اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند؟

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که می خواهد با نرم افزار اینستاگرام و طرز کار آن آشنا شود، حتما این مقاله را تا آخر بخوانید زیرا به صورت کامل با این اپ آشنا می شوید. با مایکت همراه باشید.

اینستاگرام چیست؟

سال 2010 همان سالی است که در آن معجزه ای به نام اینستاگرام توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر ساخته و منتشر شد. برنامه ای که در طی مدت کوتاهی توانست افراد زیادی را به خود جذب کند و تبدیل به یک شبکه ی اجتماعی بسیار پرطرفدار شود.

برنامه اینستاگرام با نام انگلیسی Instagram از ترکیب دو لغت Instant Camera و Telegram به معنای ارسال پیام به صورت سریع از طریق تصویر ساخته شده است. می توان گفت این نام کاملا برازنده ی این اپ است و به صورت مختصر و مفید توانسته است گویای کاربرد آن باشد زیرا دقیقا کاربرد این پیام رسان همین است. دو سال بعد یعنی سال 2012 تبدیل به سالی سرنوشت ساز برای سازندگان این اپلیکیشن بود، چرا که علاوه بر منتشر شدن نسخه ی اندروید، این نرم افزار توسط شرکت فیسبوک به مبلغ 1000000000 دلار خریداری شد.

شاید در نگاه اول کار با این برنامه کمی سخت به نظر برسد، اما به هیچ عنوان اینطور نیست و می توان محیط کاربری آن را کاملا دسته بندی شده و منظم دانست. در ادامه به توضیح بخش های مختلف اینستا می پردازیم.

طریقه ی کار با اینستاگرام

برای استفاده از اینستاگرام می توانید از دو روش اقدام کنید، نصب نرم افزار و استفاده از سایت. تقریبا جزئیات این دو با هم یکی است و اگر شما کار با یکی از آنها را به صورت کامل بدانید، راه استفاده از آن یکی را نیز به سرعت پیدا خواهید کرد. به همین علت ما به توضیح طبق نرم افزار این شبکه ی اجتماعی می پردازیم.

ساخت اکانت و عضویت

اگر برای بار اول است که وارد این نرم افزار می شوید، باید یک اکانت ایجاد نمایید تا پیج شما ساخته شود. برای عضویت اولیه راه های مختلفی وجود دارد، ایمیل، موبایل، نام کاربری، اکانت فیسبوک و حتی ورود مخفی به اینستاگرام که در آن نیازی نیست از شماره ی اصلی خود استفاده نمایید.

عضویت به هیچ عنوان کار سختی نیست، تنها باید یکی از روش های بالا را انتخاب کرده و سپس اطلاعاتی که از شما درخواست می شود را وارد نمایید. برای مثال نام، نام خانوادگی و غیره. پس از تکمیل فرم مربوطه، پیام تاییدیه برای اطمینان از فعال بودن روش انتخابی شما (ایمیل، شماره تلفن یا اکانت فیسبوک) به ایمیل یا روش دیگری که انتخاب کرده اید ارسال می شود که شما باید آن را در فیلد مربوطه وارد نمایید.

در آخر نیز با انتخاب عکس به صورت اختیاری، کار به پایان می رسد. پس از اتمام کار شما به صفحه ی مخاطبین وارد می شوید. در واقع این افراد کسانی هستند که اینستا حدس می زند شما به دنبال کردن آنها علاقه داشته باشید، با ضربه روی گزینه ی follow یا همان دنبال کردن، شما فالوور آنها خواهید شد.

پس در نظر داشته باشید که روش انتخابی شما باید فعال باشد. یعنی به هیچ عنوان از شماره ای که در تلفنتان نیست یا ایمیلی که دیگر فعال نیست و غیره استفاده نکنید. لازم به ذکر است پس از اتمام عضویت می توانید آن سیم کارت را کنار بگذارید اما برای بازیابی رمز در صورت فراموشی، مجددا به آن نیازمند خواهید شد.

ورود مجدد

اگر از این اپلیکیشن خارج شده باشید و بخواهید دوباره به اکانت خود بازگردید، نیاز به طی کردن مراحل بالا نیست تنها باید نام کاربری و پسورد خود را وارد نمایید. اگر رمز خود را به یاد نمی آورید، یک نشانی برای دسترسی به پیج خود وارد نمایید. در این راه شما می توانید از شماره موبایلی که با آن وارد صفحه ی خود شده اید، ایمیل قبلی و حتی نام کاربری خود استفاده کنید.

برای این کار هر کدام از موارد را که به یاد داشتید، وارد فیلد مربوطه نمایید و سپس روی گزینه ی رمز عبور را به یاد نمی آورید، ضربه بزنید. پس از آن یک پیام به شماره شما یا ایمیل (طبق روشی که بار اول وارد شده اید) ارسال می گردد که با ضربه روی آن می توانید یک پسورد جدید داشته باشید.

علائم و نماد ها

instagram از علامت هایی تشکیل شده است که کاربرد های اصلی آن با آنهاست. بنابراین با شناخت آنها شما به راحتی می توانید از این اپ استفاده نمایید. در ادامه طبق اعداد مشخص شده در تصویر نماد ها را توضیح می دهیم.
نماد های اینستاگرام

خانه (home)

این صفحه در واقع صفحه ی اصلی اپ به حساب می آید و با ورود به آن می توانید پست های فالویینگ های خود (کسانی که دنبال کرده اید) را مشاهده کنید. همچنین در بالای صفحه live ها و استوری های جدید آنها نیز نمایان می شود. یک علامت موشک مانند نیز در این صفحه موجود است که شما را به دایرکت می برد.

اکسپلورر (explore)

در واقع با وارد شدن به این قسمت طبق الگوریتم های instagram پست های تصادفی را مشاهده خواهید کرد که با ضربه روی هر کدام، وارد دنیای مربوط به آن پست می شوید و با تعداد زیادی از فیلم ها و عکس های مرتبط با مورد انتخابی خود برخورد می کنید. همچنین پس از ضربه روی این گزینه با کمی دقت متوجه خواهید شد که در بالای صفحه دسته بندی های مختلف از جمله igtv, سفر، معماری، دکور، سبک، غذا، هنر و غیره نیز موجود است که دسترسی را برای کاربران آسان کرده است.

دوربین (camera)

اگر بخواهید پست جدید (چه فیلم چه عکس) به اشتراک بگذارید، این قسمت به شما کمک می کند. یعنی با ضربه روی این نماد وارد صفحه ای می شوید که شما را به فایل های داخل گوشی تان وصل می کند و به راحتی می توانید فایل مورد نظر را با دیگران به اشتراک بگذارید.

جدید (news)

این نماد اتفاقات جدید اینستاگرامتان را به شما اطلاع می دهد. زمانی که یک نقطه ی قرمز پایین آن بیفتد، یکی از سه نماد آدمک، پیامک، قلب نیز در بالای آن ظاهر می شود. گاهی هم دو نماد یا هر سه باهم ظاهر می شوند.

آدمک

این نماد نشان دهنده ی افزوده شدن دنبال کننده به پیج شماست. که همیشه یا هیچ عددی ندارد یا با یک عدد همراه است، اگر هیچ عددی نداشت یعنی یک نفر شما را دنبال کرده است ولی اگر عدد داشت، یعنی به تعداد آن عدد به شما فالوور افزوده شده است. گاهی نیز کنار عدد، یک بعلاوه مشاهده می کنید که یعنی فراتر از آن عدد به جمع دنبال کننده هایتان افزوده شده است و شما با ضربه روی آن میتوانید آن نفرات را ببینید و در صورتی که دارای یک حساب خصوصی هستید، درخواست آن ها را بپذیرید یا رد کنید.[

قلب

قلب همان لایک است که مانند آدمک دارای عدد یا فاقد آن است. همانطور که پیشتر توضیح دادیم، اگر عددی نبود یعنی یک لایک و اگر عدد بود، به تعداد آن عدد، لایک دریافت کرده اید. Like به زبان اینستا یعنی تایید و یا علاقه داشتن. در واقع کسی که شما را لایک کند، پست شما را پسندیده و از آن خوشش آمده است.

پیامک

قانون پیامک نیز با قلب و آدمک برابر است. این نماد زمانی برای شما می افتد که کسی در پستی از شما نام برده یا پاسخ نظر شما را بدهد یا برای پست به اشتراک گذاشته ی شما نظری ارسال کند.

پروفایل (profile)

این نماد شما را به صفحه ی خودتان می رساند. در واقع با ضربه روی آن می توانید تعداد دنبال کننده ها و دنبال شونده هایتان، پست هایتان، نام و توضیحات، تنظیمات و هر اطلاعات دیگری که مربوط به صفحه ی خودتان است را مشاهده نمایید.

جستجوگر

در این فیلد می توانید پیج، شخص یا پست های دلخواهتان را جستجو کنید. برای یافتن افراد کافی است نام کاربری آن ها را وارد نمایید و از پیشنهادات خود اپ استفاده نمایید، جستجوی یک پیج نیز به همین روال است. اما جستجوی نوع خاصی از پست ها، با هشتگ امکان پذیر است. در واقع کافی است قبل از عبارت دلخواه خود یک هشتگ یا همان # اضافه نمایید، برای مثال #دوستی، #عشق. دقت نمایید بین هشتگ و عبارت نباید فاصله بیندازید.

اسکنر

با کمک این نماد، دوستانتان شما را راحت تر و شما آن ها را سریعتر می یابید. در واقع پیج شما دارای یک کد QR است که دوستانتان با استفاده از آن شما را پیدا می کنند و نیازی نیست نام شما را جستجو کنند.

دنبال کردن

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، زمانی که وارد اینستاگرام می شوید عده ای به شما معرفی می شوند که این اپ حدس می زند شما تمایل دارید آنها را دنبال نمایید. این افراد اصولا یا کسانی هستند که به نوعی به شما مرتبط می شوند و یا افراد معروف مثل سلبریتی ها می باشند که از تعداد دنبال کننده ی بالایی برخوردارند.

در واقع دنبال کردن یا همان FOLLOW کردن باعث می شود که هر پست یا استوری جدیدی که توسط شخصی که شما او را فالو کرده اید منتشر شد، شما آن را مشاهده کنید. بدون این کار شما از این اطلاعات مطلع نمی شوید مگر اینکه مدام به صفحه ی آن شخص سر بزنید.

فالو کردن در اینستا وابسته به نوع پیج شخص و دو نوع است. درخواستی و بدون درخواست. نوع درخواستی مختص پیج های شخصی و محدود شده است که این یعنی زمانی که شما روی گزینه ی فالو کردن در پیج شخص ضربه بزنید، برنامه از شخص مورد نظر اجازه می گیرد که شما بتوانید او را دنبال کنید یا نه. اما نوع دوم مختص پیج های عمومی است و نیازی به درخواست ندارد.

برای اینکه متوجه شوید یک پیج خصوصب است یا عمومی به جزئیات دقت نمایید. در واقع زمانی که شما وارد یک پیج خصوصی می شوید، پست های آن، دنبال کننده ها و شونده های آن قابل رویت نیستند و فقط تعداد آنها را می توانید مشاهده کنید، اما در یک پیج عمومی همه چیز به وضوح قابل مشاهده است.

ارسال پست

مسلما زمانی که کمی در این اپلیکیشن فعالیت کنید، ترغیب می شوید پست هایی به اشتراک بگذارید. برای به اشتراک گذاشتن یک فیلم یا عکس کافی است از نماد دوربین که پیشتر معرفی کردیم استفاده کنید و سپس مراحل زیر را طی نمایید.

ارسال استوری

استوری همان پست است با این تفاوت که دائمی نیست و طول عمر تنها 24 ساعت دارد. البته با مواردی می توانید آن را دائمی کنید اما باز هم به صورت یک دایره بالای صفحه نمایان میگردد. برای به اشتراک گذاشتن استوری، کافی است وارد home (که قبلا به آن اشاره شد) شده و از بالای صفحه که عکس پروفایلتان قابل رویت است و روی آن یک بعلاوه قرار دارد، ضربه بزنید. سپس عکس را گرفته یا از گالری انتخاب نمایید. در آخر نیز با ضربه روی گزینه ارسال به (send to) و اعمال محدودیت برای مشاهده ی افراد، وضعیت شما ارسال می گردد.

نقاط ضعف اینستاگرام

متاسفانه هر اپلیکیشنی دارای نقاط ضعفی می باشد، اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست. مثلا اگر در این برنامه از عکس یا فیلمی خوشتان آمد، نمی توانید به صورت مستقیم آن را دانلود نمایید و باید از یک اپلیکیشن کمکی مثل اینستا دانلودر استفاده نمایید. استفاده از این نرم افزار هم بسیار راحت است. کافی است از سه نقطه ی بالای پست منتخب خود، کپی لینک را انتخاب کرده و وارد اینستا دانلودر شوید. برنامه به صورت خودکار اقدام به دانلود آن فایل می نماید.

تنها پست ها نیست که گزینه ی مستقیمی برای دانلود ندارد، استوری ها نیز همین مشکل را دارند. بنابراین برای حل این مشکل نیز باید از یک اپلیکیشن کمکی دیگر به نام برنامه دانلود استوری اینستاگرام story saver app استفاده کنید. این برنامه به صورت خودکار وضعیت های دیده شده ی شما در این پیام رسان را ذخیره می کند و می توانید به راحتی به همه ی آنها دسترسی داشته باشید.

هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اصطلاحات رایج بین کاربران هشتگ است که با نماد # شناخته می شود. این نماد زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید به دنبال پست هایی با موضوع یکسان بگردید یا پست ارسالی خود را در گروهی خاص قرار دهید. مثلا برای یافتن پست ها و مطالب مربوط به دوستی باید در جستجوگر لغت #دوستی را سرچ نمایید.

تگ کردن به چه معناست؟

تگ کردن در اینستا یعنی نام کاربری یک شخص را در زیر پست یا در استوری قرار دادن. فرد تگ شده متوجه می شود و پست یا داستان شما را مشاهده می نماید.

اکنون نوبت شماست!

در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کامل با اینستاگرام و طرز کار آن آشنا کنیم، امیدواریم که این نوشته مفید واقع شده باشد. اکنون نوبت شماست که نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال نمایید. همچنین اگر سوالی تحت عنوان این مقاله دارید، پاسخ ان را از ما جویا شوید. با تشکر.


خروج از نسخه موبایل