضی از این شرکت ها کنسول خود را دارند و تجربه متفاوتی را به بازیکن ارائه میدهند اما خب فرایند رشد و توسعه بازی های موبایل به قدری گسترش یافته که احتمال میرود در سالهای آینده شاهد این باشیم که تقریبا تمام کمپانی های بازیساز در این بازار بزرگ و پر رونق حضور داشته باشند، با اینکه در ایران سالهاست تلاش میشود که بازی و بازی سازی پیشرفت کند و افراد زیادی هم سعی کرده اند که فرهنگسازی های لازم را انجام دهند، اما همچنان نقص های زیادی دیده میشود و یک فاصله بسیار بزرگ با کمپانی های دست اولی مثل سی دی پراجکت دیده میشود.
به لطف ارائه بسترهای مناسب و ورود تلفن های قوی بازی سازان ایرانی هم سعی کرده اند که آثار خود را به معیارهای جهانی نزدیک کنند و بازی ایرانی پسرخوانده ساخته استودیو پاییزان یکی از همین عناوین است که به چند زبان زنده دنیا در دسترس است و بازیکنان زیادی دارد، همچنین اپ استورهای اندرویدی هم روی بخش بازی تمرکز ویژه ای دارند و شرکت هایی مثل مایکت و کافه بازار با اراعه پیشنهادی های مناسب و محتوای مناسب سعی کرده اند که این بخش را در میان عامه مردم جا بیندازند و در راستای مسئولیت اجتماعی خودشان هم قدم بردارند.
فهرست این مقاله (با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) :
آینده موبایل گیمینگ و تاثیرات مارکت ها روی آن
در سالیان اخیر مارکت های اندرویدی مختلفی هم پا به رقابت گذاشته و سعی کرده اند بخشی از مخاطبین را به سمت خود بکشانند اما به جز کافه بازار و مایکت بازیگر جدی دیده نمیشود و این دو بستر سعی کرده اند با ارائه آپدیت های جذاب و راهکارهای مناسب همچنان به تاخت و تاز خود ادامه بدهند،
تمامی نشانه هایی که در ادامه مطلب می خوانید، به ما میگوید که موبایل گیمینگ در مسیر درستی قرار دارد و مارکت های اندروید، شرکت های سازنده گوشی های موبایل، توسعه دهندگان بازی و گیمرها نقش ویژه ای در این صنعت ایفا میکنند و اگر یکی از این چرخ ها روزی حذف شود قطعا خسارت های جبران ناپذیری وارد خواهد شد، ما در ایران مشکلات بسیار زیادی را در اقتصاد و سایر بخش ها تجربه می کنیم و قطار بازی سازی هم با سرعت کم به جلو حرکت میکند، تجربه های گذشته نشان داده که هر اتفاقی هم که بیفتد این صنعت ارزشش را از دست نخواهد داد و درست مثل زمانی که کرونا دنیا را تسخیر کرد و سرگرمی حرف اول را زد، باز هم رشدش اعجاب انگیز خواهد بود، همه آمار و ارقام به نفع بازی ها است و شما در هر کدام از گروه های بالا باشید نباید از اینکه یک موبایل گیمر هستید خجالت بکشید.
کاهش قیمت موبایل، خرید سخت افزارهای جدید
تعداد افرادی که تلفن هوشمند ندارند به سرعت در حال کاهش است و باید مواردی را مد نظر داشته باشید، ممکن است مردم همیشه پلی استیشن یا کامپیوتر نداشته باشند و علاوه بر آن نمی توانند این دستگاه ها را به شکل مرتب با خود حمل و جابجا کنند، طبق آمارهای منتشر شده استفاده کنندگان از موبایل در حال افزایش هستند و احتمالا افرادی که یک دیوایس اندروید ای آی او اس ندارند در نهایت آن را خریداری میکنند.
افرادی هم که یک تلفن هوشمند دارند، همواره درباره ارتقا گوشی خود به موارد به روز تر فکر میکنند، و علاقمند هستند که از تکنولوژی های جدید استفاده کنند، این مساله به توسعه دهندگان فرصت میدهد که کیفیت بازی های خود را افزایش بدهند و نگران محدودیت های سخت افزاری تا حد ممکن نباشند، علاوه بر این ها سازندگان گجت های موبایل و کمپانی های تولید کننده کنسول راه هایی را فراهم کرده اند که شما به راحتی بتوانید کنترلر ps4 را به گوشی موبایلتان وصل کنید و حتی در تنظیمات بعضی از بازی ها هم گزینه هایی در این مورد دیده میشود، یکی از معروف ترین این عناوین بازی کالاف دیوتی موبایل است که همچنان به یکه تازی در بازار ادامه میدهد و بازیکنان زیادی هم دارد.
موبایل گیمینگ قدمت دور و درازی دارد و خیلی مفهوم تازه ای نیست، اما بعد از اینکه نوکیا به محبوبیت رسید و بازی مار معروفش را عرضه کرد خیلی از ایرانی ها با این مفهوم آشنا شدند البته سونی اریکسون و بازی تنیس سه بعدی که داشت هم بی تاثیر نبود، به هرحال بعد از گذشت سالها این کلمه به بلوغ رسیده و شاهد انتشار بازی های محبوبی مثل کالاف دیوتی، بتلفیلد، اپکس لجندز و احتمالا ریمستر یکی از نسخه های قدیمی GTA برای اندروید در سال 2022 باشیم.
امروزه موبایل ها رده بندی های مختلفی دارند اما اکثر آن ها که پسوند میان رده، پرچم دار و گیمینگ را یدک میکشند، توانایی اجرای بازی های با کیفیت را دارند و این موضوع نشان میدهد که کمپانی های بزرگ در طی این سالها از عرضه بازی روی اندروید درس گرفته اند و برای آینده آن هم برنامه ریزی دارند، الکترونیک آرتز که سازنده بازی فیفا محسوب میشود سالهاست که به گوشی های هوشمند نگاه مثبتی دارد و لیست بلند بالایی از بهترین عناوینش را برای موبایل گیمرها منتشر کرده است، با اینکه همه این ویدیو گیم ها رایگان نیستند اما اهمیت قضیه به حدی رسیده که تقریبا تمام ناشرهای بزرگ در حال ورود به این حوزه هستند، معروف ترین شرکتی هم که بازار را قبضه کرده و درآمد هنگفتی دارد، شرکت چینی تنسنت است و استودیوهای بزرگی در زیرمجموعه خودش دارد.
ظهور فناوری های جدید برای بازی های تلفن همراه و انچه در اینده باید انتظارش را داشته باشیم در ادامه مطلب آمده است، اگر علاقمند هستید که بدانید شرایط به چه شکلی پیش خواهد رفت با ما همراه باشید.
فناوری اینترنت 5G
هواوی و سایر شرکت های مخابراتی در سراسر دنیا تلاش میکنند که فناوری 5G با سرعت بیشتری گسترش پیدا کند، در حال حاضر هم تلفن های هوشمند که از این قابلیت پشتیبانی می کنند قابل خرید هستند اما هنوز این تکنولوژی فراگیر نشده و اکثر افراد از اینترنت LTE و 4G استفاده میکنند، گفته میشود که سرعت اینترنت نسل 5 تقریبا 10 برابر از نسل چهارم است و این مساله باعث میشود که شما دسترسی بیشتری به داده ها در سراسر دنیا داشته باشید و راحت تر بتوانید بازی ها، فیلم ها و فایل های مورد علاقه خود را از اینترنت بارگیری کنید، همچنین اینترنت روی باتری موبایل شما اثرمنفی میگذارد و اگر شما سرعت دانلود بالاتری داشته باشید قطعا شارژ باتری تلفن همراه شما بیشتر دوام می آورد، از سمت دیگر اکثر بازی ها به سمت آنلاین شدن پیش می روند و یک اتصال دائمی به اینترنت وای فای یا همراه نیاز دارند و این مشکل به زودی رفع خواهد شد.
کلود گیمینگ
دسترسی راحت تر به اینترنت باعث میشود که اجرای بازی های کامپیوتری روی موبایل میسر شود، اما چگونه این اتفاق می افتد؟ کلود گیمینگ یا بازی ابری خیلی تازه نیست اما چندسالی است که بر سر زبان ها افتاده و اگر شما یک اینترنت خوب داشته باشید همین الان در ایران هم میتوانید از بهترین سرویس های در دسترس استفاده کنید و یک بازی AAA را روی تلفن همراه خود به راحتی اجرا کنید.
ورزش های الکترونیک (Esport) برای موبایل
بازی فقط یک تفریح نیست و گیمرها نگاه متفاوتی به آن پیدا کرده اند، علاقمندان به ویدیو گیم سعی میکنند با تولید محتوا در یوتیوب و استریم بازی های خود در توییچ کسب درآمد کنند و آن هایی هم که خود رابرتر از دیگران میدانند به فکر رقابت های جهانی افتاده اند.
ورزش های الکترونیک در چندسال گذشته به طور مداوم در حال پیشرفت بوده و حتی گمانه زنه هایی شده برای اینکه در آینده به شکل رسمی به المپیک اضافه شود، این تورنمنت به ویژه در کشورهای شرق آسیا مثل هند، چین، تایلند، سنگاپور و کره جنوبی طرفداران پروپاقرص پیدا کرده و در بین قشر جوان محبوبیت وحشتناکی دارد، جوایز با ارزش مسابقات و لذت بخش بودن این کار باعث شده که افراد علاقمند باشند در این حوزه فعالیت کنند و خودشان را یک بازیکن حرفه ای موبایل بدانند!
عینک های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
اگر در شبکه های اجتماعی یک اکانت داشته باشید یا محتوای حداقل یکی از خبرگزاری های حوزه تکنولوژی را دنبال کنید، احتمالا با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آشنا هستید و حداقل نام آن ها را شنیده اید، این تکنولوژی ها در هنگام عرضه خود را آینده بشریت معرفی کردند ( این امکان هنوز هم وجود دارد) اما به یک ابزار در دسترس و کارآمد تبدیل نشده اند، بعد از بازی پوکمون گو که به موفقیت های چشمگیری رسید و در بسیاری از کشورها به دلیل خطراتش فیلتر شد، دیگر خبری از AR/VR نیست و در سکوت خبری فرو رفته است، توسعه دهندگان هنوز استفاده از این ابزار را منطقی نمیدانند و میگویند که چالش ها و هزینه های زیادی را به آن ها متحمل میکند، با اینکه سامسونگ در سال 2015 با همکاری شرکت های دیگر یک گجت پوشیدنی 99 دلاری طراحی کرد و در اختیار کاربران قرار داد اما فروش آن اصلا موفقیت آمیز نبود، بلافاصله بعد از این اتفاق، گوگل، الجی،مایکروسافت، فیسبوک و اپل هم دست به کار شدند و روی عینک های انحصاری خودشان کار کردند که تعدادی از آنها منتشر شده و تعدادی دیگر هم در آینده عرضه خواهد شد.
علت موفق نشدن واقعیت افزوده و مجازی این بود که شما محتوای مناسب پیدا نمیکردید و اگر میخواستید یک بازی نصب کنید باید ساعت ها به دنبال یک عنوان به گشت و گذار می پرداختند، علاوه بر اینها فروشگاه های اینترنتی هم هنوز قابلیت پوشیدن لباس و گشتن در فروشگاه ها به شکل مجازی را راه اندازی نکرده بودند و موزه ها هم علاقه ای به این کار نداشتند، اما در حال حاضر وضعیت کمی بهتر شده و به نظر میرسد در آینده باید شاهد بازی های این دسته در مارکت های اندرویدی باشیم.
بازی های رایگان بیشتر و دسترسی پذیری آسان تر
به اعتقاد من هرکسی که علاقمند به بازی های ویدیویی است و آنها را روی پلتفرم مورد علاقه اش تجربه می کند یک گیمر محسوب می شود، چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که بازی کردن روی کنسول ها و رایانه های شخصی هزینه زیادی دارد و شما باید اکثر عناوین را خریداری کنید که در این شرایط اقتصادی مقرون و به صرفه نیست اما بازی های موبایل اکثرا از فرمول Free to play پیروی میکنند و به شکل رایگان با پرداخت های درون برنامه ای عرضه می شوند، این تکنیک به سازندگان اجازه میدهد که در بازارهای بزرگتری خودشان را عرضه کنند و به قسمت های ناشناخته هم سرک بکشند، در هر صورت اگر میخواهید شروع به بازی کردن کنید، موبایل همه جا در دسترس است و هزینه اضافی روی دست شما نمی گذارد به شرطی که به سراغ تجهیزات جانبی گران قیمت نروید.
آیا موبایل گیمینگ آینده سرگرمی است؟
در ماه ژانویهای که گذشت، Superdata Research گزارش داد که درآمد بازار بازی های دیجیتال در سراسر جهان 15 درصد افزایش یافته و به 11.6 میلیارد دلار رسیده و موبایل نیز 6 درصد رشد کرده است؛ این عدد با اینکه کوچک به نظر میرسد اما یک نقطه عطف برای صنعت بازی محسوب میشود و ممکن است در آینده روی کیفیت بازی ها و تولیدات ساخته شده اثرگذار باشد و سرمایه گذاری های بیشتری صورت بگیرد، همچنین گیمرهای زیادی هستند که مشتاقانه منتظر فراگیری کلود گیمینگ بوده و با توجه به اینکه 5G در بسیاری از کشورها راه اندازی شده و گوشی های جدید هم به این تکنولوژی مجهز هستند خیلی دور از انتظار نیست که یک جهش دیگر را تا سال 2026 تجربه کنیم.
همین 20 سال پیش اگر کسی می خواست بازی کند باید رنج های زیادی را تحمل میکرد و بعد از کش و قوس های فراوان و اجاره بازی و کنسول مورد علاقه در یک آخر هفته دلچسب چند ساعتی را به سرگرمی مورد علاقه اش اختصاص میداد، بازی های ویدیویی نسبت به نسل های گذشته دچار تغییر و تحولات اساسی شده و این روزها محدودیتی وجود ندارد، شما در هر جایی که باشید میتوانید با دوستان خود یک گیم مشترک را تجربه کنید وتجربیاتی که دارید را به یکدیگر انتقال دهید، طبق آمار های منتشر شده که اعجاب انگیز هستند از هر پنج نفر، دو نفر آنها در دوران کرونا بیشتر بازی کرده اند، همچنین میانگین سنی بازیکنان برخلاف تصور ما خیلی پایین نیست و عدد 35 تا 45 سال را نشان میدهد.
از میان نسل زد در آمریکا، از هر 10 نفر، 9 نفر خود را گیمر یا علاقه مند به بازی می دانند، یعنی 90درصد جوانان و نوجوانان این کشور به نوعی با بازی ها در ارتباط هستند و از آنها لذت میبرند، با اینکه در ایران آمارهای مختلفی از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و دایرکت منتشر شده اما خب ما اطلاع دقیقی نسبت به جامعه خود نداریم ولی چیزی که واضح است، این بوده که در ایران هم جمعیت بسیار زیادی به ویدیو گیم علاقمند هستند و هر سال به تعداد آن ها هم افزوده میشود، موفقیت بازی های بزرگ و کلش اف کلنز و بازی های ایرانی مثل کوییز اف کینگز و آمیرزا نشان داده که ما یکی از بزرگترین بازارهای منطقه MENA هستیم و اگر تحریم ها نبود قطعا استودیوهای زیادی در اینجا فعالیت خود را آغاز میکردند.
نتیجه گیری
چند وقت پیش بعد از اینکه فور تنایت از فروشگاه گوگل پلی و اپ استور حذف شد، یک جنجال بسیار بزرگ سراسر دنیا را فراگرفت و تیتر یک بسیاری از رسانه ها درباره بازی اپیک گیمز و برگزاری دادگاه ها بود، همین مساله باعث شد که کمی به این موضوع به عنوان نویسنده این مطلب فکر کنم و از خودم بپرسم موبایل ها دقیقا تا چه حد در زندگی ما وارد شده اند؟ قطعا تلفن های همراه دیگر یک ابزار لوکس یا به دردنخور نیستند بلکه بسیاری از افراد از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار میکننند، پول در می آورند و ابعاد مختلف زندگی شان را کنترل میکنند، این دلایل کافی بود که این مقاله نوشته شود و ابعاد مختلف این موضوع به شکل کامل برای شما نمایان شود، به هرحال اگر یک موبایل گیمر یا علاقمند به دیدن استریم سایر بازیکنان هستید این مطلب برای شما احتمالا مفید خواهد بود و اگر نکته یا سوالی دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.