آموزش ‌Reels اینستاگرام | اینستاگرام ریلز تصویری و ویدیویی چیست؟

اینستاگرام این روزها لقب پرطرفدارترین شبکه اجتماعی را به خود اختصاص داده و از اقشار مختلف مردم، همگی دیگر این روزها یک حساب کاربری در این شبکه اجتماعی دارند.  از به اشتراک گذاشتن اتفاقات روزمره گرفته تا کسب و کارهایی که از طریق اینستاگرام به دنبال بازاریابی برای محصولات خود هستند، می‌توان گفت که هر کسی با هر هدفی می‌تواند از اینستاگرام برای در ارتباط بودن با مخاطبان مدنظر خود استفاده نماید. کاربران اینستاگرام نیز همیشه با آپدیت نگه داشتن خود و یادگیری ابزارهای جدید مثل ساخت ریلز خود را همگام با الگوریتم‌های جدید اینستاگرام کرده‌اند. اینستاگرام نیز راهی طولانی برای رسیدن به جایگاه امروزش طی کرده و بدون شک اگر اضافه شدن ویژگی‌های جدید به این پلتفرم به صورت مستمر نبود، شاید اینستاگرام هیچ‌گاه نمی‌توانست جایگاه امروزش را حفظ کند. یکی از ویژگی‌های محبوب اینستاگرام، Reels یا ریلز است که امروز قصد داریم در مجله مایکت این بخش از اینستاگرام را به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

ریلز اینستاگرام چیست؟

ریلز حالت جدیدی از انتشار محتوا در اینستاگرام است. تا پیش از معرفی ریلز، می‌شد محتواها را در قالب پست یا استوری منتشر کرد که حالا، ریلز هم به جمع آن‌ها اضافه شده است. در اصل می‌توان ریلز را تلاش اینستاگرام برای مقابله با ویدیوهای کوتاه اما پرنفوذ و پرطرفدار منتشر شده در شبکه اجتماعی محبوب دیگر این روزها، یعنی تیک تاک (TikTok) دانست. تیک تاک توانست به لطف ویدیوهای کوتاه اما جالب کاربران، خیلی زود جای خود را در دل جوانان و نوجوانان باز کند و این مسئله، اینستاگرام را به آن وا داشت تا تدبیر جدیدی برای ویدیوهای کوتاه بیندیشد و نتیجه، شکل‌گیری ریلز بود.

ویدیوهایی که در اینستاگرام به شکل ریلز منتشر می‌شوند، ۹۰ ثانیه‌ای‌ هستند. نسبت تصویر این ویدیوها نیز به شکل پرتره تمام صفحه (Full Screen Portrait) است. شاید با خود بپرسید تفاوت ریلز با استوری در چیست که در پاسخ، باید گفت بر خلاف استوری‌ها، ویدیوهای ریلز در پروفایل شما باقی خواهد ماند و مثل استوری بعد از ۲۴ ساعت از صفحه شما پاک نمی‌شود. همین مسئله، ریلز را بسیار مناسب برای ساخت ریلز و ویدیوهای کوتاه و جذابی می‌کند که دوست دارید برای همیشه در پروفایل شما باقی بمانند. ریلز در تایم‌لاین و صفحه جستجو یا همان اکسپلور (Explore) کاربران به خوبی نمایش پیدا می‌کند و همین مسئله پتانسیل این ویدیوها برای وایرال شدن را بسیار زیادتر می‌کند.

چه موضوعاتی پتانسیل ساخت ریلز را دارند؟

پاسخ دادن به این سوال که بیشتر کدام دسته از کاربران باید به ساخت ریلز رو بیاورند و از چه مضامینی برای ساخت ریلز باید استفاده کرد، کار چندان ساده‌ای نیست. در ابتدا، باید به این موضوع اشاره کرد که افراد مختلف، بنا به دلایل مختلفی از اینستاگرام استفاده می‌کنند. برخی از افراد، اینستاگرام را برای در ارتباط بودن با دوستان، اقوام و آشنایان خود مورد استفاده قرار می‌دهند و برخی دیگر از افراد، اینستاگرام را به چشم پلتفرمی خوب برای به نمایش گذاشتن مهارت‌ها یا قابلیت‌های خود می‌بینند. این روزها تولیدکنندگان محتوا فعالیت زیادی در اینستاگرام دارند و بسیاری از کسب‌ و کارهای کوچک به لطف اینستاگرام رونق فراوانی پیدا کرده‌اند. این گوناگونی کاربران اینستاگرام باعث شده تا انگیزه‌های فراوانی برای استفاده از اینستاگرام و قابلیت‌های این پلتفرم به وجود بیاید. همه این گروه‌ها می‌توانند با ساخت ریلز، محتوای جذابی را برای انتشار در فضای اینستاگرامی آماده نمایید.

ساخت ریلز و انتشار ویدیوها در این قالب یک کار هوشمندانه و جالب برای انتشار ویدیوهای مربوط به چالش‌های مختلف است. از آن‌ جایی که ریلز اینستاگرام بیشترین شباهت را به تیک‌تاک دارد و تیک‌تاک به نوعی مرجع اصلی ویدیوهای چالش است، اگر می‌خواهید ویدیوی چالش در اینستاگرام منتشر کنید بدون شک بهترین فرمت برای شما ساخت ریلز است. از سوی دیگر، ریلز به واسطه خصوصیات خود مانند افکت‌های جالب و امکان قرار دادن موسیقی، یک روش مناسب برای انتشار ویدیوهای فان یا بامزه است. 

تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با ساخت ریلز ویدیوهای جدید خود را منتشر کنند. از سوی دیگر، کسب و کارها نیز می‌توانند از ریلز استفاده‌های جالبی داشته باشند و مثلا،‌ ویدیوهای جعبه‌گشایی یا همان آن‌باکسینگ از محصولات خود را نیز به شکل ریلز منتشر نمایند.

نحوه ساخت ریلز در اینستاگرام

در مرحله اول، آخرین نسخه اینستاگرام را نصب کنید. یادتان باشد که مایکت به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رساند و می‌توانید اینستاگرام خود را نیز از طریق مایکت آپدیت کنید و شروع به ساخت ریلز کنید.

حالا، روی آیکون انتشار محتوا که به شکل علامت + است بزنید و از بین گزینه‌های پایین صفحه، گزینه Reel را انتخاب نمایید. 

اکنون، صفحه اصلی انتشار ریلز به شما نمایش داده می‌شود. اگر محتوایی از قبل آماده کرده‌اید، می‌توانید آن را از پایین صفحه گوشه سمت چپ و بخش گالری انتخاب نمایید. اگر هم ویدیویی از قبل آماده نکرده‌اید، اشکالی ندارد و می‌توانید در لحظه با استفاده از آیکون ضبط، ویدیویی را ضبط نمایید (درست به مانند قابلیت بومرنگ اینستاگرام).

حالا نوبت به ایجاد ویرایش و تغییرات مدنظر و سپس انتشار ریل می‌رسد. در سمت چپ شما چندین آیکون را مشاهده می‌کنید که هر یک، عملکرد متفاوتی دارند.

 آیکون مربوط به Length یا مدت زمان، در واقع محدودیت زمانی ریل شما را نشان می‌دهد. شما از بین گزینه‌های ۱۵، ۶۰ و ۹۰ ثانیه باید یکی را انتخاب کنید. ویدیوی شما می‌تواند کوتاه‌تر از مدت انتخاب شده‌ باشد، ولی بلندتر از آن نباید باشد.

آیکون مربوط به سرعت پخش، در واقع سرعت پخش ویدیو را نشان می‌دهد که می‌توانید آن را از ۱ که حالت عادی است، تا ۵ برابر سرعت اصلی ویدیو افزایش دهید. این گزینه نیز می‌تواند برای برخی از محتواها کارآمد و جذاب باشد.

افکت‌های ریلز اینستاگرام

یکی از آیکون‌های اصلی، مربوط به افکت‌هاست. افکت‌ها برای ویدیوهایی که در قالب ریلز منتشر می‌شوند بسیار جذاب‌اند و می‌توانند به وایرال شدن ریل شما کمک زیادی کنند. افکت‌های مختلفی را می‌توانید از این بخش برای ویدیوی خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با جستجو در فیلترها، به گزینه‌های جالب زیادی بربخورید. از سوی دیگر، امکان نشان‌گذاری افکت‌های موردعلاقه برای دسترسی سریع‌تر هم میسر است. اگر ویدیو را در لحظه ضبط می‌کنید، می‌توانید قبل از شروع به ضبط ویدیو نیز از همان قسمت پایین صفحه افکت‌های مختلف را مشاهده و انتخاب نمایید.

آیکون شبیه به نت موسیقی یکی از ویژگی‌های جذاب ریلز یعنی موسیقی است. شما از طریق این آیکون می‌توانید به ویدیوی خود موسیقی بیفزایید. امکان سرچ در میان موسیقی‌ها به شما کمک می‌کند تا دسترسی سریعی به موزیک انتخابی خود داشته باشید. شما می‌توانید بخش موردعلاقه خودتان از آهنگ را برای ویدیویی که در قالب ریل منتشر می‌کنید، برش دهید و استفاده نمایید.

آیکون Video Layout در واقع ساختار ویدیوی شما را مشخص می‌کند (مثلا تقسیم کردن آن به دو نیم) و گزینه تایمر (Timer) نیز می‌توانید مثلا یک تایمر ۳ ثانیه‌ای قبل از شروع ضبط ویدیو داشته باشید.

انتشار محتوا پس از ساخت ریلز

وقتی که ساخت ریلز تمام شد و همه‌چیز آماده شد و تغییرات مدنظر خود را اعمال کردید، شما می‌توانید به مرحله بعدی بروید که حالا همه‌چیز شبیه به منوی انتشار استوری در اینستاگرام به نظر می‌رسد. شما در این قسمت می‌توانید مواردی مثل اضافه کردن متن به تصویر یا اضافه کردن استیکر را امتحان کنید و ویدیوی خود را به آرمانی‌ترین شکل ممکن برای انتشار به صورت یک ریل در اینستاگرام آماده کنید. تنها تفاوت این قسمت با استوری اینستاگرام، این است که شما می‌توانید لحظه نمایش را نیز مشخص کنید تا به این ترتیب، به طور مثال بتوانید یک حالت روایت برای ویدیوی خود آماده کنید که متن‌ها در لحظات خاصی نمایش داده می‌شوند.

بعد از انجام ویرایش‌های مدنظرتان، می‌توانید به سراغ نوشتن کپشن و گذاشتن تگ‌های مدنظر بروید. وقتی که کارتان با این قسمت نیز انجام شد، یک ویدیو دارید که در بخش ریلز اینستاگرام جای خوش خواهد کرد. به شما تبریک می‌گوییم، ماموریت انتشار ریل با موفقیت انجام شد!

ریلز یک راه مناسب برای وایرال شدن

محتواهای ریلز در اینستاگرام، به شرطی که کیفیت خوبی داشته باشند، پتانسیل بالایی برای وایرال شدن خواهند داشت. شما می‌توانید با تماشای محتواهای ریلز در اینستاگرام به خوبی متوجه سلیقه مخاطبان شوید و سعی کنید تا محتوای جذابی را تهیه کنید. برای تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارهای آنلاین اینستاگرامی، ریلز ویژگی جذابی است که اینستاگرام به خود اضافه کرده. البته، اخیرا خبرهایی مبنی بر رضایت پایین فیسبوک از عملکرد ریلز در اینستاگرام منتشر شده بود و شاید روزی این بخش از اینستاگرام حذف شود، ولی به هر حال، در حال حاضر می‌توان از مزیت‌های این ویژگی بهره برد.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

  1. برنامه جامع و وقت کار کند در عین حال برنامه است که به کسب و کار رو نمیده بازی های قشنگ تری داره تا این زمان خیلی کمتره میتونه دل فرشته استوری های زیادی داشته باشیم بنابراین محتواهایی با زمان کمتر و تعداد بیشتر شد که تبلیغات بسیار حائز اهمیت برای اینستاگرام خواهد بود اینستاگرام مارکتینگ کسب و کار �یار زیادی که زحمت کشیده و به میلیون‌ها نفر را فراهم کرده که هر کدام از افراد دارند رزق و روزی را به سر سفره می‌برند دور اینستاگرام زنده باد اینستاگرام

  2. من قبلا reels رو داشتم تو اینستا ولی الان نیستش از کجا باید دوباره فعالش کنم که بتونم reels بقیرو ببینم

دکمه بازگشت به بالا
دانلود مایکت ×