نقد فیلم علمی تخیلی تنگنا (The Gorge)
فیلم تنگنا (The Gorge) یک فیلم ترسناک، هیجان انگیز، تخیلی و عاشقانه است. این فیلم محصول 2025 آمریکا است. کارگردانی این فیلم به عهدهی اسکات دریکسون بودهاست و زک دین نیز فیلمنامهی این فیلم را نوشتهاست. مایلز تلر نقش افسر نظامی مقراراتی و وظیفه شناس و آنیا تیلور در نقش جوی تک تیرانداز نقش آفرینی کردهاند.
تأثیرات مضر مواد شیمیایی، آزمایشات خارج از قانون و چهار چوب اخلاقی بر روی موجودات و یا محیط زیست، قدرت طلبی و سو استفاده از موجودات جهش یافته، موضوعاتی هستند که توجه خیلی از نویسندگان و کارگردانهای سینمایی را جلب می کند. به طور معمول فیلمهایی که بر اساس این ایدهها ساخته می شود هیجان انگیز و پراز تعلیق هستند و میتوانند توجه خیل بزرگی از دوستداران سینما را جلب کنند.اینگونه فیلمها باعث می شود که مخاطب تجربهای غیر معمول را از سر بگذراند که هم هیجان انگیز است وهم دلهره آور است، تقریبا غیر ممکن است در زندگی واقعی اتفاق بیفتد- شایددر آیندهی دور – فیلم «تنگنا» نیز از در دستهی اینگونه فیلمها قرار میگیرد.
مشخصات فیلم سینمایی تنگنا | |
کارگردان | اسکات دریکسون |
نویسنده | زک دین |
بازیگران | مایلز تلر، آنیا تیلور-جوی و سیگورنی ویور |
تاریخ انتشار | 2025 |
- نقد فیلم یک ناشناخته کامل (A Complete Unknown)
- نقد فیلم بروتالیست (The Brutalist): مهاجرت، هنر و بهای جاهطلبی
داستان فیلم تنگنا
داستان فیلم سینمایی «تنگنا» به این گونه است که در یک مکان دور افتاده مواد شیمیایی نشت کرده و باعث شده موجودات جهش یافتهای از گونهی انسانی، حیوانی و گیاهان غیر معمول به وجود آمده و ساکن همتانجا شوند. ابر قدرتها که مسببین اصلی این ناهمگونی هستند، نگهبانانی برای دور ماندن افکار عمومی از این موقعیت خاص و خزرناک . ضد بشری در این مکان گماردهاند. دو شخصیت اصلی فیلم«تنگنا» بعد از یک سری اتفاقات و قرار گرفتن در یک موقعیت خاص مجبور میشوند تا ازاین تنگنا عبور کنند و در عین حال سعی کنند تا زنده مانده و نجات پیدا کنند. اما هیچ چیز آنطور که به نظر میرسد، نیست و دستهای پشت پردهی به وجود آورندگان این مکان کم کم کار این دونفر را سختر می کنند.
تحلیل فیلم تنگنا
در ابتدای فیلم «تنگنا» تماشاگر شاهد حضور کاراکترهایی در فیلم است که به خوبی شخصیت پردازی شدهاند. آنها کاراکترهای ملموسی هستند که توجه مخاطب را جلب می کنند. این شخصیتها در مسیر اتفاقاتی قرار میگیرند که معلوم نیست به کجا ختم می شود. در ابتدای فیلم مراوده بین شخصیتهای اصلی منطقی و در عین حال زیبا و دلپذیر است. اما این روال خوب پیش نمیرود هر چه فیلم جلوتر می رود، شخصیت پردازی ضعیفتر شده و رابطهی بین شخصیتهای اصلی خالی از منطق داستانی و سطحی تر میشود و در ادامهی فیلم چیزی از آن شخصیت پردازی قدرتمند و روابط ساخته شده بر منطق داستانی باقی نمیماند. استفادهی بیش از حد از دیالوگ یکی دیگر از نقاط ضعف این فیلم است. در قسمتهای زیادی از فیلم «تنگنا» سازندگان فیلم به جای این که از زیباییهای بصری برای نشان دادن احساسات و عواطف شخصیتها استفاده کنند به دیالوگهای آبکی پناه بردهاند.از آنجا که سینما یک رسانهی تصویری است جایگزین کردن دیالوگ به جای تصویر انتخاب درستی نیست. از دیگر نکاتی که در مورد فیلم «تنگنا» قابل بررسی است، کمبود خلاقیت در ساخت موجودات جهش یافته است. با توجه به این که سالها است که در سینما سر و کلهی موجودات غیرمعمول و عجیب و غریب زیادی چه از نوع انسانی چه جانوری و گیاهی حتی فضایی زیادی با تنوع فراوان پیدا شده، سازندگان فیلم «تنگنا» باید خلاقیت، ظرافت و دقت بیشتری خرج میکردند تا بتوانند مکانی بکر با موجوداتی شگفت انگیز خلق کنند تا بیشتر از اینها توجه مخاطب تنوع طلب را جلب کنند. در فیلم زمان زیادی صرف کارهای روزانه شده است یعنی بخش زیادی از داستان صرف موضوعات غیر ضروری و غیر سینمایی شده است. همهی نکاتی که پیش از این ذکر شده باعث شده تا فیلم آن هیجان ، تعلیق و تمپویی که للازمهی اینگونه فیلمها است را نداشتهباشد. مخاطب در پایان فیلم شاهد یک شوک است. این شوک میتوانست تبدیل به یک شوک میخکوب کننده تبدیل شود اگر که سازندگان تعلیق تدریجی را به فیلم اضافه میکردند.
فیلم ایدهی خوبی دارد و کلیت داستان نیز قابل قبول و تا حدی قدرتمند است اما در اجرا آنطور که باید خوب عمل نشده ولی با تمام اینها «تنگنا» فیلم سرگرم کنندهای است.
داستان فیلم «تنگنا» داستان دو شخصیت است که به ناچار در کنار یکدیگر و در موقعیتی خاص و خطرناک قرار گرفتهاند. آنها سعی میکنند در کنار یکدیگر و با کمک هم از موقعیت و مکان پر خطر عبور کرده و جان خود را نجات بدهند. یکی از این شخصیتها تیرانداز ماهری است و دیگری افسر بازنشستهی ارتش است. اما رازی وجود دارد. دستهای پشت پرده کاررا سخت میکنند. دلهره و تعلیق فیلم از اینجا نشأت میگیرد. فیلمنامهی فیلم «تنگنا» یک فیلمنامهی نسبتاً قوی است که در بخش دیالوگ ضعفهایی دارد. نویسندهی فیلمنامه با استفاده از عناصر داستانگویی و فیلمنامه نویسی داستانی زیبا را به رشتهی تحریر درآورده است. فیلمنامه پتانسیل تبدیل به یک فیلم پر تعلیق را داشتهاست که متاسفانه از دست رفته. در واقع فیلم بر خلاف فیلمنامه ازچفت و بست خوبی برخوردار نیست.با توجه به کم بودن شخصیتهای فرعی انسانی این فیلم بار بزرگی بر دوش شخصیتهای اصلی قرار گرفته تا داستان را جلو برده واجازه ندهند که ریتم فیلم افت کند و این کار را برای کارگردان سخت کرده است.تیم وسازندگان بخشهایی از فیلم که به جلوه های ویژاه مربوط می شود کاراشن را خوب انجام دادهاند. جلوههای ویژه باعث شده تا محیط واقعی به نظر برسد ومخاطب احساس کند در یک مکان واقعی گیرافتاده است. اگر نویسنده با گارگردان موجودات خلاقانه تری طراحی می کردند تیم جلوههای ویژه می توانست موجودات جالبتری خلق کند و در نتیجه فیلم میتوانست بینندههارا بیشتر ازاینها غرق در شگفتی کند.
فیلم «تنگنا» یک فیلم تخیلی است با فضایی هیجان انگیز و تعلیق است که به راحتی کنجکاوی بیننده را تحریک می کند تا ادامهی فیلم را ببیند اما ادامهی فیلم به قدرتمندی آغاز فیلم نیست و شاید مخاطب کمی سرخورده شود. تیم جلوههای ویژه خوب عمل کردهاند و داستان چفت و بست خوبی دارد اما دیالوگها زیادی سطحی و تعدادشان نیز زیاد است. فیلم «تنگنا» در کل فیلمی دیدنی است که میتواند آخر هفتهی سرگرم کنندهای را برای علاقه مندان به سینمای تخیلی بسازد.
نقاط قوت:
- ایده جذاب
- طرح داستانی سرگرم کننده
- بازیهای قابل قبول
نقاط ضعف:
- تعلیق کم
- فیلمنامه کم جان و قابل پیشبینی