معرفی تمام انیمیشن‌های دیزنی | راهنمای تماشا در عید

مرجع کاملی که راهنمای شما در تعطیلات خواهد بود

تمام انیمیشن‌های دیزنی که از سال 1937 تا به امروز منتشر شده‌اند نزدیک به 62 عنوان هستند که سال به سال به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. آثاری که بسیاری از آن‌ها بهترین ژانر خود محسوب می‌شوند، اما چگونه می‌توان کیفیت این انیمیشن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد؟

رتبه‌بندی انیمیشن‌های دیزنی به دلیل تعداد زیاد آن‌ها کار دشواریست. این انیمیشن‌ها برای بسیاری از مردم تداعی کننده‌ی خاطراتی روشن از دوران کودکی هستند و نقشی اساسی در شکل‌گیری تصور ما از جادو در بزرگسالی دارند. بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این انیمیشن‌ها، به اندازه‌ی بررسی ارزش هنری و خلاقانه‌ی آن‌ها، به واکاوی دلیل علاقه‌ی ما به آن‌ها نیز می‌پردازد (واقعا که جدا شدن از این احساسات کار بسیار سختی است).

با وجود تمام این چالش‌ها، ما در مایکت تلاش کردیم تا این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم و همچنین داستان‌هایی از مراحل ساخت این انیمیشن‌ها را نیز با شما به اشتراک بگذاریم تا شما از عوامل دخیل در موفقیت (یا عدم موفقیت) هر فیلم آگاه شوید. پس می‌توان گفت که بله، این متن به اندازه‌ که یک بررسی انتقادی است، یک درس تاریخ نیز خواهد بود. ما برای نگارش این مطلب از منابع مختلفی استفاده‌ کردیم که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • کتاب «جنگ دیزنی» (DisneyWar) نوشته‌ی جیمز بی. استوارت
  • کتاب «شرکت خلاقیت» (Creativity Inc) نوشته‌ی اد کتمول و ایمی والاس
  • کتاب «والت دیزنی» (Walt Disney) نوشته‌ی نیل گابلر
  • و همچنین مستندهای فوق‌العاده‌ی «بیدار کردن پری خفته» (Waking Sleeping Beauty) و «والت و گروه» (Walt and El Grupo)

والت دیزنی با «سفیدبرفی و هفت کوتوله» ریسک بزرگی کرد. اولین انیمیشن بلند سینمایی آمریکا – و اولین انیمیشن بلند با تکنیک سل – در زمان اکرانش در سال ۱۹۳۷، یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ساخته‌ شده تا آن زمان به شمار می‌رفت. حتی همسر و برادر دیزنی (که شریک تجاری او هم بود) به این ایده اعتقادی نداشتند؛ پیش از آن کمپانی دیزنی فیلم‌های کوتاه می‌ساخت و این همان چیزی بود که مخاطبان آمریکایی، نه فقط از دیزنی بلکه به طور کلی از انیمیشن انتظار داشتند. اگر سفیدبرفی شکست می‌خورد، ممکن بود کل شرکت دیزنی فرو بریزد، به خصوص که با نبود هیچ سابقه‌ای برای موفقیت مالی انیمیشن‌های بلند در گیشه، دلیلی برای موفقیت فیلم وجود نداشت. اما خب شانس با والت دیزنی یار بود و این انیمیشن تماشایی موفقیت خیره‌ کننده‌ای کسب کرد. سفیدبرفی در اکران اولیه‌ی خود در دهه‌ی 1930، بیش از ۷ میلیون دلار، یعنی بیش از چهار برابر بودجه‌ی هنگفتش فروش داشت. آن موفقیت، پایه‌گذار مجموعه‌ای از انیمیشن‌های فوق‌العاده بود که ساخت آن‌ها تا به امروز ادامه دارد. هرچند که نام رسمی کمپانی طی سال‌ها تغییر کرده است – از «والت دیزنی پروداکشنز» (Walt Disney Productions) به «والت دیزنی فیچر انیمیشن» (Walt Disney Feature Animation) و در حال حاضر «والت دیزنی انیمیشن استودیوز» (Walt Disney Animation Studios) – اما همه استودیویی خلاق و شگفت‌انگیز بوده‌اند که طی 74 سال گذشته انیمیشن‌های بلند سینمایی تولید کرده است. جدیدترین آن‌ها هم «آرزو» نام دارد که همین چند ماه قبل اکران شد. ما اینجا هستیم تا تمام انیمیشن‌های دیزنی را در طول عمر طولانی‌ و پربارش رتبه‌بندی کنیم. برخی از این فیلم‌ها در میان پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین آثار ساخته‌ شده‌ی تاریخ قرار دارند و الهام‌بخش شکل‌گیری انواع و اقسام محصولات جانبی – از کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها، صفحه‌های گرام [آلبوم‌های موسیقی]، شهربازی‌ها، لباس‌ها و … – بوده‌اند. برخی دیگر اما تنها چند ماه پس از خروج از سینما، به طور کلی فراموش شدند. شاید همه‌ی این عناوین مهم نباشند، اما در کنار هم، برجسته‌ترین مجموعه‌ی انیمیشن در آمریکا و شاید جهان را تشکیل می‌دهند که در تار و پود خاطرات کودکی ما تنیده شده‌اند.

62. جوجه کوچولو (Chicken Little)

جوجه کوچولو

  • کارگردان: مارک دیندال
  • صداپیشگان: زاک براف، گری مارشال، جون کیوسک، استیو زان
  • تاریخ اکران: 2005
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 36 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.7 از 10

در میان تمام انیمیشن‌های دیزنی «جوجه کوچولو» اولین فیلم کاملا کامپیوتری این کمپانی است، که قرار بود استودیو را وارد قرن بیست و یکم کند. اما در عوض، باعث شد استودیو کاملا سردرگم به نظر برسد. انگار آن‌ها نه تنها در زمینه‌ی انیمیشن کامپیوتری بی‌تجربه بودند، بلکه اصول اولیه داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی را هم کاملا فراموش کرده بودند. شخصیت‌ها، کلیشه‌ای و غیرقابل‌ دوست‌داشتن هستند و داستان با بی‌فکری، اصول و اخلاق اصلی افسانه را زیر پا می‌گذارد و در عین حال، زمان زیادی را صرف ورزش بیسبال می‌کند. با موسیقی متن پاپ گرامافونی، طنزی در سطح سریال‌های کمدی موقعیت کم‌هزینه و طراحی‌های زشت شخصیت‌ها که به لطف انیمیشن کامپیوتری ابتدایی حتی زشت‌تر هم به نظر می‌رسند، این فیلم شبیه تلاشی ناکام و غیرحرفه‌ای از دیزنی برای ساخت یک فیلم دریم‌ورکسی به نظر می‌رسد. 

دیزنی به انیمیشن‌های خیره‌کننده‌ اش مشهور است، اما هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها در «جوجه کوچولو»، زشت‌ترین فیلم‌شان، پیدا نمی‌شود. همانطور که گفتیم، این فیلم نمونه‌ای از تلاش ناموفق دیزنی برای تقلید از سبک ضعیف و بی‌مایه‌ی دریم‌ورکس است و همین ویژگی باعث شده تا همه‌ی چیزهایی که مردم به خاطر آن‌ها عاشق دیزنی هستند را فراموش کند. البته از حق نگذریم این انیمیشن لحظات جالبی هم دارد؛ جوجه کوچولو، شخصیت اصلی بامزه‌ای است و صداپیشه‌های اثر نیز اجرای پرانرژیو جذابی دارند، اما این‌ها برای جبران تجربه‌ی ناخوشایند کل فیلم کافی نیست. فیلمی که تمام جنبه‌های آن توی ذوق می‌زند و در میان تمام انیمیشن‌های دیزنی رتبه‌ی آخر را به دست آورده است. 

61. معدن موسیقی (Make Mine Music)

معدن موسیقی

  • کارگردان: جک کینی، کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک، جاشوا میدور، رابرت کورماک
  • بازیگران: نلسون ادی، دینا شور، لاورن اندروز
  • تاریخ صداپیشگان: 1946
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 58 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10

«معدن موسیقی» هشتمین اثر بلند در میان تمام انیمیشن‌های دیزنی بود که در سال 1946 به روی پرده‌ی سینماها رفت. در آن زمان، اکثر کارکنان دیزنی توسط دولت آمریکا برای ساخت فیلم‌های تبلیغاتی به منظور کمک به تلاش‌های جنگی جذب شده بودند. برای حفظ فعالیت استودیو در طول سال‌های جنگ، دیزنی مجموعه‌ای از شش فیلم گلچین‌مانند منتشر کرد که «معدن موسیقی» سومین مجموعه و ضعیف‌ترین آن‌ها و بود. این فیلم شامل چندین انیمیشن کوتاه است که با هم ترکیب شده و یک داستان بلند موزیکال را روایت می کنند. 

به‌طور عجیبی، «معدن موسیقی» تنها اثر کلاسیک دیزنی است که روی دیزنی پلاس وجود ندارد و پیدا کردن آن روی هوم ویدیو (فرمت‌های قدیمی فیلم خانگی) هم بسیار دشوار است. این فیلم گلچین‌مانند، مجموعه‌ای از 10 بخش مختلف با کیفیت‌های متغیر است که اکثرشان به راحتی در میان تمام انیمیشن‌های دیزنی فراموش می‌شوند. درخشان‌ترین بخش این مجموعه، «جانی فدورا و آلیس بلوبونت» است، داستانی که توسط گروه موسیقی «اندروز سیسترز» (The Andrews Sisters) روایت می‌شود و با ترانه‌ای دلنشین، ماجرای عشق غیرممکن دو کلاه در یک فروشگاه را تعریف می‌کند.

60. دایناسور (Dinosaur)

دایناسو - تمام انیمیشن‌های دیزنی

  • کارگردان: رالف زاندگ
  • صداپیشگان: دی بی سویینی، اوسی دیویس، الفری وودارد، مکس کاسلا
  • تاریخ اکران: 2000
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 65 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10

فراموش کردن اینکه «دایناسور» یک فیلم دیزنی است کاملا قابل درک است و امکان دارد با دیدن نام آن در میان لیست تمام انیمیشن‌های دیزنی تعجب کنید. این اثر اولین تلاش بزرگ استودیو در زمینه‌ی انیمیشن کامپیوتری به شمار می‌رود. با این حال، اگرچه تمام شخصیت‌ها با کامپیوتر ساخته شده‌اند، اما پس‌زمینه‌ها را تصاویر واقعی تشکیل داده‌اند. به همین خاطر این پس‌زمینه‌ها خیره‌ کننده هستند، اما شخصیت‌ها با استانداردهای امروزی کاملاً زشت ابتدایی به نظر می‌رسند. «دایناسور» یکی از معدود فیلم‌های دیزنی است که هیچ آهنگی در آن وجود ندارد و به دلیل نبود شخصیت‌های به یاد ماندنی و ضعف شخصیت‌پردازی، فاقد هویت منحصربه‌فرد است. 

با تمام این‌ها اما، «دایناسور» ترکیب جالبی از شخصیت‌های کامپیوتری و پس‌زمینه‌های واقعی است که در محل فیلمبرداری شده‌اند. با این حال، نتیجه چندان درخشان از آب درنیامد، صورت دایناسورها به‌طور عجیبی شبیه چهره‌ی انسان‌ها به نظر می‌رسد و کلیت فیلم نیز کمی غیرطبیعی است و به اصطلاح سینمایی‌ها «درنیامده». با وجود این، فیلم همچنان در گیشه با موفقیت عظیمی روبرو شد. در آن زمان، هر فیلمی که با موضوع دایناسورها ساخته می‌شد تضمین‌ کننده‌ی فروشی فوق‌العاده بود، بنابراین جای تعجب ندارد که دیزنی هم تصمیم به ساخت فیلمی با حضور این موجودات دوست داشتنی گرفت. 

59. خانه‌ای در مزرعه (Home on the Range)

خانه‌ای در مزرعه

  • کارگردان: جان سنفورد
  • صداپیشگان: روزان بار، جودی دنچ، جنیفر تیلی، کوبا گودینگ جونیور، رندی کواید
  • تاریخ اکران: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 52 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.4 از 10

دوران افول دیزنی با ظهور «دریم‌ورکس» و «پیکسار» و پایان یافتن سلطه‌ی چند دهه‌ای آن‌ها بر دنیای انیمیشن فرا رسید. «خانه‌ای در مزرعه» داستان گروهی از گاوهای شیرده است که برای نجات مزرعه‌ی خود تلاش می‌کنند، اما در این فیلم به شدت غیرطنز، آن‌ها را به سمت و سویی دیگر می‌برد. در کنار این داستان، بدترین شخصیت شرور تاریخ دیزنی هم حضور دارد و حتی آهنگ دلنشین کی. دی. لانگ هم نمی‌تواند این فاجعه را جبران کند.

«خانه‌ای در مزرعه» آخرین انیمیشن دو بعدی طراحی شده با دست دیزنی که در مدت پنج سال ساخته شد، یکی از کم‌ارزش‌ترین آثار این کمپانی است. یک وسترن سردرگم با شوخی‌های کلیشه‌ای و سطحی که به‌ ندرت الهام‌بخش یا خنده‌دار هستند و به سختی می‌توان آن‌ به کس دیگری پیشنهاد کرد. بعد از سال‌ها بازنویسی فیلمنامه، ایده‌ی اولیه که درباره‌ی درگیری یک کابوی با شعبده‌بازی جادویی در یک شهر ارواح بود، به طرز عجیبی به داستانی درباره‌ی سه گاو اهل کل‌کل (با صداپیشگی روزان بار، جودی دنچ و جنیفر تیلی) تبدیل شد که می‌خواهند مزرعه‌ی خود را نجات دهند. 

این فیلم می‌تواند برای کودکان بسیار خردسال سرگرم‌ کننده باشد، اما کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان به سرعت از داستان کسل‌ کننده و جلوه‌های بصری ضعیف آن خسته می‌شوند. «خانه‌ای در مزرعه» در حد استانداردهایی که در تمام انیمیشن‌های دیزنی وجود دارد نیست و کاملا واضح است که خود دیزنی نیز چشم‌اندازی فراتر از انیمیشن‌های با دست کشیده را هدف قرار داده و مشتاقانه به دنبال حرکت به سمت تجربه‌ی تکنیک‌های جدید بود. حتی با در نظر گرفتن دوران افت انیمیشن‌های دیزنی در دهه‌ی 2000، «خانه‌ای در مزرعه» هنوز هم فیلمی است که به راحتی فراموش می‌شود.

آیکون فیلم خانه ای در مزرعه Home on the Range
فیلم

خانه ای در مزرعه

Home on the Range

تماشای فیلم خانه‌ای در مزرعه

58. سلام برادران (Saludos Amigos)

سلام برادران

  • کارگردان: نورم فرگوسن، همیلتون لاسک
  • صداپیشگان: لی بلر، ماری بلر، پینتو کالویگ، والت دیزنی، نورم فرگوسن
  • تاریخ اکران: 1942
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10

در طول معرفی 10 مورد بعدی لیست تمام انیمیشن‌های دیزنی، با اصطلاح «فیلم گلچین‌مانند» زیاد روبرو خواهید شد، پس بهتر است کمی با تاریخچه‌ی آن آشنا شوید. در اوایل سال 1941، دولت ایالات متحده از والت دیزنی خواست تا فیلمی برای بازار آمریکای جنوبی بسازد تا با نمایش آن هم با نفوذ نازی‌ها مقابله کند و هم حسن نیت آمریکا را به کشورهای منطقه نشان دهد. اوایل آن سال، انیماتورهای دیزنی طی سفری به آمریکای جنوبی ازین قاره دیدن کردند و وقتی آمریکا در اواخر آن سال ناگزیر وارد جنگ‌جهانی دوم شد، دیزنی تولید آثار بلند رو متوقف کرد و روی ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای حمایت از جنگ تمرکز کرد. در نتیجه «سلام برادران» به عنوان بخشی از سیاست حسن همجواری برای بهبود روابط ایالات متحده‌ی آمریکا با آمریکای لاتین ساخته شد که شخصیت‌هایی مثل گوفی و دونالد را در سفر به آمریکای جنوبی به تصویر می‌کشد. حتی با زمان کمتر از یک ساعت باید بگوییم که فیلم کاملا کسل‌ کننده است، اما در بخش پایانی و با انیمیشن خیره‌ کننده و پرجنب‌وجوش «آکوارلا دو برزیل» که طوطی مشهور خوزه کاریوکا، را معرفی می‌کند، به اوج خود می‌رسد.

«سلام برادران» که به عنوان اولین فیلم گلچین‌مانند دیزنی منتشر شد، اساسا نشان دهنده‌ی نقشه‌ی راه کمپانی برای باقی‌ مانده‌ی آن دهه بود. در آن دوره انیمیتورهای دیزنی به جای تمرکز روی یک داستان بلند با مدت زمان کامل، به تیم‌های مختلف تقسیم می‌شدند. برخی از تیم‌ها روی پروژه‌های دولتی کار می‌کردند و برخی دیگر روی بخش‌های کوتاه برای فیلم‌های گلچین‌مانند. «سلام برادران» جزو انیمیشن‌های دسته‌ی دوم است که علی‌رغم کم‌مایه بودن همچنان سرگرم‌ کننده‌ است، به خصوص دو بخش آن با حضور دونالد داک. این فیلم اولین حضور خوزه کاریوکا، دوست طوطی برزیلی دونالد و یکی از سه کابالرو را رقم می‌زند. در نهایت با اینکه «سلام برادران» یک اثر کلاسیک سرگرم‌ کننده محسوب می‌شود، اما حال و هوای کلی آن امروزه بسیار قدیمی به نظر می‌رسد. حتی شخصیت‌های دوست‌ داشتنی دیزنی هم نمی‌توانند لحن غم‌انگیز ذاتی فیلم را پنهان کنند.

57. عشق و حال مجانی (Fun and Fancy Free)

عشق و حال مجانی - تمام انیمیشن‌های دیزنی

  • کارگردان: جک کینی، بیل رابرتز، همیلتون لاسک، ویلیام مارگان
  • صداپیشگان: کلیف ادواردز، ادگار برگن، لوانا پاتن، والت دیزنی، کلارنس نش
  • تاریخ اکران: 1947
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10

«عشق و حال مجانی» ضعیف‌ترین مجموعه‌ی فیلم‌های گلچین‌مانند دیزنی در دوران جنگ‌جهانی است که با ترکیب داستان یک خرس سیرک به نام «بونگو» و اثر کلاسیک «میکی و لوبیای سحرآمیز» در سال 1947 ساخته شد. در این انیمیشن دیگر از بخش‌های کوتاه متعدد خبری نیست و اثر تنها شامل دو بخش می‌شود. بخش اول، «بونگو»، بر اساس داستانی از سینکلر لوئیس ساخته شده و با معرفی جیمینی کریکت و روایت دیناه شور همراه است. این بخش درباره‌ی یک خرس سیرک است که با فرار از محل زندگی‌اش وارد دنیای وحش می‌شود. او در آنجا عشق و حتی رقیب عشقی پیدا کرده و با چالش‌های وفق دادن خودش با محیط جدید دست‌وپنجه نرم می‌کند. در کل بخش قابل قبولی است. بخش دوم اما بسیار قوی‌تر است، «میکی و لوبیای سحرآمیز» که با توجه به حضور در تلویزیون پخش‌ مکرر از این مدیوم، به مراتب شناخته‌ شده‌تر از کل فیلمی است که در ابتدا جزئی از آن بود. این یک اقتباس زیرکانه، بامزه و از نظر بصری چشمگیر از داستان «جک و لوبیای سحرآمیز» است که در آن، میکی، دونالد داک و گوفی عملا نقش جک را باهم تقسیم می‌کنند.

«میکی و لوبیای سحرآمیز» مانند «بونگو»، در ابتدا به عنوان یک انیمیشن بلند مستقل در نظر گرفته شده بود. پیش‌تولید هر دو ایده با شروع جنگ‌جهانی دوم متوقف شد و در نهایت آن‌ها به چیزی بین یک انیمیشن کوتاه و بلند تبدیل شدند که هر دو بخش حدود 30 تا 40 دقیقه طول دارند (زمان کل مجموعه 74 دقیقه است). این فیلم فاقد تنوع مجموعه‌های دیگر است (یکی از نقاط قوت آن‌ها این است که اگر بخشی را دوست نداشتید، ظرف چند دقیقه تمام می‌شد) اما «میکی و لوبیای سحرآمیز» یکی از بهترین آثار دیزنی در دهه‌ی ۴۰ به شمار می‌رود و «بونگو» نیز خالی از جذابیت نیست.و «بونگو» ممکن است حوصله‌تان را سر ببرند. «عشق و حال مجانی» آخرین اثر در بین تمام انیمیشن‌های دیزنی بود که والت دیزنی در آن به جای شخصیت میکی موس صحبت کرد و در کمال تاسف، این یک خداحافظی رضایت‌بخش نبود و کیفیت کلی فیلم، همان‌طور که از این دوره‌ی آثار انیمیشن دیزنی انتظار می‌رود، ضعیف است.

  • کارگردان: بن شارپستین
  • صداپیشگان: ادوارد بروفی، هرمن بینگ، استرلینگ هالووی، ورنا فلتون، کلیف ادواردز
  • تاریخ اکران: 1941
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماشای رایگان ×