10 نکتهی پنهان در فیلم «قاتل» ساختهی دیوید فینچر
قاتل (The Killer) آخرین فیلم دیوید فینچر، با حفظ تمام مولفههای شناختهشدهی سبک کارگردانی او، چندین ارجاع و نکتهی پنهان از دیگر فیلمهای کلاسیک و بازیهای ویدیویی دارد. مایکل فاسبندر در نقش قاتل بیرحم، خونسرد و حسابشدهای بازی میکند که قبل از انجام یک خطای پرهزینه در جریان یک شلیک برنامهریزیشده در فرانسه، شهرت فراوانی داشت. این فیلم در ساختار روایی، سبک فیلمبرداری و مضامینش بر پایهی فینچریسم استوار است؛ فیلمی که این کارگردان با همکاری مجدد با عوامل همیشگیاش ساخته است و درست مثل قهرمان داستانش کمالگرایی در آن موج میزند. فیلم «قاتل» به یک اندازه قانعکننده و آزاردهنده به نظر میرسد، زیرا قهرمانی که فاسبندر نقشش را بازی میکند بیشتر زمان نمایش را در اختیار میگیرد. «قاتل» دوازدهمین فیلم بلند فینچر پس از «بیگانه 3» (Alien 3) در سال 1992 و به دنبال آن «هفت» (Se7en) در سال 1995، با احساسات و فناوریهای مدرن عجین شده است و در عین حال با یک شخصیت آدمکش کلاسیک داستانی جاودانه درباره انتقام را روایت میکند. «قاتل» یک روایت سنتی و ساده از کارگردان «دختر گمشده» (Gone Girl) و «باشگاه مبارزه» (Fight Club) است که به طور مستقیم بر اساس مجموعه رمان گرافیکی به همین نام اثر الکسیس نولنت و لوک جاکامون ساخته شده است.
- 12 فیلم دیوید فینچر از بدترین تا بهترین؛ از آدمکش تا باشگاه مبارزه
- 20 فیلم سینمایی غمانگیز که دوست نداریم دوباره تماشایشان کنیم
10. نامهای مستعاری که از شخصیتهای کمیک برداشته شدند
هویت واقعی قهرمان فیلم «قاتل» که فاسبندر نقشش را بازی میکند هرگز در روند داستان فاش نمیشود. او از نامهای مستعار متعددی در طول فیلم استفاده میکند که به شخصیتهای کمیک محبوب دهه 1970 و 1980 اشاره دارد. برخی از آنها عبارتند از سم مالون از «چیرز» (Cheers)، جورج جفرسون از «خانواده جفرسون» (Jeffersons) و آرچی بانکر از «همگی در خانواده» (All in the Family). نام مستعار کمیک یک اشاره سرگرمکننده برای مخاطب است که به عنوان یک شوخی درونی بین بیننده و قاتل عمل میکند، زیرا به نظر میرسد او فقط یک بار از کارتهای اعتباری و پاسپورتهای مرتبط با شخصیتها استفاده میکند. با این حال جالب است که هیچکس به ارجاعات درون دنیای فیلم توجه نمیکند.
9. لباسهای الهامگرفته از مامور 47
تاثیر سبک ظاهری مامور 47، شخصیت اصلی سری بازیهای ویدیویی محبوب «هیتمن» (HITMAN) در سرتاسر فیلم «قاتل» دیده میشود. به نظر میرسد بسیاری از لباسها و پوششهای مبدل استفاده شده توسط قاتل مستقیما از کمد لباس مامور 47 برداشته شده است. مامور 47 هم مثل قاتل اغلب در طول ماموریتهایش لباسهای مبدل میپوشد و نام مستعار خود را تغییر میدهد. لباسی که در اینجا به تصویر کشیده شده است بسیار یادآور لباس تابستانی سری بازیهای ویدیویی «هیتمن» است و تنها نمونهای از شباهتهای زیباییشناختی شخصیت فاسبندر و مامور مشهور 47 به شمار میرود.
8. موسیقیهای متن رزنور و راس
از زمان انتشار فیلم «شبکه اجتماعی» (Social Network) در سال 2010، فینچر به طور مداوم از زوج درخشان ترنت رزنور و آتیکوس راس برای ساخت موسیقی فیلمهای بلند خود استفاده کرده است. در حالی که «قاتل» ممکن است تحتالشعاع استفاده قابل توجه از آهنگهای محبوب گروه «اسمیتز» (The Smiths) قرار گرفته باشد، اما با موسیقی دیگری از رزنور و راس نیز همراه است که بیشتر یادآور آثار قبلی آنها در موسیقی متن طولانی و شاهکار «دختری با خالکوبی اژدها» (The Girl with the Dragon Tattoo) محصول سال 2011 است.
7. ادای احترام به فیلم سامورایی (Le Samouraï)
بسیاری از عناصر هنری فیلم «قاتل»، ارجاعات بصری واضحی به فیلم کلاسیک «سامورایی» است. فیلمی که تبدیل به یکی از بهترین آثاری شد که از دوران محوری موج نو فرانسه در سینمای بینالمللی بیرون آمد. تماشای تریلر «سامورایی» به تنهایی به هر بینندهای این امکان را میدهد تا شباهتهای سینمایی و بصری کلی بین این دو فیلم را درک کند؛ عناصر الهامبخشی از فیلم «قاتل» که حتی خود فینچر در مصاحبه با لترباکسد آن را بدیهی خواند.
6. استفاده کلاسیک از روایت صوتی در فیلم
چند نمونه از معروفترین فیلمهای فینچر از روایت صوتی برای ارائه اطلاعات اول شخص و جریان آگاهی در مورد چگونگی تفکر و دید قهرمان داستان استفاده کردهاند. «شبکه اجتماعی» (The Social Network) با صدای نمادین یک زاکربرگ جوان ناراضی شروع میشود که ماهها قبل از اختراع فیسبوک در حال مستی درباره دوستدختر سابقش وبلاگ مینویسد. صدای مهیج روزاموند پایک در «دختر گمشده» به مخاطب نشان میدهد که او در نهایت یک راوی غیرقابل اعتماد است. استفاده از روایت صوتی در «باشگاه مبارزه»، دیدگاه فزاینده پارانوئید قهرمان فیلم یعنی ادوارد نورتون را به تصویر میکشد و در عین حال فلسفههای انحرافی او را نیز توصیف میکند؛ درست مثل فیلم «قاتل».
5. تاکتیکهای آدمکشی هیتمن
بسیاری از روشهای استراتژیک قهرمان داستان در فیلم «قاتل» یادآور مامور 47 در بازیهای ویدیویی «هیتمن» است. قاتل اغلب درباره یافتن راههای خلاقانه برای تکمیل اهداف خود صحبت میکند. مثل تصادفات و مسمومیتهای تدریجی، که دو روش اصلی قتل در بازیهای ویدیویی «هیتمن» هستند. قاتل همچنین از یک تفنگ تکتیرانداز و اسلحههای بیصدا استفاده میکند، لباسهای مبدل زیادی میپوشد و شواهد را به روشی مشابه مامور 47 در بازی «هیتمن» از بین میبرد.
4. خدمات زندگی مدرن
یکی از جنبههای جالب فیلم «قاتل» ادغام عمدی طرح آن در زندگی مدرن از طریق سرویسهای بینالمللی معروف مانند ایر بیاِنبی، ویورک، اوبر، آمازون، گوگل، فدکس و پستمیتس است. انجام این کار حس واقعگرایی قابل توجهی را به فیلم اضافه میکند و باعث به وجود آمدن این حس میشود که گویی در واقع افرادی مانند قهرمان ترسناک فیلم با بازی فاسبندر در اطراف ما وجود دارند و به صورت عادی به زندگی خود میپردازند. همچنین استفاده از نامهای تجاری معتبر و شناختهشده برای کمک به فیلمها و سریالهای تلویزیونی تا حدی یکی دیگر از عناصر معروف فینچریسم است.
3. فیلمبرداری به سبک فیلم پنجره عقبی (Rear Window) ساختهی آلفرد هیچکاک
بسیاری از صحنههای ابتدایی در فیلم «قاتل» ادای احترام به فیلمبرداری پیشگامانه فیلم کلاسیک «پنجره عقبی» ساختهی آلفرد هیچکاک است. استفاده نوآورانه از نماهای نقطهنظر (POV) که به پنجرههای مختلف در یک شهر نگاه میکنند با فیلم هیچکاک در سال 1954 رایج شد و تنها از طریق فیلمبرداری حس بینظیری از کنجکاوی را ایجاد کرد. هر زمان که نماهایی از این دست وجود داشته باشد که به اتاقهای دور در میان خیابانهای شهر نگاه میکنند، برای تمام سینهفیلها یادآور فیلم «پنجره عقبی» هیچکاک است.
2. مضامینی که یادآور فیلم مکالمه (The Conversation) ساختهی فرانسیس فورد کاپولا است
فیلم «مکالمه» محصول سال 1974 یکی دیگر از نمونههای کلاسیک در سینما و مملو از مضامین اجتنابناپذیر نظارت و پارانویای متعاقب آن است. جنبههای استفاده از فناوریهای پنهان برای جاسوسی از دیگران در «مکالمه» در سرتاسر فیلم «قاتل» احساس میشود و درست مثل آن فیلم یک متخصص بااستعداد و متعهد وجود دارد که تمام تلاش خود را میکند تا حقیقت را به هر قیمتی کشف کند. لحن آزاردهنده «مکالمه» به ویژه در لحظاتی بین صدای خودقانعکننده فاسبندر، زمانی که واقعیت شروع به شکستن شکافهای مانتراهای مداوم او میکند، به خوبی احساس میشود.
1. نیهیلیسم همیشگی در قهرمانهای فیلمهای فینچر
بسیاری از قهرمانان فیلمهای فینچر حس عمیقی از نیهیلیسم و بدبینی نسبت به جهان و مردم اطراف خود دارند. شخصیت فاسبندر در فیلم «قاتل» نیز از این قاعده مستثنی نیست. شبیه به نقش ادوارد نورتون در «باشگاه مبارزه» و بازی جسی آیزنبرگ در نقش زاکربرگ در «شبکه اجتماعی»، قاتل به دنبال فلسفههای خاصی از زندگی است که در نهایت او را از بین میبرد. قاتل باهوش و خودآگاه است، اما به واسطه دنبال کردن روشهای بینقص و رسیدن به موفقیت، مجبور به پذیرش یک طرز فکر بدبینانه است. به این ترتیب، قهرمانان «شبکه اجتماعی» و «قاتل» به طرز شگفتانگیزی کاملا شبیه هم هستند.
منبع: screenrant